Rijden in een kleine(re) auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Re: Rijden in een kleine(re) auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:48

Ik denk dat je optrekken er weinig mee te maken heeft met het inhalen. Ik rij elke dag den helder-Alkmaar en irriteer me niet aan het langzame optrekken maar wel aan het langzame rijden. Rij je 70/75 waar je 89 mag? Dan haal ik je in, rij je constant 60-80-60 dan haal ik ook in. En met mij vele anderen, gewoon omdat het heel irritant rijdt.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:51

vibabu schreef:
Ik denk dat je optrekken er weinig mee te maken heeft met het inhalen. Ik rij elke dag den helder-Alkmaar en irriteer me niet aan het langzame optrekken maar wel aan het langzame rijden. Rij je 70/75 waar je 89 mag? Dan haal ik je in, rij je constant 60-80-60 dan haal ik ook in. En met mij vele anderen, gewoon omdat het heel irritant rijdt.

Precies dit!

Nu heb ik momenteel een niet zo'n grote auto maar toch bijna 200pk onder m'n kont. En ja ik trek vaak best flink op, gewoon omdat het kan :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:52

Het nadeel van een klein traag autootje is dat je heel veel verkeerssituaties heel goed kun oplossen met je gaspedaal. Je kunt jezelf in feite uit de situatie rijden. Met een trage auto lukt dat niet en ben je overgeleverd aan hoe een ander de situatie oplost.

Daarnaast, ik vind ze niet veilig. Iemand zei laatst tegen mij "ik heb maar 19 euro wegenbelasting en jij 140". Waarop ik dan antwoord; " maar jouw kreukelzone zit aan de voorkant tot aan je neus en en aan de achterkant tot je achterhoofd".

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:53

Ik rij een Twingootje maar dan een snellere versie een 1.2 16V uit 2004 , die trekt gelukkig aardig goed voor een klein prulligie :')

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:58

Ik heb een Toyota starlet, en ik maak er een sport van om mensen te ergeren :+ . Bumperklevers daar houdt ik van, dan rijd ik ineens een stuk trager, en als ze dan passeren zwaai ik eens vriendelijk. Ik hou mij aan de snelheid. Komt heel zelden voor dat ik er 5 boven zit. Ik ga mij niet laten opjagen Door een stel debielen. Op mijn vorig werk vertrok ook ineens iedereen als ik in mijn auto stap haha. Ik wachtte altijd tot de meeste weg waren. Want ook collega's staken mij voorbij. Met de gsm in de handen of zaten tegen mijn bumper. Tja ik denken altijd maar dat mensen vandaag de dag snel in de gracht/grond willen liggen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:10

janderegelaa schreef:
Het nadeel van een klein traag autootje is dat je heel veel verkeerssituaties heel goed kun oplossen met je gaspedaal. Je kunt jezelf in feite uit de situatie rijden. Met een trage auto lukt dat niet en ben je overgeleverd aan hoe een ander de situatie oplost.

Daarnaast, ik vind ze niet veilig. Iemand zei laatst tegen mij "ik heb maar 19 euro wegenbelasting en jij 140". Waarop ik dan antwoord; " maar jouw kreukelzone zit aan de voorkant tot aan je neus en en aan de achterkant tot je achterhoofd".

Deels mee eens. Ik rij een Renault 5. Airbags? Wat zijn dat?! Heb wel gordels (ook achterin), maar dat houd het met de veiligheid wel een beetje op.
Ik betaal er inderdaad weinig voor en het is ook liefhebberij, maar er zijn mensen die niet mee willen rijden omdat de auto niet veilig genoeg zou zijn. Nou prima, lekker rustig!
Veiligheid ligt vooral aan je eigen gedrag en dat van je medeweggebruikers. Dat laatste heb je niet altijd in de hand, naar daar kan je op inspelen. Klein voorbeeldje: In file (waar je steeds een stukje harder kan en dan staat de bende ineens weer stil), dan blijf ik op de rechterrijstrook. Als iemand dan niet op tijd lijkt te remmen (zeker vrachtwagens hou ik goed in de smiezen) dan kan ik de vluchtstrook opschieten.

Ik heb inderdaad ook vaak mensen in de kofferbak rijden, wordt afgesneden, krijg middelvingers (heeft meestal te maken met mijn auto sticker: Afbeelding

Ik lach er altijd maar om en zwaai vriendelijk terug. Ik ga er verder niet op in, omdat het toch geen zin heeft. Maar helaas realiseren mensen die zo achterlijk rijden zich niet dat het gewoon levensgevaarlijk kan zijn.

Het gekke: in de polo van mijn zus gebeurd me dit niet/minder, en de twingo zit ertussenin.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 20:18

Die sticker :')

Ik snap het prima als mensen gaan inhalen als je 60 gaat rijden, maar ik rijd meestal net iets boven de 80 volgend de meter dus dat zal wel ongeveer 80 zijn. Het lijkt wel of ze me voorbij gaan puur omdat ik een kleine auto heb, ik rij namelijk niet anders in de auto van mijn ouders en daar halen ze me een stuk minder in.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:20

Uiteindelijk geldt in het verkeer het recht van de zwakste schakel: alleen lijken mensen dat te vergeten als ze in hun eigen -imaginaire- "bolide" zitten en zich koning van de weg wanen.
Daar is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:22

craiester schreef:
Ik heb een Toyota starlet, en ik maak er een sport van om mensen te ergeren :+ . Bumperklevers daar houdt ik van, dan rijd ik ineens een stuk trager, en als ze dan passeren zwaai ik eens vriendelijk. Ik hou mij aan de snelheid. Komt heel zelden voor dat ik er 5 boven zit. Ik ga mij niet laten opjagen Door een stel debielen. Op mijn vorig werk vertrok ook ineens iedereen als ik in mijn auto stap haha. Ik wachtte altijd tot de meeste weg waren. Want ook collega's staken mij voorbij. Met de gsm in de handen of zaten tegen mijn bumper. Tja ik denken altijd maar dat mensen vandaag de dag snel in de gracht/grond willen liggen.

Tja, je zou er ook lering uit kunnen trekken. Kennelijk rijd je bijzonder ergerlijk voor het overig verkeer. :)*

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:23

Zolang je niet met 60 wil gaan invoegen op de snelweg, dan lekker je ding doen.
Zelf rij ik een peugeot 206, ik vind deze niet traag en trekt best snel op, maar dat is niets vergeleken bij de auto van vriendlief ( volvo 850 t5 ).
Hij zal niet bumperkleven, maar heeft er soms ook een handje van aan om iemand gefrustreerd voorbij te sjeezen omdat die niet door rijdt volgens hem.
En ik zit dan zuchtend naast hem -O- :')

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:24

Ik heb ook zo'n kleintje die niet snel optrekt. Zoals eerder genoemd, bji bumperklevers ga ik langzamer rijden. Steeds langzamer tot ze afstand houden. 35 op een 50 weg kan prima :+
Het is vaak best snel effectief, dan kun je tenminste rijden zonder dat ze steeds bijna tegen je aan rijden

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:28

Ik zie hier mensen reageren die langzamer gaan rijden bij bumperklevers.
Hiermee creëer je alleen maar meer ergernis bij die mensen waardoor ze nog meer gaan kleven of snel gaan inhalen -> gevaarlijker situatie dus.
Je bereikt veel meer door even je ruiten te sproeien. Superirritant voor degene die er achter rijdt, want die krijgt alles op zijn ruit :+
Ik vind dat de meest effectieve oplossing. Geen gedrag, niet nog meer ergernis opwekken met nog meer gevolgen, gewoon sproeien, mensen laten dan vanzelf hun gas was los.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:32

Snel optrekken is ook gewoon leuk :D wij hebben een Tesla echt zoo gaaf. Bumperkleven doe ik niet aan (en de Tesla houdt zelf afstand) maar ik kan heel snel inhalen omdat hij zo snel optrekt. Dat heeft met ergernis van een langzamere auto niks te maken hoor. Het is gewoon een funcar.

En wat hierboven ook al ergens is gezegd, je rijdt uit een situatie. Ik wil niet achter een auto rijden waarvan de bestuurder duidelijk met andere dingen bezig is zoals met de telefoon. |o je merkt dat altijd. Ook vrachtwagens zijn niet altijd even safe om achter je te hebben dus als ik de kans heb dan ben ik weg.
Daarna rij ik altijd volgens de aangegeven snelheid.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:33

Ik erger me aan mensen die op de invoegstrook van de snelweg geen 80 halen.
Dat deze mensen met 70 hun auto tussen wat vrachtauto's willen stoppen is prima.
Ik doe dat liever veilig en rij de snelheid van het verkeer op de rechter baan mee.
En dat lukt prima met een yaris. Dus aygo of 107 moet ook gaan.
Zo langzaam invoegen is gewoon gevaarlijk. Ook voor andere weg gebruikers.

Voor de rest trekt iemand maar op zo snel ze willen.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:37

justkid schreef:
Snel optrekken is ook gewoon leuk :D wij hebben een Tesla echt zoo gaaf. Bumperkleven doe ik niet aan (en de Tesla houdt zelf afstand) maar ik kan heel snel inhalen omdat hij zo snel optrekt. Dat heeft met ergernis van een langzamere auto niks te maken hoor. Het is gewoon een funcar.

En wat hierboven ook al ergens is gezegd, je rijdt uit een situatie. Ik wil niet achter een auto rijden waarvan de bestuurder duidelijk met andere dingen bezig is zoals met de telefoon. |o je merkt dat altijd. Ook vrachtwagens zijn niet altijd even safe om achter je te hebben dus als ik de kans heb dan ben ik weg.
Daarna rij ik altijd volgens de aangegeven snelheid.

Ik wil even zeggen dat ik super jaloers ben op jouw tesla. Wat een toffe wagens zijn dat zeg

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 20:39

bruintje123 schreef:
Dat deze mensen met 70 hun auto tussen wat vrachtauto's willen stoppen is prima.
Ik doe dat liever veilig en rij de snelheid van het verkeer op de rechter baan mee.

Ik heb met deze auto nog niet op de snelweg gereden, maar tijdens de rijles reed ik ook altijd harder dan 80 voordat ik mocht invoegen. En daarna sowieso gelijk snelheid maken als ik nog niet op max snelheid zat. Maar te langzaam rijden is ook gewoon gevaarlijk...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:41

Goof schreef:
Ik zie hier mensen reageren die langzamer gaan rijden bij bumperklevers.
Hiermee creëer je alleen maar meer ergernis bij die mensen waardoor ze nog meer gaan kleven of snel gaan inhalen -> gevaarlijker situatie dus.
Je bereikt veel meer door even je ruiten te sproeien. Superirritant voor degene die er achter rijdt, want die krijgt alles op zijn ruit :+
Ik vind dat de meest effectieve oplossing. Geen gedrag, niet nog meer ergernis opwekken met nog meer gevolgen, gewoon sproeien, mensen laten dan vanzelf hun gas was los.

Dat heb ik eens gedaan. 1 keer. Meteen afgeleerd.
Meneer haalde me in. Kreeg een middelvinger. En sneed me af en trapte op de rem.
Dus ook dat wekt agressie bij zulke klojos.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:48

Riraito schreef:
Die sticker :')

Ik snap het prima als mensen gaan inhalen als je 60 gaat rijden, maar ik rijd meestal net iets boven de 80 volgend de meter dus dat zal wel ongeveer 80 zijn. Het lijkt wel of ze me voorbij gaan puur omdat ik een kleine auto heb, ik rij namelijk niet anders in de auto van mijn ouders en daar halen ze me een stuk minder in.

Ik noem het het 'audi-sysdroom'.
Ook ik heb een kleine auto (C1).Nou is hij helemaal niet traag. Trekt prima op en riidt rustig met de grote jongens mee. Echter op het moment dat ik een audi inhaal geeft dateen signaal aan de audi. Zodra ik hem inhaal, wordt ik zeker in de helft van de keren ingehaald door de audi.

Met de auto van mn ouders heb ik daar nooit last van, moet er eerlijk gezegd ook altijd wel om lachen. Plakkers en asociale rijders heb je altijd wel op de weg. Maar uitgezonderd van degenen die zich beleidigd voelen als ik ze inhaal, is er maar weinig verschil met een grotere auto.

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:53

Riraito schreef:
bruintje123 schreef:

Ik heb met deze auto nog niet op de snelweg gereden, maar tijdens de rijles reed ik ook altijd harder dan 80 voordat ik mocht invoegen. En daarna sowieso gelijk snelheid maken als ik nog niet op max snelheid zat. Maar te langzaam rijden is ook gewoon gevaarlijk...

Ik moet wel zeggen dat ik c1 en de andere kleine autotjes altijd brulbeesten noem. Als je een beetje fatsoenlijk op wilt trekken ermee moet je dan in de 2e versnelling naar 50 en dan in de 3e versnelling naar 80 of 90 en dan in de 4e versnelling naar de 120. Helaas hebben die kleine autotjes gewoon heel veel moeite met op laag toerental vaart maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:14

Riraito schreef:
bruintje123 schreef:

De snelheid die je op de teller rijdt is helemaal niet van belang. Je moet je snelheid op de invoegstrook al aanpassen aan het verkeer op de snelweg.

Niets is irritanter dan achter iemand te rijden die met 80 invoegt en daarna gas gaat geven. Dan lijkt het voor die persoon misschien prima te gaan maar voor de bestuurders achter diegene kan er wel een probleem ontstaan omdat ze niets kunnen en maar moeten hopen dat ze op snelheid kunnen komen.

Nog een irritatie: pas gas gaan geven bij de blokmarkering terwijl je moet zorgen dat je daar je snelheid hebt. Daarom maken ze in Nederland die aanloop zo lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:23

Minder snel schakelen dat is juist de truuk ;)
Wat zelf heel irritant vindt zijn automobilisten op een 80 weg eerst 70 gaan rijden en dan vervolgens meer dan een minuut over doen om naar 80 te gaan. Terwijl ook in 1 keer door kunt trekken naar de 80.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-04-16 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:24

Als je sinds december je rijbewijs hebt moet je ook gewoon nog heel erg wennen denk ik. Aan het begin vond ik dat soort dingen heel spannend en daarom bloedirritant. Tegenwoordig kan het me niet zoveel meer schelen. Ik vind mensen die hun auto met 90 voor die van jou knallen terwijl jij 120 rijdt een stuk irritanter. Mensen schijnen niet te snappen dat je ook wat meer afstand kan nemen en in je eigen baan kan optrekken voordat je inhaalt.

Maar ik herken het wel hoor, de "autodiscriminatie" :P
M'n moeder heeft een Fiat punto. Ik rijd best pittig, altijd net een stukje over de maximum snelheid. En dat dingetje trekt ook best aardig op. Maar ik word écht vaker ingehaald in die auto. En als je bij een stoplicht bijvoorbeeld in de rechter baan staat, gaan veel mensen standaard links van je staan (en ben ik vervolgens sneller weg :D )
Ik rijd ook vaak in de Volvo van m'n vader. Mensen halen je minder snel in, geven eerder voorrang, duwen minder. En dat ligt echt niet aan m'n snelheid, zelfs als ik traag ga rijden halen ze me nog niet in. Zelfde geldt voor de bmw van m'n broer. Kleiner dan de volvo, maar wel echt zo'n auto waar volgens het stereotype mensen aso in rijden. Zodra ik op de snelweg opschuif naar links, gaat de auto voor me vaak al aan de kant :')
Ook wel grappig trouwens, veel mannen van middelbare leeftijd schijnen het niet zo goed te kunnen hebben als een jong meisje in een mooiere auto rijdt. Gaan ze je expres inhalen/afsnijden om dan vol afgunst bij je naar binnen te kijken :')

Nog een tip voor het optrekken in van die kleine auto'tjes: toeren laten maken! Gewoon in z'n twee naar de 45-50, tot de 70 in z'n drie laten staan en pas opschakelen naar z'n vijf als je niet harder meer wil. (verbruik je wel meer, maar als je eens echt snel op moet trekken is het wel fijn dat het kan, ze gaan heus niet stuk van een keertje wat hogere toeren)

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:25

ik rijd zowel in de kleine als de grote auto's en idd HOE je benaderd wordt door de andere automobilisten hangt voor een groot deel af van de maat van je auto en zelfs het merk. Mensen zijn echt minder geneigd om nog voor een grote mercedes te springen om een auto te kunnen inhalen als jij al links rijdt, dan wanneer je in een klein aygo'tje zit. Wat echter ook voor een groot deel waar is, dat die kleine totootjes vaak veel sneller kunnen optrekken in de lagere versnellingen dan de bestuurders ZELF durven: die kleintjes moeten nl. vaak wat hoger in de toeren om goed te kunnen trekken en dan denken de meesten dat de auto bijna uit elkaar knalt van het lawaai van de motor. Toch:
1) De kleintjes hebben vaak een 3-cilinder motorblok erin liggen en die moeten gewoon meer toeren maken. MAAR dat kunnen ze gewoon! En ze gaan er zeker ook niet eerder kapot van.
2) itt tot die grote auto zijn de kleintjes veel slechter geisoleerd dus je hoort het veel beter. Die grote auto maakt ook veel herrie, maar dat hoort de bestuurder zelf vaak niet.

DUS, het is ook wel een beetje zo dat er met die kleintjes langzamer wordt gereden dan eigenlijk hoeft (of kan). gewoon een beetje vlot mee optrekken scheelt al veel. Wat de kleintjes niet kunnen is in z'n 4 of 5 nog eens flink vaart maken, dáár zijn ze eigenlijk pas 'langzaam', niet op de eerste 100 m.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:31

Neem een cabrio eend :7

Iedereen zwaait dan alleen nog maar vriendelijk en lacht naar je *\o/*

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:36

Sidera schreef:
Neem een cabrio eend :7

Iedereen zwaait dan alleen nog maar vriendelijk en lacht naar je *\o/*

En strooien met brood om je op snelheid te lokken. :D