"Ik woon nog thuis, want ik heb een paard"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 23:17

Ja, ik woon nog thuis omdat mijn paard daar ook staat. Ben 24 en vind het gezellig dat ik nog bij mijn ouders woon en zij vinden het ook leuk. paard staat bij huis dus al zou ik verhuizen, dan zou ik alsnog steeds naar mn ouders gaan. :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 23:48

Ik ben 23, nog studerend en kan simpelweg een studie, paard en eigen woonruimte financieel gezien niet realiseren. Tuurlijk zou ik graag m'n eigen plekje willen hebben, maar voor mij is het nog prima uit te houden. Scheelt ook dat ik alleen met m'n moeder woon, niet nog in een gezin oid. Momenteel is de plek waar ik woon geografisch gezien het meest praktisch, prima reistijd naar m'n studie, heb in de buurt een super plek voor m'n paard, een leuke bijbaan dichtbij. Echter zou ik dit dorp niet als een plek zien waar ik voor mezelf op zoek zou gaan om te wonen, dus afgezien van het financiële plaatje is het in m'n huidige levensfase ook gewoon praktisch. M'n moeder lijkt weinig last van mij te hebben, het huishouden doen we samen.

Ik durf voor 90% zekerheid te zeggen dat ik ergens anders had gewoond als ik geen paard had gehad (wat al is begonnen bij het kiezen van de stad waar ik studeer, in de buurt zodat het vanuit thuis goed te bereiken is en te combineren met m'n paard). Al had ik het dan alsnog misschien wel even uitgesteld, ik moet er niet aan denken om op een studentenflat oid te zitten, ben nogal gesteld op m'n privacy. Ik heb nooit echt de drang gevoeld om weg te 'moeten' thuis. Wat mij betreft zal het 'uit huis gaan' samenhangen met het hebben van een normaler inkomen, en dus een baan, daar zal ook de locatie van afhangen. Momenteel zou ik namelijk ook nog eens geen idee hebben waar in godsnaam ik zou willen wonen :') Het paard was ooit gekocht met het idee ooit weer te verkopen, maar door de jaren heen is het toch een paard 'voor het leven' geworden, en moeten er hele rare dingen gebeuren voordat ik haar zou verkopen.

Wat ik vooral irritant vind zijn de scheve blikken van anderen wanneer ze horen dat je nog thuis woont, door de tijd heen ben ik m'n verhaal op voorhand al steeds meer gaan inkaderen, eigenlijk jammer dat dat 'nodig' is.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 05:28

Ik ben 26 en woon nog thuis, mede omdat ik een paard heb.
Tot een jaar geleden heb ik bijna altijd in serieuze relaties gezeten (meerdere langere; van 4,5 jaar tot minimaal 1,5 jaar) waarbij ik dacht een toekomst met diegene te hebben en te gaan samenwonen.. maar dat kwam er niet van. Ondertussen wel een paard gekocht en daar heb ik nu zoveel moeite en tijd in gestopt, nu ik eindelijk zelf erop kan ga ik die niet zo snel verkopen.. :=
Heb sinds vorige maand een vast contract gekregen en wil wel graag op mezelf gaan wonen nou. Het voelt wel onmogelijk, maar dat is het vast niet. Zal even moeten gaan kijken waarop ik zal moeten besparen..

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 07:58

De plannen waren dat Mams en paps in 2014 met vervroegd pensioen en gewoon pensioen gaan, de hypotheek zou afbetaald wezen en het huis zou op mijn naam worden gezet. En hun zouden er hun postadres van maken en lekker van de camper de hele wereld rond reizen. Dus nooit ergens ingeschreven voor een woning. Echter willen plannen nog wel eens wijzigen door omstandigheden.

Eind van mijn studie (2008/2009) is mijn vader overleden en moest mijn moeder toch weer gaan werken om de vaste lasten betalen. Ik kreeg een jaar na mijn studie een leuke baan, echter in een andere provincie, dus daar ingeschreven voor een woning. Wachttijd ruim 7 jaar.....
Na 4 jaar daar gestopt met werken ivm diverse problemen. En dus weer uitgeschreven.

Nu bijna 3 jaar later woon ik dus nog steeds thuis en ga ik binnenkort emigreren voor mijn werk. Weg uit dit koude kikkerlandje en de regels, en hallo evenaar en relax morgen kan het ook altijd nog mentaliteit.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:27

Gucci_ schreef:
Ben vorig jaar begonnen met een studie in Amsterdam waarvoor ik op kamers ging. Ik had een soort relatie, daarvoor ben ik naar Hilversum gegaan. Nu heb ik mijn kamer daar nog wel (gestopt met de studie), maar zit erg te twijfelen om toch weer terug te gaan naar mijn ouders. Ben nu bezig met een appartement voor mijzelf te zoeken, dat is toch veel fijner dan een gedeeld huis, wat soms wel gezellig is. Alleen is mijn huisgenoot erg afstandelijk geworden de laatste tijd.
Ik vind beide fijn, om het een beetje af te wisselen. Ben nu wel veel bij mijn familie, ben daar bezig in huis een aantal uren per week. Mijn paarden en auto heb ik bij mijn familie die alles gewoon betalen. Moet alleen wel zelf dekjes en spullen voor mijn paard kopen. :D En kan gelukkig gewoon eten en slapen daar gratis. Misschien is dat niet typisch Nederlands, maar ik vind het belangrijk voor je familie te zorgen en andersom.

Als ik alles zelf moest betalen en 3 paarden in pension, auto, eten, huur, kleding, vakanties enz, dan moet ik wel een maandloon van €4000 hebben :') Vind het wel vervelend soms dat heen en weer reizen, maar is niet anders soms...

In een ander topic vertel je dat je helemaal niet werkt, niets doet.
Betalen andere voor jou je onderdak, je 3 paarden, je auto, je persoonlijke uitgaven en je vakanties?
Ik vind dat echt onbegrijpelijk, dat is niet meer voor elkaar/ je familie zorgen, dat is je familie die voor jou zorgt.

Doubtless

Re: "Ik woon nog thuis, want ik heb een paard"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 11:08

moyra schreef:
Op die leeftijd thuis wonen wil niet zeggen dat je niet zelfstandig bent of kunt zijn.

Klopt! Maar ik hoor/zie heel weinig situaties waarin kinderen een realistisch bedrag neertellen als bijdrage. Dus huur, g/w/l, verzekeringen, gemeentebelasting, etc. Of een realistische bijdrage doen in het huishouden (poetsen, boodschappen, koken, wassen, strijken, etc). De mate van zelfstandig optreden ligt (in mijn beleving) vaak lager.

Tomorrow schreef:
Enigste wat ik me altijd afvraag bij dit, waarom moet je zodra je begin 20 bent op jezelf wonen?
Omdat iedereen dat doet?

Zolang ik thuis nog prima woon, zie ik geen reden om eenzaam ergens in een klein huisje te gaan zitten. Nu heb ik ook geen vriend dus wellicht als die er wel is, zal de drang om wat voor jezelf te hebben wel aanwakkeren.

Laten we even vooropstellen dat dat helemaal niet moet :Y) Het is alleen een logische stap in je ontwikkeling en in het volwassen worden. Dit wil niet zeggen dat je onvolwassen bent als je nog thuis woont.

Staat alleen wonen voor jou gelijk aan eenzaam zijn?
En wat als je niet tegen de juiste persoon aanloopt binnen nu en 10 jaar?

DeMolenhoek schreef:
Nee, als in het huis ga uit gaan is het om met iemand te gaan samen wonen. Maar voorlopig interesseren relaties mij niet.

Ook voor jou de vraag: Wat als je niet tegen de juiste persoon aanloopt binnen nu en 10 jaar?

Gucci_ schreef:
Mijn paarden en auto heb ik bij mijn familie die alles gewoon betalen.

Als ik alles zelf moest betalen en 3 paarden in pension, auto, eten, huur, kleding, vakanties enz, dan moet ik wel een maandloon van €4000 hebben :') Vind het wel vervelend soms dat heen en weer reizen, maar is niet anders soms...

Dan word je goed verwend zeg!

Even op het 2e gedeelte van je bericht: Hoe denk je dat andere mensen dat doen dan?

smurffie schreef:
Ts ik vraag me af waar de interesse vandaan komt?

Omdat ik er zelf een andere weg heb gekozen, dus ben ik benieuwd waarom mensen hiervoor kiezen ;)

Gucci_ schreef:
Meeliften, alsof het leven alleen maar om geld draait... Dat extra beetje eten dat ik eet en kosten voor douchen en wassen stelt niet zoveel voor.

Heb je een concreet beeld van wat je ouders kwijt zijn aan jou, per maand? Ik heb de ervaring dat 'dat beetje extra eten en kosten voor douchen en wassen' sneller oploopt dan je denkt. Geen aanval, ben gewoon benieuwd of je weet wat het kost.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:51

Ik wil trouwens wel nog even bijvoegen dat ik alles zelf betaal en mijn moeder ook uiteraard kost-geld betaal :j

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:59

Hier ligt de situatie wat anders. Op mijn 19e uit huis gegaan.... Paard is er nu bijna 7 jaar... Maar heb er niets om moeten laten. Zit nu wel weer bij ouders, (relatie ging uit, daar mijn baan opgezegd en weer terug gegaan naar het vertrouwde Brabant), maar wil niet huren (particuliere huur vind ik geld weggooien, je betaalt zo asociaal veel voor zo weinig (ben verwend geweest... voor €650 een alleenstaand huis met stallen en weiland gehad :') dus ik vind nu bij huren alles asociaal duur :P) en wil wat gaan kopen. Kei leuk huisje gezien, was helaas al weg.... Dus nu is het gewoon kijken tot ik wat heb.. Zoek nu gewoon naar iets waar ik echt lang wil zitten, dus mjah... Dan moet/mag het ook goed zijn. En die 1000 euro die ik anders aan huur per maand kwijt ben, zet ik dan liever op mijn spaarrekening. Maar ik heb nooit iets hoeven doen/laten voor mijn paard. Paard staat er los van, als ik geen paard had gehad, zat ik in dezelfde situatie...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:01

Leven en boodschappen en dergelijke kosten inderdaad best veel geld.
Als ik zie wat ik nu al kwijt was toen ik collegegeld, verzekering, paard, telefoon en sportschool zelf betaalde van mijn bijbaantje. Vraag ik me soms nog steeds af hoe ik het redde toen ik op kamers woonde :P .
Al had ik toen nog geen eigen paard.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:19

Ik zit niet in deze situatie, maar ik snap wel dat sommige nog thuis blijven. Ik ben namelijk wel erg eenzaam zo alleen in mijn huisje. Dus als je goed met je ouders op kan schieten, waarom dan weggaan? Uiteraard lijkt het mij logisch om wat mee te betalen in huis en wat huishoudelijke klusjes te doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:26

Mijn ouders vonden het prima dat ik thuis woonde, ze betaalden zelfs mijn paard zolang ik studeerde. En ik heb erg lang gestudeerd kan ik je zeggen :')

Maar goed, ben wel thuis blijven wonen tijdens studie vanwege paard. Meer omdat als ik uit huis ging, ik alles zelf moest betalen (huisvesting, zorgverzekering en paard) en als ik thuis bleef werd het betaald. Leven zou te duur zijn als ik uit huis zou gaan.

En stiekem vond ik het heerlijk zo bij mijn ouders, gezellig :) en zij ook met mij. Vond het ook echt zwaar om uit huis te gaan :=

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:32

anjali schreef:
"Vroeger"was het gebruikelijk dat je thuis bleef wonen tot je ging trouwen.
En nog vroeger werd je op de 12e uitgehuwelijkt en woonde je niet meer thuis.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:34

Ben op m'n 25ste uit huis gegaan. Toen werkte ik al 5 jaar fulltime.
Voor m'n paard betaalde ik alles al zelf.
Waarom zo lang? M'n ouders vonden het niet erg en spoorden me aan veel te sparen zodat ik direct met m'n vriend een huis kon kopen i.p.v. huren.
Nu moet ik wel zeggen dat m'n vriend wel op zichzelf in een eenpersoonshuisje woonde, dat scheelde natuurlijk :-)
Na 5,5 jaar al een relatie was ik wel dik zat van het gependel en leven uit m'n tas tussen 2 huizen en was ik erg blij dat ons huis eindelijk werd opgeleverd.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:39

Ik denk dat iedereen zelf moet weten wat het beste is voor hem/haar. De ene situatie is de andere niet. Thuis blijven omdat men anders het eigen paard nog niet kan onderhouden vind ik overigens een relevante reden. Een "eigen" paard kan voor sommige mensen ontzettend belangrijk zijn en een dier verkopen wat jaren bij je is, is niet makkelijk. Wel denk ik dat het belangrijk is dat je er naar toe werkt om ook op je eigen benen te staan en er wel mee bezig moet zijn (bijvoorbeeld bewust sparen, meewerken in het huishouden, meebetalen in het huishouden, ...). Zeker wanneer je de 23 bent gepasseerd is het belangrijk om hier mee bezig te zijn omdat elke mens wel de innerlijke nood voelt aan onafhankelijk zijn.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:54

Ik ben ook nog thuiswonend, en een eigen paard.
Vind het prima zo, tuurlijk wil ik wel op mezelf, maar dat heeft momenteelgeen prio, en het gaat nu ook even niet.

Maar inderdaad, waarom willen weten?
Bedoel, ieder zijn/ haar eigen keuze, waar ze zich het beste bij voelen e.d

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:01

Vanwege mijn paarden ben ik pas op mijn 29e het huis uit gegaan. Verschrikkelijk, triest, kinderlijk... zo kunnen mensen het misschien wel noemen. Ik zelf zit er niet mee, en het was een bewuste keuze. Mijn paarden kwamen tijdens mijn studie, en toen was het sowieso niet mogelijk op mijzelf te gaan. Ik kon toen geen full time baan hebben. Mijn ouders vonden het prima dat ik thuis was, en ik vond het ook prima. Tuurlijk wel eens de drang van 'ik wil op mijzelf' maar ook van bewust hoe moeilijk dat zou zijn. Ik was nu al een paar jaar klaar met studeren, en ik had een baan. Het had gekund. Maar ik wachtte op het juiste moment. Of nou ja, eigenlijk meer op het juiste huisje dat ik kon gaan huren, want het moment suckte zwaar aangezien ik een huurhuis had gevonden 3 maanden voor ik werkloos zou worden :+

Ik had mijn paarden weg kunnen doen. Ik had veel eerder op mijzelf gekund. Ik had mijzelf 'beter' kunnen onderhouden zonder paarden in die zin misschien meer gaan reizen, gekke dingen doen, uiteten met vrienden etc etc. Maar of ik daar gelukkig van was geworden? Dat betwijfel ik. Ik word gelukkig van mijn paarden en zou ze voor geen goud kwijt willen. Dat ben ik :)

Scheelt overigens wel dat ik in de tussentijd geen langere relatie heb gehad toen ik thuis woonde. Ik denk dat ik met een serieuze relatie sneller het huis was uit gegaan, omdat dat toch een heel stuk fijner is dan met vriendlief steeds bij je ouders te logeren ;)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:03

Ik had graag de mogelijkheid gehad om langer thuis te kunnen wonen. Niet vanwege een paard maar wel om met een goede spaarrekening te kunnen starten. Ik ben vrij plotseling op mn 18e het huis uit gegaan (getrapt) en had dus niks maar moest wel ineens huur betalen en spulletjes/boodschappen hebben.
Ik hoop dat mijn dochter wat langer thuis blijft wonen nadat zij klaar is met studeren. Dan kan ze flink geld sparen en dat in een huis stoppen en een mooie start maken :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:19

Om terug te komen op die zelfstandigheid, zoals ik al eerder aangaf heb ik tot mijn 23e thuis gewoont.

Ik betaalde geen kostgeld, dit is iets wat mijn ouders absolut niet wilden hebben.
Ik kookte minimaal 1x per week een warme maaltijd(beetje afhankelijk hoe mijn vrije dagen vielen) en maakte vrij regelmatig een salade voor bij de lunch. Die boodschappen deed ik dan zelf, ook al wilde mij ouders niet dat ik bijdroeg in die kosten.
Ik deed regelmatig de afwas(de regel was, wie kookt hoeft niet af te wassen. Dat deden we allemaal per tourbeurt), streek de overhemden van mijn vader en mij, liet regelmatig de hond uit ed.

Uiteraard waren al mijn eigen kosten voor mezelf, zoals paard, zorgverzekering ed, telefoonkosten, vakanties en noem het maar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:21

Ts: Simpel, blijf ik thuis. Ik kan echt niet alleen wonen, wordt er flink depressief van. Worstel echt met het alleen zijn, ben er niet voor gemaakt :) Vergeet ook niet dat ik op de zolder ook een studio heb. Dus een flink stuk privacy. Scheelt ook wel met echt thuis wonen en alles gezamelijk gebruiken :)

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:33

Ghostattack schreef:
Misschien niet helemaal de situatie die je bedoelt, maar wil toch even reageren :)

Ik word dit jaar nog 21, studeer en werk in Amsterdam en ben grotendeels bij mijn ouders die in Tiel wonen. In Amsterdam heb ik dus wel een kamer, waar ik me echt scheel aan betaal, maar daar ben ik hooguit 3x per week. Waarom? Omdat mijn paard vlakbij mijn ouders staat. Ik heb hiervoor gekozen omdat de stalling hier goedkoper en veel paardvriendelijker is dan in Amsterdam. Mijn ouders hebben er geen enkel probleem mee dat ik zoveel thuis ben, ze hebben geen last van mij :P Het kost ze hooguit wat extra boodschappen. Ik betaal verder namelijk alles zelf en ben gewoon onafhankelijk en zelfstandig :)

Snap oprecht niet waar je dit vandaan haalt. Sorry even off topic.

Ik weet dat als ik een paard zou hebben en ik op mezelf zou willen, een eigen baan heb en dat niet kan betalen dat ik keuzes moet maken. Mijn ouders vinden het in elk geval niet erg als ik na me studie nog even blijf!

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:35

Ik heb ook tot mijn 24 bij mijn ouders gewoond. Ik heb vanaf mijn 23ste een baan. Het was inderdaad heel makkelijk omdat mijn paard bij hun staat en ik heb nu heel goed kunnen sparen (ik betaalde toen alleen 100 euro kostgeld p.m. Dus spaarde bijna mijn hele loon). En ik kan het ook heel goed vinden met mijn ouders. Alles voor mijn paard wordt betaald hoef alleen maar lesgeld en wedstrijden en spullen te betalen.

Nu ben ik een paar maanden geleden samen gaan wonen met mijn vriend (8 jaar mee samen), maar dat heb ik meer voor hem gedaan. Ik had best nog bij mijn ouders willen blijven. Dat had ik sowieso nog gedaan als ik geen partner had. Nu zou ik niet zomaar meer terug willen naar mijn ouders (een eigen plekje is toch wel fijn). Maar ik woon ook heel dicht bij mijn ouders (10 minuten er vandaan).

Dus ik snap heel goed dat er veel bokkers zijn die wat langer bij hun ouders blijven wonen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:57

Toothless schreef:
Snap oprecht niet waar je dit vandaan haalt. Sorry even off topic.

Ik weet dat als ik een paard zou hebben en ik op mezelf zou willen, een eigen baan heb en dat niet kan betalen dat ik keuzes moet maken. Mijn ouders vinden het in elk geval niet erg als ik na me studie nog even blijf!

Je voelt je aangesproken omdat je zelf in Amsterdam woont? Laat ik het zo zeggen: ik ben nog geen enkele betaalbare stal in Amsterdam tegen gekomen waar ik mijn paard met een gerust hart neer wil zetten. 9 van de 10 stallen staan ze meer binnen dan buiten. Daarom de keuze om voor een stal hier bij mijn ouders te kiezen, waar ik 100% zeker weet dat het paardvriendelijk en goed is. Bijkomend voordeel is dat het ook nog eens goedkoop is.

Overigens betaal ik mijn ouders niks om thuis te wonen, dat willen ze niet eens :P Mijn vader is juist blij dat ik zo vaak thuis ben en mee eet, anders moet hij alleen eten.
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 24-04-16 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:07

Woon toch fijn waar je wilt zeg. bij je ouders of ergens anders, trek je er niets van aan wat anderen er van vinden.En voor je paard mag je ook best wat over hebben trouwens.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:08

Ik heb niet alles doorgelezen, maar ik reageer hier toch even.

Ik ben 23 jaar, heb twee paarden en woon nog thuis. Ik heb twee studies afgerond en inmiddels een goede baan. Als ik geen paarden had gehad, had ik inderdaad niet meer thuis gewoond. Met het voornemen om volgend jaar weer verder te studeren, en mijn vaste baan daarbij op te zeggen, ga ik niet uit huis. Financieel is het niet haalbaar om twee paarden te onderhouden (waarvan één fanatiek in de sport wat toch wel andere kosten met zich mee brengt), een huis(houden) te hebben en collegegeld op te brengen voor een WO-studie. Dus ik heb ervoor gekozen voorlopig nog thuis te blijven wonen. Ik kan er ook voor kiezen mijn paarden te verkopen en op mijzelf te gaan en te gaan studeren, maar dat is voor mij geen optie. :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:10

Tjaa, weetje, de ene plek is de andere ook niet natuurlijk.

Ik ken plekken waar 700 euro per maand aan huur wordt gevraagd, excl gas water en licht.
Als je daar óók nog je eten en drinken bij op moet rekenen, en 200 euro per maand aan stalling?
Ik snap het wel eigenlijk.

Sommige mensen zijn in een anti kraakpand gaan wonen, of in een woning op een leegstandsbeleid.
Betaal je niet zo veel voor huur, en is het gewoon nog wel te doen.

En als ik sommige stallingen lees hier op bokt, 250 euro 300 euro. Dat is nog al wat! Dat is gewoon bijna een huurhuis.

Niet alle lonen kunnen het zich veroorloven op een huurhuis, al krijg je huursubsidie.
En helemaal als -23 is het moeilijk!

Als ik bereken, dat je met huur van 400 euro, 168 euro krijgt, dus nog 232 euro moet betalen, met gas water en licht, en je boodschappen met daarbij op je paard?

Waar ik me wel een beetje aan stoor in mijn omgeving is:
Niet willen werken (dus uitkering beleid)
Wel de nieuwste snufjes willen.
Paard willen houden.
En op vakantie willen.

This ook een beetje keuzes maken hoor!