Welke Ipad voor opa?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:33

xniieeenke schreef:
De phone house is niet verkoopgericht en is ook een winkel, om even terug te komen op een uitspreaak hier.

TS leuk van je opa! De iPad 2 is denk ik goed voor hem. Mocht hij wat meer willen dan een paar apps (foto's of zo) kan je beter 16gb dan bijv 8 doen.

Mijn ervaring met de Phone house is echt heel anders... En 8gb bestaat niet... 16 is het minimale en afhankelijk van welke je wil komt daarna de 32 of de 64gb.

xniieeenke

Re: Welke Ipad voor opa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:37

Oh wij zitten er al zo lang als het bestaat bijna :') gaat prima. Kan per filiaal verschillen maar in gemeente Emmen gaat het prima.

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:20

Jennyj01 schreef:
Zelf vind ik dat je voor het nieuwste model moet gaan en een iets ruimer geheugen. Oudere mensen kopen pas een nieuwe als de oudere het niet meer doet. Hij moet dus een tijd mee gaan. En als ze het een beetje onder de knie hebben dan gaan ze er helemaal in op.

Ruim geheugen heb je misschien gelijk in, nieuwste model is echter achteruit gegaan in gebruiksvriendelijkheid voor ouderen/digibeten. Natuurlijk is dat niet de "main focus" van apple, maar dat maakt wel dat de nieuwere pads veel foefjes hebben, niet altijd uit te schakelen, die het erg verwarrend maken. Om maar een klein voorbeeld te noemen: Siri, mijn oma had op de eerste pad geen siri, dat was maar goed ook want soms drukte ze te lang op het knopje, het sluiten van de apps ging toen nog met datzelfde knopje, maar daarvoor moest je hem echt een tijdje langer ingedrukt houden, als mijn oma nu naar het beginscherm wil en ze drukt, voor haar doen eigenlijk gewoon normaal, op het knopje dan schrikt ze zich een ongeluk want er begint ineens een vent te praten en het scherm wordt ineens zwart en.. en.. en...
In het geval van mijn oma zorgde dat voor nogal wat paniek :')
Nu heb ik een vriend die alle ins en outs van apple snapt en dus bijvoorbeeld alle mogelijke schermswypes heeft uitgeschakeld, maar mijn oma heeft met de nieuwere Ipad veel meer ruzie dan met de 2. En voor de hoeveelheid ruzies die ze ermee heeft en hoe vaak ze wel niet roept dat ze de oude terug wil (die gewoon nog prima was, maar ik heb een ontzettend eigenwijze oom) vind ik het een héle hoop geld om de nieuwste aan te schaffen.

TS: met het oog op eventueel langdurig gebruik zou je wel een geheugenmaat groter kunnen aanschaffen, je kan ook afspreken met je opa dat je bijvoorbeeld, als ie vol zit, alle foto's enzo ergens anders bewaart (iCloud??) en dat je dan samen met je opa een grote schoonmaak doet op de ipad zodat hij er weer tegenaan kan. Keuze is ook of je de Ipad steeds laat updaten, niet alle IOS versies zijn meer even geschikt voor oudere pads, wat geen probleem is als je hem gewoon niet update. Als er geen nieuwe apps op komen en je de automatische update van de apps ook uitzet e.d. dan heb je de systeemupdates ook niet perse nodig, als je hem altijd up to date wil houden zal je zeker rekening moeten houden met een groter geheugen én met een minder goede batterij. Mijn huidige macbook is 6 jaar oud, de batterijcapaciteit "an sich" is nog ruim 85%, maar door alle nieuwe systeemupdates, die hem érg veel energie kosten om draaiend te houden, kan ik mijn laptop na 2 tot 3 uur standaard weer aan de lader leggen waar de nieuwe laptop van mijn vriend bijna twee dagen meegaat zonder lader en mét actief gebruik. Ik vermoed dat dit voor alle apparaten geldt (ervaring leert in ieder geval voor de Iphone wel dus ik denk de pads ook) dus dat is ook iets om rekening mee te houden als je kijk naar de systeemupdates!
Als je er zeker van bent dat je een apple wil zou ik inderdaad gewoon naar de applestore oid gaan, ze zijn m.i. kundig, niet aansmerend en altijd bereid om de tijd te nemen om alles uit te leggen en alles te belichten etc.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:10

Ik vind de nieuwste juist een stuk prettiger. :=

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 14:53

Opa heeft gekozen voor de ipad air 2 met 16gb.
We hebben hem gister opgehaald en zijn een beetje aan het oefenen geweest. Hij snapt het al best goed :). Ook het ontgrendelen met vingerafdruk snapt hij al super goed!

Iemand gaf de tip om te kijken voor een cursus voor ouderen. Dat ga ik zeker opzoeken want denk dat hij dat heel leuk zou vinden.