Emigranten, hoe ervaren jullie bezoek uit Nederland?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:50

Maar wat is er niet gastvrij dan aan wel met z'n allen eten 's avonds maar overdag niet mensen entertainen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:52

Ik ben nu twee keer langsgeweest in het buitenland beide keren met eigen slaapplaats mee (camper) twee keer huizen bekijken ook. Eerste keer gewoon zelf gekookt. Tweede keer mee mogen eten de eerste dag na een lange reis met een lekkere stoofpot. Ik zou niet eens bij iemand in huis willen slapen en bezig gehouden worden. Kan uitstekend mezelf vermaken.

Geen idee hoe het dadelijk gaat lopen, ik werk dan niet meer maar denk niet dat ik iemand volcontinue wil en kan bezighouden.

Snap ik trouwens ook niet bij ik vertrek vaak. Beginnen een camping of bb en willen dan meteen gasten continue eten geven ook ontbijt en bezig houden. Dan heb je toch geen leven meer,

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:54

Wat dat "helemaal naar mij toekomen" betreft, een vriendin van me komt eind augustus vanuit Oostenrijk (waar zij heen geëmigreerd is) en het bleek ontzettend moeilijk om hier te komen want rechtstreeks lukt niet, Daardoor is ze heen en terug elk twee dagen onderweg.
Dat is wel heel veel moeite om een vriendin te bezoeken voor een week en ik vind het echt geweldg dat ze dat voor me over heeft!
Ik vind het sowieso wel byzonder dat iemand de moeite neemt om me te bezoeken. Zoveel heb ik nou ook weer niet te bieden.

Als "tegenprestatie" voor haar intense reis zal ik de laatste nacht met haar in Lissabon gaan overnachten omdat ze om vier uur ´smorgens ofzo op het vliegveld moet zijn.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 17-04-16 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Re: Emigranten, hoe ervaren jullie bezoek uit Nederland?

Jezelf, je gezelschap en je gezelligheid. Dat is toch voldoende?

palousa_boy

Bij een camping is het weer anders, dat levert als het goed is geld op ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:55

Dan nog, zal vast geld opleveren. Maar dat doen en dan piepen dat je geen privacy meer hebt. Dat is niet logisch.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:58

Oh ik zeg ook zeker niet dat wij het niet waarderen. Voor ons jaarlijkse feestweekend komen mensen ook gewoon voor een dag of 4 of 5 naar ons gereden. Is toch twee dagen heen en weer.
Maar er zijn ook mensen die echt komen voor het gratis vakantie adres en dus maar blijven hameren wat een wereldreis het wel niet was......ehm ja dat weten we, wij reizen ook nog wel eens heen en weer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:58

karuna schreef:
Jezelf, je gezelschap en je gezelligheid. Dat is toch voldoende?

Ja, dat zou je zeggen, maar net werden we nog weggezet als "niet gastvrij genoeg" als je grenzen gaat stellen aan wat je kunt betekenen voor je gast.
Dus dan ga je toch denken dat gewoon jezelf zijn niet genoeg wordt gevonden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:02

karuna schreef:
Dan nog, zal vast geld opleveren. Maar dat doen en dan piepen dat je geen privacy meer hebt. Dat is niet logisch.

Ik zie dat ook wel eens. Ook meegemaakt met mensen die bed & breakfast deden.
Tja, dan heb je jezelf toch een beetje voor de gek gehouden als je denkt dat je zelf vakantie kunt vieren of van je rust kunt genieten als je een bedrijf hebt.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:03

Kinke schreef:
tja, ik zou het niet normaal vinden als je alles maar dagenlang aan de kant gooit als ik op bezoek wil komen. Maar ik mag hopen dat niet iedereen zo denkt toch? En dan kun je dat toch gewoon aangeven, sorry, maar ik moet ook gewoon werken dus je moet jezelf vermaken etc.

Inderdaad. Ik zou het ook niet fijn vinden als werkzaamheden worden neergelegd om mij als gast te gaan vermaken. _O-

Vooraf de verwachtingen en wensen afstemmen lijkt me heel belangrijk als ik dit topic zo lees.

Heb zelf ook ervaring met fungeren als vakantieadres terwijl wij gewoon moesten werken, maar dat was wel gewoon in NL, dus misschien hielp dat bij het financiële besef dat hier dingen ook gewoon geld kosten. Gasten hebben royaal meebetaald toen, juist uit dankbaarheid voor de gastvrijheid, want een hele week bezoek kost je gastheer en vrouw ook gewoon extra arbeid.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:50

Winged schreef:
Als jij elk weekend bezoek krijgt (of elke maand) en je moet ze entertainen dan snap ik wel dat het gedoe word. Zij hebben hun eigen leven opgebouwd daar, een eigen bedrijf etc.. Die kun je niet regelmatig stopzetten voor een lang weekendje van mensen die langs willen komen. Die dagen wil je gebruiken voor jouw eigen vrije tijd. De eerste aantal keer bezoek is leuk, maar daar na kan ik mij indenken dat het best vervelend kan worden :)

Ja bezoek.. mensen die geïnteresseerd zijn in je leven en de moeite nemen om een degelijke afstand te overbruggen.. Zeer vervelend allemaal...

Nogmaals als t allemaal zo ontzettend vervelend is.. Zeg dan gewoon nee, geen tijd, plek of zin.. Want van een aantal dingen die ik hier lees.. Sorry, maar als familie of vrienden dat bij mij zouden doen dan was het bij mij eens, maar echt nooit meer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:22

Het is helemaal niet allemaal negatief, er zitten gewoon soms negatieve aspecten aan voor de ontvangers die hier besproken worden om te voorkomen dat we in elkaar knallen als er gasten zijn geweest.
Wij zijn niet op vakantie in het land waar we wonen. We hebben onze dagelijkse beslommeringen en we kunnen dus niet vakantie meevieren met onze gasten.

Het moet niet zo zijn dat het ontvangen van gasten ten koste gaat van iets. Wij hoeven niet nadien in elkaar te knallen of droog brood te eten omdat we het de gasten naar de zin moeten maken.
Als je werkelijk voor de persoon komt, dan is het toch geen probleem om een beetje rekening met die persoon te houden?

We zijn geen gratis vakantie adres voor iedereen omdat we toevallig op een leuke plek wonen. Dat wil niet zeggen dat we het ook meteen maar niet meer leuk vinden om vrienden, bekenden en familie te zien!

Sammie kun je aangeven hoeveel mensen jij per jaar krijgt en hoelang en hoe jij daar dan mee omgaat?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:33

karuna schreef:
Ik ben nu twee keer langsgeweest in het buitenland beide keren met eigen slaapplaats mee (camper) twee keer huizen bekijken ook. Eerste keer gewoon zelf gekookt. Tweede keer mee mogen eten de eerste dag na een lange reis met een lekkere stoofpot. Ik zou niet eens bij iemand in huis willen slapen en bezig gehouden worden. Kan uitstekend mezelf vermaken.

Geen idee hoe het dadelijk gaat lopen, ik werk dan niet meer maar denk niet dat ik iemand volcontinue wil en kan bezighouden.

Snap ik trouwens ook niet bij ik vertrek vaak. Beginnen een camping of bb en willen dan meteen gasten continue eten geven ook ontbijt en bezig houden. Dan heb je toch geen leven meer,

Bij een BB is het toch anders en ze worden ervoor betaald maar bij een Camping, snap ik het inderdaad niet, ze kunnen dan prima zelf een ontbijt regelen, lunch en het avondeten.

Je bent dan continu bezig en hebt dan geen eigen leven meer.

Wij hadden ook gasten uit Parijs en inderdaad, mijn ouders stonden het hele weekend hun slaapkamer aan ze beschikking (was een echtpaar met 2 dochters) en vermaken en koken etc. etc. Het is leuk en ze waren uitgenodigd door mijn ouders maar na zo'n weekend waren ze toch blij dat het klaar was, het is slopend.......Van smorgens tot savonds laat en ondertussen entertainen.....

Dus ik begrijp de mensen hier heel goed.........als het steeds andere mensen zijn die langskomen, dan is het te veel en te vaak.....en dan is het niet leuk meer. Zeker niet als ze allemaal een heel weekend of week blijven..........langkomen en op bezoek prima maar niet dag en nacht en dat dagenlang of weeklang.

Daar is niets ongastvrij aan, het is een aanslag op jouw tijd en portemonee.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:14

Ik ben 5 x naar het buitenland gegaan en mensen bezocht (Zwitseland, Oostenrijk, Amerika 2 x en Tunesië) in hun natuurlijke habitat om het maar even zo te zeggen :P Ik ben erg op mijzelf en hoewel ik de uitstapjes enzo erg waardeer (want ik had zelf geen auto tot mijn beschikking elke keer, ook geen rijbewijs toentertijd) vind ik het toch heel fijn als ik mij terug kan trekken en naast de dagelijkse bezigheid zoals eten, eventueel naar het dorp ofzo en eventuele klusjes, zat ik vaak gewoon een filmpje te kijken op mijn laptop en vermaakte ik mijzelf prima. Ik heb 3 maanden in Amerika gezeten op een ranch en heb daar naast de klusjes gewoon mezelf goed weten te vermaken. Fotograferen in de omgeving, veulentjes knuffelen, heel veel films kijken en ijs eten etc :') Ik ben niet iemand die zich verveeld omdat ik altijd wel iets te doen heb, of het nou bank hangen is met een boekje of de stallen mesten bij wijze van :P Heel erg makkelijk ben ik :j Maar.... Ik gok zomaar dat ik 1 van de weinige ben :') Ik kan mij de frustratie als gastvrouw heel goed voorstellen als je het idee hebt dat je mensen moet vermaken omdat zij het zelf niet kunnen of omdat ze laten blijken dat ze het verwachten...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:56

Ik snap de gasthuizen/emigranten in deze hartstikke goed. Het is nogal een inbreuk op je eigen routine, je gezinsleven, je privacy. Vooral bij de categorie bezoekers die dit niet beseffen.
Dat heeft niets te maken met niet gastvrij zijn of niet blij zijn om mensen te zien, maar meer met hoe vaak het gebeurd en hoe het bezoek zich opstelt.

In de loop der tijd zal het (hopelijk) gemakkelijker worden om hierin je weg te vinden.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:12

Mijn vader woont in Frankrijk. Die had ons een aantal jaar geleden uitgenodigd. Mijn zusje en haar gezin en ons gezin.
Hoewel we welkom waren en ook meebetaalt hebben aan de boodschappen miste ik toch de privacy (kennen we hem ook pas 13 jaar)
De eerstvolgende keer hebben wel zelf een huisje gehuurd. Wij vonden het veel prettiger maar zijzelf ook.
Ook als we naar mijn zusje gaan (Duitsland ) gaan we bij voorkeur naar een huisje/appartement. Dan kun je zelf terug trekken en heb je toch meer privacy. Met name ikzelf heb daar veel behoefte aan.
Ik wil niemand op kosten jagen en vermaken doen we ons evengoed wel.
Laatst bijgewerkt door Florale op 17-04-16 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:24

Hier bij mij is het zeker wel een hotel :D Mensen krijgen hier een geheel verzorgd weekend, compleet met eten en drinken. Net is er weer bezoek uit Nederland vertrokken, vind het hartstikke leuk. Doe ook wel echt mijn best om mijn gasten te vermaken, zelfs als dat betekent dat ik elke keer hetzelfde rondje moet maken. En ik hoop dat als het nodig is mijn vriendjes en vriendinnetjes ook hetzelfde voor mij zullen doen :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:41

Neemt een ander je dagelijkse klussen over of doe je dat tussendoor, of laat je dat zitten tot na het weekeinde of heb je personeel, hoe doe jij dat?

Het maakt natuurlijk ook wel uit of je anders "niks te doen hebt" en blij bent met invulling of dat je het druk hebt met van alles.

En zul je ze ook dagelijks bezighouden als ze twee weken blijven, want dat is ook wel een verschil.

Leeftijd maakt denk ik ook wel wat uit, en je financiële situatie.
Toen ik mijn zomerhuis had, was ik jong en had ik geld en zorgde ik ook gewoon voor alles en vond het heerlijk, die reuring, maar nu ben ik oud en krakkemikkig en heb ik meer behoefte aan rustig aan doen en ik ben bovendien gewoon arm.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:43

Zoals ik het lees hebben heel veel van jullie mensen op bezoek gehad die niet voor jullie kwamen, maar op vakantie waren. Dan kan ik me voorstellen dat je er een beetje zat van bent.

Maar als een vriendin van mij ver weg verhuist en ik neem een paar dagen vrij om daar naar toe te gaan zodat ik haar kan zien en we bij kunnen kletsen, zou ik het niet echt leuk vinden om in een caravan gestopt te worden en te horen te krijgen dat ik mezelf verder maar moet vermaken. Wat overigens niet betekend dat ze per sé vrij voor mij zou moeten nemen, maar als ik voor haar kom, verwacht ik ook dat ze wat tijd en aandacht daarvoor heeft. Dat kan prima bijvoorbeeld 's avonds na het werk bijvoorbeeld, dat ik me overdag zelf vermaak en we dan 's avonds samen eten en kletsen. Het hoeft dus niet de hele dag door te zijn, maar ik verwacht echt wel mijn vriendin te zien. Kan dat niet, dan heb ik liever dat ze zegt dat het niet uitkomt, want dan kom ik gewoon niet of een andere keer. Wat omgekeerd net zo goed geld, als zij de tijd en moeite neem om weer een keer hierheen te komen, zal ik ook tijd voor haar uittrekken.

Maar ik denk dat je best paal en perk mag stellen aan de gratis vakantievierders :j. En veel hangt dan ook nog af hoe je het brengt, en ik kan me voorstellen dat het in dit topic allemaal wat korter door de bocht gezegd word dan dat het in het echt zou gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:47

Ik vond het altijd top, maar goed, ik woonde in Afrika en kreeg echt niet wekelijks bezoek. Maar met het uitgangspunt 'ik doe wel mijn eigen ding en wil in het weekend of 's avonds prima wat leuks gaan doen', want altijd je leven inrichten naar bezoek, werkt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:05

Mijn tante (en intussen overleden oom) hebben jaren een heel kleinschalige camping gehad in het zuiden van Frankrijk, Midi-Pyrenées, departement L'Aude. Dikke 1000km met de auto. 2 huisjes, paar caravans die je kon huren of een staanplaats voor je caravan/camper/tentje.

Mijn moeder en stiefpa zijn daar jaren heen gegaan, soms 2x/jaar en hebben een eigen caravan gekocht waarvoor zij gewoon 365/jaar een staanplaats huren. Wanneer mijn vriend en ik gaan, dan huren we een huisje omdat een caravan niet zo best slaapt met een groot persoon in bed :+ Het is nooit, maar dan ook nooit in onze gedachten gekomen dat we daar gratis konden logeren. Wij betalen gewoon dezelfde prijs als een ander, klaar. Voorzien zelf in eten, entertainment etc. Ik bedoel, het is hun inkomen! Waarom zouden ze ons dan gratis moeten laten logeren?
Zelfs nu mijn tante de camping heeft stopgezet en nog sporadisch een kampeerplek of huisje verhuurd betalen we gewoon. 's Avonds zien we elkaar in de "bar" die ze heeft op de camping, maar da's niet dagelijks. De ene keer geeft zij een rondje, de keer erop is het onze beurt. Er zijn even goed avonden dat we zelf lekker uit eten gaan of aan ons huisje blijven zitten, of dat zij lekker in huis blijft.

We zijn heel blij dat we elkaar weerzien, maar we lopen heus niet elkaars deur plat. De dag dat je aankomt zorgt zij vaak voor een avondmaaltijd, en wij nemen haar in de loop van ons verblijf dan eens een keer mee uit eten. Waar ze altijd voor sputtert "dat hoeft écht niet" maar ze geniet er wel van hoor :))

Nee, ik kan er écht niet bij dat je even gaat verlangen dat je gratis en voor niks hele dagen topentertainment voorgeschoteld krijgt, inclusief slaapplek en eten. Als je daarom je familie gaat vermijden, dan ga je inderdaad voor de gratis lol en niet omdat je hen zo hard mist.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:09

Donna93 schreef:
Ik hoor graag jullie ervaringen! Het is hier geen hotel! Of bij jullie wel? :+

Wij wonen een heel eind weg dus dat maakte het al een stuk selectiever en verder hadden we er vooraf al over nagedacht.
Dat de indedaad geen gratis hotel zijn.
Dat wij hier noiet op vakantie zijn.
Dat we hier ook vaste en variabele kosten hebben NET als in NL.

Ophalen van het vliegveld is ook zoiets. Dat is fluks drie uur uit de dag en 25 Euro brandstof. Waarbij dan komt dat de gasten geen eigen vervoer hebben DUS nergens heen gaan/kunnen als jij hen niet brengt.

Aan de andere kant wil je voor naaste familie en echte vrienden GRAAG gastvrij zin.
De lijn trek je zelf.
Je belist zelf wie je uitnodigd en hoe.
Mensen die zichzelf uitnodigen... tja dat had je niet zelf beslist dus... niet.

Voor sommigen buig je graag achterover en zijn net diegenene die nergens misbuik van maken. Die steken evt. ook uit zichzelf de handen uit de mouwen.
Daar brandt ook gelijk het :)* van inzicht over de lijn en wie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:22

Wie is hier dan degene die wel topentertainment verwacht? Of elke dag een driegangenmenu incl. Bediening en gratis afwasservice? Dat heb ik nu werkelijk niemand zien zeggen hier.. Wel dat een aantal dingen weinig gastvrij overkomen. En daar blijf ik ook bij.. Als je mensen niet ziet zitten weiger je ze gewoon, maar naaste familie en vrienden in je eigen vakantiehuis stoppen waar ze voor moeten betalen en dan kunnen ze nog korting krijgen eventueel...? Leuk +:)+ als ik nu op vakantie zou willen in dat gebied deed ik dat graag, maar voor een familiebezoek om samen te zijn en samen tijd door te brengen..? Nee, daar kan ik met mijn kop niet bij.

Ik heb vorige maand nog bezoek gehad, heb voor eten gezorgd. Ben naar m'n werk gegaan en weer terug gekomen. Rondje gedaan en afgezet bij vliegveld. Was twee weken geleden daar, ben opgehaald, er is voor eten gezorgd, samen opgeruimd en de afwas gedaan en we zijn middagjes weggeweest en we zijn weer afgezet om naar huis te gaan. Zo doe je dat voor elkaar.. In voorgaande periodes eten en drinken meegenomen of daar gekocht. nu waren ze vrij, maar vorige keer gewoon aan het werk geweest.

Het is geven en nemen. Bij sommige reacties vraag ik mij echt af.. Wie en wat heb je over de vloer gehad om zo bitter om te gaan met bezoek dat speciaal voor jou komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:27

Ragdollcat schreef:
.langkomen en op bezoek prima maar niet dag en nacht en dat dagenlang of weeklang.

..en dan ook graag met dezelfde punctualiteit/afspraken als in NL.
Een halve dag later komen en ipv lunch avondmaal verwachten doe je in NL ook niet dus waarom bij mensen die in het buitenland wonen wel? ZIJ zijn daar NIET op vakantie.

Verder is het voor de gasten een eenmalig bezoek; zien ze die ene keer als een non probleem voor je.
Voor de emigranten echter is het NIET zo eenmalig.

Wij hebben hier vooraf over nagedacht en zijn daardoor achteraf bezien wat te rigide geweest, met als verzachtende omstandigheid dat we veel opstartwerk hadden en vrjwel gelijk met een baby verblijd werden.
Een lief van me is te gastvrij geweest.
Het eindresultaat is niet dat zij er meer vrienden aan heeft overgehouden, maar wel dat ZIJ een rotsmaak heeft overgehouden aan jarenlang misbruik van gastvrijheid; jarenlang het gevoel heeft gehad geleefd te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:28

Omdat bij sommige dat vakantieverblijf wel eens de hoofdbron is van inkomsten? Als jij daar vrolijk een week gaat zitten en het gratis wil, dan is dat voor je familielid een week geen inkomen. In het laagseizoen is dat misschien niet zo'n ramp, maar in het hoogseizoen kan dat wel aardig oplopen. Ga jij een week verlof zonder loon nemen als ze naar jou toe komen in Nederland? Nee toch? Of ga jij hun verblijf in een hotel betalen als er bij jou geen slaapplek is?

Ik ga inderdaad die kant op om mijn tante te zien, maar ik zou niet weten waarom ik dan maar gratis moet kunnen logeren.