Ik ben een flapuit, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:48

beatje schreef:
Daar heb je gelijk in Skipper ,iemand die nadenkt over wat hij zegt kan best eerlijk zijn en het meestal taktischer zeggen.
Alleen als je te veel nadenkt over wat je gaat zeggen,zeg je vaak net weer niet wat je bedoelt.

Hoezo? Ik kan ook heel eerlijk zijn, maar het wel netjes verpakken. Soms moet ik daar idd even over nadenken, bv bij commentaar op een scriptie. Dat wil ik correct, opbouwend verwoorden. Schoonzus schiet er niets mee op als ik zou zeggen 'jemig, wat een waardeloos verhaal zeg!' :+

En in sommige gevallen hoef je ook niets te zeggen, als je het pasgeboren kind van een vriendin foeilijk vindt kun je beter zeggen 'mooie haartjes!' Of de bekende 'leuk kind!', want t is niet dat ze het kind kan terug stoppen en net zo lang wachten tot ie knapper is haha.

beatje

Re: Ik ben een flapuit, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:32

In sommige gevallen kan je idd beter zwijgen.Meestal oefen ik voor ik op kraam visite ga om te zeggen ;wat een klein kindje,dat klinkt ook aardig.Met hij trekt vast nog wel bij als hij ouder word ,kan ik me voorstellen dat geen moeder blij word.

Maar als je moet nadenken voor wat je wat zegt( dat is zeker niet slecht) ben je wel geen flapuit meer.Maar het voordeel van een scriptie lezen is ook dat je tijd hebt om te bedenken wat je zegt.Als ik iets moet lezen en gelijk commetaar moet geven zou ik idd kunnen zeggen wat een slecht stuk daar valt nog wat aan te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:46

beatje schreef:
In sommige gevallen kan je idd beter zwijgen.Meestal oefen ik voor ik op kraam visite ga om te zeggen ;wat een klein kindje,dat klinkt ook aardig.Met hij trekt vast nog wel bij als hij ouder word ,kan ik me voorstellen dat geen moeder blij word.

Maar als je moet nadenken voor wat je wat zegt( dat is zeker niet slecht) ben je wel geen flapuit meer.Maar het voordeel van een scriptie lezen is ook dat je tijd hebt om te bedenken wat je zegt.Als ik iets moet lezen en gelijk commetaar moet geven zou ik idd kunnen zeggen wat een slecht stuk daar valt nog wat aan te verbeteren.

Oh ja die ken ik ook...

Ik: ''Moet je dat neusje zien.''
Mams: ''Wat is er met zijn neus?''
Ik: ''... Eh...''

En probeer dan maar iets te zeggen wat in goede aarde valt.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 15:48

Ik vind sommig flapuit opmerkingen onbeschoft.
Natuurlijk kan je weleens iets zeggen wat minder handig is.
Maar een beetje nadenken om een ander niet te kwetsen kan geen kwaad.

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:45

Ik ben ook een vreselijke flapuit. Ik vergeet vaak na te denken voordat ik iets zeg. Levert soms (achteraf) wel grappige situaties op, dat wel. Maar ik probeer er toch wat meer op te letten. :j

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:59

Oh ik weet nog n mooie

Eerste x samen met m'n vriend hier in t dorp na de Aldi toen waren we net n paar dagen samen
Had nog niemand van z'n familie ontmoet en andersom ook nog niet
En d'r zit altijd n vrouw achter de kassa die op n man leek
Dus ik flapte d'r uit "kijk daar die vrouw die lijkt echt op n man vind je niet!"
Vriend zwijgt ik kijk m vragend aan zovan hallo geef eens antwoord!
Na n paar seconde zag ik z'n rode hoofd een tomaat was er niets bij
"Is er wat?"

"Uhhhhm ja dat is m'n moeder"
Ik heb me nog nooit maar dan ook nooit zo achterlijk gevoeld en elke keer als we bij elkaar zijn kijkt hij me aan van "ik ga t zeggen goed"
Na n paar dodende blikken van mij vraagt iedereen zich af wat hij dan niet mag zeggen van mij
En m'n vriend en ik liggen dan elke x weer in n deuk

Hij kan er vanaf dag 1 om lachen en ik weet zeker dat m'n schoonmoeder ook moet lachen als ze dit ooit te horen krijgt incl de rest van de familie

Maar heb me werkelijk nog nooit zo geschaamd als toen voelde de grond letterlijk onder m'n voeten weg zakken en wou zsm de winkel uit
Maar m'n vriend niet die liep door alsof d'r niets was die had de grootste lol

Toen we bij de kassa kwamen schaamde ik me nog veeeeeel meer

Sinds die tijd ben ik wel iets wat voorzichtiger geworden met flapuiten en m'n vriend wist direct wat voor boter hij in de Kuip had

Gelukkig voor m'n schoonmoeder is ze in normale kleren wel vrouwelijk maar die werkkleren zijn echt ellende :+

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 19:17

luuntje schreef:
Ik vind sommig flapuit opmerkingen onbeschoft.
Natuurlijk kan je weleens iets zeggen wat minder handig is.
Maar een beetje nadenken om een ander niet te kwetsen kan geen kwaad.

Weet je hoe moeilijk dat kan zijn? Als je het eerste zegt dat in je opkomt?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 19:23

Heel herkenbaar dit!
Mijn vrienden kunnen dit wel van mij waarderen en als ik dan een keer opmerking inslik kijken ze mij aan 'jij wilde zeker dit of dat zeggen?' Uhm ja...
Die kennen mij dus goed genoeg en een groot aantal is zelf ook zo...

Maar in situaties met vreemden is het wel eens uhm lastig.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:34

Eclair ik weet dat het moeilijk is.
Maar oefening baart kunst.

Het is, weet ik uit ervaring, te leren om niet direct alles eruit te flappen.
Je kan wel sorry zeggen na afloop, maar die woorden zijn dan al gehoord.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:52

Hier nog zo'n probleemgeval :o
Het is inmiddels een pietsie beter, maar ik zet mezelf echt te vaak voor schut.
Meestal bedoel ik ook iets heel anders dan begrepen wordt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 13:59

luuntje schreef:
Eclair ik weet dat het moeilijk is.
Maar oefening baart kunst.

Het is, weet ik uit ervaring, te leren om niet direct alles eruit te flappen.
Je kan wel sorry zeggen na afloop, maar die woorden zijn dan al gehoord.

Nou, brand los, hoe kan je het leren? :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:46

Oefenen, oefenen en oefenen.

Wat iemand hier al gaf, voordat ze op kraamvisite gaat even oefenen met zeggen van gepaste dingen.

Ik heb mijn man ook geholpen daarbij, goed... Gaat niet altijd goed nog uiteraard, maar wel 80 procent beter dan eerst! T is net als op school (even uitgaande van een gezonde situatie), je leert schrijven door te oefenen. Niet iedereen is motorisch even handig, maar uiteindelijk lukt het wel. Ook al kan de 1 wel prachtig schrijven en de ander meer werkt met hanenpoten. Maar, toch komen er woorden op papier door te trainen :)
In sociale situaties kun je de onhandigheid vaak ook wel iets verbeteren.

Doet mij ook denken aan sheldon van de big bang theory, wat de gebruikelijke reactie is op iemand verdriet, een kopje hete drank aanbieden :D

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:51

Ik meld me, heel herkenbaar probleem helaas. Alhoewel het vaak al voor grappige momenten heeft gezorgd, heeft het mij ook al talloze keren in de problemen gebracht. Ik merk wel dat het de laatste tijd beter en beter gaat, gewoon even rustig tot 10 tellen voordat ik iets zeg en af en toe eens op mijn tong bijten :=

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:01

Jep, hier nog een. Maar het gaat wel al een heel stuk beter moet ik zeggen, 'vroeger' flapte ik er echt alles uit. Nu beperkt het zich meestal tot de mensen waar ik me fijn bij voel, die kijken nu toch nergens meer van op. :+