Ik vind dat je partner, als je een volwaardige relatie hebt, op 1 hoort te staan. Ik zou mijn man daarom altijd verdedigen en hij mij hopelijk ook. Als hij een probleem zou hebben met een vriendschap van mij, zou ik goed willen weten waarom en dan zelf een afweging maken of ik ermee zou stoppen. Zijn mening zou daarin wel heel zwaar wegen, hij is het belangrijkste. Maar ik weet ook dat hij niet zomaar zou vragen om een vriendschap te verbreken, hij is wat dat betreft gewoon erg reëel, dus dat scheelt.
Als het andersom zou zijn: hij zou ineens een vriendschap krijgen en diegene trashtalkt over mij/is ineens wel héél close met mijn man? Zou ik raar en ongepast vinden. Ik zou hem niks verbieden, maar volwassen een gesprek met hem aangaan en dan is het aan hem wat hij ermee doet. Maar zet hij mij niet op 1/heb ik niet het gevoel dat hij mij steunt, dan is dat voor mij heel hard maar wel belangrijke info: wil ik dan nog wel verder zo?
Overigens gaan al mijn alarmbellen wel af bij die situatie uit de OP: zeker dat je vriendin niet stiekem smoor is op die jongen? Als vriendin van die jongen zou ik me ook achter de oren krabben of wij wel zo'n goede match zouden zijn.
Of ik, als ik TS was, nu de vriendschap zou verbreken? Nah, denk het niet, maar het zegt wel iets over je vriendin als persoon denk ik (over haar invoelend vermogen), het zou denk ik wel iets met mijn vertrouwen doen richting haar. Hoewel: liefde maakt ook blind..