Ervaringen met minimalisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:08

Ik heb destijds al mijn spullen gedoneerd aan een pas opgezet clubhuis voor gehandicapte kinderen. Voornamelijk inboedel. Weggooien doe ik nooit. Je kunt altijd iemand blij maken.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 19:35

Wij hebben zeer ernstig geminimaliseerd! Bijn alle inboedel en frutsels en verzamelingen gratis weggegeven, de helft van de kleding wef en tenslotte het huis verkocht. We hebben toen een klein jaar heel minimalistisch geleefd in een huurwoning, we hadden alleen een paar nodige dingen bewaard zoals een paar borden, mokken, bestek enzo.

Wat we geleerd hebben:
Zonder bank is huis geen thuis. Een lekkere hang/zitplek is echt onmisbaar.

En ook:
Beter wat meer dan 4 mokken bewaren. Gooi je ze niet zelf op de grond, dan gooit je neefje wel per ongeluk de (wiebelige mini)tafel om in een drukke bui. Toen we daarna bezoek kregen dronk ik zelf uit glazen potten haha.

Nu leven we zonder eigen huis, maar in woningen van mensen die zelf weggaan en oppas voor huis/tuin/dieren nodig hebben. Bijna alle spullen die we hebben nemen we mee in de auto.

Ik vind het heerlijk zo!

Dit is natuurlijk een overdreven geval, maar ik kan "declutteren" alleen maar aanraden.

Succes allemaal!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 23:01

Ik heb net dit filmpje gevonden, en deze man verwoord exact hoe ik tegen minimalisme aankijk:

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 02:38

Ik ben hier wel bewust mee bezig. Als jij dat ook wil maar met sommige dingen nog moeite hebt, dan kan ik je de boeken 'clean your clutter' (nl weg met de warboel) en 'does it spark joy' (nl word je er blij van) aanraden. Verder is feng shui inspirerend (wellicht vind je het zweverig maar concreet de plaatjes van interieurs vind ik echt motiverend).
Er staat concrete tips in (en ook dingen die voor mij een tikkie te ver gaan), en ik vind ze motiverend. Nog altijd krijg ik zin in opruimen als ik die boeken lees.

Je kunt beter 'kwalitatieve' spullen hebben, dan veel spullen. Spullen die kapot zijn, die je uit plichtsbesef houdt (cadeautjes!), troepjes en zooi... Kost energie. Enkel dat hebben waar je echt blij van wordt, geeft energie.

Ik ben mij daar enorm bewust van en doe regelmatig een opruimronde. :)

Overigens zou ik als ik jou was het iets rigorieuzer aanpakken als dat mogelijk is. Dus liever een hele middag opruimen ipv steeds een dingetje. Werk per project, bv. 'kledingkast'. Vaak krijg je energie als je resultaat boekt en dan kun je lekker doorwerken.
Er zijn wel een aantal 'tips'. Bv. alle spullen die bij elkaar horen, bij elkaar bewaren (niet overal wat), kapotte dingen repareren of wegdoen, oude papieren zoveel mogelijk weggooien (bv. bankafschriften, 'onzinnige' gebruiksaanwijzingen, enz.), verder is het slim om met iets relatiefs makkelijks te beginnen (dus eerst je kleding en je persoonlijke items met herinneringen (foto's, dagboeken) als laatst).

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 14:13

Topic is al een tijdje stil, maargoed ik ga toch een poging wagen.
Heeft iemand hier spijt van de overgang naar minimalisme?
Is iemand daardoor ook weer terug gegaan naar 'normaal'?
Ik lees alleen maar positieve ervaringen (met af en toe ik wist dat ik ... niet had weggegooid). Dat lijkt haast te mooi om waar te zijn haha! Dus ben best nieuwsgierig daarnaar.
Ik doel zelf ook iets meer naar de hardcore minimalisten. Dus niet een klein beetje, maar daar waar minimalisme echt een lifestyle is.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:10

Willbokkers: ik ben 'verplicht' wat minimalistischer gaan eten. Ik ben uit huis gaan wonen en heb nu een kleine kamer met 2 kasten.

Voordeel: alles dat niet mee kan, mag bij mijn ouders blijven liggen. Ik heb dus nog wel spullen die ik niet veel gebruik, maar niet meteen binnen bereik.

Ik vind mijn kleine kamer heerlijk! Er kan weinig in, maar ik ben ook zo klaar met opruimen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:48

mirriezz schreef:
Willbokkers: ik ben 'verplicht' wat minimalistischer gaan eten. Ik ben uit huis gaan wonen en heb nu een kleine kamer met 2 kasten.

Voordeel: alles dat niet mee kan, mag bij mijn ouders blijven liggen. Ik heb dus nog wel spullen die ik niet veel gebruik, maar niet meteen binnen bereik.

Ik vind mijn kleine kamer heerlijk! Er kan weinig in, maar ik ben ook zo klaar met opruimen.

Lekker zeg! Ook erg fijn van je ouders. Ik heb laatste half jaar ook best wel wat geruimd, vind het heel erg fijn!
Maar als ik dan die mensen zie die echt bijna niks hebben blijf ik dat toch wel bijzonder vinden. Die stap zetten vind ik best wel groot :Y)
Vandaar ook dat ik mij af vroeg of er mensen spijt van hebben.
Maar jij bent er dus positief over, dat is goed om te horen!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 16:03

Ja, ik ben wel positief. Moet wel eerlijk toegeven dat al mijn kleding er nog wel is en ik die ook binnen bereik houdt. Dat zou op zich minder mogen, maar dat filter ik vooral door weinig bij te kopen. Op 1 dag 8 tshirts kopen deed ik vroeger wel, nu echt niet meer. Ik koop nu alleen echt leuke kleding, waarvan ik zeker ben dat ik het ook ga dragen. Met dat beleid ruimen er vanzelf dingen op.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 16:15

Hier onlangs verhuisd naar een kleiner huis, noodgedwongen, ons koophuis ging op het allerlaatste moment niet door (we zaten bij de notaris om te tekenen en de sleutels in ontvangst te nemen) we hadden toen een maand om een nieuw huur huis te vinden en te verhuizen.
Ik heb toen veel van mijn spullen weggedaan, ook veel meubels en decoratie naar de kringloop gedaan (nog wel decoratie over in huis, maar niets meer "opgeslagen") Boeken en servies wat ik nooit gebruikte is naar mijn moeder gegaan (make up ook, heb een oogschaduw en een mascara bewaard), kinder kleding naar familie.
En nu nog regelmatig zin om op te ruimen / weg te doen. Een hoop spullen staan nu nog in de garage en daarvoor geld voor mij ook dat als ik bij de volgende verhuizing denk "oh ja dat had ik ook nog" of ik heb het niet nodig gehad in de tussentijd het weggaat. En ik word al helemaal blij met de gedachten.

Ook paarden spul moet ik nodig opruimen......

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 16:27

mirriezz schreef:
Ja, ik ben wel positief. Moet wel eerlijk toegeven dat al mijn kleding er nog wel is en ik die ook binnen bereik houdt. Dat zou op zich minder mogen, maar dat filter ik vooral door weinig bij te kopen. Op 1 dag 8 tshirts kopen deed ik vroeger wel, nu echt niet meer. Ik koop nu alleen echt leuke kleding, waarvan ik zeker ben dat ik het ook ga dragen. Met dat beleid ruimen er vanzelf dingen op.

Ja kleding.. ik ken het probleem en doe nu ook wat jij doet. Maar echt minderen doet het bij mij nog niet haha!
Jes, lekker zeg! Paardenspul staat bij mij ook op t lijstje, maar daarin ben ik niet zo heel erg (meer). Met een paar bitten in de verkeerde maat en wat dekjes houdt het redelijk op.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 16:31

Ik ben een echte hamster en ik verzamel heel erg veel. Ik kijk nu mijn kamer rond en denk er nu wel over na moet ik zeggen := Ik ga me er aan proberen te wagen...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 16:35

Heb jaren bij krin gloopwinkel gewerkt en als je ziet wat daar voorbij komt?!!
Heeft mij (toen we 5 jr geleden gingen verhuizen naar kleiner) wel goed geholpen!
Verhuizen is wat dat betreft heel handig; alles wat al jaren op zolder ed ligt, krijg je weer door je handen :') ! En dan ben je 4 jaar verder... Is het met " oh, dat kunnen we nog wel gebruiken " partner weer vol -O- ! Begin vh jaar dus weer flink bezig geweest, heeerlijk :j !

Ik vind opruimen wat dat betreft echt kei leuk!
Destijds ook verzamelvriendin geholpen ( huis groeide niet meer mee :Y) ): leukleukleuk _/-\o_ !

Heerlijk gewoon dat je in ieder laatje, kastje weet wat waar ligt :wow: !
Maar mot dat dus wel 1 p jaar weer doen want partner is ginne opruimert :x ... Houdt je bezig O:) !

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:05

eclair98 schreef:
Ik ben een echte hamster en ik verzamel heel erg veel. Ik kijk nu mijn kamer rond en denk er nu wel over na moet ik zeggen := Ik ga me er aan proberen te wagen...

Mocht je inspiratie nodig hebben. Ik vind zelf Break The Twitch, Rachel Aust (minimalism series) en Jenny Mustard hele gave personen.
Zij uploaden allemaal filmpjes op YouTube.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 10:05

Ik ben de afgelopen jaren nogal vaak verhuisd en daardoor heb ik veel onzindingen al wel opgeruimd. Kleding vorig jaar eens flink doorheen gegaan, ik kies tegenwoordig liever voor iets duurder en echt mooi, dan 2 of 3 goedkopere dingen die na 4 keer wassen weer weg kunnen.

Ik heb net een nieuw huis gekocht, hoop dat het over 2 à 3 weken bewoonbaar is en merk dat ik een beetje afkeer van onnodige prulletjes heb ontwikkeld.. Krijg vanalles aangeboden, maar ik wil niks. Ik wil het strak, overzichtelijk en rustig houden. Niet helemaal leeg, ik hou wel van sfeer, maar niet 20 waxinelichthoudertjes en prulletjes overal.

Het scheelt al een hoop dat ik niet aan feestdagen doe, dus ik heb geen kerst-, paas-, sinterklaasspullen.
Ik blijf dit topic even volgen!

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:54

Mlies schreef:
Ik ben de afgelopen jaren nogal vaak verhuisd en daardoor heb ik veel onzindingen al wel opgeruimd. Kleding vorig jaar eens flink doorheen gegaan, ik kies tegenwoordig liever voor iets duurder en echt mooi, dan 2 of 3 goedkopere dingen die na 4 keer wassen weer weg kunnen.

Ik heb net een nieuw huis gekocht, hoop dat het over 2 à 3 weken bewoonbaar is en merk dat ik een beetje afkeer van onnodige prulletjes heb ontwikkeld.. Krijg vanalles aangeboden, maar ik wil niks. Ik wil het strak, overzichtelijk en rustig houden. Niet helemaal leeg, ik hou wel van sfeer, maar niet 20 waxinelichthoudertjes en prulletjes overal.

Het scheelt al een hoop dat ik niet aan feestdagen doe, dus ik heb geen kerst-, paas-, sinterklaasspullen.
Ik blijf dit topic even volgen!

Ik merk ook dat als je geen prullen en onzin dingen hebt dat ook gewoon veel tijd scheelt.
Minder schoonmaken, opruimen, zoekwerk als wat kwijt is. Heerlijk! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:46

Ik kom hier ook even om het hoekje kijken. Ben de laatste tijd flink wat aan het lezen/kijken over minimalisme en ik ga volgende maand in ieder geval een minimalist challenge doen om te kijken hoe het me afgaat.

Ik heb echt ontzettende verzameldrift.. Ik heb 3 kasten vol kleding en nog een los kledingrek (+ nog een paar jassen, schoenen etc die in de opslag liggen :o ), een groot ladeblok vol met make-up en dergelijke en dan nog een kast waar boeken en troepjes in staan. Maar ik merk het ook in bijvoorbeeld social media, ik heb ontzettend veel vrienden op Facebook (ook voor netwerken e.d) en ik kan me vaak enorm ergeren aan de dingen die ze online zetten.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:40

Emmaa_ schreef:
Ik kom hier ook even om het hoekje kijken. Ben de laatste tijd flink wat aan het lezen/kijken over minimalisme en ik ga volgende maand in ieder geval een minimalist challenge doen om te kijken hoe het me afgaat.

Ik heb echt ontzettende verzameldrift.. Ik heb 3 kasten vol kleding en nog een los kledingrek (+ nog een paar jassen, schoenen etc die in de opslag liggen :o ), een groot ladeblok vol met make-up en dergelijke en dan nog een kast waar boeken en troepjes in staan. Maar ik merk het ook in bijvoorbeeld social media, ik heb ontzettend veel vrienden op Facebook (ook voor netwerken e.d) en ik kan me vaak enorm ergeren aan de dingen die ze online zetten.

Welke ga je doen? Ik zat er ook naar te kijken maar het zijn er heel veel! Ik vond die van Into Mind wel mooi maar dan minder je niet veel spullen hahah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:54

WillBokkers schreef:
Emmaa_ schreef:

Welke ga je doen? Ik zat er ook naar te kijken maar het zijn er heel veel! Ik vond die van Into Mind wel mooi maar dan minder je niet veel spullen hahah.

Die ga ik doen inderdaad. Gaat mij ook niet mega erg om spullen in de eerste instantie maar wel om het leegmaken van mijn hoofd. Daarna ga ik eens kijken hoe veel spullen ik weg wil gooien, maar ik heb in mijn verhuizing al aardig wat weggegooid dus weet niet of ik nu al afstand kan doen van de rest :=

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:41

Ik ga proberen elke dag iets weg te gooien, ook al is het maar één ding.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:52

eclair98 schreef:
Ik ga proberen elke dag iets weg te gooien, ook al is het maar één ding.

Heb ik ook een tijdje gedaan. Bij mij lukt dat prima!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:17

Zo, ik heb vandaag wat dingen uitgezocht en een deel ervan weggegooid. Het was meer dan ik dacht := Allemaal kapotte dingen die ik toch niet meer ga maken :o

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:23

Nadat ik mijn ex de bons gaf heb ik ff goed geminimaliseerd. Heerlijk hoor.. *D

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:29

Misschien is het al genoemd, ik heb niet alles gelezen.
Maar mij heeft het boek van Marie Kondo erg geholpen.
Zij deelt alles in in categorieen, je moet je spullen op een vaste plek indelen en alles wat je door je handen laat gaan beoordelen, met ' wordt ik er blij van?' .

Enorm helpend, ik heb heel veel weggedaan.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:30

Mag ik me ook ff melden? :)
Ik ben totaal niet minimalistisch, maar ben de laatste tijd wel heel geinteresseerd in het concept. Echt volledig minimalistisch ga ik nooit worden, maar ik vind het wel super boeiend! De capsule wardrobe is ook echt een aanrader om je eens in te verdiepen! Zo ver zou ik zelf nooit gaan, maar het heeft me wel véél bewuster gemaakt van de dingen die ik heb en koop.
Laatst heb ik heel mijn kledingkast eens uitgemest. Dingen die stuk waren, mooi waren maar eigenlijk toch niet flatterend zitten, die niet te combineren zijn, niet handig zijn of niet prettig zitten, heel oud zijn of gewoon toch niet mijn ding en uiteraard ook alles dat niet echt paste is eruit gegaan.
Toen hield ik best weinig over :+

Nu heb ik en hoop basics met leuke bloesjes en blazers om het toffer te maken. Ik koop niets als ik niet weet met welke kleding ik het allemaal zou kunnen combineren. Echt zalig vind ik! Nu weet ik eindelijk prefect wat ik heb en wat ik ermee kan!

Ook van prullen en gewoon overbodige spullen heb ik een gigantische afkeer gekregen. Alles wat geen nut heeft of nooit gebruikt wordt gaat weg.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:40

Ik ben hier vrij serieus mee bezig. Nu na mijn scheiding is het veel makkelijker omdat ik overnieuw ben begonnen en het nu vooral zaak is om geen dingen te kopen die ik en mijn dochter niet nodig hebben.

Het moeilijkst vind ik mijn kleding. Het liefst wil ik een capsule wardrobe, maar dan ben ik bang dat ik eens een keer niet op tijd de was heb gedaan en dan met vieze kleding zit :+ Dus koop ik zo min mogelijk en met zoveel mogelijk toepassingen en dat gaat prima. Op die manier kan ik ook vrij dure kleding kopen.

Het grote voordeel voor mij is een bepaald gevoel van vrijheid in mijn hoofd. Van veel spullen hebben ga ik me nogal claustrofobisch voelen. Alsof je vast zit in al je zooi. Dat heb ik niet meer :)