-21 en zwanger

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:45

Ik was 18 toen ik zwanger raakte (niet gepland) en 19 toen ik bevallen ben van onze zoon.
Op dat moment was ik 3 jaar samen met mijn vriend, onze zoon is nu 11 en we zijn nog steeds samen.
We hebben het eerste half jaar toen onze zoon geboren was bij mijn moeder gewoond en toen een huis gekocht, we hadden namelijk beide een vast contract en goede baan.

Toen onze zoon 4 jaar was huis verkocht en eensgezinshuis gekocht, nu gelukkig en alles goed voor elkaar.
Al met al nooit spijt van gehad en vind het wel fijn dat ik zo jong een kind heb gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:45

Mijn moeder is dit jaar 60 , vader word dit jaar 69 . Pap word gewoon oud , maar mam snapt dingen als een smart phone wel. Pap snapt het niet , maar weet op zijn beurt wel eventueel hoe je een computer opstart en internet erbij haalt , dat weet mam dan niet.

Kan prima praten met ze over nu , pap is vrijwilliger in het museum en heel stil altijd. Maar in de auto durft hij wel te praten en hebben we op onze manier hele gesprekken over van alles toen en nu.

miccamaaike

Re: -21 en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:22

Ik denk dat er genoeg jongere ouders zijn die een stuk ouder overkomen dan oudere ouders. Mijn ouders zijn 59 en 61 en hartstikke ondernemend en bij de tijd. Mijn schoonouders zijn 55 en 56 geloof ik maar die zijn toch wel een tikkie ouder in hun doen en laten. Geeft niks maar zegt wel groeit over wat leeftijd nou eigenlijk zegt.

Vind t wel mooi om te lezen dat er hier een heel aantal heel jong niet gepland zwanger zijn geworden waarvan de relaties nog gewoon goed zijn. Zo belangrijk maar je hoort t vaak anders.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:37

Ik ben 21 jaar, 3 maanden zwanger en zal ook voor mijn 22e nog bevallen.
Waarom zo vroeg? Omdat we er klaar voor zijn.

Doordat ik jong volwassen moest worden door mijn thuis situatie zit ik op een heel ander niveau dan mijn andere leeftijdsgenoten.
Waar ik al vanaf mijn 19e niet meer uit ging, gaan hun het liefst nog 3 keer per week uit.
Waar ik liever een bioscoopje pak, lopen hun zo dronken door de stad dat ze niet meer weten wat ze doen.

Wij hebben een eigen bedrijf, een eigen koophuis onze eigen auto's en ik heb mijn studie afgemaakt.
Waar zou je dan nog op moeten wachten?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:09

Kinke schreef:
amandananana schreef:
Ik wil denk ik wel voor mijn 30e aan kinderen beginnen. Mijn vriend is 23, zijn moeder is 60 en zijn vader 63 ofzo en je merkt aan hun dat ze echt 'te oud' zijn voor zo'n jonge zoon. Vooral toen mijn vriend 16/17 was. Als hij verhalen heeft moet hij niet zo druk doen, ouderwets in de opvoeding..

Dat is natuurlijk niet typisch voor die leeftijdscategorie, beetje onzin om dit dan als standaard te nemen.

Nou idd... Mijn ouders zijn rond die leeftijd maar die zijn fit hoor. Mn moeder traint en coacht twee volleybalteams is actief bij allerlei vrijwilligersorganisaties en gaat wekelijks kijken bij het volleybal van mn zusje (speelt niet bij de vereniging waar zij die teams traint)
Mijn vader idem dito, en struint alle voetbalwedstrijden in de omgeving af om te kijken. Verder zijn ze druk met hun kleinkind in het buitenland waar vooral mn moeder regelmatig naar toe vliegt en bereiden ze zich met veel liefde voor op hun tweede kleinkind op komst. Ze kopen net zoveel spullen als ik :')

Daarentegen ken ik ook ouders met ouderwetse opvattingen en ouwelijk gedrag die veel jonge zijn dan mn ouders :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:25

Heb de andere bladzijden niet gelezen, maar ga gewoon direct in op de OP.

Zelf vind ik het een heel normale leeftijd om zwanger te worden. Niet jong, gewoon een heel normale leeftijd. Ik was 'oud' met mijn 24 jaar en had ook heel bewust een grens getrokken tot 27 jaar om moeder te worden als het niet zou lukken. Daarna vond ik mezelf gewoon veel te oud. Ik snap de term 'tienermoeder' dan ook niet, want ik zeg toch ook geen 'omamoeder' tegen degenen die op latere leeftijd een kind op de wereld zetten. Je moet ook bedenken dat je als oudere moeder minder makkelijk weer in het arbeidsproces terugkomt. De banen liggen nu al niet voor het oprapen.

Wij hadden het indertijd niet breed, maar dat heeft bijna geen enkele beginnende ouder. Het belangrijkste is dat je je kind kunt voeden en kleden en bovenal die aandacht kunt geven die het nodig heeft. Het huis hoeft echt niet 'design' te zijn en je kind hoeft ook geen 'designer'kleding te dragen. De babykamer hoeft helemaal niet volgens de laatste trend ingericht te worden, want dat zien ze toch niet. Dat doe je meer voor jezelf en de omgeving. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar het volstaat om de basis op orde te hebben. En al die commerciële praat op tv wat wel en niet goed is voor die kleine... Gewoon je gezonde verstand gebruiken en eventueel bij je eigen moeder/oma om raad vragen. Om medische redenen zijn wij niet doorgegaan voor een volgende, niet vanwege de financiën.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:27

Jonger dan 21 vind je een normale leeftijd om zwanger te worden?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:30

Shenavallie schreef:
Ik snap de term 'tienermoeder' dan ook niet, want ik zeg toch ook geen 'omamoeder' tegen degenen die op latere leeftijd een kind op de wereld zetten. Je moet ook bedenken dat je als oudere moeder minder makkelijk weer in het arbeidsproces terugkomt. De banen liggen nu al niet voor het oprapen.

Omdat je van je tiende tot aan je twintigste een tiener bent :)* dus als je in die leeftijdscategorie een kind krijgt ben je een tienermoeder.

En als oudere moeder zit je al in het arbeidsproces, tenminste ik wel, dus hoef je ook niet meer terug te komen :). Na mijn verlof heb ik gewoon mn baan nog, wel met minder uren op mijn eigen verzoek.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:40

Ik was 22 toen onze oudste werd geboren, was toen 6 jaar samen met mijn partner.
27 Toen onze 2e werd geboren.
Beide bewust voor gegaan.

Ondertussen zijn we 15 jaar getrouwd en de kinderen 15 en 11 en nog steeds gelukkig saampie's <3

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:53

Ik was 23 en mijn man 21 toen onze dochter geboren werd. We waren 6 maanden samen toen ik zwanger werd en woonde net een maand samen. Inmiddels ben ik 27 en hij 25 en is onze tweede op komst. Beide bewust gekozen. Genoeg commentaar gehad maar dat houd je toch wel. Wij werkten allebei toen al en heb het eigenlijk financieel niet lastig gehad. Ben echt super blij met mijn dochter, daar kan reizen, stappen en zoveel vrijheid niet tegenop.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:02

Shenavallie schreef:
Je moet ook bedenken dat je als oudere moeder minder makkelijk weer in het arbeidsproces terugkomt. De banen liggen nu al niet voor het oprapen.

Als ik in dit topic zo lees, valt me juist op dat de jonge moeders vaak geen vervolgopleiding hebben gevolgd. Dan is het juist moeilijker om terug in het arbeidsproces te komen. De banen liggen inderdaad niet voor het oprapen en wanneer de juiste papieren ontbreken, maak je het jezelf alleen maar moeilijker.
'Oudere moeders' hebben dat vaak wel beter voor elkaar en ook de nodige levenservaring achter de rug.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:03

Gucci_ schreef:
Wat ik vaak niet begrijp is dat veel mensen stoppen met hun opleiding. Een kind moet toch makkelijker te combineren zijn met school dan met werk denk ik. Veel blijven gewoon werken als ze kinderen krijgen, waarom dan wel stoppen met school... Studeren kan je juist veel thuis doen en werken niet.

hier ga ik even op in! Denk je dat je thuis kunt studeren als je een 'normale'opleiding volgt? Fout. Een thuisstudie met een krijsend kind? Ik wens je daar veel succes mee. Je stage en school combineren met een kind je huiswerk zien te maken terwijl je het eten van je kindje staat te maken. Er word zo makkelijk over gedacht!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:05

Ik leerde Daan kennen toen ik 19 was. Was liefde op het eerste gezicht en voor mij ook de eerste en de beste, we gingen heel snel samen wonen. En toen we beide 22 waren was ik in verwachting van David en gingen we trouwen. Ja we waren jong, maar het voelde zo goed! Als hij eerder of later op mijn pad was gekomen gebeurde denk ik precies hetelfde. Dus ik denk niet dat leeftijd nou echt zo belangrijk is.
Ik was aan het werk, maar moest stoppen vanwege zwangerschapziekte. Daan zat nog op school. En dat was best een zware tijd. Het was niet altijd makkelijk, maar het maakte ons als team heel sterk. Maar nu zijn we beide 29. We hebben echt wel onze moeilijke periodes gehad. Zowel financieel als emotioneel. Maar we zijn nog steeds gelukkig getrouwd, hebben onlangs een huis buiten af waar de paardjes kunnen staan. En David heeft 2 jaar geleden een lief zusje gekregen.
Alles is uiteindelijk op zijn pootjes terecht gekomen. En ik denk dat als we jonger waren of wat ouder dat we elkaar leerde kennen dat het ook gewoon zo was gelopen.
Nu scheelt het trouwens dat ik nooit een uitgaans type was en ben. En op vakantie doen wij met de caravan, dat vinden we mooi als gezin. Een verre reis wil ik ooooit nog wel eens doen, maar daar ligt mijn prio helemaal niet. Als het er nooit van komt, vind ik het ook prima ;)

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:07

Ik heb een vervolg opleiding gedaan en behaald maar ik heb er bewust voor gekozen om na het behalen van mijn diploma thuis te blijven om voor ons kind(eren) te zorgen.

Het valt mij op dat een thuis blijf moeder zijn tegenwoordig ook een "luxe" is in tegenstelling tot vroeger.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:09

bonnie1998 schreef:
Gucci_ schreef:
Wat ik vaak niet begrijp is dat veel mensen stoppen met hun opleiding. Een kind moet toch makkelijker te combineren zijn met school dan met werk denk ik. Veel blijven gewoon werken als ze kinderen krijgen, waarom dan wel stoppen met school... Studeren kan je juist veel thuis doen en werken niet.

hier ga ik even op in! Denk je dat je thuis kunt studeren als je een 'normale'opleiding volgt? Fout. Een thuisstudie met een krijsend kind? Ik wens je daar veel succes mee. Je stage en school combineren met een kind je huiswerk zien te maken terwijl je het eten van je kindje staat te maken. Er word zo makkelijk over gedacht!

Waar een wil is,is een weg. Ik heb ook met dat bijltje gehakt en mij is het gelukt net zoals vele andere jonge moeders.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:13

Of jonge vaders, zoals Daan. Die met een baby ook nog op school zat. Nu was ik er natuurlijk wel als hoofdverzorgster, maargoed. Als hij thuis kwam om nog wat aan school te doen, zaten David en ik er natuurlijk wel in dezelfde ruimte. Af en toe ging hij ff naar zijn ouders geloof ik. Maar weet ik niet eens meer zeker.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:14

Ik wilde ook dolgraag al <21 kinderen maar helaas zat dat er niet in :o.
Maar werd voor het eerst moeder op mijn 25e en was net een maandje 27 dat ik beviel van mijn 2e. Ik ben mijn man achterna gegaan door van Zwolle naar eerst tijdelijk bij hem in Almere te hebben gewoond en niet veel later samen te zijn gaan wonen in Amsterdam waar hij zijn vaste baan had.

Ik ben al bijna 6 jaar huismoeder.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:17

Ik ben godzijdank nog niet zwanger en als ik niet snel genoeg ongesteld word maak ik me al zorgen :=
Ik word binnenkort 20 en moet er nu nog niet aan denken om een kind te hebben. Ben nog veel te druk bezig met mijn leven als een student daar kan ik geen kind bij gebruiken (weet überhaupt niet of ik dat wel wil).

Een klas genoot/project groepslid is 23 en heeft een kind van 2. Ze kan het prima redden heeft een eigen kamer/huisje in een flat en woont daar samen met haar man. Haar zoontje kan altijd bij haar moeder terecht mocht dat nodig zijn. Ze volgt dus net als mij een fulltime HBO opleiding en ik persoonlijk vind dat niet ideaal. Na 8 uur is ze niet meer bereikbaar vanwege haar kind en ze is regelmatig niet op school of ze gaat eerder weg. Het is lastig om dingen met haar te bespreken voor een groepsopdracht. Ik vind het onwijs knap hoe ze het doet maar ik zou echt zeggen, heb je een kind ga geen fulltime HBO opleiding doen... het is verre van ideaal.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:23

Ik heb met bewondering en ook wel respect dit topic gelezen. Komen eigenlijk hele positieve verhalen langs! Veel positiever dan ik vaak in mijn omgeving hoor. Hier is onder de 21 zwanger worden echt hoge uitzondering en niet zelden ongewenst en een ongelukje.

Een vraag die wel bij mij reist: zijn er hier ook mensen die onder de 21 zwanger zijn en een hogere opleiding hebben afgemaakt (HBO of uni), ik vraag me namelijk écht af hoe je dat combineert dan. Ik ben nu 19. Net van de middelbare af, nu een jaar aan het reizen en ga volgend jaar studeren. Zou dus niet weten hoe hier een kind in moet passen. Heb altijd bedacht dat, als ik een goede baan, stabiel leven, leuke vriend heb en nog steeds kinderen wil, ik rond mijn 30ste de eerste wil krijgen. Niet veel eerder omdat ik niet zou weten hoe ik dan mijn leven op de rit moet hebben.

Diep respect voor iedereen die het zo jong al zo goed voor elkaar heeft! Ik blijf zeker meelezen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:36

Kinke schreef:

Ja hoor, vind ik wel. Een collegaatje van me was 18 dat ze moeder werd en is nu 10 jaar verder. Ze was blij dat ze toen moeder werd en heeft inmiddels een prima baan gedurende schooltijden. :j

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:39

Shenavallie schreef:
Kinke schreef:

Ja hoor, vind ik wel. Een collegaatje van me was 18 dat ze moeder werd en is nu 10 jaar verder. Ze was blij dat ze toen moeder werd en heeft inmiddels een prima baan gedurende schooltijden. :j

Maar als iemand 30+ is, kan je dat ook begrijpen als die er dan voor kiest.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:41

verootjoo schreef:
Shenavallie schreef:
Ik snap de term 'tienermoeder' dan ook niet, want ik zeg toch ook geen 'omamoeder' tegen degenen die op latere leeftijd een kind op de wereld zetten. Je moet ook bedenken dat je als oudere moeder minder makkelijk weer in het arbeidsproces terugkomt. De banen liggen nu al niet voor het oprapen.

Omdat je van je tiende tot aan je twintigste een tiener bent :)* dus als je in die leeftijdscategorie een kind krijgt ben je een tienermoeder.

En als oudere moeder zit je al in het arbeidsproces, tenminste ik wel, dus hoef je ook niet meer terug te komen :). Na mijn verlof heb ik gewoon mn baan nog, wel met minder uren op mijn eigen verzoek.

Jouw eerste antwoord snap ik wel, maar het wordt voortdurend benadrukt in de media. Er wordt niet gesproken over 'moeder van', maar alleen maar 'tienermoeder'. Alsof je dan geen echte moeder bent. Daar heb ik moeite mee.

In mijn geval moest ik na mijn bevalling mijn ontslag tekenen, omdat ik parttime niet in het team paste (na vijf jaar fulltime). Sindsdien is het heel lastig geworden om een redelijk betaalde baan te vinden. Ik was altijd hoofdverdiener, maar na mijn bevalling heb ik nooit meer het salaris weten te behalen van vóór mijn zwangerschap. Ook niet fulltime. Het is niet vanzelfsprekend dat je je baan kunt houden. Maar ik ben wel heel erg blij voor degenen waar dat wel lukt, dus ook voor jou.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:43

Gianti schreef:
Maar als iemand 30+ is, kan je dat ook begrijpen als die er dan voor kiest.

Ja en nee. Tegenwoordig is dat steeds meer een gewoonte geworden, net als dat het vroeger juist andersom was.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:45

Cayenne schreef:
Shenavallie schreef:
Je moet ook bedenken dat je als oudere moeder minder makkelijk weer in het arbeidsproces terugkomt. De banen liggen nu al niet voor het oprapen.

Als ik in dit topic zo lees, valt me juist op dat de jonge moeders vaak geen vervolgopleiding hebben gevolgd. Dan is het juist moeilijker om terug in het arbeidsproces te komen. De banen liggen inderdaad niet voor het oprapen en wanneer de juiste papieren ontbreken, maak je het jezelf alleen maar moeilijker.
'Oudere moeders' hebben dat vaak wel beter voor elkaar en ook de nodige levenservaring achter de rug.

Zelf heb ik een hele stapel diploma's en tijdens mijn fulltime baan vóór mijn zwangerschap ook heel wat cursussen extra gevolgd. Ik wilde nog een Universitaire graad halen, maar dat was niet alleen op dat moment niet te bekostigen, ook heb ik bewust gekozen voor het moederschap. Het is dus wel degelijk mogelijk om je (of de) juiste diploma's te halen. Net wat je ambities zijn. Tegenwoordig zijn er ook heel veel thuisstudies mogelijk, zodat je zelf je tijd kunt inplannen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:49

bonnie1998 schreef:
Gucci_ schreef:

Het is meer passen en meten, maar wel haalbaar. Wie echt wil.... Bovendien is niet elk kind een krijser. De dochter van een oud-stalgenootje van mij is op haar 18e moeder geworden (afgelopen jaar) en die heeft echt wilskracht. Haar kleine was dan wel onverwacht (maar zeker niet ongewenst, dat benadrukt ze voortdurend) en ook al heeft ze wat dingen moeten laten, toch vecht ze keihard voor hun geluk. Ik ben reuze trots op die meid!