Geld niet terug betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 15:52

IsaCalixa schreef:
Ik wacht er denk ik deze week nog even mee, en als er dan nog niks gebeurd is, begin ik er wel weer over :) De ruzie van vorige week is nu net een beetje gaan liggen, dus wil niet meteen weer olie op het vuur gooien.

Misschien maar zorgen dat je zo snel mogelijk op je zelf kunt gaan wonen, de verhoudingen in je thuissituatie lijkt me nu niet echt geweldig om in op te groeien.
Hoeveel dieren hier thuis ook rondlopen/liepen, als ouders zijn wij verantwoordelijk voor de kosten aangezien we ze ook zelf aangeschaft hebben. Nu heb ik geen kids meer thuis maar zou een mooie bak zijn als één van hun een keer mee zou gaan en dan ook nog geld moeten betalen om iets voor te schieten en dan moeilijk doen over te terugbetaling.

Fearn

Re: Geld niet terug betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 16:02

Wauw er worden nu wel héél andere dingen bij gehaald. Uit huis gaan? Oke :')

Ik laat wel weten hoe het verder gegaan is :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 16:12

ik vind het een beetje typische constructie..
want een gezinshond, valt onder de gezinskosten, ergo de ouders betalen over het algemeen.
als er een vorm van bijdrage gevraagd wordt omdat een van de kinderen bijvoorbeeld werkt.. dan gaat dat naar ratio van inkomen en gaat het gewoon toch in 1 pot waaruit alles betaald wordt.

Hond is van iedereen lijkt mij wat typisch.. want wat als TS het huis uitgaat.. van wie is de hond dan..
als het haar hond is, gaat die dus mee en zou ze in feite nu ook gewoon de kosten kunnen dragen, terwijl ouders misschien af en toe wat extra's voor de hond betalen als ondersteuning.

blijft de hond thuis als TS vertrekt, dan is het dus in mijn ogen de hond van de ouders.. dat ts dan af en toe wat voor de hond koopt, is leuk, maar niet persee nodig..

in het eerste geval zou ik er niet zo'n punt van maken, is immers je eigen hond.
in het tweede geval zou ik het wel aankaarten.. dat je af en toe wat bijdraagt aan de dieren van het huishouden is je keuze.. dat ouders hun beurs vergeten, kan niet leiden tot het afdwingen van de 'keuze' ts betaalt de da wel.

het ligt dus echt helemaal aan de constructie (en van wie de hond nu echt is), wat ik zou doen in zo'n geval.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:51

zij beslissen voor jou dat jij het wel kan missen? Zij duidelijk ook anders neem je geen hond toch?
Stelletje gekken! Lekker verantwoordelijk weer!

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:52

IsaCalixa schreef:
Het geval was meer dat er gewoon geen geld mee was genomen naar de DA, en ik werd voor het blok gezet, want ik was de enige die een pinpas bij zich had (per toeval, die zit bij mijn mobieltje in, maar had mobiel ook thuis kunnen laten). Ik had op dat moment gelukkig de mogelijkheid om de 40 euro gelijk te betalen :P En ja ik kom wel rond met het geld dat ik heb, maar ik heb hier en daar wel kosten dus toch zou het prettig zijn om dat gedeelte terug te krijgen.

Wij zijn buiten af en toe dierenarts bezoekjes echt niet veel geld kwijt aan onze hond. Brokken zijn gewoon van de supermarkt en verder heeft ie niet veel verzorging nodig.

jeetje ts -O-

Je gaat zelf dus ook naar de dierenarts, zonder geld mee te nemen (want je had je pinpas toevallig bij je?) en je was dus zelf eigenlijk ook niet van plan om te betalen...
tenminste dat is wat ik hieruit opmaak..

Het gaat om 20 euro binnen een gezin.. Ik vind dat jij je enorm aanstelt. Het ging erom dat dat beest beter is geworden toch?

Maargoed, de volgende keer dat jij iemand iets moet terug betalen zou ik dan die 20 euro er vanaf trekken als het je zo enorm dwars zit :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:39

Vervelende situatie.
Ik heb soms ook net niet genoeg geld bij me en vraag dan mn zusje om bij te schieten, of andersom.
Of we maken de afspraak dat 1 van ons wat anders betaald of gewoon het "geleende" geld terug geven.
Als het een klein bedragje is van ca 10 euro en het gebeurt niet te vaak gaan wij beide er echt niet om zeuren.
De ene hand wast de andere.

Maar ik snap wat je bedoelt, als iemand zegt wij betalen ook een deel dan ga je ervan uit dat dit ook word gedaan

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 23:29

snoetie schreef:
IsaCalixa schreef:
Het geval was meer dat er gewoon geen geld mee was genomen naar de DA, en ik werd voor het blok gezet, want ik was de enige die een pinpas bij zich had (per toeval, die zit bij mijn mobieltje in, maar had mobiel ook thuis kunnen laten). Ik had op dat moment gelukkig de mogelijkheid om de 40 euro gelijk te betalen :P En ja ik kom wel rond met het geld dat ik heb, maar ik heb hier en daar wel kosten dus toch zou het prettig zijn om dat gedeelte terug te krijgen.

Wij zijn buiten af en toe dierenarts bezoekjes echt niet veel geld kwijt aan onze hond. Brokken zijn gewoon van de supermarkt en verder heeft ie niet veel verzorging nodig.

jeetje ts -O-

Je gaat zelf dus ook naar de dierenarts, zonder geld mee te nemen (want je had je pinpas toevallig bij je?) en je was dus zelf eigenlijk ook niet van plan om te betalen...

Het gaat om 20 euro binnen een gezin.. Ik vind dat jij je enorm aanstelt. Het ging erom dat dat beest beter is geworden toch?

Maargoed, de volgende keer dat jij iemand iets moet terug betalen zou ik dan die 20 euro er vanaf trekken als het je zo enorm dwars zit :)

Nogmaals, gaat mij niet eens zo zeer om het bedrag maar meer om het principe dat men het belooft heeft. En vervolgens gaan klagen dat ik niet om geld moet zeuren. Tja..

Maakt mij overigens niet uit of het nou binnen een gezin is of niet hoor :P Maar wat je zegt in de laatste zin, zou nog een idee zijn, ja.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:47

Is die toezegging misschien even snel gedaan omdat ze geen zin hadden in een discussie aan de kassa? Naar mijn idee hecht je er een beetje te veel waarde aan. Blijkbaar is het in hun ogen namelijk niet zo duidelijk afgesproken.

Edit: Als dit vaker gebeurd begrijp ik je overigens heel goed. Als het iets eenmaligs is zou ik er toch echt gewoon over heen stappen en het laten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:01

snoetie schreef:
IsaCalixa schreef:

jeetje ts -O-

TS stelt zich helemaal niet aan. Hondje is niet van haar maar van het gezin en valt onder de gezinskosten. En dat hoort niet door het kind betaald te worden maar door de ouders. Daarnaast is de ts enkel meegeweest naar de da om te horen wat zij zeiden. Voor zover ik het heb begrepen dan.

Daarbij als jij afspreekt met iemand dat je iets terug krijgt moet je dat doen. Zo simpel is het.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:02

Mavelle schreef:
Is die toezegging misschien even snel gedaan omdat ze geen zin hadden in een discussie aan de kassa? Naar mijn idee hecht je er een beetje te veel waarde aan. Blijkbaar is het in hun ogen namelijk niet zo duidelijk afgesproken.

Edit: Als dit vaker gebeurd begrijp ik je overigens heel goed. Als het iets eenmaligs is zou ik er toch echt gewoon over heen stappen en het laten.

Vind ik een erg slecht excuus. Dan zeg je wat anders als in "we spreken later wel wat af". Onder de voorwaarde dat ts haar geld terug kreeg heeft zij het voorgeschoten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:07

Kom op zeg je bent 19, wat een gedoe om €20,-
Je familie zal vast ook weleens wat voor jou betaald hebben.
Als het een principe kwestie is dan moet je misschien eerst bedenken of dat al dat geruzie waard is.

En als er eerder iets fout was gegaan dan kan je nu toch vragen: Was het nog gelukt om het geld over temaken?

Maar jeetje het zou niet eens in mij opkomen om er zo moeilijk over te gaan doen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:24

Ts ik snap dat je er van baalt.
Ik vind het al raar dat jij in eerste instantie hebt betaald.

Onze zoon betaalt ook weleens iets.
Zodra ik dat weet en het zijn gezinsaankopen, boek ik het geld gelijk op zijn rekening.

Ik zou er zeker nog eens om vragen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:25

Ik zou ook niet moeilijk doen over die 20 euro, vind het een beetje kinderachtig eerlijk gezegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:30

Gillbo schreef:
Als het een principe kwestie is dan moet je misschien eerst bedenken of dat al dat geruzie waard is.

En als er eerder iets fout was gegaan dan kan je nu toch vragen: Was het nog gelukt om het geld over temaken?

Maar jeetje het zou niet eens in mij opkomen om er zo moeilijk over te gaan doen.

€20 is voor sommige mensen veel geld hoor.

Ts: Ik zou gewoon mijn geld vragen. Als ik bij toeval eens geld leen hebben ze het dezelfde week nog terug. Ik verwacht hetzelfde. Nu is het de dierenarts, maar wat is het volgende? Als het de gezinshond is zijn de kosten in mijn ogen voor jouw ouders. Zo betaald ik hier thuis bv niet mee voor de honden, maar mijn katten en paarden zijn wel mijn volledige verantwoordelijkheid. Afspraken zijn belangrijk en je moet jou ouders kunnen vertrouwen. Die €20 moet terug.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:32

DeMolenhoek schreef:
Gillbo schreef:

€20 is voor sommige mensen veel geld hoor.

Dan had TS ook niet hoeven te betalen bij de DA, zo'n beetje overal kan dat op rekening, zeker als je vaste klant bent.

Ik vind het altijd bijzonder om te zien in dit soort topics hoe mensen op hun strepen gaan staan als ze iets van een ander terug moeten krijgen maar het wel vanzelfsprekend is dat zij zelf veel krijgen omdat ze nu eenmaal het kind uit het gezin zijn.
Want oei oei nu is het €20,- maar wat wordt het volgende, daar ben je toch zelf bij, kom op zeg, wat een drama

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:49

Huh? Er is haar toegezegd dat ze een gedeelte vergoed zou krijgen? Zeg dat dan niet, als je dat niet meent. En ik zou mijn dochter niet laten betalen bij de dierenarts omdat onze honden/paarden/kat bij het gezin horen. Dat zijn onze kosten.... Vind het sowieso een beetje een rare constructie, maar als de afspraken zo zijn dat ze de kosten per definitie delen, dan is dat zo. In dit geval werd TS toegezegd dat ze een gedeelte van de kosten terug zou krijgen.... Iets met belofte maakt schuld?

Heb helaas ervaring met mensen die makkelijk nemen en het gevoel hebben, dat het heel normaal is omdat ze daar recht op hebben? Ik ben zo'n watje dat makkelijk over zich laat lopen wat dat betreft en ja dan maak je het dat soort mensen ook heel makkelijk.... Zou het zelf niet in mijn hoofd halen om ergens schulden te hebben of toezeggingen doen die ik niet na zou kunnen komen... Vraag is hier alleen: wat is het je waard om hier een hoop ophef over te maken? Zou het zeker nog een keer aankaarten en misschien nogmaals de verdeling van de kosten voor de hond bespreken. Iets met een spaarpotje voor het dier werd al eerder geopperd. Best een idee als jullie met z'n allen zorg dragen voor de kosten van de hond. En dan draagt een ieder bij wat redelijk is, lijkt me.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:00

Billy schreef:
Ik zou ook niet moeilijk doen over die 20 euro, vind het een beetje kinderachtig eerlijk gezegd

Als je 19 bent en thuis woont val je onder de kinderen.En ik kan me voorstellen dat voor een 19 jarige 20 euro veel geld is.Ze zal het waarschijnlijk verdient hebben met werken en het miniumloon is nu niet direkt zo hoog.
Dus ik kan me voorstellen dat ze het terug wilt.
Ik wil zelf ook altijd graag geleend geld terug of ik het nu nodig heb of niet.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:02

Heel apart als ouders dingen beloven en dan niet nakomen.. Goed voorbeeld zo voor je kinderen hoor..

Ik zou nog eenmaal vragen om mijn geld en het er dan verder bij laten. Ik ga niet smeken om 20 euro. Maar zou er dan wel bijzeggen dat dit de laatste keer is dat ik wat heb voorgeschoten en dit dus ook niet meer doen. Mensen die beloven iets terug te betalen en dat dan niet doen, die leen ik maar 1 keer wat.

En verder idd gewoon kijken voor iets op jezelf. Dan heb je dit soort problemen ook niet.
Laatst bijgewerkt door Sandyislief op 05-04-16 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:03

Het komt op mij over alsof er niet echt duidelijk afspraken gemaakt zijn over de kosten van de hond (afgezien van het feit dat ze dan zeiden bij deze rekening mee te betalen wat dus niet gebeurd). Maar wordt er voor de rest van de kosten wel een overzicht oid bijgehouden? Als je de kosten deelt, maar zij lopen al voor qua betalen, dan wordt het wel een ander verhaal.
Ik vind het altijd een slecht idee om dieren (en de bijkomende kosten) te delen. Er komt altijd ellende van, vroeg of laat.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:23

Ik kan hier niet echt een mening over vormen omdat ik niet de hele situatie in het gezin ken.
Betaal je dan alles wat jij verbruikt en krijgt met je eigen centen? Of heb je wel voordelen bij het thuis blijven wonen en betalen je ouders je (deels of volledig) je eten/waterverbruik/verwarming etc...in dat laatste geval zal ik al helemaal geen ophef maken om 20 euro, als ze je buitenschoppen ben je wel heel wat meer kwijt dan een onvoorziene 20 euro.
Mijn ouders betaalde vroeger ook heel wat voor mij, en als ik dan eens iets voor hun moest halen betaalde ik dat uit mijn eigen zak en dan was de kous af. Of dat nu 20 euro voor een hond was geweest of voor boodschappen waar ik zelf niets van at. Ik zou niet graag in een gezin leven waar iedereen op de euro gaat bijhouden wie wat voor wie betaald heeft en dan gaat discussieren over dat is mijn taak niet om daarvoor te betalen, maar dat terzijde.
Of gaat het om een zus die altijd denkt het onderste uit de kan te kunnen halen? Schept weer andere sitauatie.

Wanneer het je echt puur om het principe "beloofd is beloofd" te doen is, zou ik gewoon rustig zeggen: "Kijk, er was mij toen beloofd dat ik dat geld zou terugkrijgen. Het is mij niet daarom te doen, maar ik heb het nu wel in mijn budget gerekend. Als je het niet nodig vind om het geld terug te geven dan mag je dat gerust zeggen, maar dan heb ik liever dat je dat vanaf het begin gewoon eerlijk zegt. Jij zou het ook niet leuk vinden als ik dingen beloof en ze niet nakom. En als je het echt wil teruggeven, het is een kleine moeite om 20 euro te pakken of over te schrijven en is dit ook weer helemaal van de baan."

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:37

beatje schreef:
Billy schreef:

Als je 19 bent en thuis woont val je onder de kinderen.En ik kan me voorstellen dat voor een 19 jarige 20 euro veel geld is.Ze zal het waarschijnlijk verdient hebben met werken en het miniumloon is nu niet direkt zo hoog.
Dus ik kan me voorstellen dat ze het terug wilt.
Ik wil zelf ook altijd graag geleend geld terug of ik het nu nodig heb of niet.

Ze woont thuis, dan is 20 euro niet veel met een minimumloon. Sowieso vraag ik me ook af waarom ze naar de DA gingen met z'n allen zonder geld.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:16

eilleen333 schreef:
Het komt op mij over alsof er niet echt duidelijk afspraken gemaakt zijn over de kosten van de hond (afgezien van het feit dat ze dan zeiden bij deze rekening mee te betalen wat dus niet gebeurd). Maar wordt er voor de rest van de kosten wel een overzicht oid bijgehouden? Als je de kosten deelt, maar zij lopen al voor qua betalen, dan wordt het wel een ander verhaal.
Ik vind het altijd een slecht idee om dieren (en de bijkomende kosten) te delen. Er komt altijd ellende van, vroeg of laat.

sorry misschien hebben wij een heel raar gezin of zo maar wij maken echt geen zakelijke afspraken wie wat betaald en dat gaat altijd goed!
zolang je van beide kanten bereid bent te geven en te nemen en niet op elke slak zout gaat leggen.
Toen ik ouder werd ging ook automatisch wat vaker iets betalen, als thuiswonende met een baan heb je het echt niet zo krap

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:24

Gillbo schreef:
eilleen333 schreef:

sorry misschien hebben wij een heel raar gezin of zo maar wij maken echt geen zakelijke afspraken wie wat betaald en dat gaat altijd goed!
zolang je van beide kanten bereid bent te geven en te nemen en niet op elke slak zout gaat leggen.
Toen ik ouder werd ging ook automatisch wat vaker iets betalen, als thuiswonende met een baan heb je het echt niet zo krap

Even inhakend op dat laatste. Klopt. Als je thuis woont en fulltime werkt is het meer dan normaal dat je wel eens iets betaald (kostgeld betaald oid). Maar TS is 19, denk niet dat die fulltime werkt.
Verder gaat het haar niet om die 20 euro maar om het principe dat anderen iets beloven, maar niet nakomen.

TS; les voor de volgende keer, niet betalen. Ook al heb je het bij je. Gewoon zeggen dat je het niet bij je hebt, of omdat ze je nog 20 euro schuldig zijn. Verder zou ik het nog 1 keer opperen en het daarna laten en je verlies nemen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:30

Gillbo schreef:
eilleen333 schreef:

Nee, wij ook niet, maar het zit TS behoorlijk hoog dat er niet betaald wordt, dus dan lijkt het me verstandig om daar duidelijkere afspraken over te maken. Mij maakt het ook niet uit als ik een paar euro meer betaal dan een ander, maar het zit TS blijkbaar erg dwars.
Wij zijn thuis ook niet zo moeilijk, maar er zijn dingen waar ik wel duidelijk over ben. Mijn zus woont bij mijn moeder, ik woon het merendeel op kamers. Mijn zus wil een hond, mama en ik vonden dat prima, maar het is HAAR hond. Zij betaald (soms koop ik wel eens wat, maar ik wil de verantwoordelijkheid niet). In geval van nood springen we wel bij, maar het blijft haar hond en dus haar 'probleem'. Dat klinkt erg kinderachtig, maar het valt wel mee hoor, maar je kan beter duidelijk zijn en dat versoepelen dan dit soort situaties in de hand werken.

Misschien oordeel ik te snel, maar ik denk dat het bij TS sowieso minder soepel loopt allemaal dan bij ons thuis. Hier kan alles, en iedereen is makkelijk. Soms betaald de een, dan de ander, en we houden geen boekjes bij over wie nou het meest heeft betaald. Als iemand voor mij wat voorschiet, dan haal ik de volgende keer de boodschappen. No big deal. Maar bij TS werkt het dus blijkbaar niet zo, omdat er geld aan TS terugbetaald zou worden en dat is niet gebeurd en dat zit haar nogal hoog. Dus de situaties zijn niet echt te vergelijken denk ik.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:45

Het zit TS niet dwars als ze een paar euro meer betaald dan een ander. Het zit TS dwars dat er met haar afgesproken word dat ze een deel terug krijgt en het vervolgens niet krijgt.

Al die mensen die vinden dat deze afspraak niet nagekomen hoeft te worden omdat er geen duidelijke afspraken zijn wie wat betaal voor het dier, waarom denken jullie dat dat soort afspraken dan wel nagekomen zullen worden als deze afspraak niet nagekomen word? Een afspraak is toch een afspraak? Ik snap echt niet dat zo veel mensen hier blijkbaar vinden dat je iets toe mag zeggen en er dan eenzijdig (in je eigen voordeel) op terug mag komen. Wie legt mij dat uit? Ja, misschien moeten er duidelijke afspraken gemaakt worden over wie wat in de toekomst gaat betalen. Maar nu staat toch deze afspraak? Wáárom vind men dat die afspraak blijkbaar niks waard is???