Moet/ zal ik eerlijk zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:07

Ik kan me zo voorstellen dat het je niet in dank wordt afgenomen als je niet eerlijk bent naar je toekomstige werkgever. Hij/zij zal er toch vroeg of laat achterkomen. Zeker in gevalvan zwangerschap, er komt een moment dat je dat niet meer kunt verzwijgen. En je kunt je afvragen hoe de samenwerking met je werkgever zal gaan worden als hij/zij weet dat jij je baan bent begonnen met het bewust achterhouden van informatie. Dan kun je nog zo in je recht staan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:08

Palmera schreef:
@Shadow: Ik verwacht dat men eerlijk is en ik ben dat ook. Dat betekend dus dat de sollicitant ook te horen krijgt hoe ík met het personeel omga. En de sollicitant van zijn kant de baan uiteraard mag weigeren.

Dan doe je alsof het een gelijkwaardige positie is waarin jullie je bevinden. Maar dat is dus het probleem: de situatie is sollicitant-werkgever is fundamenteel bijzonder ongelijkwaardig. En al helemaal in een tijd met flinke werkloosheid en een gematigd vangnet. Een werknemer is veel afhankelijker van werk en z'n werkgever, dan een werkgever van een werknemer. De schijn van 'jamaar de sollicitant kan de baan toch ook weigeren' is jezelf voor de gek houden. Dat is gewoon niet de positie die veel mensen hebben.

Citaat:
Maar inderdaad, liegen bij sollicitatie is bij mij eruit. Oók na vijf jaar goed werken. Want dat betekend namelijk dat men niet eerlijk is geweest en dat ik als werkgever volgens de sollicitant blijkbaar géén recht op het maken van de juiste keuze heb. En dát stoot mij voor het hoofd.

Wat opvalt is dat het eigenlijk een dubbele boodschap is. Je zegt dat het hebben van een verleden niet uitmaakt voor het aannemen van iemand. Maar je vraagt het blijkbaar wel.

De oplossing is simpel: als het niet uitmaakt dan moet je die vraag niet stellen tijdens het sollicitatiegesprek. Jij brengt door die vraag iemand in een bedreigende situatie. De sollicitant kan namelijk dan nog niet weten of het uitmaakt voor z'n baankansen. Jij vraagt hem/haar daarom een sprong in het diepe te maken, waarbij beide opties erg nadelig kunnen uitpakken: wel vertellen is bij veel sollicitatiegesprekken einde verhaal, niet vertellen blijkbaar ook.
En dat doe je vanuit een positie waarbij JIJ niets te verliezen hebt, behalve dan de tijd die je hebt gestoken in het sollicitatiegesprek. Je zegt wel dat je eerlijk bent, maar welk risico neem jij op zo'n moment? Dat is bepaald geen gelijkwaardige uitgangspositie.

En als je het relevant vindt voor de toekomst, dan kun je het vragen nadat je hem/haar hebt aangenomen. In een situatie waarin de ander voldoende vertrouwen heeft zodat die persoon ook werkelijk eerlijk kan zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:09

Maar draai het eens om: Als een werkgever liegt op een sollicitatiegesprek en juist die leugen is hetgeen waarvoor je daar wilt werken en je komt er achter dat dat helemaal niet klopt. Hoe voel je je dan? En denk dat je dan snel de nodige stappen zet om te bekomen waar je recht op hebt, wat je beloofd is geweest.
Mag de werkgever dan ook zeggen dat het een leugen om bestwil was?
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 16-05-16 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:09

benangelique schreef:
Jolien87 schreef:
In dit geval is het werkverleden relevant voor het werk dat TS weer gaat doen.
Ik werk in het basisonderwijs. Ik weet wel dat mijn werkgever het heel graag zou willen weten wanneer een sollicitant een strafblad zou hebben (gehad) op het gebied van werken met kinderen.

Je krijgt in dat geval ook geen vog, ook niet als alles allang verjaard is

Klopt, maar in het geval van TS is er al op voorhand gevraagd of zij een verleden heeft met politie en justitie. Op basis van die vraag krijgt ze dus de kans om zelf eerst eventueel zaken aan het licht te brengen, nog voor er verder onderzoek wordt gedaan. Ik merk dat ik niet helemaal goed kan uitleggen wat ik bedoel, maar ik hoop dat je het een beetje begrijpt. ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:12

Shadow0 schreef:
Palmera schreef:
@Shadow: Ik verwacht dat men eerlijk is en ik ben dat ook. Dat betekend dus dat de sollicitant ook te horen krijgt hoe ík met het personeel omga. En de sollicitant van zijn kant de baan uiteraard mag weigeren.

Dan doe je alsof het een gelijkwaardige positie is waarin jullie je bevinden. Maar dat is dus het probleem: de situatie is sollicitant-werkgever is fundamenteel bijzonder ongelijkwaardig. En al helemaal in een tijd met flinke werkloosheid en een gematigd vangnet. Een werknemer is veel afhankelijker van werk en z'n werkgever, dan een werkgever van een werknemer. De schijn van 'jamaar de sollicitant kan de baan toch ook weigeren' is jezelf voor de gek houden. Dat is gewoon niet de positie die veel mensen hebben.

Citaat:
Maar inderdaad, liegen bij sollicitatie is bij mij eruit. Oók na vijf jaar goed werken. Want dat betekend namelijk dat men niet eerlijk is geweest en dat ik als werkgever volgens de sollicitant blijkbaar géén recht op het maken van de juiste keuze heb. En dát stoot mij voor het hoofd.

Wat opvalt is dat het eigenlijk een dubbele boodschap is. Je zegt dat het hebben van een verleden niet uitmaakt voor het aannemen van iemand. Maar je vraagt het blijkbaar wel.

De oplossing is simpel: als het niet uitmaakt dan moet je die vraag niet stellen tijdens het sollicitatiegesprek. Jij brengt door die vraag iemand in een bedreigende situatie. De sollicitant kan namelijk dan nog niet weten of het uitmaakt voor z'n baankansen. Jij vraagt hem/haar daarom een sprong in het diepe te maken, waarbij beide opties erg nadelig kunnen uitpakken: wel vertellen is bij veel sollicitatiegesprekken einde verhaal, niet vertellen blijkbaar ook.
En dat doe je vanuit een positie waarbij JIJ niets te verliezen hebt, behalve dan de tijd die je hebt gestoken in het sollicitatiegesprek. Je zegt wel dat je eerlijk bent, maar welk risico neem jij op zo'n moment? Dat is bepaald geen gelijkwaardige uitgangspositie.

En als je het relevant vindt voor de toekomst, dan kun je het vragen nadat je hem/haar hebt aangenomen. In een situatie waarin de ander voldoende vertrouwen heeft zodat die persoon ook werkelijk eerlijk kan zijn.

En waar is de gelijkwaardigheid hier? Enkel voor de werknemer voordelig, want werknemer kan nu eerlijk zijn want hij/ zij is toch al aangenomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:16

chanel1985 schreef:
Maar draai het eens om: Als een werkgever liegt op een sollicitatiegesprek en juist die leugen is hetgeen waarvoor je daar wilt werken en je komt er achter dat dat helemaal niet klopt. Hoe voel je je dan? En denk dat je dan snel de nodige stappen zet om te bekomen waar je recht op hebt, wat je beloofd is geweest.
Mag de werkgever dan ook zeggen dat het een leugen om bestwil was?

Zoals gezegd: dat gaat uit van een zekere gelijkwaardigheid in de situaties. Die is er niet. Overigens gebeurt het regelmatig dat werkgevers misleidend zijn. Bijvoorbeeld voorspiegelen dat je door kunt groeien wat niet zo is.
De werknemers zitten dan met regelmaat alsnog verstrikt. Het probleem is bij dergelijke dingen dat het veel minder keihard meetbaar is. Natuurlijk is het net zo goed een leugen als je als bedrijf doorgroeikansen aanbiedt waarvan je geen intentie hebt om die ook te bieden, maar je kunt 'm niet zo goed bewijzen, want de toekomst is veel mistiger dan het verleden, en dus kun je met een beetje handig schuiven met woorden prima dingen beloven en niet nakomen zonder dat je erop aangesproken kunt worden.

Ongelijke situaties.

Als je een jonge, witte, hoogopgeleide werknemer (bij voorkeur man, want die mogelijke kinderwens helpt dus ook niet) van beneden de 40 bent in het juiste vakgebied, dan kun je makkelijk weggaan en ergens anders solliciteren. Maar in heel veel andere situaties ligt het allemaal een stuk genuanceerder en kun je niet zomaar weg, ook niet als de werkgever niet eerlijk is, onredelijke eisen stelt en zelfs de wet overtreedt. (De arbeidstijdenwet wordt bv op regelmatige basis overtreden, toch kunnen veel werknemers daar niet zomaar wat aan doen.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:19

chanel1985 schreef:
Shadow0 schreef:

En waar is de gelijkwaardigheid hier? Enkel voor de werknemer voordelig, want werknemer kan nu eerlijk zijn want hij/ zij is toch al aangenomen.

Ook voor de werkgever voordelig: de werkgever heeft immers de info, en het was Palmera's standpunt dat ze NIET iemand tijdens een sollicitatiegesprek zou afwijzen op grond van die info, maar het wel wil weten om er rekening mee te kunnen houden. Nou, dat is dan precies de situatie die je zo creëert.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:21

@Shadow: Chanel1985 heeft zojuist gezegd wat ik wilde zeggen.

Ik zie een enorme verdediging naar de werknemer. Die zo afhankelijk is van zijn baan. Maar wat dacht je van de kleine ondernemer? Die geen rugdekking heeft van een enorm moederbedrijf in de rug? Die ook gemakkelijk in de financiële problemen kan raken. Voor wie het ook crisis is. Die het helemaal zelf moet doen met 2-4 werknemers?

Dacht je dat nieuw personeel geen sprong in het diepe is voor die kleine ondernemer? Je personeel is een belangrijk deel van het bedrijf. Je moet erop bouwen en vertrouwen. In het alleruiterste geval kan personeel je zelfs kapot maken.
Waarom mogen wij niet kritisch zijn, geen vragen stellen en soms bedenkingen hebben?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:23

Palmera schreef:
@Shadow: Chanel1985 heeft zojuist gezegd wat ik wilde zeggen.

Ik zie een enorme verdediging naar de werknemer. Die zo afhankelijk is van zijn baan. Maar wat dacht je van de kleine ondernemer? Die geen rugdekking heeft van een enorm moederbedrijf in de rug? Die ook gemakkelijk in de financiële problemen kan raken. Voor wie het ook crisis is. Die het helemaal zelf moet doen met 2-4 werknemers?

Dacht je dat nieuw personeel geen sprong in het diepe is voor die kleine ondernemer? Je personeel is een belangrijk deel van het bedrijf. Je moet erop bouwen en vertrouwen. In het alleruiterste geval kan personeel je zelfs kapot maken.
Waarom mogen wij niet kritisch zijn, geen vragen stellen en soms bedenkingen hebben?

Precies dit. Heel vervelend voor de werknemer die zijn leven heeft gebeterd, maar een werkgever mag nog altijd zelf de keuze maken of hij/zij zo iemand wil en kan vertrouwen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:23

Maar dan nog heeft de sollicitante gelogen, dat veranderd niet als je het zegt nadat je bent aangenomen. Dat is het punt.

Eerlijkheid duurt het langst, voor beide partijen. Hoe kan je iets verwachten van een ander, als je zelf niet eerlijk bent?

Furrow

Re: Moet/ zal ik eerlijk zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:38

Inderdaad, het is spijtig maar wat je gedaan hebt heeft nu eenmaal gevolgen.
Moest het niet gevraagd zijn zou ik er geen punt van maken, maar als je opzettelijk dingen achterhoud dan vraag ik mij af in welke mate de werknemer is veranderd..
Juridisch weet ik niet hoe het zit, maar dit is mijn gevoelsmatige mening.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:43

Als je eerlijkheid gestraft wordt door het niet krijgen van een baan, dan is het ook niet een baan waar je wilt zijn.

(even voor de duidelijkheid, je hebt een taakstraf gekregen. Om dat te krijgen heeft een rechter zich over de zaak gebogen en ben je gewoonweg bij politie en justitie bekend. Je hebt gewoon een strafblad.)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:00

Liegen bij sollicitatie op relevante vragen kan reden zijn voor ontslag.

Er is je een vraag gesteld, relevant voorde functie, en jij hebt hem ontkennend beantwoord.
Kan veel bedrijven kan dat reden tot ontslag zinj als ze er achter komen.
Bedrijven waar een hoog risico profiel is, worden je antecedenten nagetrokken, zoals politie, banken, it bedrijven, leger, etc.

Mijn advies.
Neem je verantwoordelijkheid en vertel hoe de zaken ervoor staan. Goed begin van je nieuwe baan

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:16

Ik vind een taakstraf en melding bij het register een zwaar vergrijp. We hebben het hier wel over justitie. Ik zou als werkgever ook niet geamuseerd zijn wanneer m'n sollicitant heeft gelogen. Voor mij zou het einde verhaal zijn en naar de volgende. Heel hard maar voor haar oneerlijkheid 10 anderen

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:31

Precies. Gezien de straf die TS heeft gekregen lijkt het mij niet dat het hier om een klein vergrijp gaat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:50

Als ik vanuit mijn eigen oogpunt bekijk, dan zou het voor mij als werkgever toch ook wel afhangen om wat voor bedrag het gegaan is en over wat voor termijn de fraudeperiode heeft geduurd.

Kijk gaat het om een eenmalige vlaag van verstandsverbijstering en er is bv € 250 mee genomen. Of is het gegaan om een langere periode waarbij duizenden euro's zijn verdwenen.

Zelf jaren werkzaam geweest waar een collega een lange tijd geld had gestolen. De stress van alle onderzoeken (ik wist als een van de weinige van het bedrijf dat er geld gestolen werd) met oa verborgen camera's. De stress die de werkgever er van had, je personeel niet kunnen vertrouwen omdat je niet weet wie het is.
Al je personeelsleden verdenken omdat er opeens een grotere uitgave door hun gedaan werden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:57

De leugen die bij de eerste keer al is gemaakt is voor mij de druppel. Het gaat hier niet om een keertje ziekmelden na een avondje stappen dit is 10 of misschien wel 100 keer erger. Als er bij de eerste keer al is gelogen hoe ver zal dit gaan dan.
Als ik ts zou zijn zou ik alsnog erover beginnen in een privé gesprek. Aan de werkgever dan of ze ermee verder gaan

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:07

purny schreef:
De leugen die bij de eerste keer al is gemaakt is voor mij de druppel. Het gaat hier niet om een keertje ziekmelden na een avondje stappen dit is 10 of misschien wel 100 keer erger. Als er bij de eerste keer al is gelogen hoe ver zal dit gaan dan.
Als ik ts zou zijn zou ik alsnog erover beginnen in een privé gesprek. Aan de werkgever dan of ze ermee verder gaan

Iemand die zich ziek meld na een feestje kosten de werkgever veel meer dan een keer een graai uit de kas met een bedrag van 250,- euro. Zeker als ze dat zo nu en dan is doen. (en ja daar zijn er best veel van). Niet om geld stelen nu maar ok te vinden. Maar ziekteverzuim is ook kostbaar en onterecht ziekteverzuim kan je net zo goed fraude noemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:18

Ik heb van de andere kant vergelijkbare dingen meegemaakt. Een collega (regio verkoop kantoor van een grote keten) die met haar vingers in de kleine kas had gezeten structureel voor maanden. Of ik had het gedaan of mijn collega. Zij was het dus. Zij is meteen ontslagen berecht heeft haar straf uitgezeten en is nu tot mijn grote verbazing wethouder een gemeente verderop. :oo :+ was niet eens een groot bedrag, geloof 160 euro in vier maanden of zo. 8)7

Maar mijn baas is daar altijd open over geweest, als iemand dit heeft gedaan ooit en heeft de straf uitgezeten en is er eerlijk over geen probleem alleen geen werk meer met geld of kassa. Is iemand er niet eerlijk over blijkt later volgt ontslag op staande voet en hij zou er dan persoonlijk voor zorgen dat zo iemand niet meer snel aan een baan zou komen.

Dus simpel eerlijk zijn duurt het langst. :j niet leuk, je loopt het risico om niet aangenomwn te worden maar je slaapt wel gewoon en hoeft niet in angst te leven of ze er ooit achter komen, en een wijze les doe zoiets nooit meer.

Kroki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 12:42

Bedankt voor de reacties.
In de mom van: Eerlijkheid duurt het langs, waar ik zelf erg achter sta, omdat ik dat zelf ook heel graag zou willen.
En ik nu nog misschien op tijd ben, om alsnog eerlijk en open te zijn.
Wie weet vinden ze dit wel heel moedig, ga ik toch een mail opstellen.
En ik ga gewoon open en eerlijk zijn, en misschien gooi ik hiermee mijn eigen ruiten in.
Maar wat als ik wel aangenomen wordt, en ze komen er alsnog achter... Wie weet wat ze zeggen?
Af en toe is het gewoon jammer dat ik geen glazen bol heb.

Helaas is de FAD gesloten vandaag, dus die ga ik nu ook even mailen, en anders bel ik die morgenochtend direct op.

Wat ik wel duidelijk wil maken, is dat het absoluut niet om duizenden euro's gaat.
Maar om een veel kleinere bedrag, en zelfs hier ben ik niet trots op.

Over de VOG; dit kan natuurlijk ook een standaard vraag zijn, ik weet natuurlijk niet of dit nodig is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:46

Eigenlijk vind ik het heel bijzonder dat je in de detailhandel een VOG moet hebben. Ik werk zelf in de supermarkt achter de kassa maar dit nog nooit meegemaakt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:49

Ik vind het met een dergelijk vergrijp nogal naïef om te denken dat je het zo achter je kunt laten.
Je hebt het vertrouwen zwaar geschonden. Met een strafje, krijg je geen vertrouwen terug.
Blijkbaar verdien je het ook niet, want je hebt gelijk alweer gelogen. Je bent immers wel degelijk met justitie in aanraking geweest.
Nu twijfel je zelfs om de waarheid te vertellen, niet om morele gronden, maar omdat je eigenlijk niet anders kan- en zoekt de bevestiging of je kan blijven liegen over je vergrijp.

Sorry maar vraag me af of je er wel van heb geleerd.
vertrouwen duurt lang om dat weer op te bouwen en blijkbaar wil je dat niet doen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:55

Jolien87 schreef:
Precies dit. Heel vervelend voor de werknemer die zijn leven heeft gebeterd, maar een werkgever mag nog altijd zelf de keuze maken of hij/zij zo iemand wil en kan vertrouwen.

Heel vervelend? Het is niet voor niets zo dat de wetgever er een termijn opgezet heeft. De wetgever heeft bepaald dat het na 4 jaar niet meer relevant is. Dat is niet voor niets.
Waar houd de grens op. Na 10 jaar? Na 20 jaar. Of moet iemand op z'n 65ste nog boeten voor iets wat ie heeft gedaan op z'n 23ste.

2de kans betekend ook dat je niet alles hoeft te vertellen.

Kroki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 12:56

sneeuwpop schreef:
Ik vind het met een dergelijk vergrijp nogal naïef om te denken dat je het zo achter je kunt laten.
Je hebt het vertrouwen zwaar geschonden. Met een strafje, krijg je geen vertrouwen terug.
Blijkbaar verdien je het ook niet, want je hebt gelijk alweer gelogen. Je bent immers wel degelijk met justitie in aanraking geweest.
Nu twijfel je zelfs om de waarheid te vertellen, niet om morele gronden, maar omdat je eigenlijk niet anders kan- en zoekt de bevestiging of je kan blijven liegen over je vergrijp.

Sorry maar vraag me af of je er wel van heb geleerd.
vertrouwen duurt lang om dat weer op te bouwen en blijkbaar wil je dat niet doen.

Nee, dit is niet waar!
Ik heb er wat ik al eerder heb aangegeven, er wel van geleerd!
Ik vroeg het me af, omdat dit niet recentelijk is gebeurd, en dus al veel langer geleden.
Ja, misschien wordt ik nu wel afgerekend op het feit.

purny schreef:
Eigenlijk vind ik het heel bijzonder dat je in de detailhandel een VOG moet hebben. Ik werk zelf in de supermarkt achter de kassa maar dit nog nooit meegemaakt

Precies, daarom weet ik het niet heel zeker. Maar ik ga gewoon eerlijk zijn, meer dan dat kan ik helaas niet doen. De lange mail staat ook klaar. Met hoe, wat, waar, waarom.
Ik heb voorheen 1 x mijn VOG aan moeten vragen, maar dit was voor een Uitzendbureau (magazijnwerkzaamheden). En dit moest iedereen.

Maar voor de Detailhand overigens nog nooit hoeven te doen, maar misschien dat dit nieuw is?
Of het is gewoon een standaard vraag.

Persoonlijk denk ik, dat als ik hun was, en de sollicitante het nu nog aangeeft, het toch nog eerlijk wilt opbiechten, en toch open en oprecht te willen zijn. En iedereen (vind ik), verdient een 2e kans.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 13:01

Eigenlijk ben ik er wel voor. Wie weet hoeveel mensen er wel niet in de detailhandel werken die gestolen hebben. Een VOG is waardevol omdat je toch met geld omgaat.
@veulen84: Ik vind dat wanneer de werkgever erom vraagt je wel degelijk hierop moet antwoorden. Het is dan aan de werkgever om degene een kans te geven. En ervoor te kiezen