Onderzoek naar nieuwe lestijden/continurooster scholen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:26

[***] schreef:
Je hoeft er met buitenspelen etc toch niet bij? Daar is pleinwacht voor

Ik neem aan dat je in je klas ook een assistent hebt.

Het gelijke dagen model is ook bedacht om de kwaliteit van onderwijs te verbeteren en beter voor de kinderen. Ik hoor de leerkrachten er hier ook alleen maar positief over zijn voor zichzelf.
Als je er zo negatief over bent van te voren ligt dat waarschijnlijk aan je eigen instelling.
Alles is te regelen.

Jij hebt hier wel veel aannemingen. De leerkrachten moeten bij ons zelf de pleinwacht doen. Iedere leerkracht moet buiten staan.
Een assistent in de klas? Wij hebben 1 assistent voor 260 kinderen. Die 'luxe' van een assistent per klas is volledig wegbezuinigd. Wij mogen in onze handjes knijpen dat we er nog 1 rond hebben lopen.
Misschien begrijp je de situatie zo beter.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:30

Shadow0 schreef:
Dieselpaard schreef:
Dus heb je feitelijk gezien geen pauze, want al die tijd dat ik op de kinderen let ben ik verantwoordelijk. Dat betekent dus dat ik de problemen moet oplossen en ik ervoor moet zorgen dat t goed gaat.

Bij het 'gewone' model heb je dus echt middagpauze en ligt die verantwoording op dat moment bij de overblijfkrachten. Met een doordachte opzet kan dat beslist - er zijn heel veel scholen waarop dat prima verloopt, en de middagpauze echt pauze is. En dat kan dan of in het lokaal waar geen leerlingen zijn (want die zijn buiten) of in de teamruimte.

Dat je de verantwoording niet kunt delen met anderen is wellicht meer een organisatorisch probleem, in een goedfunctionerend team hoort dat gewoon te kunnen.

Inderdaad, met het oude model hebben we echt pauze. Onze overblijf verloopt goed, we hebben betrouwbare ouders en problemen worden opgelost.
De verantwoording delen is zo'n organisatorisch probleem dat we hier niet uit kwamen. Niet omdat we niet willen, maar de tijd is erg krap om iedere leerkracht iedere dag een half uur pauze te geven.

denbine

Re: Onderzoek naar nieuwe lestijden/continurooster scholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:51

Ik snap het wel dat docenten een moment nodig hebben, waarbij je even niet op scherp staat.
Mijn man zit in t onderwijs en begrijp t volkomen.
De school waar mijn dochter zit, hebben ze een volledig uur pauze van 12:00-13:00
Vanaf 12 word alles geregeld door de overblijf ouders, deze regelen alles tot 13:00. Om 12:50gaat de bel en gaan de kinderen naar de klas. Om 13:00 komen de docenten de klas in.
Vaak is het een ongeregeld zooitje en een chaos omdat de kinderen dan 10 min alleen in de klas zijn. De bel gaat al om 12:50 waardoor je 50 min hebt om naar huis te gaan en te eten en weer terug. Wat een momentje van rust moet zijn is eigenlijk veel gehaast.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:51

[***] schreef:
Je hoeft er met buitenspelen etc toch niet bij? Daar is pleinwacht voor

Ik neem aan dat je in je klas ook een assistent hebt.

Het gelijke dagen model is ook bedacht om de kwaliteit van onderwijs te verbeteren en beter voor de kinderen. Ik hoor de leerkrachten er hier ook alleen maar positief over zijn voor zichzelf.
Als je er zo negatief over bent van te voren ligt dat waarschijnlijk aan je eigen instelling.
Alles is te regelen.

Pleinwacht wordt (zoals ik het ken iig) gedaan door de leraren.

In de klas is er ook geen assistent, was het maar zo'n feest := Nu ben ik niet met enorm veel scholen bekend maar ik heb nog nooit een klassenassistent per klas gezien. Hooguit 1 per school die af en toe wat bijspringt. Als die er al is. Iets met bezuinigingen in het onderwijs...

Oftewel: je staat in je eentje voor de klas met 30 kinderen zonder rust/pauze moment voor jezelf. Gedurende de schooldag is er 2x een kwartier tijd om je boterham op te eten terwijl je de 30 kids in de gaten moet blijven houden (en evt voorlezen, etc).
Ik weet niet beter dus mij hoor je er niet snel over klagen, maar ik kan me goed voorstellen dat als je een betere regeling hebt je hier niet echt om staat te springen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:55

Het is ook erg makkelijk om te zeggen dat je gewoon op de dag alles voor de volgende dag moet kunnen regelen.
Ik heb al geluk als ik alles nagekeken krijg vd hele week. Er zijn veel vergaderingen ( werkgroep, parallel, bouw, plenair, externe hulpverleners, ouders).
Er gaat heel veel tijd zitten in goed projectmatig onderwijs, lvs, planningen. Als ik om 6 u eens weg kan, dan bof ik en dan moet ik thuis toch echt de lessen nog doornemen en bijv aan rapporten of leerlingbesprekingen werken.
knutselspullen pakken en kopiëren probeer ik dan de volgende dag voor school of tijdens de pauze maar te regelen.
En btw ik ben een hele goede planner en kan goed organiseren. Het is alleen vaak sluitstuk qua prioriteit.
En dan ben ik ook nog iemand voor zich 120% inzet en iedere minuut vol gebruik, ten koste van rust, drinken en wc bezoek.
Ik heb die pauze dan ook echt heel hrd nodig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 21:05

Overblijven was bij onze lagere school 1,50 per kind.

Ze wilde op een gegeven moment een continu-rooster maar dat hield in dat er een uur extra naschoolse opvang moest worden genomen.
Dat werd in verhouding zoveel duurder dat er veel verzet kwam.
Ook wilde ze woensdag middag tot 14:30 uur, dat kwam in gedrang met zwemles, sporten enz.

Gelukkig hebben ze het niet doorgezet.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:19

Michelle77 schreef:
denbine schreef:
Bij ons op school willen de leerkrachten er niet aan mee werken.
Ze beweren dat ze er financieel op achteruit gaan. Ook hebben ze dan de hele dag de kinderen op op te letten.
Ik ben voorstander, ik heb mijn basisschool in Duitsland gevolgd en vond het ideaal.
Lekker wat meer tijd voor spelen in de middag.
ook het uur middag pauze, is keer haasten en snel boterham erin werken.

Dat is niet alleen beweren, maar ook een feit. De wtf is gebaseerd op het huidige model van dagen. Op het moment dat er gelijke dagen komen, moet de wtf dus aangepast worden en dus ook het salaris. Alleen wordt de hoeveelheid werk niet minder. Als lk ben je dan iets eerder zonder kinderen, maar je moet nog steeds de zelfde hoeveelheid werk doen.
Ik werk 2 dagen. Zodra dit ingaat gaat mijn wtf en dus mijn salaris naar beneden.

Ook is de middag pauze echt wel even een rust punt. Een half uur even tijd om met collega's te zijn, te eten en bij te komen. Als je dus met de kinderen eet, valt dit weg. In de pauze om 12u werk je de dingen van de ochtend zoveel mogelijk weg en regel je de dingen voor de middag. Als je met de klas eet, heb je daar geen tijd voor en schuift dat dus allemaal naar de middag na school. Dus die 45 minuten die je dan eerder zonder kinderen bent, wordt opgevuld met deze dingen.

Dat ligt eraan hoe het ingericht wordt. Als lk werkte ik op een school met continuerooster en had ik een half uur pauze. De kinderen bleven een half uur in de klas om te eten en daarna namen mensen van een kinderopvang het over met buitenspeler.
Ik vond het een genot, was écht eerder klaar met werken

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:35

Wij hebben een continurooster, elke dag van 8.25 tot 14.00 voor alle klassen.
Op dit moment hebben wij onze pauze pas om half 3. We lopen allemaal op het plein in de pauzes, want het is groot en onoverzichtelijk. En als we vergadering of een gesprek hebben heb je geen pauze. Tussendoor zijn we steeds met de kinderen. Hier hebben we met het team voor gekozen. Ik vind het heel prettig werken. De kinderen blijven in de flow van school en elke dag is hetzelfde. Dit geeft regelmaat. Ze hebben na school nog lekker lang de tijd om te spelen.
Als de cao straks strenger wordt met pauze tijden krijgen we wel een probleem denk ik.

Oh ja, wij lopen voor en na school een kwartier pleinwacht, alle leerkrachten. Dit, om korte lijnen met de ouders te hebben en makkelijk aanspreekbaar te zijn.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 04-06-16 08:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:38

Mijn moeder, juf in de bovenbouw is erg te spreken over het continu rooster. Het enige nadeel is inderdaad dat je als docent niet even een halfuurtje voor jezelf hebt maar dat hebben ze opgelost door om en om de pleinwacht te doen zodat er altijd een paar zijn die even niet hoeven :)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:39

Ik heb geen kinderen en werk ook niet op een school, ik heb dan ook niet echt een duidelijke mening over het continu rooster.

Maar een paar van de argumenten vóór verbazen mij heel erg. Anderhalf uur middagpauze? Onrust in de groep? Ik had een klassiek rooster vroeger, half 9 tot 15.15 en woensdagmiddag vrij. Maar wij hadden een uur middagpauze (half uur eten, half uur spelen) en eigenlijk bleven alle kinderen over. De paar kinderen wiens ouders er wel waren wilden vaak liever op school blijven. We hadden een hele capabele lieve overblijfjuf die er elke dag was en zelfs mee ging met de klas in het volgende schooljaar. Ik heb dus 8 jaar lang dezelfde overblijfjuf gehad! Meer regelmaat dan dat kan haast niet. En overblijven was ook gewoon met je eigen klas in je eigen lokaal, dus helemaal geen wisselende groepen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 12:21

Tja, wij hebben nou eenmaal een populatie op school die een niet al te beste achtergrond heeft en kinderen zitten vaak in een moeilijke thuissituatie. Deze kinderen zijn erg gebaat bij dit rooster.