Stage overtreed wet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:51

Doorzetten? Doorzetten doe je als het even tegenzit. Als iets meer energie kost dan verwacht, als je spierpijn hebt, iets moeilijk vindt of als je collega minder aardig is dan je zou wensen. Wat TS beschijft deugt gewoon van geen kant en doorzetten verandert daar niets aan. Sterker nog, met doorzetten faciliteert ze deze dame die duidelijk geen flauw benul heeft van wat ze (niet) doet en wat haar verantwoordelijkheden zijn.

Mungbean

Re: Stage overtreed wet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:53

Mee eens.
Doorzetten in zo'n geval is het onbewust goedkeuren van foute praktijken.

Stoppen is het minste wat je kunt doen. Als je ook nog melding durft te maken dan ben je een held :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 15:01

goeroe schreef:
Doorzetten? Doorzetten doe je als het even tegenzit. Als iets meer energie kost dan verwacht, als je spierpijn hebt, iets moeilijk vindt of als je collega minder aardig is dan je zou wensen. Wat TS beschijft deugt gewoon van geen kant en doorzetten verandert daar niets aan. Sterker nog, met doorzetten faciliteert ze deze dame die duidelijk geen flauw benul heeft van wat ze (niet) doet en wat haar verantwoordelijkheden zijn.

Ik zeg daarbij ook dat het in deze situatie anders is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 15:02

bruintje123 schreef:
Er zijn wel meer beroepen zonder pauze.
In mijn cao ook gewoon opgenomen.

Precies: opgenomen in de CAO. Er kunnen omstandigheden zijn waardoor het niet haalbaar is. Dat moet dan per vakgebied behoorlijk bekeken worden, en gecompenseerd.

De wet overtreden is echter gewoon niet toegestaan, dat is een beetje inherent aan het fenomeen 'wet'. Het mag niet. Ook niet voor niet-stagiaires. En het is belangrijk dat medewerkers voor die rechten opkomen, omdat zij belangrijke kwaliteitsbewakers zijn.

(Bedenk ook: een kinderopvang dat deze regels ontduikt doet de eigen medewerkers en de eigen kinderen tekort, maar maakt het ook moeilijker voor kinderopvang die zich wel aan de regels wil houden - oneerlijke concurrentie en valse cijfers.)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 15:11

De compensatie is een maximale arbeidsduur van 38 uur per week.

Ik heb bij kinderopvang geen idee van de cao.
Maar ik jan me voorstellen dat je daar net zo min even een half uur kunt gaan zitten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 15:27

bruintje123 schreef:
De compensatie is een maximale arbeidsduur van 38 uur per week.

Neem het op met je vakbond als je het er niet mee eens bent :) Daar zijn ze voor. Uiteindelijk helpt al dat slachtofferschap je natuurlijk niets - als je vindt dat er dingen moeten veranderen zul je daar wat voor moeten doen.

Maar ondertussen is dat allemaal nogal offtopic en is de situatie hier geheel anders omdat er meerdere wetten worden overtreden.

Citaat:
Ik heb bij kinderopvang geen idee van de cao.
Maar ik jan me voorstellen dat je daar net zo min even een half uur kunt gaan zitten

Ik heb de CAO al gelinkt, en google kan 'm ook zo naar voren toveren: er staat geen uitzondering in op de plicht voor pauze. Als het in de praktijk niet kan om pauze te nemen is dat een tekortkoming van het management, en dan is de reactie dus niet 'oh, dan schuiven we de wet en het belang van de medewerkers en kinderen maar aan de kant.'

Als het echt niet kan om dat te regelen, dan gaan ze maar gesprekken aan met de vakbond en de wetgever, en tot die tijd heeft de sector zich gewoon aan de wet te houden. Heel veel moeilijker dan dat is het gewoon echt niet.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 15:28

Alweer bedankt voor alle reacties! Ik heb vanochtend een gesprek gehad met mijn stagebegeleider. Ik moet volgende week nog door omdat er voor die tijd geen andere stage plek voor mij beschikbaar is. Na deze week ga ik met school ook een melding maken bij de GGD. Veder gaat mijn stage begeleider ook langs komen voor een onverwachts bezoek om de situatie te bekijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 15:29

Super! :j Ik vind het moedig van je, ontzettend goed en verantwoordelijk gehandeld :j

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 15:30

Dat doe je goed! +:)+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 15:31

Shadow

Wat een aannames weer. Ja weer.
Ik werk maar 24 uur dus heb er niets mee te maken.
Ik heb ook geen moeite met geen pauze.
Wilde alleen maar aangeven dat er wel meer beroepen zijn zonder pauze.

Ts. Goed bezig!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 16:29

mie123gie schreef:
Alweer bedankt voor alle reacties! Ik heb vanochtend een gesprek gehad met mijn stagebegeleider. Ik moet volgende week nog door omdat er voor die tijd geen andere stage plek voor mij beschikbaar is. Na deze week ga ik met school ook een melding maken bij de GGD. Veder gaat mijn stage begeleider ook langs komen voor een onverwachts bezoek om de situatie te bekijken.

Super!

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 16:53

heel goed dat je melding gaat maken!fijn ook dat school je nu wel serieus neemt!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 16:54

Wat mij verbaast in dit topic is dat jullie allemaal vallen over het feit dat TS geen pauze krijgt (wat ook idd arbo-technisch niet verantwoord is.
Maar niemand hoor ik over het feit dat één(!!!) gastouder voor 15(!!!) kinderen zorgt!? Bij een kdv staan er op een groep van 15 kinderen 3 leidsters. Je kan toch nooit in je eentje 15 kids in de gaten houden en ook nog zorgen dat ze pedagogisch verantwoorde dingen leren?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:09

Dat vind ik overigens ook een groot probleem, reden voor mij om in eerste instantie vooral de GGD te noemen om die om advies te vragen (en melding te doen.) De discussie verwaait daarna inderdaad wat makkelijk naar alleen de arbeidstijden, maar dat is bepaald niet het enige probleem. Ik hoop dan ook dat de GGD snel een inspectie uitvoert en gaat handhaven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:19

Liselot schreef:
Wat mij verbaast in dit topic is dat jullie allemaal vallen over het feit dat TS geen pauze krijgt (wat ook idd arbo-technisch niet verantwoord is.
Maar niemand hoor ik over het feit dat één(!!!) gastouder voor 15(!!!) kinderen zorgt!? Bij een kdv staan er op een groep van 15 kinderen 3 leidsters. Je kan toch nooit in je eentje 15 kids in de gaten houden en ook nog zorgen dat ze pedagogisch verantwoorde dingen leren?

Niemand? ;) ggd is vaker genoemd en het feit dat dit onverantwoord is.

Ik snap ook niet dat ouders niet keer kijken bij de opvang van hun kind, of nou ja misschien kijken ze wel en vinden het prima of is alles dan wel opeens in orde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:16

Volgens mij heb je dan niet goed gelezen Liselot.

TS, super hoe je het aanpakt +:)+
Genoeg andere mensen zouden hun kop in het zand stoppen.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:24

maar nog steeds vind ik de school onverantwoord bezig met "je moet komende week nog maar doorgaan". Walgelijke benadering van het probleem. Niemand hoeft hier het probleem van de gastouder zijn eigen probleem van te maken!

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 06:29

En ts, heb je je week afgemaakt op je stage? En ook melding gemaakt bij de GGD?