Prive en Facebook

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:49

Een nobel streven maar wat een strijd levert dat op in de huidige samenleving.

Ik sta ook op menig vakantie kiekje van toeristen, met mijn paard op het strand ben ik bezienswaardig. En als gastvrouw of gids in het museum waar ik werk maak je ook snel deel uit van iemands Facebook status.
Of idd het barbecue kiekje van de vriendengroep.

Als ik er moeite mee zou hebben dan wordt mijn leven een stuk moeizamer. Dus ik kies ervoor om er geen probleem van te maken. Last heb ik er ook nog niet van gehad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 17:51

Kelly_ann schreef:
Ik sta ook op menig vakantie kiekje van toeristen, met mijn paard op het strand ben ik bezienswaardig.

Dat is openbaar.
Daar heb ik het in het geheel niet over.

Een kiek van een prive bbq is totaal wat anders.
Daar behoort de kieker heel zorgvuldig mee om te gaan, om geen andere reden dan RECHT op privacy.

Kelly_ann

Re: Prive en Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:54

Ik ging een beetje in op de 'ik wandel met hond' opmerking een stukje terug.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 17:56

Huertecilla schreef:
Kelly_ann schreef:
Ik sta ook op menig vakantie kiekje van toeristen, met mijn paard op het strand ben ik bezienswaardig.

Dat is openbaar.
Daar heb ik het in het geheel niet over.

Een kiek van een bbq is totaal wat anders.
Daar behoort de kieker heel zorgvuldig mee om te gaan, om geen andere reden dan RECHT op privacy.

Maar die kiek op het strand, te paard of voor mijn part naakt zonnend, hoort imo óók niet ongevraagd op de facebook pagina van de fotograaf te verschijnen.
Dat je op het strand/bos/heide wandelt/ligt/rijdt betekend niet dat je vogelvrij bent voor facebookpagina van een ander.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 18:08

Palmera schreef:
Maar die kiek op het strand, te paard of voor mijn part naakt zonnend, hoort imo óók niet ongevraagd op de facebook pagina van de fotograaf te verschijnen.
Dat je op het strand/bos/heide wandelt/ligt/rijdt betekend niet dat je vogelvrij bent voor facebookpagina van een ander.

Helaas ben je zelfs in private omstandigheden niet prive.

Niet als lief/vriend/verloofde op Facebook willen is zelfs verdacht :roll:

Het snel en breed toenemende gebruik van Facebook door werkgevers/verzekeraars/overheid/noem maar op is echt een heel riskant fenomeen in dit kader:
De kiekers respecteren privacy niet en derden maken daar ge-/misbruik van. Murphy's Wet: wanneer er misbruik van gemaakt KAN worden, ZAL er misbruik van gemaakt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:20

Bij "heeft een relatie met" vroeg Facebook het netjes.

Dat was niet zo toen we verloofd waren. := En toen wist onze familie het nog niet :oo :')

Dat leidde tot een klein ruzietje in de familie van mijn vrouw. :+

Wist ik veul _O-

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:25

Het fenomeen 'facebook' is natuurlijk vrij snel gemeengoed geworden. En dit plaatsen in sociaal maatschappelijke context in ontwikkeling.

Ik zie het een beetje als het dorps of gemeenschapsleven van 'vroeger'.
Daar zagen de buren je ook wandelen met die jongen van Pieterse. En daar begon de ongevraagde blik in je leven. De welkome waarschuwing aan ouders. En misschien ook wel de 'opluchting' dat iedereen het al snel wist dat je samen ging.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 18:28

Kelly_ann schreef:
Het fenomeen 'facebook' is natuurlijk vrij snel gemeengoed geworden. En dit plaatsen in sociaal maatschappelijke context in ontwikkeling.

En?
Wat zijn de gevolgen voor het recht op privacy?
Hebben we dat nu niet meer omdat de wereld nu een openbaar roddeldorp is?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 18:33

KoudbloedKim schreef:
Hier ook alles zoveel mogelijk afgeschermd. :j

Eén keer flinke heibel gehad. :+
Maarten had mij ten huwelijk gevraagd en ik werd op mijn tijdlijn gefeliciteerd.
Gevolg was dat een lid van mijn schoonfamilie een hysterische aanval kreeg omdat zij het eerst had willen horen. _O-
Maar ik heb ook niet zoveel vrienden op FB en degene die er staan, daarvan weet ik dat ze te vertrouwen zijn.

Zo had ik de buren op hun tijdlijn gefeliciteerd met de geboorte van hun zoon. (Kind was 11/12 uur 's avonds geboren ik stuurde dat bericht tegen 4 uur 's middags)
Of ik dat wel even wou verwijderen want ze hadden de familie nog niet ingelicht.. :Y)
Dat is toch het eerste wat je doet na een geboorte? :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 18:46

nontie schreef:
Zo had ik de buren op hun tijdlijn gefeliciteerd met de geboorte van hun zoon. (Kind was 11/12 uur 's avonds geboren ik stuurde dat bericht tegen 4 uur 's middags)
Of ik dat wel even wou verwijderen want ze hadden de familie nog niet ingelicht.. :Y)

Waarom niet wachten met reageren via Facebook tot het op Facebook is aangekondigd??

Hoe/wat mensen waarom wel/niet doen is niet aan jou om te beoordelen maar om te respecteren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:11

nontie schreef:

Mischien waren er wat complicaties, mischien wilden de ouders in alle rust even bijkomen, mischien wilden ze het zelf überhaupt niet op facebook plaatsen ter bescherming van hun baby, etc.

Ik zou óók nijdig worden van dergelijke goedbedoelde lompheid. :)
Hoe zou je het zelf vinden?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:14

nontie schreef:
KoudbloedKim schreef:
Hier ook alles zoveel mogelijk afgeschermd. :j

Eén keer flinke heibel gehad. :+
Maarten had mij ten huwelijk gevraagd en ik werd op mijn tijdlijn gefeliciteerd.
Gevolg was dat een lid van mijn schoonfamilie een hysterische aanval kreeg omdat zij het eerst had willen horen. _O-
Maar ik heb ook niet zoveel vrienden op FB en degene die er staan, daarvan weet ik dat ze te vertrouwen zijn.

Dat vind jij. Of ze dat wel of niet gedaan hebben, het is mijn inziens dan niet aan jou om daar iets over op hun fb te zetten voordat ze dat zelf gedaan hebben.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:15

Huertecilla schreef:
nontie schreef:

Waarom niet wachten met reageren via Facebook tot het op Facebook is aangekondigd??

Hoe/wat mensen waarom wel/niet doen is niet aan jou om te beoordelen maar om te respecteren.

Omdat Facebook net een update had gehad had ik niet door dat ik het op de tijdlijn zette ipv priveberichtje.

@palmera er waren geen complicaties want mijn vriend was al langs geweest de hond terug brengen dus die had me al verteld hoe en wat.

Ik dacht dat ik het privé stuurde maar door een update die ik niet onder de knie had ging dat dus een beetje mis.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:17

Dan raad ik je dringend aan facebook goed onder de knie te krijgen om meer van dergelijke acties te voorkomen. :) Het is écht niet leuk voor diegene die zelf het nieuwtje wil vertellen aan de dierbaren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 19:22

nontie schreef:
Omdat Facebook net een update had gehad had ik niet door dat ik het op de tijdlijn zette ipv priveberichtje.

@palmera er waren geen complicaties want mijn vriend was al langs geweest de hond terug brengen dus die had me al verteld hoe en wat.

Ik dacht dat ik het privé stuurde maar door een update die ik niet onder de knie had ging dat dus een beetje mis.

Dat klinkt als een smoes na jouw eerste post waarin jij jezelf rechtvaardigt.

Mbt tot die smoes: Als je niet weet wat je doet, doe het dan niet.

Zoals uit deze draad blijkt wordt het recht op privacy via Facebook met voeten getreden, compleet met uiteenlopende onterechte 'rechtvaardigingen'.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 19:27

Mijn lief en ik zijn facebook official. Maar we hebben het gewoon heel stiekem bevestigd, dus ook geen rare felicitaties. En we kenden elkaars familie en vrienden toen al een tijdje.

Nee het voegt niks toe maar ik vind het gewoon leuk.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:07

Ho stop wacht :oo

Een relatie is toch pas echt als het op facebook staat? -O-

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:16

Ladybird schreef:
Ho stop wacht :oo

Een relatie is toch pas echt als het op facebook staat? -O-

Nee hoor! Als je in de kerk staat! :j :')

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:20

Waarom zou zo'n relatie niet kunnen? :) :) :)

zolang je werk en prive niet door elkaar haalt, zou het niets moeten uitmaken.

zelf zou ik er overigens nooit voor kiezen. :o :o

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:24

Ketaki schreef:
Waarom zou zo'n relatie niet kunnen? :) :) :)

zolang je werk en prive niet door elkaar haalt, zou het niets moeten uitmaken.

zelf zou ik er overigens nooit voor kiezen. :o :o

Huh? :o?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:31

Huertecilla schreef:
nontie schreef:

Zoals uit deze draad blijkt wordt het recht op privacy via Facebook met voeten getreden, compleet met uiteenlopende onterechte 'rechtvaardigingen'.

Natuurlijk want jij bent HC en jij was overal bij en hebt overal gelijk in. :Y)
Geniet van je topic, moi!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:38

Mijn vriend en ik hebben het wel besproken voordat het "facebook official" werd. :')
Ik heb ook geen reden om mijn relatie verborgen te houden o.i.d, iedereen weet dat toch wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 22:23

Simoonzel schreef:
Ik heb ook geen reden om mijn relatie verborgen te houden

Dat is totaal niet van belang.
'Verborgen' is een volstrekt verkeerd, ongepast woord.
Het gaat om privacy. Dat is wat anders ook al wil de Staat de massa graag verwarren hierover.
Je hebt RECHT op privacy. Dat moet gewoon gerespecteerd worden. Dat is niet verdacht, behoor je niet te hoeven verantwoorden, onderbouwen uit te leggen of wat ook.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:30

Huertecilla schreef:
nontie schreef:

nontie schreef:
Natuurlijk want jij bent HC en jij was overal bij en hebt overal gelijk in. :Y)
Geniet van je topic, moi!

In dit uitzonderlijke geval ben ik het toch wel eens met HC: ik krijg ook erg het gevoel dat je het in eerste instantie heel normaal vond om het al openbaar op hun prikbord te zetten, omdat je er eigenlijk vanuitging dat ze hun eigen familie al op de hoogte hadden gesteld. Ondanks dat je zegt dat het eigenlijk een privébericht moest zijn, praat je, je eigen actie goed met de opmerking 'dat is toch het eerste wat je doet na een geboorte?'. Schijnbaar doet niet iedereen dat. Het beste wat je naar mijn idee kunt doen, is wachten tot degene zelf het nieuws kenbaar heeft gemaakt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:31

Niemand die bedenkt dat nontie t per ongeluk deed...? Mensen kunnen ook hun tijdlijn blokkeren voor t plaatsen door derden. Dan weet je zeker dat t enkel via Pb binnenkomt. Vervelend, maar per ongeluk is per ongeluk.

Verder gewoon maar even wachten in het vervolg. :')