Hoe nu verder? ; Zwangerschap & studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:53

Hoe lang werkt jouw vriend nu bij zijn huidige baas dan, en hoeveel keer heeft hij verlenging van zijn contract gehad?
Want in vaste dienst nemen moet een bedrijf je pas na drie contracten en 24 maanden. Alleen is er één puntje: die keten gaat pas tellen op het moment dat je 18 wordt! Dus wellicht dat daar nog wat rek in zit en je vriend in elk geval iets langer nog zou mogen blijven. Is natuurlijk wel afhankelijk ook van of hij nu al bijna 20 is of maar net 19 maar het zou zomaar dan nog een paar maanden speling op kunnen leveren. Niet alle werkgevers zijn zich hiervan bewust dus check dat even en laat je vriend het desnoods even melden op zijn werk. Ik hoop voor jullie dat jullie het allemaal een beetje op de rails kunnen houden! En maatschappelijk werk, gewoon een beetje achter de vodden zitten, want zo lang jij niet steeds navraag doen lopen ze vaak niet erg hard voor je. Tenminste, dat is bij ons met een situatie binnen de familie wel een beetje zo.....

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 23:06

Billy1970 schreef:
Hoe lang werkt jouw vriend nu bij zijn huidige baas dan, en hoeveel keer heeft hij verlenging van zijn contract gehad?
Want in vaste dienst nemen moet een bedrijf je pas na drie contracten en 24 maanden. Alleen is er één puntje: die keten gaat pas tellen op het moment dat je 18 wordt! Dus wellicht dat daar nog wat rek in zit en je vriend in elk geval iets langer nog zou mogen blijven. Is natuurlijk wel afhankelijk ook van of hij nu al bijna 20 is of maar net 19 maar het zou zomaar dan nog een paar maanden speling op kunnen leveren. Niet alle werkgevers zijn zich hiervan bewust dus check dat even en laat je vriend het desnoods even melden op zijn werk. Ik hoop voor jullie dat jullie het allemaal een beetje op de rails kunnen houden! En maatschappelijk werk, gewoon een beetje achter de vodden zitten, want zo lang jij niet steeds navraag doen lopen ze vaak niet erg hard voor je. Tenminste, dat is bij ons met een situatie binnen de familie wel een beetje zo.....

Niet lang genoeg om in aanmerking te komen voor een uitkering als ik zo de eisen even doorlees (hij is er een tijdje weg geweest omdat ie zijn sleutelbeen gebroken had en heeft daarna een nieuw contract gehad omdat z'n oude contract afgelopen was, dit is wel zijn 3e contract bij hun, maar daar heeft ie zo te lezen niks aan aangezien ze pas vanaf 18 gaan tellen :/ ..) Hij is in maart 19 geworden.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:11

_love12_ schreef:
Billy1970 schreef:

Niet lang genoeg om in aanmerking te komen voor een uitkering als ik zo de eisen even doorlees (hij is er een tijdje weg geweest omdat ie zijn sleutelbeen gebroken had en heeft daarna een nieuw contract gehad omdat z'n oude contract afgelopen was, dit is wel zijn 3e contract bij hun, maar daar heeft ie zo te lezen niks aan aangezien ze pas vanaf 18 gaan tellen :/ ..) Hij is in maart 19 geworden.

Nou ja, in die zin betekent het wel dat als hij zijn 3e contract heeft gekregen toen hij 18 was, ze hem dus nu nog wel een tijdelijk contract zouden mogen geven omdat de eerdere contracten dan niet meer meetellen. En aangezien je zegt dat er weinig kans is dat hij voor vast wordt aangenomen is dan een tijdelijk contract tot zeg maar volgend jaar februari misschien juist wel een optie en beter dan niets....

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:40

_love12_ schreef:
Mandy_B schreef:
Oei wat een lastige situatie.

Ik zat even in je berichten te spieken en las dat je al voor de tweede keer zwanger bent. Waar is je andere kind nu of hoe heb je het toen met hem/haar geregeld en school? Misschien kan je vriend een opleiding gaan volgen of BOL of BBL en hij dan de studiefinanciering etc. aanvragen?

Voor de 2de keer zwanger? :+

Afbeelding

ja dat dacht ik na het lezen van dit bericht :Y)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:43

Als je op het bericht klikt zie je dat het een quote is, Er wordt ook aangegeven dat de schrijver de piercing al 12 jaar heeft terwijl TS net 18 is, dat is volgens de wet niet toegestaan als je 6 bent.

Anoniem

Re: Hoe nu verder? ; Zwangerschap & studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:49

Is dat niet het bericht van een ander wat gequote is?

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 23:58

Resistance schreef:

Hahaha, dat is inderdaad een gequote bericht! :+
Anders zou ik m'n navelpiercing sinds m'n 6e hebben, klopt niet helemaal :P

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 00:00

Billy1970 schreef:
_love12_ schreef:

Nou ja, in die zin betekent het wel dat als hij zijn 3e contract heeft gekregen toen hij 18 was, ze hem dus nu nog wel een tijdelijk contract zouden mogen geven omdat de eerdere contracten dan niet meer meetellen. En aangezien je zegt dat er weinig kans is dat hij voor vast wordt aangenomen is dan een tijdelijk contract tot zeg maar volgend jaar februari misschien juist wel een optie en beter dan niets....

Klopt! Maar hij maakt zich vooral zorgen om die reorganisatie.. De kans is groot dat hij eruit gegooid wordt omdat er veel 16-17 jarige werken en die zijn goedkoper natuurlijk..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 00:07

Kun je me eens even een PB sturen met je contactpersoon van Citaverde, als je wilt tenminste.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:23

_love12_ schreef:
Resistance schreef:

Hahaha, dat is inderdaad een gequote bericht! :+
Anders zou ik m'n navelpiercing sinds m'n 6e hebben, klopt niet helemaal :P

Ooh dan had ik niet goed gelezen. Vond het al zo opmerkelijk :')

Misschien net wat billy zegt het bespreekbaar maken. Weten jullie meteen waar je aan toe bent.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:32

Ik heb zelf op het citaverde in Roermond gezeten. Opleiding paardenhouderij, maar opleiding dierverzorging was er ook.
Er zat een meisje bij mij in de klas die ook zwanger was in haar examenjaar en ik heb nooit vernomen dat de school er problemen mee heeft gehad..

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 17:15

Reorganisatie gaat altijd met een afspiegelingsprincipe, dit om te voorkomen dat bedrijven de slechte en dure krachten lozen. Maar een tijdelijk contract kunnen ze wel af laten lopen, tot wanneer loopt die? Een maand van tevoren moet je wel weten of hij verlengt word of niet

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 17:37

Roweentje89 schreef:
Ik heb zelf op het citaverde in Roermond gezeten. Opleiding paardenhouderij, maar opleiding dierverzorging was er ook.
Er zat een meisje bij mij in de klas die ook zwanger was in haar examenjaar en ik heb nooit vernomen dat de school er problemen mee heeft gehad..

Dan was zij waarschijnlijk uitgerekend aan het einde van het schooljaar of na de examens?
Ik ben int begin van t schooljaar uitgerekend en zou dan dus de 1ste 4 maanden van het jaar missen...

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:24

Ja, óf, je besluit dat je géén gebruik maakt van het verlof en na een week na de bevalling weer in de schoolbanken zit. Doen heel veel studenten (meestal op het hbo/wo, maar toch). Dat kan ook gewoon, dat zijn keuzes die je kunt maken :). Ik wilde het je als optie aangeven, lijkt me een moeilijke situatie waar je in zit. Sterkte!

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 21:00

Sandalio schreef:
Ja, óf, je besluit dat je géén gebruik maakt van het verlof en na een week na de bevalling weer in de schoolbanken zit. Doen heel veel studenten (meestal op het hbo/wo, maar toch). Dat kan ook gewoon, dat zijn keuzes die je kunt maken :). Ik wilde het je als optie aangeven, lijkt me een moeilijke situatie waar je in zit. Sterkte!

Als TS voor borstvoeding kiest, is dat geen optie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:40

Waar een wil is is een weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:44

DebGizmo schreef:
Sandalio schreef:

Als TS voor borstvoeding kiest, is dat geen optie.

Dan wordt het kolven... Voorlopig is het zo ver niet. Het is wel goed dat TS vooruit denkt!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:35

Als het aan het begin van het jaar is kan ik het eerlijk gezegd wel begrijpen, dan krijg je toch veel belangrijke informatie die je volledig mist.

Waarom sla je dit jaar niet over en schrijf je je in voor volgend jaar September?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:49

KimD schreef:
Als het aan het begin van het jaar is kan ik het eerlijk gezegd wel begrijpen, dan krijg je toch veel belangrijke informatie die je volledig mist.

Waarom sla je dit jaar niet over en schrijf je je in voor volgend jaar September?

Dan ben je stufi, uitwonende beurs e.d. kwijt dacht ik. Geld dat ze hard nodig heeft, als ik de OP goed lees.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:55

Ik geef toch ook even een schop onder de kont. Ik zie wel dat je serieus een oplossing probeert te vinden, maar lees ook nog best veel kan ik niet, wil ik niet, vind ik niet leuk. Zelfde wat je voor je vriend verteld.

Tja, er komt een kind, en daardoor moet je heel jong volwassen worden. Bij volwassen worden hoort dingen doen die je niet leuk vind, maar die gewoon moeten. Zorg voor je toekomst voor jou en je kind. Hup beide naar school en een nuttige opleiding doen. Kies iets waar ook werk in is en ga ervoor. Het gaat nu niet meer om jezelf, maar er komt een mensje die ook afhankelijk is van jou keuzes.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:26

_San87_ schreef:
KimD schreef:

Dan ben je stufi, uitwonende beurs e.d. kwijt dacht ik. Geld dat ze hard nodig heeft, als ik de OP goed lees.

Ja klopt, maar als de school haar niet accepteert blijft er weinig over natuurlijk. Of ze moet het overwegen om het kind ter adoptie af te staan.

Misschien geen verkeerde overweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:28

Klein beetje een botte opmerking wel, KimD. Neem aan dat TS zelf al lang alle opties heeft bekeken en ze lijkt me bereid om te werken om dit ook te laten werken. Ben het er dan wel weer mee eens dat ze misschien een flinke schop onder haar reet nodig heeft, net als haar vriend. Als je een kleintje op komst hebt is er niet echt plek voor 'wil niet' of 'kan niet', dan moet je gewoon je zaken op orde krijgen. Jij aan de studie, hij een baan... Ook in die regio kan je een rotbaantje voor minimumloon krijgen.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:30

KimD; adoptie is wel een erg heftige keuze die je niet zomaar even maakt omdat je niet weet welke opleiding je gaat doen etc. Ik heb nou niet het idee dat ts haar kind ter adoptie af wil staan, dan had ze wel een ander soort topic gemaakt..

Weet je vrind al meer van zijn werk? Er is vast wel werk voor hem hoor, misschien niet iets heel leuks maar ja. Solliciteer bij mc donalds bijv, nemen ze altijd wel mensen aan

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:46

Vind het vrij realistisch eerlijk gezegd... Zeker een heftige keuze, maar in de situatie waar TS zich in bevind is een kind opvoeden en bieden wat het nodig heeft niet realistisch.

De school neemt haar niet aan, waardoor ze hoogstwaarschijnlijk een tussenjaar krijgt en dus zoals hierboven haar Stufi en toeslagen verliest. Ze kunnen niet bij de ouders terecht voor oppas of inwonen. Vriend verliest door reorganisatie waarschijnlijk zijn baan. Ze mogen in de handjes klappen als ze zelf al rond kunnen komen, zonder kind.

Dat is echt geen situatie voor een kind, kinderen zijn ontiegelijk duur, zeker het eerste jaar.

Snap dat het de laatste keuze is die TS wilt maken, maar het is een on geplande zwangerschap die ook nog eens heel rot uitkomt. Maargoed het leven is niet makkelijk, en zeker niet alleen maar makkelijke keuzes... In dit geval zal ze haar verstand moeten laten discussiëren met haar hart.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:51

Ik zou je vriend niet laten studeren, als hij daar geen zin in heeft heeft dat toch geen nut. Er is altijd wel werk te vinden: horeca,poetsen,vuilnisophaler,mcdonalds,... Waar een wil is is een weg ;)
Ik ze me inderdaad ook een grote schop onder mijn kont geven! Jullie wilden het kind houden, dan moeten jullie er ook alles aandoen dat het kind een goed leven heeft, hoe vervelend je werk ook is, hoe moeilijk het studeren en werken samen ook is en kies inderdaad ook iets waar er werk in te vinden is, pretopleidingen zijn nu echt niet aan de orde
En sorry hoor, maar als je de consequenties niet wil erbij nemen, moest je je baby maar niet houden... Dus kom op en maak er wat van!