Welk bedrag geef jij uit bij deze gelegenheden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:55

Ik geef altijd liever een leuk cadeautje, iemand kan daar niet perse aan zien wat het kost.

Zo geef ik voor mijn ouders 20-50 uit.
Voor vrienden rond de 15-20.
Geboorte is afhankelijk voor wie. Voor een vriendin hadden we hapjes, en gezamenlijk een aantal cadeautjes.
Op mijn werk heb ik alleen een rompertje gegeven.

Mn schoonouders doen we 1x in de zoveel tijd iets meer, omdat mijn pony daar gratis staat. Zo heb ik mn schoonvader afgelopen jaar een diner bon gegeven van 50 euro, en voetbal kaartjes. En voor mn schoonmoeder er een bos bloemen bij met een kaartje van bedankt voor de goede zorgen voor Jimm.

Dit doe ik niet elk jaar.
Zo heb ik voor vaderdag dit jaar een cadeautje van 7 euro. Vorig jaar van 3, maar misschien zie ik voor volgend jaar wel iets van 15.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:56

Ik kijk ook naar mijn eigen inkomen want dat is al geen vetpot.
Ik ben niet iemand die waarde hecht aan een heel groot bedrag.
De aandacht die in het kado gestopt is wordt imo veel meer gewaardeerd dan de waarde in euro's daarvan.
En mijn familie en vrienden weten dat ik niet al het geld te spenderen heb, dus die begrijpen dat ook.
En wat andere op dat moment er dan van vinden moeten ze zelf weten toch?! :)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:57

Bij mij ligt het er echt aan wie het is.
Iemand die ik weinig zie vaak tussen de 10-20 euro.
Maar mijn moeder krijgt rustig uitjes die rond de 100 euro zitten.

Mij maakt het echt niet uit wat iemand mij geeft overigens. Hapjes hoef je hier ook niet mee aan te komen, want dat vind ik nogal gemeen als ik een hele dag zelf in de keuken gestaan heb. Maar als je het van te voren vraagt en mij mee helpt vind ik dat ook prima.

Iemand in mijn familie heeft het echt niet breed. Nu vind ik dingen van de action echt leuk als je het leuk verpakt of even aankleed. Maar zij heeft mij ooit eens een fotolijstje gegeven met het tasje van de action erom en het bonnetje nog in de tas. Tja, kwam meer over als dat zij hem zelf gekocht heeft maar nu maar weggeeft. Vorig jaar was mijn dochter jarig geweest en had ik voor haar zoontje zijn verjaardag hun een dagje zwemmen cadeau gegeven en een vrij duur spel. Toen kreeg ik een autootje die ze mee had genomen. Die was dan ineens voor onze dochter. Prima hoor, maar best vervelend.
Heb laatst ook nog best dure kleding gegeven die van mijn dochter zijn geweest. Alles gewoon schoon, netjes zonder vlekken en echt als nieuw. Krijg ik daarvoor verwassen pillende troep terug voor mijn zoontje. Tja, sorry hoor maar dan ben ik er wel klaar mee. :+ Geef dan liever gewoon niks. Mijn dochter kreeg een tas waar nog zooi inzat van haar. :=

Bruiloft hebben wij telkens gezamenlijk met een groep dingen gegeven. Dus dat was rond de 40 euro.

Mijn man en ik geven elkaar wel altijd dure dingen. Heb nu voor vaderdag een vliegles geregeld. En vandaag is een vriend van ons jarig en die gaat morgen met mijn man een high beer doen.

Voor geboorte doe ik voor kennissen rond de 20 euro en voor vrienden tussen de 20-80euro. Ligt er een beetje aan wie het is. Maar hier is het vaak dat we met anderen geld inzamelen om zo een wat duurder cadeau te kunnen kopen.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:00

Privé geef ik eigenlijk zelden geld altijd een cadeau. Binnen het gezin leggen we vaak samen om een groot cadeau te kopen. Dat kan qua bedrag aardig oplopen, zoals een I-pad voor mijn ouders, weekend Praag voor mijn vriend etc. Vind ik heerlijk om te geven en dan zijn t wel altijd cadeaus waar ze echt wat aan hebben.

Zakelijk vind ik het een stuk lastiger, omdat je vaak 'gedwongen' wordt om een bedrag te geven. Wat ik regelmatig onnodig hoog vind. 50 euro voor een bruiloft (alleen feest), 25-30 euro voor een babyborrel (waar ik niet eens naar toe kon gaan), 25 euro voor afscheid van een collega, diverse gelegenheden van niet directe collega's 5-10 euro. Moet minimaal 3 kinderen krijgen en vier keer trouwen wil ik een beetje in de buurt komen van wat ik over de jaren al heb uitgegeven ;) :Y)

Sentido

Re: Welk bedrag geef jij uit bij deze gelegenheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:09

Voor de verjaardag van mijn man heb ik een tuinhaard gekocht van 180 euro, maar goed daar heb ik zelf ook wat aan :+
Verder doen we nooit zo gek met financiele dingen. Tussen de 10 en 50 euro, afhankelijk van wie en welke gelegenheid. Trouwerij en geboorte vind ik meer 'waard' dan een verjaardag.

Toevallig morgen een bbq feest voor zowel ons geregistreerd partnerschap, verjaardagen, nieuwe huis en geboorte in een. Is voor ons een duur feest (catering en kok erbij) en hebben dus om een financiele bijdrage gevraagd. Maar als mensen een tientje geven vind ik dat prima. Hoef niet quitte te spelen ofzo. Komen alleen zoveel mensen, dat ik dan liever geld krijg dan allemaal cadeautjes die ik niet kwijt kan.

Verder nemen we neefjes en nichtjes vaak ergens mee naartoe voor hun verjaardag. Ze hebben al zoveel speelgoed, dan vind ik dit veel leuker. En zij vaak ook.

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:12

Tussen de 5 en 20 euro voor een verjaardag.
Ligt eraan wie het is haha. :')

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:21

Ik geef altijd geld/cadeaubon. Ben niet zo creatief met cadeaus.
Goede vrienden en familie rond de 15€ en vaak nog een kleinigheidje erbij. (Kleine kinderen een intertoys bon 5€ en de pubers €10)
Bruiloften ben ik nog niet eerder geweest maar ligt eraan of ik daggast of avondgast ben, denk ook een envelopje tenzij ze cadeautips hebben.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:23

Hmmm... Het wisselt bij mij nog wel eens. Veel cadeau's geven wij met een groep zodat je allemaal wat bijlegt en toch iets groots kunt kopen. Meestal bij vrienden, schoonfamilie of collega's. Dat zit dan ergens tussen de 10 en 30 euro pp afgankelijk van de gelegenheid.

Mijn neefjes en nichtjes (waar ik tante van ben) krijgen iets van rond de 15 euro denk ik. Neven en nichten en ooms en tantes stuur ik een kaartje of als ik ben uitgenodigd geef ik een bos bloemen of een krat bier ofzo. Dan heb ik het over verjaardagen. Speciale gelegenheden zoals bruiloften, geboortes etc. Dan kom ik tussen de 20 en 50 euro.

Opa en Oma's rond de 20 euro voor verjaardagen. Mijn man krijgt meestal iets van rond de 100 euro, hoewel het ook wel een keer 400 is geweest toen ik toevallig veel te besteden had en toen ik minder had een keer een tientje. Zo werkt het andersom bij ons trouwens ook.

Daar zit het bij mij ook wel in; hoeveel ik heb te geven op dat moment. Ik weet nog heel goed dat ik een keer heel krap zat en mijn laatste 7.50 heb uitgegeven voor iemands verjaardag en dat dat een heel drama werd of zij er soms niet bijhoorde dat ik aan haar minder uitgaf, omdat we normaal een tientje geven. Daar heb ik toen echt om gehuild, want van dat geld had ik ook iets voor mezelf kunnen kopen wat ik nodig had. Daarna was mijn geld letterlijk helemaal op namelijk. Voor mij was dat geld dus veel meer waard op dat moment dan voor haar.

Je kunt niet in andermans portemonnee kijken en ik vind sowieso dat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken. Natuurlijk, als ik een spuuglelijk truitje krijg met de opmerking "ja, ik zag het en dat vond ik nou ECHT iets voor jou" dan moet ik best even slikken, maar ik zeg netjes bedankt en gniffel er later nog wat om.

Iets zelf gemaakts krijgen vind ik fantastisch! Ik zou nooit iets weg doen wat een ander voor mij heeft geknutseld (heel de zolder staat vol met oude sinterklaas surprises hahaha). Als iemand mij op mijn verjaardag alleen een kaartje geeft ben ik ook blij, vooral als er iets liefs in staat. Dat zijn de dingen die je qua waarde niet in geld kunt uitdrukken!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:30

Voor trouwerijen houden wij het op elk 50 euro, dus totaal van 100 euro.

Verjaardagskado's meestal minder, max 20 euro pp, maar we leggen toch meestal samen met een grote groep en dan kom je toch op een mooi bedrag uit.

Geboortes elk 25 euro, dus totaal van 50 euro. Voor dichte familie (zus, broer) wellicht wat meer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:31

Hier hangt het heel erg af van welke gelegenheid het is; We hebben een vast vriendengroepje waar de hele groep bij iedere verjaardag gaat eten bij de jarige, en dan geven we 25 euro pp als cadeau.

ze zijn ook aan een babyboom begonnen, dan geven we per geboorte 75 euro per koppel, wel in cadeauvorm

Verjaardagen, moederdagen, vaderdagen etc geven we iedere keer rond de 25 euro per koppel als cadeau.

verjaardag van vriend geef ik niks, voor mijn verjaardag krijg ik ook niks, maken we gewoon een lekker dagje uit van.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:36

Wij doen in de vriendenkring per huishouden 10 euro.

Schoonfamilie 25 p.p
Mijn fam doet niks aan kado's

Bruiloft van mn moeder heb ik niks gegeven maar wel een hoop kosten voor gemaakt. ( ze wilde ons in matchende jurkies etc etc) dus dat was ons kado.

Bruiloft voor een avondgast denk ik rond de 20 euro prima.

Voor de hele dag op bruiloft van een vriendin heb ik wat meer gegeven. Heb hard mn geld achteruit moeten leggen, wat ik eigenlijk al niet overhad. Maar wel over heb voor een goeie vriendin.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:36

wij hebben afgesproken geen cadeaus te geven, vaak heb ik wel een aardigheidje van een paar euro.

Zoals laatst heb een een blik drop met een leuke pakkende tekst.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:43

Voor mijn vriendengroep leggen we meestal wat bij elkaar om een groter kado te kunnen geven. Komt dan meestal op 5-10 pp.
Voor mijn vriend zit is meestal op 100-150.
Ouder/broer kan erg verschillen, ik wil gewoon iets leuks geven, dan kan iets van 10 zijn of iets van 100.
Kadotje voor geboorte doe ik een knuffel of kleding oid en iets klein voor de moeder, dan kom ik op rond de 15-20.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:45

Wij geven aan vrienden/vriendinnen rond de 20/25 per verjaardag. Nooit geld, altijd een cadeau.

Directe familie met verjaardag ergens tussen de 35 en 55 euro, dan heb ik het echt over ouders en zusje.

Partner meestal rond de 75-100 euro maar ik heb ook weleens iets van 180,- gegeven voor z'n verjaardag. Was wel iets functioneels en hij had het echt hard nodig.

Bruiloft hangt ook een beetje af van wie het is en of je daggast of feestgast bent. Ergens tussen de 30-100 euro.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:49

vrienden groep meestal tussen de 10 en 20 euro
Familie max rond de 50,-
Bruiloften e.d. ligt het een beetje aan de situatie, wie het is en op welke manier we zijn uitgenodigd, ergens tussen de 20 en 75,-

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:50

Verjaardagen zo rond de € 20,- voor familie/vrienden als ze geen kado wensen hebben.
Verder afstaande kennissen/familie rond de € 10-15,- maar dat stop ik meestal in een kado.
Kraamkado meestal kleertjes rond de €8,- a € 10,- tenzij het een kind is van familie of vrienden, dan kan het heel erg verschillen. Bij mijn neefje waar ik peettante van ben heb ik bij de geboorte een speelkleed gegeven van 80,-, maar het jaar erop koop ik ook gerust een tweedehands glijbaantje voor € 20,-.

Feest in de avond: € 25,- per stel voor familie, bruiloften € 50,- voor de gehele dag.

Mijn ouders nemen we vaak mee uiteten, en ze krijgen een kleine attentie op de dag zelf: bloemetje of iets lekker. Moederdag/vaderdag doen we niet aan (als in met cadeaus, we komen gewoon gezellig langs).

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:59

De waarde van het cadeau is bij mij afhankelijk van meerdere factoren... Mijn eigen financiële situatie, hoe dierbaar is mij de ontvanger en wat is de gelegenheid. Ik heb eens in een voor mij rijke tijd mijn moeder een weekendje Berlijn gegeven (wel met mij :+ ) Maar ik verschijn net zo makkelijk op een verjaardag met een leuk ingepakt, mooi opgemaakt zelf gebakken brood (waarde max 2 euro, denk ik, maar wel een flinke pot liefde). Als ik contant geld 'moet' geven, kies ik soms voor een overmaking naar een goed doel waarvan ik weet dat de ontvanger er hart voor heeft. Dan maak ik een leuke kaart waar ik op schrijf dat ik dat gedaan heb, die krijgt de ontvanger. Maar als ik weet dat iemand heel krap zit, zal ik dat niet doen, dan doe ik een envelop, maar ik verpak het geld wel leuk, ik vouw het of zo.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:11

Ik geef op kinderverjaardagen altijd 20 euro in een kaart..

Vrienden/vriendinnen:ik vraag altijd wat ze graag willen hebben en dat koop ik dan..tot +-50 euro

Me close familie veel meer dan dat..met verjaardag nog bescheiden maar met kerst pak ik flink uit!(ik begin 3 maanden vantevoren al met cadeautjes sprokkelen :+ )

Liever geen cadeautje als in geld..dat vind ik onpersoonlijk en onnodig..kinderen/tieners/pubers wel die sparen vaak voor dingen dan vind ik het leuk om bij te dragen

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:16

Hog,veel factoren zijn belangrijk.

Een puber/jongere die cadeau geeft bij een verjaardag,kan je moeilijk vergelijken met iemand die een groot feest geeft omdat hij bv 40j geworden is.

Wij hebben hier bv al 2 keer een babyborrel gegeven(dus feestje omdat er een kindje geboren is).
Amper iemand geeft minder dan 50 euro.
Een avondfeest van een huwelijk,daar gaan wij toch ook niet heen zonder minder dan 100 euro.
Uiteindelijk krijg je dan ook x-aantal gangen om te eten,nadien nog een feest met muziek en drank tot in de vroege uurtjes,dan kan je toch moeilijk met 20 euro/man afkomen?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:21

Sammie schreef:
Cabelona schreef:
Mijn vriend die heeft twee nogal zuinige vrienden, terwijl zij fulltime werken. Daar krijg je altijd een of ander action prul van. Daar ga ik dan ook niet veel geld aan uitgeven.
Het was er op wachten, hé.. Wat is er precies mis met dat het van de action vandaan komt. Succesformule, Nederland komt er graag om te kopen, maar het krijgen is blijkbaar te min? En betekent dat zij fulltime werken ook dat ze geen schulden of hoge vaste lasten hebben? Dat ze bakken met geld hebben? Kun jij in hun portemonnee kijken?

Kwantiteit boven kwaliteit?

Misschien had ik me hier niet helemaal goed uitgedrukt. Waar ik op doelde is dat mensen een bepaald waardeverschil hebben. Zo waardeer ik echt wel een cadeau die er over na gedacht heeft, en dat hoeft echt niet duur te zijn en mag best van een winkel als de action komen. En als je niet weet wat te geven, vraag het dan gewoon en kom niet jaar in jaar uit met die reep toblerone aanzetten bij wijze van spreken :+ Ook in een zeer beperkt budget kun je leuke cadeau's geven, genoeg voorbeelden te vinden al in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:30

tengeltje11 schreef:

Een puber/jongere die cadeau geeft bij een verjaardag,kan je moeilijk vergelijken met iemand die een groot feest geeft omdat hij bv 40j geworden is.

Wij hebben hier bv al 2 keer een babyborrel gegeven(dus feestje omdat er een kindje geboren is).
Een avondfeest van een huwelijk,daar gaan wij toch ook niet heen zonder minder dan 100 euro.
Uiteindelijk krijg je dan ook x-aantal gangen om te eten,nadien nog een feest met muziek en drank tot in de vroege uurtjes,dan kan je toch moeilijk met 20 euro/man afkomen?

Dat vind ik altijd een lastige. Dat een bruidspaar kiest voor een enorm feest met eten, drinken, muziek etc dat is hun keuze en hun budget. Ik zou het raar vinden als ik een groot cadeau 'moet' geven omdat zij kiezen voor zo'n uitgebreid feest.
Ik heb het financieel niet heel breed, ik neem dus een leuk cadeau mee, waar echt over is nagedacht en moeite voor gedaan is, maar wat wel bij mijn budget past.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:38

tengeltje11 schreef:

Maar je hoeft toch niet de keuzes van het bruidspaar te bekostigen :?
Overigens kostten onze gasten lang geen 100€ P.p. En wij hadden alles wat jij beschrijft. We hebben ook van niemand meer dan 50€ gekregen. (Ja van onze ouders :P)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 13:40

tengeltje11 schreef:

Babyborrel is bij ons standaard € 25.

Ik ben zelf getrouwd en ondanks dat wij wel een feest gaven was dit niet met catering maar met een frietkraam (onbeperkt eten) maar dan nog zou ik niet verwachten dat mensen met € 100 per koppel af zouden komen hoor.
Zoals blijheid en verootjoo boven mij al zeiden is de keuze van je feest die van jezelf en daar moeten je gasten toch niet aan meebetalen? Al wat je krijgt is leuk en mooi meegenomen maar daarvoor doe je het toch niet?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:50

Dat is zo verschillend. Soms heb je een jaar waarbij het perfecte kado rond de 100euro kost en een ander jaar kan dat voor 20 euro. Dat heft elkaar weer op :) ik kijk liever naar het kado dan naar het bedrag.
Verder afhankelijk ook van de persoon.
Zelf vind ik uitjes het leukst om te geven en te krijgen. Dus hapje eten, avondje drinken, dagje sauna, nachtje weg.
Met een goede vriendin doen we onze verjaardagen samen vieren met een dagje of nachtje samen op pad :) Veel beter dan 'geld' uitwisselen :D

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:54

Geboorte en trouwfeest heb ik nog nooit een cadeau voor gekocht(enkel met een groep bokkers 2 keer wat bij elkaar gelegd maar nog zelf een cadeau gekocht). Verjaardagen ligt heel erg aan de persoon en wat ik op dat moment kan missen.
Ik heb wel eens maar 5 euro in een envelop gedaan omdat ik die persoon minder goed kende + ik die maand behoorlijk blut was.
Voor goede vrienden wil ik best een paar tientjes uitgeven. Familie doen we bijna geen cadeau's omdat mijn zus en vader nooit weten wat ze willen dus dat is meestal iets kleins. De rest van de familie niet zo'n geweldig contact mee dus ook eigenlijk geen cadeau's.