Wat als je niet met je schoonfamilie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 10:28

Pfff wat een vragen allemaal. %)

Ik heb altijd tegen mijn vriend gezegd dat ik best leuke schoonouders zal hebben als ik ze niet dagelijks zou hoeven zien.
Na alle afgelopen gebeurtenissen ben ik zelfs daar niet meer zeker van. :n

Bedoeling is idd dat mijn vriend het huis op den duur over neemt.
Echter is er dus geen zicht op hoelang dat duurt.
Schoonvader heeft vorig jaar eens gezegd nog 2 jaar te willen blijven.
Afgelopen winter werdt het alweer 5 jaar.

Hier weggaan is erg lastig. Dat voelt voor mij alsof ik mijn vriend in de steek laat.
In de weekenden weg is niet te doen.
Doordeweeks is er wat personeel maar in de weekenden niet.
Heb mijn vriend al wel een keer aangegeven dat ik me wellicht maar terug moet trekken van stal.
En heb toen ook aangegeven dat ik dan ook in de weekenden niet zou helpen en zijn schoonvader dat dan maar allemaal over moet nemen.

ik ga iig vanmiddag rond de lunch nog eens overleggen, of hij zijn vader niet van stal zou kunnen houden.
En dat als zijn vader een keer nodig is, hij dat even met mij overlegt zodat ik dan weg kan gaan.

Mijn vriend hoopt dat dit allemaal slijt, ik heb hem al aangegeven dat hij daar niet te veel op moet rekenen.
Ik vind het niet alleen heel vervelend voor mij, maar ook heel erg voor mijn vriend.

juval

Re: Wat als je niet met je schoonfamilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:37

ow wat een lastige situatie, en helaas herkenbaar! het komt zo vaak voor in boerenfamilies na bedrijfsovername. Ken je het boek 'wat de boer niet zegt' ... aanrader vol herkenbare situaties. Heeft je vriend nog broers of zussen? of zou je schoonma misschien kunnen bemiddelen? Je moet dit wel aanpakken en uitspreken, hoe moeilijk communiceren voor sommige mensen ook is. Je eigen geluk (en gezondheid) zijn ook belangrijk. Het zou toch zonde zijn als je relatie hierdoor stuk zou gaan. Weet niet hoe oud je bent, maar wat als er ooit kinderen komen... zoude de ouders dan bereid zijn te vertrekken?

heel veel sterkte! mijn pb staat open.

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 10:40

Schoonmoeders als bemiddelaar gaat niet.
Die zegt bij schoonvaders overal ja en amen op.
Als er kinderen zullen komen dan zullen of wij moeten gaan of hun.
ik hoop dat mijn schoonouders dan inzien dat hun moeten gaan.
Overigens is het alleen mijn schoonvader die niet weg wil.
Schoonmoeders vertrekt liever gister dan vandaag.
Maar die staat ook niet achter het bedrijf, en heeft er nooit voor gekozen. Zij is sinds vorig jaar helemaal met het bedrijf gestopt.
ik wou dat mijn schoonvader zo goed los kon laten...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:43

Bij het geval wat ik ken is het door blijven gaan. Er waren verschillen; het was geen bedrijf met dieren maar nam wel een dusdanige plaats in dat iedereen er voortdurend mee bezig was, alles draaide om het bedrijf. Er moest bijv. ook wel 's avonds laat gecontroleerd worden e.d. De schoondochter was er een die beslist niet over zich liet lopen. Heeft van alles geprobeerd (op een fatsoenlijke manier) om schoonpa wat meer op een afstand te krijgen. Niet gelukt. De zoon idem. Maar die had natuurlijk vanwege het feit dat het om zijn vader ging een (niet terecht) gevoel van loyaliteit. De bom is uiteindelijk gebarsten en schoondochter heeft schoonpa uiteindelijk de toegang tot bedrijf geweigerd. Zoals mij is verteld, was er niet bij. Maar ken ze beiden goed. Dus zelfs als je wel heel weerbaar bent blijft dit heel moeilijk.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:45

Mensen hebben soms een schopje nodig om een andere richting te kiezen. Zolang jullie halfslachtige maatregelen nemen, ziet schoonpa geen enkele reden om te vertrekken. In feite laten jullie zo zien dat je er niet klaar voor bent om het bedrijf te runnen.

edit: ik heb mijn schoonmoeder gezegd dat ze welkom was om s'morgens koffie te komen drinken, maar zodra dit afgelopen was, moest zij ook weer gaan. Uit rancune heb ik haar daarna een half jaar niet meer in het bedrijf gezien. Daarna heb ik haar verschillende keren uitgenodigd om in het bedrijf te komen koffiedrinken en dat heeft ze uiteindelijk gedaan. Sinds die tijd is de relatie enigzins genormaliseerd.
Laatst bijgewerkt door nynke55 op 27-05-16 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:47

Ik denk dat je dan toch beter kan proberen om met je schoonmoeder een 'plan van aanpak' te maken, ook in overleg met je vriend. Dan sta je met z'n drieen tegenover je schoonvader, die dan misschien ook gaat inzien dat hij misschien ook ergens een aandeel in het verhaal heeft. Sterkte, ik weet zo ongeveer hoe het voelt. Al is het bij jou nog veel heftiger als hier.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:50

098 schreef:
Mijn vriend hoopt dat dit allemaal slijt, ik heb hem al aangegeven dat hij daar niet te veel op moet rekenen.
Ik vind het niet alleen heel vervelend voor mij, maar ook heel erg voor mijn vriend.

Als je vriend dit laat gaan, en hoopt dat het allemaal slijt, dan is denk ik de kans heel groot dat hij er uiteindelijk alleen voor staat.
De bal ligt nu echt bij hem, hij is de sleutel. Het zijn zijn ouders, het is zijn bedrijf, hij moet dit regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:53

098 schreef:
Pfff wat een vragen allemaal. %)

Ik heb altijd tegen mijn vriend gezegd dat ik best leuke schoonouders zal hebben als ik ze niet dagelijks zou hoeven zien.
Na alle afgelopen gebeurtenissen ben ik zelfs daar niet meer zeker van. :n

Bedoeling is idd dat mijn vriend het huis op den duur over neemt.
Echter is er dus geen zicht op hoelang dat duurt.
Schoonvader heeft vorig jaar eens gezegd nog 2 jaar te willen blijven.
Afgelopen winter werdt het alweer 5 jaar.

Hier weggaan is erg lastig. Dat voelt voor mij alsof ik mijn vriend in de steek laat.
In de weekenden weg is niet te doen.
Doordeweeks is er wat personeel maar in de weekenden niet.
Heb mijn vriend al wel een keer aangegeven dat ik me wellicht maar terug moet trekken van stal.
En heb toen ook aangegeven dat ik dan ook in de weekenden niet zou helpen en zijn schoonvader dat dan maar allemaal over moet nemen.

ik ga iig vanmiddag rond de lunch nog eens overleggen, of hij zijn vader niet van stal zou kunnen houden.
En dat als zijn vader een keer nodig is, hij dat even met mij overlegt zodat ik dan weg kan gaan.

Zou voor mij simpel zijn: En, wanneer vertrekken jullie nu? De 2 jaar is bijna voorbij dus we willen wel het huis in.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:56

Zou het geen idee zijn om je schoonvader s,avonds bv een klus te laten doen? Dan is hij op het bedrijf en kunnen jullie eens s,avonds wat leuks doen.
Dan heeft hij wat te doen en jullie wat rust.

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 10:59

Helaas gaat dat niet.
's avonds zijn wij sowieso bezig op stal. :)

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:01

Moeilijke situatie. Ik vind het eigenlijk ook wat cru om een man die een bedrijf heeft opgebouwd en daar ook nog naast woont te verbieden op het bedrijf en in de stallen te komen. Hij heeft het er waarschijnlijk heel moeilijk mee.

Denk dat de enig oplossing is om met een mediator om de tafel te gaan zitten en alles uit te praten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:03

De oplossing ligt toch echt bij je vriend.

Hij moet opspreken en duidelijk maken dat hij de baas is op stal en niet je schoonvader.

Keiharde afspraken maken over wanneer zij vertrekken, hoeveel en wanneer zij welkom zijn op stal enz als er anders echt niet te leven is. Maar een beetje flexibel van beide kanten lijkt mij wenselijk.

Oplossing van vermijden, dus of jij of je schoonvader op stal, vind ik echt te gek voor woorden.
Ga praten met elkaar, met je schoonouders, met een mediator of met wie dan ook maar het kan niet zo zijn dat jij en je schoonvader elkaar niet eens meer kunnen zien in dezelfde ruimte.
Je zult er beide wat voor doen of laten moeten maar zo is het geen leven. Ook voor hen niet.

Kan niet, wil niet, lukt niet, gaat niet. Dat zijn allemaal zaken die je beter door moet spreken, niet afserveren.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 27-05-16 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:03

Maar wat ik eigenlijk begrijp, hij wil niet de boel uit handen geven maar als jullie een keer weg willen wil ie t werk ook niet doen? Met andere woorden hij gunt het jullie niet en is lekker negatief. Is je vriend bezig met andere ontwikkelingen op het bedrijf waar pa het vroeger anders deed? Dit is voor veel oud boeren ook nog wel eens een probleem.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:07

Kennis van mij zit in eenzelfde soort situatie. Zij hebben een stacaravan gekocht en op het bedrijf laten plaatsen, daar is geen bouwvergunning voor nodig en nu wonen ze toch beter dan de kleine caravan waar ze voordien in zaten.

Verder is het daar erg vaak kletterende ruzie. :n

Heel veel sterkte voor jou, ik snap dat je niet weg wilt maar het is aan de andere kant ook een onhoudbare situatie zo. Ik hoop voor jou dat je schoonouders ineens het licht zien en verhuizen. :(:)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:09

Kan je geen caravan op het terrein zetten voor jullie? Niet ideaal maar wel voor de aankomende 2 jaar een eigen onderkomen. Hoelang hebben jullie een relatie?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:22

Nicje87 schreef:
Kan je geen caravan op het terrein zetten voor jullie? Niet ideaal maar wel voor de aankomende 2 jaar een eigen onderkomen. Hoelang hebben jullie een relatie?

Of 5 jaar, of 10 jaar.. Ik zou daar toch zekerheid over willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:27

Ik zou eerst zelf eens naar de huisarts gaan en hulp vragen bij je stress. Hoe gestresster jij bent, hoe moeilijker het zal worden om hier een rationeel gesprek over te hebben met je schoonouders, naast dat het echt niet gezond is als je steeds zo in paniek schiet.
Een huisarts kan je volgens mij ook doorverwijzen naar een mediator.

En nu als tijdelijke oplossing; Kan je niet een paar nachtjes bij je ouders of een vriendin logeren? Even een beetje afstand nemen, tot rust komen en bedenken hoe je verder wil.

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 11:34

Wij hebben momenteel een eigen stekje boven de stal.
Niet ideaal maar we kunnen ons terug trekken.

Voor mij zou het fijn zijn als mijn schoonouders zouden vertrekken, maar nogmaals, dat kan ik niet van ze vragen.

Ik ga vanmiddag een gesprek aan met mijn vriend.
Ik ga absoluut niet meer met mijn schoonvader om de tafel zitten.
Ik heb het een jaar lang uitgehouden en ben er nu helemaal klaar mee.

Wij zijn bijna 2 jaar samen, ik ben eind 20 mijn vriend half 30.
Wij willen samen verder, dat sowieso. Uit elkaar gaan is geen optie.
Ik ga iig met mijn vriend praten en hopen dat er oplossingen uit komen.
Dan zal hij met zijn vader om de tafel moeten gaan zitten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:35

Wat is sowieso de mening van je vriend in dit hele verhaal?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:41

Tja een baan weg van stal is inderdaad je beste optie
om wat uurtjes weg te zijn ik denk ook dat de meeste problemen daarvan ook komen je ziet schoonvader te vaak en dan ga je je ergeren aan elkaar.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:45

Dat klinkt al aardig resoluter. Misschien een gekke vraag, maar zien jouw schoonouders jou als hun schoondochter, ipv de vriendin? Ik weet dat het niet uitmaakt of je nu getrouwd bent of niet, maar jouw schoonouders zijn van een andere generatie. Ik weet van mijzelf dat ik veel zekerder in mijn schoenen stond toen we eenmaal getrouwd waren.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:47

Natuurlijk kun je dat van ze vragen, nouja, dat zou je vriend van ze kunnen vragen. Zo gek is dat nou ook weer niet. Nogmaals, ik denk dat als je eerst zorgt dat je met je vriend en je schoonmoeder op een lijn zit, het voor jou ook een stuk makkelijker gaat worden. Je staat dan, nu misschien ook al niet, maar dan helemaal, niet helemaal alleen tegenover je schoonvader.

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 11:57

Voor mijn vriend is het ook allemaal heel lastig.
Hij steunt mij wel, en wil ook mee kijken naar oplossingen.
Hij weet ook en geeft ook toe dat zijn vader erg onredelijk kan zijn.
Maar het is en blijft zijn vader.
En ik wil zeker niet dat hij straks een slechte ban met zijn vader krijgt. Ze hebben samen het bedrijf opgebouwd, en hij heeft zeker ook steun aan zijn vader.
en soms hangt hij nog te veel aan zijn vader, maar hij steunt mij wel, en begrijpt mij ook.
Het is voor hem ook niet makkelijk, voor ons beide een situatie die vervelend is en nieuw.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:57

Hmm, dus peppertree, jij vindt het oké om mensen uit hun huis te zetten?
Ik betwijfel of de onderlinge verhoudingen daar beter van gaan worden. Gewoon duidelijkere grenzen: Laat elkaar gerust/negeer elkaar. Doe je werk en blijf elk op je eigen "territorium" (schoonpa gaat niet bij haar langs, zij niet bij hem.) maar dat is IMO de vriend die dat als bedrijfsleider moet oplossen, en dan moet ie wel de ruggegraat kweken om tegen zijn vader in te gaan. Mijn bedrijf; op het bedrijf gelden mijn regels, staat het je niet aan, dan blijf je lekker thuis en bemoei je je verder niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:21

Deze situatie is al 100 keer voorgekomen op bokt en het eindigt meestal in het verbreken van de relatie en voor jezelf kiezen. Succes en sterkte.