Kun jij reanimeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kun jij reanimeren

Ja
414 (62%)
Nee
203 (30%)
Ja, ik heb al eens moeten reanimeren
50 (7%)

Totaal aantal stemmen: 667

SharonIndezz

Re: Kun jij reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:07

Nee, had ik het maar gekunnen... Had ik mogelijk een leven kunnen redden :-( wil misschien wel een cursus gaan doen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:12

Ja ik heb de cursussen gedaan en ben aangemeld via hartslag.nu.

Twee jaar geleden een stervende man in zijn auto gevonden. Het gaspen heb ik aangezien voor een epileptische aanval. Ik heb hem niet gereanimeerd / mogen starten met reanimeren van 112 oa omdat ik met de telefoniste aan de lijn moest blijven om de ambu op te vangen. Deze meneer heeft het helaas niet overleefd. Achteraf bezien had hij maar een hele kleine kans op overleven als het op de operatietafel was gebeurd. Zijn infarct was te zwaar om te reanimeren. Ik rijd bijna dagelijks langs de plek en Denk altijd heel even aan hem en zijn vriendin.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:14

Idooltje schreef:
Ja, vanwege mijn beroep. En ik ben van mening dat dit al op de basisschool geleerd moet worden.

Ik kan ook reanimeren vanwege mijn beroep maar ik zou niet willen dat mijn kind op de basisschool word geleerd om te reanimeren. Ik ben namelijk van mening dat reanimeren zo'n ontzettende heftige ervaring is dat je daar een kind niet mee moet belasten. Zelfs hulp verleners kunnen hier moeite mee hebben. Laat staan een kind.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:19

Ik kan ook reanimeren, nog niet hoeven toepassen. Wel geassisteerd, maar eerlijk gezegd reanimeer ik niet iedereen.

Edit: wellicht wel met de Kiss of life.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:20

ja ik kan reanimeren, hebben we toevallig op school geleerd mocht er ooit iets voorkomen.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:21

Ik ben BHV'er, tijdens de cursus heb ik geleerd te reanimeren. Gelukkig nog nooit hoeven toe te passen.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:22

Ik heb het 5 jaar geleden op mijn opleiding geleerd, maar ik heb daarna nooit een herhalingscursus gedaan. Feitelijk kan ik het dus wel, maar ik wil binnenkort wel weer eens een EHBO cursus volgen zodat mijn kennis weer up to date is.
Ik heb, gelukkig, nog nooit iemand hoeven te reanimeren, voor de zekerheid heb ik wel altijd een kiss of life in mijn portemonnee zitten.

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:26

Ook ik kan reanimeren, werk op de CCU in het zin. Wij zitten in het reanimatieteam, mocht er in het ZKH een reanimatie zijn dan krijgen wij dit door op ons rea-sein en moeten hier dan naar toe.

Aangezien wij in het reateam zitten krijgen wij jaarlijks een ALS training (Advance Life Support)
BLS (Basic Life Support) zijn de standaard reanimatietrainingen die iedereen kan volgen ook buiten het ZKH.

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:29

ja, ik heb enkele maanden geleden mijn diploma behaald op school

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:30

Ik heb al een aantal keren BHV cursus gedaan en dus leren reanimeren. Gelukkig nog nooit hoeven toepassen. Mijn vriend al wel, als actief vrijwilliger bij het Rode Kruis is hij gelukkig altijd up-to-date, maar hij heeft ook via Hartslag-nu al een aantal keren geassisteerd. Soms om de ambu de goede kant op te wijzen, maar ook de daadwerkelijke reanimatie heeft hij moeten/mogen doen. Ik durf niet te zeggen of dit allemaal goed is afgelopen. Het lastige is dat je zó dichtbij moet zijn om hulp te kunnen bieden... Ik heb nog niet de moed gehad me daarvoor aan te melden. Vind het ook lastig om te zeggen of ik het goed genoeg kan dat ik nuttig kan zijn, heb het immers nog nooit écht hoeven doen en wil niet in de weg lopen als iemand anders het beter (denkt) te kunnen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:31

Ja en doe het een paar keer per week :-)... Werk op de ambu en bij de brandweer.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:32

Ik was voor mijn voormalige beroeps cardiologisch verpleegkundige (verpleegkundige op de hartafdelibg in het ziekenhuis).
Had dus een jaarlijkse opfris cursus en heb het een paar keer uitgevoerd in de praktijk bij patiënten, nog nooit op straat. Het blijft indrukwekkend.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:34

Ja, ik heb op de basisschool al heel uitgebreid ehbo gehad inclusief reanimeren.
Later met een outdoor sport nog twee keer, daar organiseerden ze elk jaar bijscholing met lotusslachtoffers gericht op de sport.
En met nagebootste situaties, en het werd ons geleerd hoe het beste te handelen met gericht deze sport en sportuitrusting.
Er werden gerust halve slagvelden nagemaakt, vaak gaat het namelijk niet over simpel op vlakke grond handelen.
Het was mijn hobby niet, maar wel heel erg leerzaam.
Ik was wel de hoeveelheid hartmassages en beademingen vergeten, mooie reminder dus dit topic..
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 28-05-16 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:36

Jep, dit heb ik standaard op school gehad en nog bij ehbso bij Bewegen, Sport en Maatschappij.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:36

moyra schreef:
Iinge_ schreef:
Lalidan mag ik vragen waar je dat gedaan hebt. Ik zocht laatst ook voor een cursus samen met mijn vriend maar die kostte 150 euro per persoon. Dat vond ik toch wel heel prijzig

Op hartstichting.nl staat dat het gemiddeld €35,- kost.
Je kunt je aanmelden bij een cursus in de buurt.

Fijn te lezen dat er veel mensen zijn die het kunnen +:)+

Dankjewel! Dan ga ik daar eens naar kijken. :)

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:37

Om heel eerlijk te zijn; nee. Ik heb het een aantal jaar geleden wel een EHBO-cursus inclusief reanimeren gehad op de basisschool, maar dat is inmiddels al zover weggezakt dat ik echt geen idee meer zou hebben. Ik wil wel opzoek naar een EHBO cursus, maar ik kom er niet aan toe of ik vergeet het weer.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:43

Ja, ik kan het.

(Ehbo diploma. Overigens wel verlopen)

Ik heb nog nooit hoeven reanimeren, wel al opvallend vaak EHBO moeten gebruiken/toepaseen.
Niet per se prettig. Maar ik weet dat ik kan en durf te handelen indien nodig, en dat vind ik wel prettig.

In de toekomst verwacht ik via mijn werk ofwel EHBO weer op te halen, ofwel iets met BHV te gaan doen.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:51

Ja, ik kan reanimeren.

Mijn vader is gered door een kennis die toevallig net zijn herhalingscursus reanimeren had afgerond. Toen mijn vader een hartstilstand kreeg in een afgelegen gebied en het 20 minuten duurde voordat de ambulance er was, heeft die man 20 minuten gereanimeerd. De artsen gaven mijn vader 1 procent kans op overleving of, schadevrij uit de reanimatie komen. Toch heeft hij het geflikt! Dankzij zijn kennis die zijn hart op de juiste wijze 'gemasseerd' heeft en voldoende zuurstof naar zijn hersenen en organen heeft weten te kregen.

Ook ik ben van mening dat ieder tijd zou moeten investeren in een reanimatie cursus.

Het is inmiddels 2 jaar geleden dat mijn vader de hartstilstand heeft gehad. Ik ben nog elke dag dankbaar dat hij nog bij mij is.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:55

JoycexEnya schreef:
Nee kan het niet wil het natuurlijk wel. Hebben wel eens moeten doen met een project dus weet ongeveer hoe het moet. Heb ook niet echt tijd denk ik, voor een ehbo cursus bedoel ik.

Een EHBO cursus is echt niet zo tijdrovend hoor.. Kost je een paar keer 2 uurtjes per week. Wat is dat nou op een mensenleven? En dat terwijl je er ook nog levens mee kan redden ook!

En over de kosten; van sommige zorgverzekeringen krijg je een deel vergoed.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:01

Ik ben bhv'er en kan dus reanimeren.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:05

Interresant dat er ook losse reanimatie cursussen zijn. Jaren geleden aan een volledige EHBO cursus begonnen, maar vanwege mijn hematofobie niet af kunnen maken... Maar ik zou wel graag willen leren om te reanimeren.

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:10

Hier ook kunnen reanimeren, heb het 3 jaar geleden geleerd, en soms zijn er op school nog van die herhaal EHBO cursussen.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:10

Jazeker, EHBO krijgen wij verplicht van school uit, met examen en is ook rechtsgeldig diploma van EHBO :)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:11

Ja, ik kan reanimeren. Heb het geleerd omdat het verplicht is om op stage te mogen bij mijn opleiding. Wil mij nog steeds aanmelden als vrijwilleger. Ik ben alleen niet vaak thuis, waardoor ik niet weet of het handig is om mij aan te melden.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 21:13

Ik kan reanimeren. Ik heb BHV. Maar ik hoop het nooit te hoeven doen..