Mijn vader wil samenwonen met zijn nieuwe vriendin maar...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:54

Je bent 19, maar je klinkt erg jong in doen en laten. Dat geeft niet, ieder op z'n tijd volwassen. Of je gaat mee en wees gewoon blij dat je daar een eigen kamer kunt krijgen (en dubbele reistijd maakt 24 minuten, is ook dichtbij..., stage is langer maar goed... Uur reistijd is ook niet het einde van de wereld.) of je gaat uit huis: Als niet kunnen sparen je enige bezwaar is, sla je vleugels dan uit. Maar omdat je vrij jeugdig overkomt, is het wonen bij een hospita niet iets voor jou?

En weet je? Je kan ook zelf initiatief tonen :) als jij de hele dag niets hebt, had je ook even voor kunnen stellen dat jij je zusje even kon brengen. Wat meerderen ook al aangeven; jij bent de volwassene, jij had óók op zolder kunnen slapen ipv het te verwachten van een jong kind.

Praat ook met je vader als een volwassene, de recalcitrante puber act houd op een gegeven moment ook wel op. Kies je gevecht ;)

snuffie123

Re: Mijn vader wil samenwonen met zijn nieuwe vriendin maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:37

Vervelend Ts, ik ken het gevoel. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, maar de situatie was wel net iets anders bij mij. Ik was toen 18 jaar. Heb het toen aangegeven en er wel bij gezegd dat ik het mijn moeder wel heel erg gunde om samen te wonen. Maar dat ik het er zelf ook erg moeilijk mee had. Mijn moeder heeft toen besloten om daardoor toch nog niet samen te gaan wonen en het uit te stellen.

Dus probeer er op een fijne, vriendelijke en niet-beschuldigende manier over te praten met je vader. Probeer het op jezelf te betrekken en hoe jij je daarover voelt. Misschien kunnen jullie samen tot een goede oplossing komen. Hier, vanachter mijn scherpje is dat lastig, omdat ik de situatie niet goed ken.

Misschien is het wel leuk om aan te bieden iets leuks met de kinderen te gaan doen. Zullen ze vast heel leuk vinden en laat misschien ook zien dat je echt niks tegen de kinderen hebt.

Even reageren op een aantal bokkers hier: Waarom kon dat kindje niet op de zolder dan? Mijn kamer was vroeger ook gewoon op de zolder hoor en ken nog een heel aantal kinderen die gewoon de slaapkamer op de zolder hebben. Als ik bij mijn opa en oma ging logeren sliep ik ook altijd op de zolder.

En tot 12 uur in bed liggen valt best mee. Vrije tijd en uitrusten is ook heeel erg belangrijk hoor. Een mens kan niet elke dag, heel de dag door alleen maar werken. Dat is niet goed voor je.
Ik ben nu 19 en ik ben toch echt een uitzondering dat ik om 8 uur/half 9 alweer naast mijn bed sta... de rest slaapt allemaal uit tot een uurtje of 1.

Voor je geldprobleem kan je mischien ook hulp vragen aan je vader. Misschien kan hij beetje laten zien hoe je ermee om moet gaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:42

En kun je geen kamertje huren samen met je zus? Dat scheelt toch weer kosten :)
Met weinig financien op kamers is even doorbijten en misschien niet precies wat je wil, maar het wordt toch kiezen vrees ik :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:24

@ chanel1985 dus omdat ts 19 is, is ze niet meer belangrijk en kan ze het zelf allemaal wel uitzoeken?

TS hoe staat je zusje hierin?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:29

Zou je me willen citeren waar ik dat gezegd heb?
Ik zeg enkel dat er een verschil is tussen een volwassen 19 jarige en kinderen van onder de 10 jaar?
Of vind jij dat dat hetzelfde is?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:31

Ik ben pas 16 dus ik kan niet zo veel zinnigs zeggen over het geld en het op jezelf wonen, maar ik heb wel ervaring met gescheiden ouders.
Het is sowieso al vervelend dat je vader elke keer een andere vriendin heeft lijkt me. Toen mijn moeder een vriend kreeg, ongeveer een maand na de scheiding, deed ze heel v eel met hem. Voor mij en mijn zusje voelde hij als een indringer, en dat hebben we na een tijdje ook duidelijk tegen haar gezegd. Ik heb veel ruzie met mijn moeder en mijn zusje niet, en daarom nam ze mijn zusje wat meer serieus dan mij. Hoe zit het tussen jouw zusje en je vader? Misschien kan zij een gesprek beginnen met je vader?
Wij praatten wel eens in de auto bijvoorbeeld wanneer we terugreden van mijn moeders ouders naar huis. Niemand van ons kon dan echt weglopen en als mijn zusje voorin zat naast mijn moeder, voelde het voor mijn moeder minder alsof het 2 tegen 1 was. Ik zou proberen te praten wanneer je vader rustig is, dus niet net na een ruzie. Als er spanningen of frustraties komen, blijf dan heel erg vanuit jezelf praten, ík vind, ík merk dat ... . Bij ons werkt dat heel goed.

Mijn moeder ging na de scheiding al snel het huis van haar nieuwe vriend onderhuren, en hij ging ergens anders wonen. Ik vond dit niet slim, want je weet nooit wanneer het uit gaat en hij da misschen zijn huis terug wilt. Oo dit heb ik rustig tegen haar gezegd (meerdere keren, want meer dand e helft van de tijd loopt het uit op ruzie). Wat ik ook heb gezegd is dat ze toen te veel koos voor haar vriend. Die vriend kwam vaak bij ons thuis terwijl wij pas net een beetje gingen wennen aan het op en neer verhuizen van mama naar papa. Prima dat ze hem wilt zien, maar op dat moment koos ze gewoon te veel voor hem. Ik ben ook een keer weggefietst savonds laat, naar mijn vader. Toen ik die dingen had gezegd en gedaan zijn haar ogen wel een beetje geopend en nu lijkt het wel beter te gaan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, vragen stellen mag altijd. Succes thuis!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:35

Na 5 maanden al samenwonen vind ik zeer opmerkelijk, zeker als dat ook nog samen moet gaan met zoveel kinderen.

Je vader is duidelijk zeer hotteldebottel of overziet totaal niet waar hij aan begint of zit financieel zo zwaar dat dit de goedkoopste oplossing is.

TS ik begrijp je gevoel heel goed.
Het gaat allemaal veels te snel, jullie kennen elkaar nauwelijks en nu worden jij en je zusje ook nog eens bij dat andere gezin gepropt en moet je alles achter laten wat je lief is.

Het is lief dat je je vader geen pijn wil doen maar het kan geen kwaad om eens een goed gesprek te gaan houden waarom die hele verhuizing op zo'n korte termijn moet gebeuren.
Wat de gevolgen zijn als het niet goed loopt en als het niet klikt tussen jou , je zusje en de vriendin en haar kinderen, of hij dan niet bang is , zijn vriendin te verliezen?

Ik heb het gevoel en jij ook denk ik, dat er meer meespeelt waarom er zo rap verhuist moet worden en je vader zou zo eerlijk moeten zijn dat met jou en je zusje te bespreken, jullie zijn oud genoeg en delen de gevolgen.

Als je vader alles doorzet heb je maar 2 keuzes, meegaan of toch iets voor jezelf zoeken.
Sterkte in ieder geval :(:)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:42

Na wat lezen heb ik ook het idee dat, net zoals spatter zegt, er meer aan de hand is.

Financieel misschien ? Want 5 maanden in een relatie, met beide kinderen, al samen wonen is wel heel snel. En zou je lijkt mij als ouder, althans zo denk ik als moeder zijnde, nooit zo snel willen doen. De kinderen moeten tenslotte ook wennen aan de situatie en 5 maanden vind ik wel erg kort hiervoor.

Zou eens om de tafel gaat zitten en rechtuit vragen waarom dit zo snel moet. Dat je je niet prettig hierbij voelt en graag wilt weten waarom het per see nu moet en niet bv nog poosje wachten. Ondanks jij TS volwassen bent vind ik dat dit ook wel eerlijk is als je vader je hierbij betrekt. Tenslotte ben je oud en wijs genoeg om ook te weten hoe het zit lijkt me. "toestemming vragen" vind ik hoeft hij niet, maar vind wel dat als je kind er zo mee zit je hier wel als ouder rekening mee moet houden. Zeker als het "maar" 8km is, waarom dan nu al samen wonen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:48

Maar wat is rekening houden? IS een goed gesprek voldoende? Of is dat enkel niet verhuizen?

Denk dat er ook nog vannalles anders meespeelt, men hoort hier ook maar één kant van het verhaal en elke verhaal heeft er 2.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:51

TS zit duidelijk met dingen/gevoelens hierover, dus ik vraag me af hoeveel er over gesproken is. Rekening houden is vind ik goed in gesprek, eventueel met alle volwassenen om de tafel en erna ook jongere kinderen om te zien hoe iedereen erover denkt.

Vinden alle kinderen het niks, dan vind ik dat je beide moet zeggen we geven het nog wat tijd. Waarom zou je haasten als bv meer kinderen hiermee zitten ?

Ik denk dat er meer speelt als wat we tot nu toe hier gelezen hebben.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 13:15

Donderdag avond heb ik met papa gepraat (veel tranen, ook van zijn kant). Hij begreep heel goed dat ik en mijn zusje het er moeilijk mee hebben! We gaan nog steeds samenwonen (logisch) en ik ga gewoon mee. Om de afstand naar stage/werk en naar Geronimo te overbruggen heb ik een scooter gekocht! Binnenkort mijn rijbewijs halen en dan zijn de grootste "problemen" met het samenwonen opgelost. Fijn! <3

Ik heb papa nog gezegt dat ik blij ben dat hij zo'n goede vader is (want dat is hij echt wel!!!).

Het is trouwens inderdaad ook een beetje dat papa snel wil samenwonen uit financieeloogpunt.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:22

Wat fijn dat je zo goed met je papa hebt gepraat !
Ik hoop echt dat de verhuis goed verloopt en jullie uiteindelijk je allemaal terug goed kunnen voelen. Ik weet dat ik zelf erg blij was, dat ik op kamers kon, op dat moment. :D

Maar praten is erg belangrijk ! Want papa's durven soms nogal eens gewoon niet merken wat hun dochters nodig hebben. :D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:30

Fijn dat het een goed gesprek was, veel succes met je rijbewijs en de verhuis.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:33

Top zeg! Kwam het scooterverhaal al tegen in een ander topic maar had de link nog ff niet gelegd met deze. Maar erg fijn dat er toenadering is gezocht en dat dit dus goed is verlopen. Nu deze communicatie zo open houden.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:42

Wat fijn dat je zo goed hebt gepraat! Succes nog de komende tijd.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:52

Misschien ook wel handig om voor de verhuizing allemaal eens samen te gaan zitten en te bespreken wat iedereen van elkaar verwacht bij het samenwonen? Lijkt me voor een samengesteld gezin wel prettig om wat afspraken op een rij te zetten.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 15:48

Papa heeft ook zeker gevoeld dat ik me niet oke voelde want ik heb hem een beetje genergeerd door mijn boze gevoel en daar heb ik hem flink pijn mee gedaan. In tranen heb ik hem nog gezegt: Vanaf nu gaan we wel weer goed praten als er iets is, oke? En toen moest hij huilen :(:)

Zoals ik al eens zei de band tussen mijn vader en mij is altijd uitzonderlijk goed geweest en gelukkig is het scheurtje dat er zat nu weer gerepareerd :)

Bedankt voor al jullie meningen. Sommige zette mij aan het denken, andere was ik het helemaal mee eens en sommige lieten me echt huilen :')

Maar bedankt Bokkers!!
+:)+

joyce83 schreef:
Misschien ook wel handig om voor de verhuizing allemaal eens samen te gaan zitten en te bespreken wat iedereen van elkaar verwacht bij het samenwonen? Lijkt me voor een samengesteld gezin wel prettig om wat afspraken op een rij te zetten.

Slim plan! Ga het eens overleggen

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:53

Altijd handig om te doen. Ook wat eventuele regels zullen worden daar. Anders komt er geheid heibel want Pietje mag dat wel! _-:( En wat worden de verdere verplichtingen? Klusjes, kosten noem maar op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:58

Ik vind dit topic aandoenlijk TS, erg mooi om te zien hoe jouw band met jouw vader is! <3

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:00

Fijn om te lezen dat je een goed gesprek hebt gehad met je vader. En als je straks een scooter hebt ben je zoveel mobieler en dan maken die 8 kilometer extra niet zoveel meer uit.

Een goed gesprek met het hele gezin lijkt mij een goed plan. Zeker omdat het nieuwe gezin straks bestaat uit 2 bijna volwassen dochters en 2 kinderen die nog een stuk jonger zijn. Is heel belangrijk dat dan de verschillende regels die voor iedereen gelden helder zijn.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 19:35

Ik zal jullie een update geven later hoe het gegaan is met samenwonen en hoe het allemaal gaat. Vind het zelf ook leuk als er bij zo'n verhalen nog ooit een update komt :)

MarlindeRooz schreef:
Ik vind dit topic aandoenlijk TS, erg mooi om te zien hoe jouw band met jouw vader is! <3

Aahw dankje <3

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 02:06

Nou gelukkig ben blij dat je vader zo zijn best doet gelukkig maar en dat je goed met hem kunnen praten. Erg fijn

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 07:29

Even een update:

We wonen dus sinds 1 augustus samen. Met 2 van mn beste vriendinnen en mn zusje hebben we een afscheidsceremonie gehouden in het oude huis, we hebben een kampvuurtje gemaakt en flink wat herinneringen opgehaald. Het was fijn om de allerlaatste nacht in het oude huis door te brengen met 2 zulke goede vriendinnen <3

Inmiddels was ik ook geslaagd voor mijn scooterrijbewijs en ik race overal naar toe. En die stage is inmiddels ook mijn baan geworden.

Het samenwonen zelf gaat niet zo goed. Tussen mij en mn vader en tussen mij en mn stiefmoeder is er vaak ruzie om helemaal niets. Ik word er zo moe van. Als ik aangeef dat ik gewoon heimwee heb naar het oude huis naar mijn plek, word er gezegt dat ik er maar voor open moet staan om me hier thuis te voelen. Maar hoe moet ik dat in godsnaam doen als iedereen steeds boos op me is terwijk ik niet echt wat fout doe. Mijn zusje kan echt niets verkeerd doen maar zou ik t zelfde doen heb ik weer ruzie thuis. Mijn stiefmoeder heeft me een egoïstische zus genoemd. En ook mijn vader vind dat ik egoïstisch ben waardoor ik haar en hem doe denken aan hun exen die volgens hun ook egoïstisch waren. Met andere woorden maakt niet uit wat ik doe, ben toch wel de banketstaaf.

Vorige week was er nog ruzie omdat ik geen uren wilde opnemen (ik sta al dik in de min uren door belangrijke dingen die niet buitenwerk tijd om konden) om mee te kunnen naar het ziekenhuis. Mijn vader had een simpele operatie gehad (hij lag dus niet half op sterven of zo) en hij zou 3 dagen later weer thuis zijn. Ik heb hem dat gezegt en toen werd mijn stiefmoeder weer helemaal boos op mij. 'S avonds toch maar een half uur eerder gegaan, en toen zijn we naar het ziekenhuis gegaan. Iedereen deed normaal tot zondag. Toen kwam papa thuis heb ik hem nog een knuffel gegeven en gezegt fijn dat je weer thuis bent. Hij deed verder ook helemaal normaal was niet boos of zo. Dus ik ben lekker naar de paarden gegaan, krijg ik ineens een appje (van een goede vriendin die bij mn zusje was) : succes straks als je thuis komt! Dus ik vraag hoezo? Bleek mn stiefmoeder dus toch weer boos te zijn. Ik heb dan echt zoiets van was donderdag dan boos geworden ipv dan mooiweer spelen en nu achteraf weer boos zijn op me. Ze nergeert me nu alweer 2 dagen en zo gaat het de hele tijd.

Ik moet er dus voor open staan om me thuis te voelen van hun. Maar ondertussen is het iedere paar dagen wel weer ruzie om; ja helemaal niets eigenlijk..

Niet echt een positieve update dus :(:)

Ik zit er nu overigens ook sterk aan te denken om het huis uit te gaan, ik verlang naar een eigen plek maar financieel lukt me dit nu nog niet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 07:55

Ik zou tegen m'n stiefmoeder zeggen: vervelend dat je steeds zo boos bent. En me verder niks van dit soort buien aantrekken. Steeds boos worden om "niks" is iets voor kleine kinderen.

Maak een berekening van wat je kwijt bent om het huis uit te gaan. En leg haar uit wat je te kort komt. Misschien legt zei het dann wel bij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 07:59

TS, is er geen traject voor begeleid kamer wonen in de buurt? Ik weet niet hoe oud je bent?
Als je onder jeugdzorg valt, zou je dit in ieder geval kunnen bespreken.