Trouwen-kinderen of kind(eren)-trouwen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:21

Ten eerste: doen wat jullie graag zelf willen.

Ten tweede: een bruiloft wordt er echt niet minder van als er al (een) kind(eren) zijn. En ik spreek uit ervaring :D
In oktober 2007 ben ik gestopt met de pil te slikken. Voornamelijk omdat ik erg slecht tegen al die hormonen kon en ik graag weer terug wilde naar 'vroegah' zonder pil en dus zonder hoofdpijn, zonder menstruatiepijn en zonder de rest.
Kerst 2007 vroeg mijn vriend mij ten huwelijk <3 en we besloten om nog even verder te sparen en in mei 2009 te gaan trouwen. In augustus 2008 kwamen we erachter dat ik zwanger was :o Niet verrassend maar eigenlijk geen rekening mee gehouden en al helemaal niet toen we even doorrekenden.... Uitgeteld op 15 april en willen trouwen begin mei... euh.... :=
Toen hebben we het enige wat al vastlag gecontacteerd: de muziekband :') Wanneer in augustus/september zij nog vrij hadden. Antwoord: 14 augustus. Nou goed... dan gaan we dan trouwen :')

Onze dochter is uiteindelijk ook nog eens 9 dagen 'over tijd' gegaan en op 24 april geboren. Maar heeft wel bij onze trouwdag aanwezig kunnen zijn.
Afbeelding

Wij zijn niet voor de tijd al op het stadhuis getrouwd met het feest later. Was ook een optie geweest maar wij hebben er voor gekozen (ook omdat we niet in de kerk zijn getrouwd) om voor de geboorte bij de gemeente alles vast te laten leggen dat mijn (to-be-)man de vader was van onze dochter, etc. etc. Dit kostte ons maar een paar tientjes en een uurtje bij de gemeente. Let wel: dit was in Duitsland! Ik weet niet hoe het in NL gaat.

IJsco_Love

Re: Trouwen-kinderen of kind(eren)-trouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:29

Ts: hoe denk je er ondertussen zelf over?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:39

Het voordeel van trouwen voordat je kids hebt, is dat de verwekker ook gelijk de vader is met ouderlijk gezag. Als je niet getrouwd bent, zal je vriend moeten erkennen en ouderlijk gezag aanvragen.
Als je niet van tevoren trouwt (als je tenminste de naam van je vriend aan gaat nemen en de kids de naam van je vriend krijgen) heet je dan een tijdje niet hetzelfde als je kinderen.
Voor het kind zelf maakt het niet uit ;) .
Dan is natuurlijk de vraag of je op zo'n korte termijn kan en wil trouwen, of dat je misschien al zwanger bent. Zwanger zijn kan bijvoorbeeld je hele trouwdag verpesten (kan, er zijn zat mensen die nergens last van hebben).
Het zijn dus maar net de afwegingen die jullie maken en wat jullie belangrijk vinden :)

Edit: Rare zinsopbouw

Edit2: Wel raar dat je schoonouders willen bepalen wanneer jullie trouwen. (Of nou ja, aangeven dat jullie pas volgend jaar kunnen trouwen) Ik zou inderdaad aangeven dat als ze dan graag dat willen geven, dat niet op de dag zelf hoeft. Ik zou echt gaan voor wat jullie willen!
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 05-04-16 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:42

Ik ben getrouwd toen onze dochter 2 jaar was.
Ze was bruidsmeisje,en ze mocht rozenblaadjes strooien in de trouwzaal.
We zijn getrouwd vanwege haar,anders had ik helemaal niet hoeven/willen trouwen.
Maar als je niet getrouwd bent en je hebt een kind, en er gebeurd iets met de moeder (overlijden),dan is het niet vanzelfsprekend dat het kind bij de vader kan blijven ook al heeft hij het kind erkend.
Dat moet je dan eerst bij een notaris vastleggen en dat was net zo duur als trouwen,dus toen hebben we besloten om te trouwen.

Er is niemand geweest die er ook maar iets van gezegd heeft.
Mijn ouders niet, mijn schoonouders niet, niemand.
Ik denk ook dat als ze zich er wel mee bemoeid hadden dat ik dan 'beledigd' zou zijn geweest.
Dit was de keus van mij en mijn man,en de familie heeft zich (vind ik) daarbij neer te leggen.

Ieder doet het op zijn eigen manier,zoveel mensen,zoveel wensen.
Dus doe wat jullie beiden willen,niet wat anderen willen.
Het is jullie leven, jullie beslissing.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:49

JoannevZ schreef:
Eerst trouwen, dan kinderen in goedkoper. Als je eerst voor kinderen gaat, moet jouw aanstaande aantonen dat het zijn kinderen zijn. Dat schijnt duurder te zijn met aangeven bij de gemeente.

Het erkennen en ouderlijke macht aanvragen door de man kost niets, behalve tijd ;) .

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:00

Siesjuh schreef:
JoannevZ schreef:
Eerst trouwen, dan kinderen in goedkoper. Als je eerst voor kinderen gaat, moet jouw aanstaande aantonen dat het zijn kinderen zijn. Dat schijnt duurder te zijn met aangeven bij de gemeente.

Het erkennen en ouderlijke macht aanvragen door de man kost niets, behalve tijd ;) .

Dat dacht ik ook. Bij zwangerschap al samen bij het gemeentehuis aan gaan geven dat hij de vader is, dan staat het beschreven en kan papa na de geboorte gewoon naar het gemeentehuis om het kindje aan te geven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:04

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:12

Snap TS dat je het graag goed wilt doen maar zo te lezen houdt je met iedereen rekening behalve met wat jij en je partner willen.

Qua trouwen gaat het er niet om of je je vader te kort doet door eerst aan kinderen te beginnen en dan te trouwen. En ook niet over je schoonouders die het financieel teveel vinden worden, dan spreek je af dat het cadeau een jaar later komt of in delen als ze dat zo graag willen.

Het gaat om wat jullie willen!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:18

Even egoistisch denken over wat jij wilt. Niet wat de ouders willen.
Hoe zou jij dat het liefste doen?

Daarna ga je kijken of dat gelijk is met je partner.
Eventueel aanpassen

Dáárna ga je kijken of je/aan de wensen van jullie ouders kunnen voldoen of het zo regelen dat iedereen tevreden is.

Volg daarin vooral je gevoel.

Ik vond de trouwerij veel meer bijzonder dan ik vooraf had gedacht. Mijn tip is daarom dat je het niet moet onderschatten en zorgen dat je ervan kan genieten. Dat kan wanneer iedereen en vooral jijzelf het naar zijn zin heeft.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:27

WendyLotte schreef:
Siesjuh schreef:

Dat dacht ik ook. Bij zwangerschap al samen bij het gemeentehuis aan gaan geven dat hij de vader is, dan staat het beschreven en kan papa na de geboorte gewoon naar het gemeentehuis om het kindje aan te geven.

Iedereen die bij de bevalling aanwezig is kan gemachtigd worden om het kind aan te geven bij het gemeentehuis.
Het verschil zit het em in het erkennen van de ongeboren vrucht (tijdens de zwangerschap) of van het kindje. Maar in beide gevallen moet je toestemming van de moeder hebben en moet deze aanwezig zijn bij de aanvraag. Wat veel mensen dan nog wel willen vergeten is dat als je erkend, je geen ouderlijke macht hebt. Dit moet nog eens apart aangevraagd worden, in het bijzijn van de moeder. Ook dat is overigens zo er door, alleen heb je dus al die rompslomp niet als je getrouwd bent :)

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 21:34

Bedankt voor alle antwoorden! Kan helaas nu niet uitgebreid reageren, dat doe ik morgen even

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:39

Wij zijn ook niet getrouwd en hebben vorig jaar een kindje gekregen ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:41

mws => LZP

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:19

verootjoo schreef:
JoannevZ schreef:

Hier gaan we in oktober trouwen en volgend jaar kijken of we kinderen kunnen krijgen (moeten winterkindjes worden ivm mijn werk).

Ff tussendoor, mijn bruiloft was toch echt een stuk duurder dan kinderen laten erkennen, maar dat is maar net hoe je het doet natuurlijk :P

Maar ben je serieus dat je alleen winterkindjes wil? En hoe dacht je dat te gaan plannen, alleen klussen van feb tot juli? :? En wat heeft je werk daarmee van doen :=

In mijn werk was het ook veel makkelijker om in de winter kindjes te krijgen en daar hebben we dan ook wel een beetje naartoe proberen te werken en het is gelukt. Ja ook in mijn werk (motorinstructie) kan je best bij het UWV iemand zoeken, die inwerken en dan maar hopen dat ze het werk een beetje oppakken. Of je vraagt gewoon de concurrent of ie even jouw werk wil doen. Niet echt een heel goed idee. Ik ben dan ook gelukkig in januari bevallen waardoor ik aan het begin van het seizoen weer aan het werk kon en het grootste deel van de tijd dat ik thuis was was het winterstop.

OT: TS ik begrijp je wel, ik zou het ook naar mijn vader toe zo voelen en ik zou er gezien jouw situatie dan ook voor kiezen om nu al te trouwen en in overleg met je schoonouders volgend jaar het kado ontvangen. Maar doe dat wel in overleg met je vriend en het is belangrijk dat hij daar achter staat voor hem zijn het natuurlijk zíjn ouders.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:38

tja, als je dan perse iedereen tevreden wil stellen, dan kan je toch ook op je 31ste moeder worden? Waarom perse dat getal van 30 eraan hangen?

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 14:32

ik heb het ook in andere volgorde gedaan, ivm mijn leeftijd ben ik met mijn huidige partner vrij snel aan een kind begonnen, was ook zeer snel zwanger, ben eind september bevallen. Trouwen hebben we beide gezegd doen we wanneer we er genoeg geld voor hebben. Maar wilde wel alles voor onze kleine meid geregeld hebben. Door omstandigheden is dit niet voor de geboorte van onze dochter gelukt om een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Maar voor haar geboorte heeft hij haar wel erkend en na haar geboorte heeft hij gezag gekregen doormiddel van het gezagsregister. hebben wij ook meteen kunnen vermelden wie voor onze dochter gaat zorgen mocht ons beide iets overkomen. Dit jaar hebben we de laatste dingen geregeld doormiddel van een geregistreerd partnerschap, zodat mocht mijn partner wat overkomen ik in de woning mag blijven wonen. Hij had deze namelijk al gekocht voordat ik hem leerde kennen. En zodra we genoeg financiën hebben gaan we trouwen, maar dat zal nog wel duren aangezien het de bedoeling is om hopelijk meer kinderen te kunnen krijgen.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 19:00

IJsco_Love schreef:
Ts: hoe denk je er ondertussen zelf over?

In eerste instantie willen we het zo houden: eerst stoppen met de pil en zwanger worden als dat lukt, en dan volgend jaar trouwen. Het gevoel naar mijn vader toe is iets gezakt, en kan me daar nu beter bij neerleggen.

Siesjuh: momenteel niet zwanger, en op korte termijn trouwen zou ons financieel gezien wel gaan lukken. Het zwanger zijn en trouwen is inderdaad een dingetje, wie weet hoe je je dan voelt. Ik vind het ook raar van mijn schoonouders :=

Tinkerloos: bedankt! Ik ben het met je eens hoor, doen wat voor ons goed voelt. Maar is soms wel lastig om bij m'n eigen gevoel te blijven.

MarliesV: het gaat er ook om wat wij willen. Ik wil daarin ook graag rekening houden met anderen, maar dat moet ik loslaten en ons meer richten op ons.

Sneeuwpop: als het aan mij ligt ga ik morgen al trouwen :+ wensen van vriend en mezelf liggen niet helemaal gelijk. Hij wil wel trouwen, maar hij vindt het minder belangrijk dan ik het vind.

Appiesjappie: willen jullie nog gaan trouwen? Of voelt het nu 'af'?

Polly: bedankt, ik ben nog steeds in overleg met m'n vriend. We gaan het zien :)

Kinke: het is een soort streven denk ik. Mijn moeder heeft een geschiedenis van ziekte en ik wil haar graag zo lang mogelijk het oma zijn gunnen. Daarbij vind ik het een fijn idee om jong moeder te zijn. Niet dat 31 niet jong is, maar ik heb er voor mezelf 30 aan gehangen.

Paola33: bedankt voor je uitgebreide antwoord. Er moeten best wat stappen gemaakt worden om een kind te erkennen als vader zijnde zie ik. Fijn om te lezen dat dat ook prima kan!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:46

Jullie zijn er toch uitgekomen dus ;-)
Wel jammer dat hij wil wachten...maar goed, hij wil wel *\o/*

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 19:16

de stappen vallen wel mee, het kan gelukkig allemaal online. De gemeente hier gaf zelfs de info mee, maar had dit zelf al op internet gevonden. Er zijn ook geen extra kosten aan, wat in het verleden wel zo was omdat je dan naar een notaris moest. Ben blij dat dit register er is en dat het ook gewoon rechtsgeldig is. Je krijgt namelijk een brief van de rechtbank dat de vader ook zeggenschap heeft. Wij hebben uiteindelijk het op deze wijze gedaan omdat mijn partner vorig jaar veel en lang voor cursus in het buitenland is geweest aan het begin van mijn zwangerschap, dit hadden we ook samen besproken zodat hij richting het einde gewoon in Nederland kon blijven. Uiteindelijk ook maar goed omdat het een hoog risico zwangerschap is geworden, vandaar ook een deel onze keuze zo. Om de rest pas achter af te gaan doen.