Het paranormale kritisch bekeken!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:28

Op de eerste plaats: Yes, bedankt voor het openen TS!

Op de tweede plaats: Jeetje, wat zijn jullie meteen al snel gegaan. Lotje-leest-niet-snel zal wel even een poosje bezig zijn voor ik jullie ingehaald heb. :D :o

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:30

Ik heb enkele jaren geleden een reeks voorspellende dromen gehad. Deze heb ik toen verteld aan mijn moeder, zij heeft kunnen bevestigen dat ik de gebeurtenissen al wist voor dat ze gebeurde. Deze dromen liepen uiteen van een voorspellende droom over een klasgenootje dat opgenomen moest worden in een inrichting tot het overlijden van mijn oom. Ik ben dus overtuigd dat alles vast staat, het 'lot'. Misschien een grappige toevoeging, ik ben verder heel nuchter en werk op een laboratorium (dus ik ben van het wetenschappelijk verklaren) :) Brand los..

Gianti

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:38

Heel vaak als ik met mams over papa heb springt radio over op nummer van zijn begrafenis.. soms wisselt de radio zelfs van zend3r...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:43

nine1987 schreef:
*present!! *

Al vind ik t bezopen dat we niet keer kritisch mogen zijn in t andere topic.. "Want dat is bedoeld voor verhaaltjes.."

>;) >;)

Wat is het verschil met dit en het andere topic? Want daar deelde net als hier iedereen zijn verhaal(tje)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:45

Sleeper schreef:
nine1987 schreef:
*present!! *

Al vind ik t bezopen dat we niet keer kritisch mogen zijn in t andere topic.. "Want dat is bedoeld voor verhaaltjes.."

>;) >;)

Wat is het verschil met dit en het andere topic? Want daar deelde net als hier iedereen zijn verhaal(tje)

Dat hier wel kritische vragen gesteld mogen worden

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:46

Maar die worden hier ook niet gesteld. Iedereen deelt zijn, mooie, ervaring. De kritische vragen heb ik nog niet gezien.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:46

Gianti schreef:
Heel vaak als ik met mams over papa heb springt radio over op nummer van zijn begrafenis.. soms wisselt de radio zelfs van zend3r...

Dat hebben wij met wijlen mijn oma. We hoeven niet eens over haar te praten, maar als we bijvoorbeeld in de auto stappen en de radio aandoen, komt haar favo-band voorbij. Of als we in een winkel lopen, gaat prompt het nummer van haar begrafenis aan. En zij had een niet voor de hand liggende muzieksmaak. :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:47

Sleeper schreef:
Maar die worden hier ook niet gesteld. Iedereen deelt zijn, mooie, ervaring. De kritische vragen heb ik nog niet gezien.

Die komen misschien nog? In het andere topic kwamen die ook pas later.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:48

Shenavallie schreef:
Sleeper schreef:

Die komen misschien nog? In het andere topic kwamen die ook pas later.

Dat is waar.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:48

Sleeper schreef:

Het gaat erom dat er wel de ruimte voor is. Dat is er niet in and3re topic

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:49

Gianti schreef:
Sleeper schreef:

Daarin verschillen we van mening, maar dat maakt niet uit :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:51

Daarin verschillen we van mening, maar dat maakt niet uit :)[/quote]

Ik snap niet hoe we daarin in van mening verschillen aangezien dat gewoon intentie is van dit topic?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:18

Zwerte schreef:
@khirshanta: hoe oud was je toen je je opa zag? Wat was de verdere situatie? Tijd, lokatie, emoties etc? Lijkt me heel bizar om zoiets mee te maken...
Wat betreft de auto, kan het zo zijn geweest dat je al aan de caravan zag dat het ging uitwijken en reflexmatig hebt gestuurd (waardoor je niet door hebt gehad dat je zelf stuurde, het gaat zo snel, dat houd je hoofd niet bij). Ik zou dat dus eerder toeschrijven aan een heel goed waarnemingsvermogen en supergoede reflexen! Dat je die auto van je opa zag kan ik niet zo makkelijk verklaren, behalve misschien dat het inbeelding was door de heftige situatie, dan doen je hersenen gekke dingen. Maarja, hoe verklaar je dan dat het precies die auto was die je niet kende?

ik was 8 denk ik. Ik heb die opa overigens mijn leven lang nooit in het echt gezien. Het was nacht, ik ging naar de wc, toen ik terug kwam was hij er nog- (wc onder in de gang). Toen ik boven kwam deed mijn vader het licht op de overloop aan,en kon bevestigen dat ik niet sliep of aan het slaapwandelen was.

Wat de carvan betreft- ik kan met zekerheid zeggen dat ik mezelf eerst halverwege de vluchtstrook bevond, en toen pas de carvan losschoot. Er is overigens niemand gewond geraakt. Die auto... ja, misschien heb ik opa toch ooit erin zien rijden- we hadden weliswaar de jaren toen zijn geliefde auto er was geen contact, maar dat kan misschien zijn blijven hangen. In een moment van adrenaline focus je soms sterk op 1 ding, wellicht dat het daarom leek alsof de auto eruit sprong.

Het gebeuren van die auto zien ben ik zelf ook sceptisch over, het niet-ongeluk en mijn opa 's nachts zien kan ik zelf niet verklaren.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 06-04-16 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:19

Ik vind dit reuze interessant. Eigenlijk ben ik altijd bang geweest voor dit soort taferelen, maar ik heb zelf nog nooit zoiets meegemaakt :+

Laatst werd ik wakker om 5 uur 's morgens en toen hoorde ik heel raar gezang. Het was vrij monotoon en deed nogal religieus aan. Ik kreeg er demoon- en geestenoproepingsideëen bij en vond het nogal eng :')
Ik dacht dat ik het me verbeeldde, maar mijn man hoorde het al drie nachten achter elkaar. Nu is het gestopt.
Niet paranormaal natuurlijk, maar om even te schetsen hoe snel ik bang ben _O-

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:25

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling om hier effectief hetzelfde te bespreken, als in het andere topic. Het eerste topic is bedoeld voor het delen van (paranormale) ervaringen. Dit topic is geopend omdat het als vervelend werd ervaren dat mensen die kritisch tegenover deze zaken staan, aldaar de discussie aangingen. De bedoeling van dit topic is dus om die discussie te kunnen voeren. Wil je een ervaring delen? Dan kan dat in het andere topic. Anders is dit topic namelijk simpelweg een dubbeltopic, en dan zal het gesloten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:44

Hanmar je moet toch ervaring en delen om iets te discussiëren te hebben?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:07

Lente schreef:

lijkt mij ook :D maar ja, feel free om mijn bericht te verwijderen, vraag me soms af waaom ik de moeite neem om om bokt nog te reageren.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 21:30

Sleeper schreef:
Gianti schreef:

Beweer je nu dat er daar wel ruimte voor was? Voor een snelle kritische noot misschien wel, maar de discussies werden elke keer dichtgegooid, dat werd als vervelend ervaren. Daarom dus dit topic, waar die discussie juist de hele intentie is. Hier mag je ervaringen juist wel helemaal uitpluizen en ontleden om te ontdekken of het paranormale wellicht toch een rol kan spelen. Zonder meteen te horen dat je niet zo vervelend moet doen en gewoon moet geloven...
En geen kritische vragen gezien? Heb je al mijn posts toevallig overgeslagen? Verder zijn er idd nog weinig vragen gesteld maar die gaan vanzelf wel komen denk ik (hoop ik...), we zijn nog maar net begonnen.
Ik moet me bijv nog even verdiepen in de werking van die lamp en het verhaal van de buizenversterker, ik weet zo uit mn hoofd niet hoe dat werkt namelijk. Maar ook meer te doen dan bokken dus nog geen tijd voor gehad.

Er moeten idd toch eerst verhalen en ervaringen komen om daar kritisch over te kunnen discussieren... Ik vond het tot nu toe heel leuk gaan en vind deze berichten erg jammer. Als je de kritische vragen mist, waarom stel je die zelf dan niet? Kom je hier alleen om te melden dat je dit topic onzin vind of kom je leuk meedoen? Voor het laatste is iedereen zeer welkom namelijk.

Wie is er eigenlijk zo'n held geweest om te temmen en dat niet te melden? Of is dit een groene balk op eigen initiatief?

@khirshanta: ik bedoel dus juist dat je onbewust wel signalen kan hebben gezien. Een caravan schiet niet zomaar los, daar gaat wel iets aan instabiliteit aan vooraf. Het kan dus imo zo zijn dat je dat onbewust hebt gezien en dus gestuurd. Kunnen echt hele kleine signaaltjes zijn die je vaak bewust niet eens meekrijgt. Een fractie later gebeurd het ook en lijkt het een wonder...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:45

Zwerte schreef:
Sleeper schreef:

Beweer je nu dat er daar wel ruimte voor was? Voor een snelle kritische noot misschien wel, maar de discussies werden elke keer dichtgegooid, dat werd als vervelend ervaren. Daarom dus dit topic, waar die discussie juist de hele intentie is. Hier mag je ervaringen juist wel helemaal uitpluizen en ontleden om te ontdekken of het paranormale wellicht toch een rol kan spelen. Zonder meteen te horen dat je niet zo vervelend moet doen en gewoon moet geloven...
En geen kritische vragen gezien? Heb je al mijn posts toevallig overgeslagen? Verder zijn er idd nog weinig vragen gesteld maar die gaan vanzelf wel komen denk ik (hoop ik...), we zijn nog maar net begonnen.
Ik moet me bijv nog even verdiepen in de werking van die lamp en het verhaal van de buizenversterker, ik weet zo uit mn hoofd niet hoe dat werkt namelijk. Maar ook meer te doen dan bokken dus nog geen tijd voor gehad.

Er moeten idd toch eerst verhalen en ervaringen komen om daar kritisch over te kunnen discussieren... Ik vond het tot nu toe heel leuk gaan en vind deze berichten erg jammer. Als je de kritische vragen mist, waarom stel je die zelf dan niet? Kom je hier alleen om te melden dat je dit topic onzin vind of kom je leuk meedoen? Voor het laatste is iedereen zeer welkom namelijk.

Wie is er eigenlijk zo'n held geweest om te temmen en dat niet te melden? Of is dit een groene balk op eigen initiatief?
..

Dat topic is iets van 85 pagina's lang en er waren heel erg veel pagina's vol met discussie's omdat er ook mensen tussen zaten die wel open voor deze discussie staan en daar ook aan meededen. Ik wil leuk meedoen maar vooralsnog zie ik geen verschil met het andere topic. En waarom ik geen kritische vragen hier stel? Die heb ik simpelweg op het moment niet. Ik heb niet getemd maar ben het wel eens met de mod.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:46

Zwerte schreef:
@kwita: die pepernoten is wel gek. Kreeg dit paard die wel eens of hebben ze geprobeerd of ie het lustte nadat ze dit hoorden? Dat parfum vind ik een open deur, paarden houden sowieso vaak al niet van parfum. Die gok kan je best makkelijk en veilig maken dus.
Je schoonzus heeft hem ook mishandeld? Niemand die dit wist en het staat nergens?

Die fluisteraar kende mij niet en ik had nooit contact met haar gehad. Omdat zij die dag niet voor ons kwam maar voor de verzorgster haar eigen paard.Ook kon zij niets van mij weten, ik leefde vrij van internet of al te grote vriendenkring
Maar ze kreeg iets door dat ze mij iets moest vertellen (en dat kwam jaren later pas boven tafel!).
Toen pas besefte ik dat ze iets van helderziendheid moet hebben gehad omdat de dingen die ze vertelde die nog in de toekomst lagen erg ver vanaf toen en wat niemand kon weten.Wat zij toen vertelde heeft echt mijn leven gered! En dat blijft opmerkelijk en bijzonder( word er nu nog emotioneel van)

Ik kreeg er een ton bij toen ik hem kocht met...Pepernoten. zijn oude baasje / fokker was bakker geweest en vond het leuk om die zelf nog te maken en voerde deze als beloning of als lekkernij, dat wist niemand op die stal behalve ik. Ik heb hem die ton opgevoerd en ze nooit meer gegeven omdat het een beetje gek was.

Die mishandeling kon de fluisteraar niet weten.
Ik heb haar daar zelf op betrapt. dat wist bijna niemand ik mijn ouders . Omdat het zakelijk belang van mijn ouders en broer Ook ons gezinsinkomen was ( het is nogal ingewikkeld en een persoonlijk verhaal dus daar ga ik niet verder op in).Geloof maar dat ik me **** voelde in die positie.

En die parfum kon zij ook niet weten, maar ik kreeg er letterlijk een astma aanval van.Maar die dame was er niet die kwam slechts 2x per week.En heel toevallig wees ze dan wel de goede buurman aan! de andere had een man als eigenaar hoe verklaar jij dat dan? dat was meer dan toeval.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 21:52

Maar elke keer kregen we weer het verzoek om op te houden omdat men het vervelend vond worden. TS gaf ook al vaker aan dat het te lang door ging. Imo gaat een goede discussie nooit te lang door en is er altijd ruimte voor kritische vragen en hoort doorvragen er juist bij. In dat andere topic werd doorvragen toch echt meerendeels ervaren als vervelend en zelfs als respectloos. Dat is geen sfeer waarin een discussie goed op zn plek is imo.
Het moet zeker niet hetzelfde topic worden, de intentie is totaal anders, de sfeer is anders. Hier is het juist de bedoeling om je ervaring te delen en die dus te bekijken met een kritische blik. Niet puur je ervaring delen, maar er open voor staan om echt alles uit te sluiten voordat we concluderen dat er mogelijk meer speelt. Dat andere topic gaat ervan uit dat het paranormaal is en een eventuele kritische noot werd nog net getolereerd, maar was niet gewenst. Imo dus 2 totaal verschillende topics, met hooguit dezelfde ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:59

Oké ik heb nog een mooie situatie.

Ik was 7 en ik kom met mijn ouders en een vriendinnetje 's avonds op een camping aan. Kwestie van tent opzetten en gaan slapen.

De volgende ochtend aan het ontbijt vertelde ik aan mijn ouders en vriendinnetje dat ik gedroomd had dat we de camping gingen verkennen en we uiteindelijk in het zwembad kwamen. Daar kwamen een paar andere kinderen spelen met een roze luchtbed en die vroegen ons of we mee wilden doen.

Na het ontbijt gingen wij dan maar de camping verkennen. Op een gegeven moment kwamen we bij een haag en ik wist zeker dat daarachter het zwembad was. Die had ik namelijk gezien in mijn droom.

Wij dat zwembad in en toen kwamen er kinderen met een luchtbed. Ik kan de spanning die ik toen had nu nóg voelen. Alles was exact zoals in mijn droom met als uitzondering dat het luchtbed geel was in plaats van roze.

Het klinkt zo enorm suf... Maar ik kan het nog steeds niet verklaren :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:26

Lang getwijfeld of ik hier wat meer zou zetten, maar ik doe het toch ben zelf namelijk wel erg benieuwd naar jullie kritische noot.
Zelf geloof ik wel in het paranormale, maar vind ik veel dingen gewoon bedrog of opschepperij.

Ik zelf ben paranormaal begaafd. Zit gedeeltelijk in mijn familie, wij zijn allemaal heel intuïtief alleen ik schiet daarin uit.

Wat ik kan? Nou niet zo heel veel :+ nee grapje.
ik voel geesten en als zij of ik het willen kan ik ze ook zien. In elke vorm die ze aannemen. Ik kan niet zo goed met ze communiceren, ik voel meer wat zij voelen en wat zij willen dan dat ik echt met ze praat. In mijn slaap kan ik met de beschermengel van mijn vriend/mij (zijn opa) wel communiceren.

Daarnaast kan ik (echt heel eng) in sommige gevallen de toekomst zien. Nou is de toekomst heel variabel en heb je zelf altijd een groot gedeelte zelf in de hand. Ik kan 20 versies van de toekomst te zien krijgen en allemaal kunnen ze gebeuren.
Maar goed, ik kan het dus zien. Zo zag ik 2 jaar terug dat er in de zomer iets met een ouder familielid zou gebeuren waardoor diegene 2 maanden er na zou overlijden. Daarnaast zouden er op de kist tijdens de uitvaart constant 3 personen staan. Wat begon als een vage droom werd steeds helderder en zo zag ik tijdens deze dromen steeds vaker het getal 10 en 8 voor komen. Wie het was dat wist ik niet. Nou, in de zomer periode gebeurde er zowel iets met de oma van mijn vriend als met mijn opa. En op 8 oktober overleed mijn opa. Op zijn kist hebben de gehele uitvaart 3 foto's gestaan van mijn opa, overleden oom en overleden neefje.

Een jaar geleden voorspelde ik tijdens een droom dat de oom van mijn vriend op de nacht van dinsdag op woensdag zou overlijden. En zo geschiede.

En een grappige, zondag vertelde ik mijn vriend dat ik op vakantieveilingen op een duikintroductie had geboden en die voor 13 Euro had gewonnen. Vriendlief was niet blij, want hij vond het onzin. Ik vertelde hem dat hij dat nodig had voor zijn sollicitatie bij de dierentuin. Vriend begint te lachen en zegt dat hij voor alles afgewezen is. Ik hou vol en vertel hem dat hij dit nodig heeft. Dinsdag wordt hij gebeld om als nog langs te komen voor een gesprek bij de dierentuin op de aquarium afdeling :').
Vriendlief heeft ooit wel gezegd dat hij een duikdiploma wilt, maar het is er nooit van gekomen. En om de een of andere onverklaarbare manier wist ik dat ik zondag moest reageren.

En een paar andere dingen: ik speel vals tijdens spelletjes. Het lukt mij niet altijd maar meestal wel. Met kaartspelletjes zoals kwartet, machiovelli, love letters, ligretto etc kan ik in sommige gevallen zien wat een ander in zijn hand heeft. Ik ben zo de concurrentie vaak 2 stappen voor. Maar er zijn wel beperkingen. Ik moet met diegene een band hebben, zoals familie of goede vrienden... en ik moet mijzelf volledig openstellen... maar diegene moet ook toegankelijk zijn.
Maar ik laat mijn vriend graag in de waan dat er geen beperkingen zijn :D.

Zo, dat was het meeste wel denk ik.
Ben benieuwd wat jullie vragen of verklaringen zijn.
Zelf geloof ik ergens nog steeds niet dat ik dit alles bewust doe... ik roep nog altijd toeval :')

Stel gerust vragen, maar wees lief. Het is best moeilijk om over dit soort beladen dingen te praten... vooral omdat ik van mening ben dat je geesten en toekomsten beter niet kan zien dan wel kan zien.

Mbt de toekomstdromen: ik weet niet altijd meer wat ik gezien heb in mijn droom, behoorlijk heftige dingen schijn ik meteen weer uit mijn geheugen te wissen. Maar... ik praat altijd tijdens deze dromen en mijn vriend kan aan de manier waarop ik praat horen of Ik de toekomst zie of dat ik gewoon bazel. En hij stelt vragen en schrijft de vragen antwoorden op en legt het briefje daarna weg. Helaas klopt het vaker wel dan niet.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:53

Mist schreef:
Lente schreef:

lijkt mij ook :D maar ja, feel free om mijn bericht te verwijderen, vraag me soms af waaom ik de moeite neem om om bokt nog te reageren.

Ervaringen delen met als doel het aansnijden van een discussiepunt of het ondersteunen van een argument is uiteraard prima. Echter, vrij veel van de posts hier in dit topic bevatten effectief alleen een anecdote/ervaring. Dat is dus niet de bedoeling, immers, daar is het andere topic voor bedoeld. In dit topic kunnen ervaringen dus uiteraard gedeeld worden, maar wel alleen als onderdeel van een argument of kritische noot.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 06:57

Laten we in dit topic dan het fenomeen 'knipperende lampen' aanhalen, waar het in het andere topic de druppel was om te beslissen dat er geen discussie meer mocht plaatsvinden.

De kwestie: wanneer is er sprake van een bezoek van een entiteit als een lamp knippert en wanneer is er sprake van een technisch mankement?