Omgekeerde wereld, vader gaat uit huis.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Omgekeerde wereld, vader gaat uit huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:05

Zou bijna geloven dat we dezelfde vader hadden. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:36

TS, ik raad je aan om contact op te nemen met de sociaal assistente van het ocmw, van de gemeente of van je mutualiteit. Die gaan je verder kunnen helpen.

Ik weet even niet vanbuiten of het klopt dat je vader nog kindergeld krijgt voor je zus omdat ze nog studeert. In dat geval kan ze vragen aan je vader dat hij dat bedrag aan haar overmaakt, maar hij is dat helaas niet verplicht volgens mij.
Aankloppen bij het OCMW wordt een lastige. Waarom? Omdat ze werkt naast haar studie, omdat ze jou nog heeft en ze heeft je vader nog. Ze kan feitelijk gezien op jullie terugvallen voor haar onderhoud. Alle rechten op sociale uitkeringen moeten bovendien uitgeput zijn.
Een leefloon is pas mogelijk vanaf de leeftijd van 25 jaar. Het wordt slechts heel uitzonderlijk toegekend onder die leeftijd, als ze op geen enkele andere manier recht hebben op eender welke uitkering en echt op niemand kunnen terugvallen. Als je vader nog onderhoudsplichtig is omdat ze studeert, dan zullen ze naar hem wijzen. Wat doen ze verder? De -25-jarige via PWA of art. 60 aan het werk zetten tot ze genoeg dagen bij elkaar hebben gesprokkeld om werkloosheidsuitkering aan te vragen. Dat is verplicht, zonder dat krijg je helemaal niks van het OCMW ivm geld. Nadeel: als je voltijds studeert kan je geen werkloosheid krijgen, je bent immers niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt...

Wat kan wel? Dat ze gratis helpen meezoeken naar een (goedkope) woning die ze wel kan betalen. Sociale en psychische begeleiding. Eventueel materiële hulp.

Ik zou haar aanraden om naar de nodige instanties te gaan, en te gaan polsen wat ze kunnen betekenen. Ook voor jezelf. Het kan best zijn dat je recht hebt op bepaalde zaken als je zus bij jou inwoont en ze studeert nog, dan kan ze eventueel bij jou ten laste zijn en da's weer interessant voor je belastingaangifte, eventueel voor je eigen loon etc.
Kan ze toch terecht bij het OCMW, dan krijgt ze waarschijnlijk recht op verschillende sociale tarieven die alleen wonen weer een tikje goedkoper maken.
Schrijf je ook in bij een sociale huurmaatschappij. De wachtlijsten zijn lang, dat weet ik, maar daar betaal je huur op basis van je loon. Dat kan een stuk goedkoper zijn dan particulier gaan zoeken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:50

Varekay: Ik ken nochtans verschillende mensen onder de 25 die een leefloon trekken of getrokken hebben. En het was niet dat ze niet op iemand konden terugvallen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 19:52

Om ook even vanuit vaders kant te kijken, praat hem zeker niet goed. Maar die man heeft het ook erg zwaar gehad en lijkt nu een gelukkig 'perfect' plaatje gevonden te hebben. Waarschijnlijk leeft hij nog op zijn roze wolk. Ik hoop dat hij nog bij gaat trekken voor jullie en het besef er nog gaat komen. Misschien moeten jullie hem maar gewoon laten. Als hij jullie laat zitten, probeer je eigen leven op te bouwen samen met je zusje (erg veel respect wat je voor je zusje doet!) en schenk hem niet teveel aandacht.
Stop niet ergens nog meer energie in, wat niet wederzijds is. Stop eerst de energie in jullie levens, en kijk dan weer verder.

Heel veel sterkte en succes allebei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:00

Dan moeten ze daar een hele goede reden voor gehad hebben chanel, het ocmw doet dat niet zomaar. Net om te vermijden dat jongeren vanaf de schoolbanken rechtstreeks in het handje-ophouden systeem zouden vervallen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:06

ik denk dat je je erbij neer moet leggen dat je de fijne jeugd die je gemist hebt niet meer kunt inhalen.Je bent 23...Probeer de bladzijde om te keren,maak er wat van.Nu met je zus.Heel veel sterkte...ik heb het met jullie te doen,je bent maar 1x jong en die tijd hoort onbezorgt te zijn.Voor jullie helaas niet... |(

Laat je vader zijn eigen leven leiden,hij heeft het immers ook niet makkelijk gehad.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:16

Je vader is niet echt voor rede vatbaar als ik het zo lees maar zijn nieuwe vriendin heeft hem al eerder tot orde geroepen.

Misschien een idee om daar een gesprek mee aan te gaan en te vertellen wat je dwars zit?
Misschien dat zij je vader een beetje kan indimmen en samen een oplossing kan gaan zoeken voor het huisprobleem en het probleem wat jij aangeeft dat je hem straks maar 1 pm gaat zien.

Ik snap dat het moeilijk is hoor. Mijn ouders zijn ook gescheiden en mijn vader is opnieuw getrouwd met een andere vrouw (waar ik dan weer niet zo goed mee overweg kan) woon ook niet meer thuis door haar. Echter wel een goede band met mijn moeder maar hele tijd depressief geweest dus waar wonen was ook geen optie.

En jullie vader kan jullie moeilijk op straat zetten. Jullie zijn en blijven zijn kinderen, hij kan dan wel heel gelukkig zijn met zijn nieuwe vriendin maar alle ellende die hij heeft mee gemaakt met jullie moeder is niet jullie schuld

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:50

Ik ken ook iemand van 20 die een leefloon (of iets dergelijks) krijgt omdat zijn thuissituatie niet meer mogelijk zou zijn en hij uit huis moest...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:08

Ja, t is niet dat het een rariteit is om een leefloon te krijgen. Een van mijn vriendinnen zat in een soortgelijke situatie als ts en kreeg wel degelijk een leefloon.
Zou het spijtig vinden dat ts het zelfs niet probeert om de reden dat iemand zegt dat men het zogenaamd bijna nooit krijgt.

Dus ts, zeker daar gaan informeren.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:31

Lieve ts wat een moeilijke situatie. Toen ik mijn verhaal deelde heb jij ook gereageerd. Ik wil jou alvast een warme en liefdevolle knuffel geven.
Opgroeien in zo een situatie is heel moeilijk. Ik had het geluk dat mijn mama wel voor ons gevochten heeft. Mijn psychisch zieke vader zie ik niet meer.

Zoals het reeds gezegd is: Ga naar een sociale dienst en vraag info. Dit zal je helpen om een plan te maken voor de toekomst. Ga ook voor je zus naar de school (leerlingbegeleiding) want ik vermoed dat ze nog in het secundair zit omwille van haar schoolachterstand. Zij kunnen ook helpen.

Is er nog een oma en opa in de buurt die misschien kunnen of willen helpen door met je vader te praten of financieel bij te springen? Of ligt dit moeilijk?

Praat ook eens met de vriendin van je papa. Als ik jouw verhaal lees lijkt ze mij niet onredelijk. Vertel je gevoelens, lucht je hart zonder haar aan te vallen of de schuld te geven. Jullie band kan zo ook sterker worden en kan zij ook haar positieve steentje bijdragen in de situatie.

Wat moeilijk toch ts! Wat moeten jij en je zus innerlijk zo hard gekwetst zijn. En ja dan voelt het heel snel aan dat je in de steek gelaten wordt en er maar weer eens alleen voor staat. Altijd alleen moeten vechten om te overleven. Dit al 15 jaar lang ondanks dat je ouders hebt die je zouden moeten helpen en ondersteunen.
Vergeet niet voor jezelf te zorgen en jouw gevoelens toe te laten. Je bent een kanjer maar hoe hard jezelf ook bent en hoe hard je jouw zus wil helpen, je hebt ook limieten. Wees hier alert voor.

Je bent een top zus en een top meid. Weet dat je ooit de rust zal vinden!

Xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:41

Het is niet omdat jullie een paar man kennen die het wel krijgen, dat het ook aan TS toegewezen gaat worden. Het is een uitzonderlijke maatregel, niets garandeert dat ze het gaat krijgen. Ik zeg dan ook niet dat ze het niet moeten proberen, alleen dat ze er niet zomaar moeten van uitgaan dat ze alles zomaar toegewezen gaan krijgen. Het hangt per ocmw af en per afzonderlijke situatie.

Ze gaan sowieso eerst kijken hoe het financieel zit, en pas als er écht niks anders meer is gaan ze daarin steunen. Niemand zegt dat hun vader niet alsnog financieel wil of kan bijspringen, wie weet is die daar alsnog voor te porren.

Het beste is gewoon naar een sociale dienst gaan en alle mogelijke advies inwinnen. De gemeente heeft zo'n dienst, het ocmw heeft dat, de mutualiteit heeft dat...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:27

Nee, dat is waar maar het is hoe dan ook geen verloren zaak, jij deed het overkomen (zo kwam het toch over bij mij) dat het hoogst uitzonderlijk voorkomt, en dat is niet zo.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:34

inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:44

Het kan natuurlijk wel, het is alleen niet de bedoeling om die uitzondering zomaar te pas en te onpas toe te kennen. Ze willen vooral vermijden dat velen na hun afstuderen gelijk bij het ocmw komen aankloppen voor een leefloon tot ze de wachttijd voor werkloosheidsuitkering hebben doorlopen en dat soort zaken. Om dan uiteindelijk niet meer te gaan werken of sporadisch zodat ze hun recht op uitkeringen niet verliezen.

Als ze vinden dat de vader van TS nog onderhoudsplichtig is, dan zullen ze daar stappen naartoe ondernemen. Vinden ze dat ze met haar job naast haar studie genoeg verdient, dan zal ze ook weinig of niks krijgen. Wat ze waarschijnlijk wél gaan doen, is kijken waar ze eventueel nog extra recht op heeft. Bijvoorbeeld een bijkomende studiebeurs. Sociaal tarief voor water, gas, elektriciteit, internet... Wie weet hebben ze een goedkope woning of appartementje wat ze kan huren. Of komt ze bovenaan de wachtlijst voor sociale woningen, waardoor ze zonder financiële hulp het wel al wat beter kan rondbreien. Soms betalen ze bijvoorbeeld de huurwaarborg als ze dat spaargeld zelf niet heeft. Het is misschien niet direct een inkomen wat ze krijgt (en een leefloon ligt gewoon laag), maar het zijn zeker en vast wel zaken waar ze wat aan zal hebben. Het ocmw is meer dan leeflonen uitbetalen alleen, ze hebben ook een hoop gratis diensten die zeker nuttig zijn :j

Wil hun vader echt niks, nada, noppes afgeven en ze weten dat ze op moeders ook niet kan terugvallen (of zus), dan gaan ze wel ondersteunen vermoed ik. Maar of het nu materieel of financieel is, ik gok erop dat ze haar echt niet in de kou zullen laten staan.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 01:08

tamary schreef:
Niet alleen jij en je zusje hebben 15 jaar ellende gehad van de problemen van je moeder, maar je vader net zo goed. En volwassen of niet, dat schuif je niet zo even opzij en zet pet vader op (zeker niet omdat hij die "functie" nooit geleerd heeft gezien de thuissituatie).

Sorry, maar dit vind ik echt zo'n dooddoener...'Hij kan er noks aan doen, hij heeft t niet geleerd' 'Hij is door dezelfde ellende gegaan' 'Hij heeft al zoveel meegemaakt'. Ik ken nog zo'n persoon...namelijk de vader van mn kind. Die vond het o zo moeilijk vader te worden, had dingen niet geleerd, veel ellende, maar liet mij wel achter met een 8 weken oude baby. Als ouder heb je niks meer te willen. Je hebt als ouder verantwoordelijkheden en je kinderen gaan ten alle tijde voor alles. Hoe klote je jezelf ook voelt. Dus ja, van een ouder wordt verwacht dat deze zijn eigen gevoel (tijdelijk) opzij schuift en de pet van ouder op zet. De kinderen kunnen er namelijk helemaal niets aan doen, ze zijn in deze situatie terecht gekomen door de ouders. Dan mag je toch in ieder geval als kind verwachten dat je ouder zijn beloftes nakomt. Ik lees namelijk nergens dat 1 van de 2 zussen problemen heeft met de relatie of het samenwonen (oke, misschien indirect), maar wel met het feit dat vader beloofd had een latrelatie te onderhouden en vervolgens tussen neus en lippen door vertelt dat hij toch wil gaan samenwonen. Ow en dat hij daarheen gaat, maar je het huis wel kunt aanhouden. Zoals ts het verwoord zou ik ook het idee krijgen: Nou jongens, leuk dat jullie met me om zijn gegaan, maar ik denk dat ik het beter kan krijgen dus toedeloe. Of dat echt zo is, is natuurlijk de vraag, maar het is wel het gevoel dat ts erbij krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:20

Heb je er al even bij stil gestaan dat vader ook slachtoffer is geweest van hun moeder al die jaren?
Heb je er al even aan gedacht dat hij die dingen ook heeft zien gebeuren maar misschien niet wist wat hij er aan kon doen? Dat hij bij de moeder is gebleven, omdat vroeger kinderen nog veel makkelijker bij de moeder mochten blijven na een scheiding? Weet jij of moeders nooit heeft gedreigd met vanalles als hij haar zou verlaten?
Al bij stil gestaan dat die man helaas Door zijn dochters te zien, elke keer immens hard geconfronteerd wordt met misschien in zijn ogen de grootste faling van zijn leven?

Het praat niks goed, het blijft een ontzettend nare situatie. Maar ik begrijp wel dat hij nu zegt "ik kies voor mezelf" nu ze meerderjarig zijn. En inderdaad, hij start met een schone lei in een normalere relatie als die waar hij uit komt. Kan je dat die man kwalijk nemen? Dat hij het nu wel goed wil doen?

Het is keihard, het is kwetsend en confronterend voor TS en haar zus. Maar in feite is er maar 1 persoon de oorzaak van alle ellende, en dat is hun moeder. De dochters zijn slachtoffer maar de vader is er ook absoluut niet ongeschonden uit gekomen hoor.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:42

De vader heeft bewust gekozen bij die vrouw te blijven. (Hiermee oordeel ik niet over hoe makkelijk/moeilijk weggaan is!). De meiden hadden geen keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:47

Was het dan beter geweest dat hij ze bij hun moeder achter had gelaten?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:54

Hij had ook kunnen scheiden en een veilige thuis kunnen voorzien voor zijn dochters. Als mama een diagnose van een zware psychische problematiek heeft dan worden de kinderen wel aan papa toegewezen. Vanaf 14 jaar is er ook hoorplicht en wordt de mening van de kinderen gevraagd en houdt men hier bij rekening mee.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:32

Zoe_97 schreef:
De vader heeft bewust gekozen bij die vrouw te blijven. (Hiermee oordeel ik niet over hoe makkelijk/moeilijk weggaan is!). De meiden hadden geen keuze.

Misschien de vader ook niet en is hij ook jaren in het gezin gebleven voor de kinderen, ik heb van dichtbij zo'n situatie meegemaakt waar de vader het ook niet perfect deed maar probeer dat maar eens met een vrouw met een zware psychische problematiek.
Alle sociale verhoudingen binnen zo'n gezin zijn beschadigd en als je dan na jaren de liefde vind en eindelijk een normaal leven kunt leiden begrijp ik dat je die kans pakt. Vergis je niet hoe zwaar het voor die man geweest kan zijn.

Neemt niet weg dat het voor jou en je zus ook vreselijk is maar jullie zijn op een leeftijd dat je zelfstandig moet worden, praat hier met je vader over, eventueel met zijn vriendin want ik heb niet de indruk dat zij hem probeert weg te trekken.
Misschien realiseren ze zich helemaal niet wat er in jullie omgaat, veel kinderen op jullie leeftijd zouden blij zijn met zo'n kans om eindelijk op jezelf te kunnen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:47

de man had jaren eerder kunnen scheiden en de dochters een mooie jeugd geven en zelf een goed leven leidne. nu laat hij zijn dochters gewoon vallen om ergens anders happy family te spelen

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:51

Is ook zo maar ik weet niet hoe moeders was/is, het gezin wat ik kende was moeders zeer goed in staat naar buiten de schijn op te houden en was vaders bang dat ze het toch voor elkaar zou krijgen de kinderen te krijgen dus durfde de stap niet te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:03

"Hij had kunnen scheiden" is makkelijk om te roepen. Als er toen nog geen officiële diagnose was (is die er nu trouwens?) nou, veel succes dan... Manipulatieve mensen zijn vaak meer dan slim genoeg om te weten hoe ze dingen naar hun hand moeten zetten.
Ik ben bijna 10 jaar ouder dan TS en indertijd was er nog geen hoorrecht voor kinderen. Ik weet dat dat nu inderdaad wel bestaat, maar sinds hoe lang zou ik moeten opzoeken. Daarnaast was het vroeger veel meer standaard dat een kind sowieso bij de moeder werd toegewezen met bezoekrecht voor de vader + een diagnose stellen ze niet op 1-2-3.
Het lijkt me best aannemelijk dat de vader deze manier heeft gekozen, omdat hij er van uit ging dat ze bij een scheiding hem de kinderen helemaal zou afnemen zodat hij niks meer in te brengen had.

Het is helaas allemaal zo eenvoudig niet, we kunnen niet in zijn hoofd kijken waarom hij deze keuzes maakt. Uiteraard is het bijzonder verdrietig dat TS en haar zus nu in de kou staan.

Wat ze ook kan doen, is nogmaals contact opnemen met zijn nieuwe vriendin en daar een gesprek mee aangaan, als zij dat zelf ziet zitten natuurlijk. Bijvoorbeeld met haar afspreken dat ze allemaal samen 1x per 2 weken gezellig samenkomen om te brunchen bij elkaar, of een kopje thee drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:48

Taffje schreef:
Is ook zo maar ik weet niet hoe moeders was/is, het gezin wat ik kende was moeders zeer goed in staat naar buiten de schijn op te houden en was vaders bang dat ze het toch voor elkaar zou krijgen de kinderen te krijgen dus durfde de stap niet te nemen.

Nog een snelle reactie, want ben aan het werk. De schijn werd inderdaad opgehouden. Mijn vader zette de stap niet omdat hij wel wist hoe ze tegen hem deed maar niet wist dat ze tegen ons nog 10 keer slechter was. We gaven dat wel aan maar mijn moeder wimpelde dat af als zijnde leugens. Haar diagnose is pas 1,5 jaar terug gesteld toen ze voor de zoveelste keer hysterisch 'instorte'.

Toen pas is mijn vader er achter gekomen dat onze verhalen veel meer waarheid bevatte dan dat hij kon geloven. De dingen die met ons zijn gebeurd zijn ook wel ongeloofwaardig... Hij heeft er zeker spijt van dat hij niet eerder is vertrokken. Vanuit het oogpunt van een buitenstaander snap ik hem deels, maar gevoelsmatig ben ik flink gekwetst. Zeker omdat hij nu gewoon zou weg gaan en opnieuw beginnen, terwijl wij dat niet kunnen. Wij krijgen geen nieuwe ouders, geen nieuwe jeugd.

Ondertussen heb ik gisteren wel met hem rond de tafel gezeten en daar is het 1 en ander uitgekomen, maar te lang om nu te updaten vanop werk.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:05

Ik probeer het ook niet goed te praten maar soms zijn er verzachtende omstandigheden. Het is belangrijk dat jullie in gesprek blijven en begrip voor elkaar en elkaars situatie kunnen krijgen.
Soms kunnen dit soort situaties verzanden in verwijten heen en weer en daar wordt niemand beter van. Probeer alleen te kijken naar de mogelijkheden voor de toekomst niet naar wat geweest is, het verleden is voorbij. Wat in je jeugd ontnomen is krijg je niet meer terug, hoe triest ook.