Antikraak wonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:33

_Dominique schreef:
Hmm ja maar ik denk dat het tegenwoordig gewoon anders is dan hoe het toen was.

Dat zou ik verder niet weten, maar zo oud ben ik nou ook weer niet, ik ben nu 18 en heb van mijn 3e tot 12e half bij mijn vader gewoond. :)

Wat ik wel weet is dat regels in de praktijk altijd veel minder strict gevolgd worden dan eigenlijk zou 'moeten'.
Wat ik wel fijn vind, want de tijd dat mijn vader in een school woonde was voor mij als kind fantastisch en zo wonderbaarlijk. Het was absoluut geen ideale woonomgeving voor een kind, maar daar heb ik nooit iets van mee gekregen. Ik wist alleen dat ik heel veel douches en wc's had, gangen waar je met een matras door heen kon glijden en lokaal vol met konijnen van de buurvrouw. :')
En te bedenken dat ik al die verschillende woonplekken juist geweldig vond, bij mijn moeder had ik het allemaal wel gezien. Als ze om die reden mij uit huis hadden genomen omdat ik niet in een ideale woonomgeving opgroeide, dat zou vele malen heftiger zijn dat het sprookje waar ik in leefde. En daarin vind ik regeltjes soms gewoon heel erg jammer.
Verder ben ik er absoluut niet van overtuigd dat anti-kraak wonen voor alle kinderen geschrikt zou zijn hoor. ;)

@lifaya, daar ben ik dus ook heel benieuwd naar. Nu hebben wij hier 4 dieren, maar uitzonderingen zijn er gewoon altijd, dus ervaringen zijn zeker welkom.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:51

daffodil schreef:
Oeh ik volg, ons huis staat te koop en ik ben serieus geintereseerd om eventueel een tijdje anti kraak of leegstandsbeheer te gaan wonen. Ik heb wel al gezien dat het aanmelden al heel verschillend kan zijn. Zo moet je bij Ad hoc door iemand geintroduceerd worden en dat is best lastig want ik ken dus echt niemand die antikraak woont. Gelukkig zijn er ook zat waar dat niet nodig is maar bij ons in de omgeving komt Ad hoc dus best vaak voor dus ik blijf kijken of ik een verwijzing kan krijgen.

Ik zal straks met een restschuld komen te zitten en een niet al te hoog inkomen. Ik hoop op deze manier even flink te kunnen sparen en mijn schuld af te kunnen lossen om daarna weer verder te gaan.

Bij Ad Hoc heb je ook open inschrijvingen en voor die plekken heb je geen voordracht nodig! Dus daarop zoeken of letten!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:55

_Dominique schreef:
We zitten te denken om ons in te schrijven bij ad hoc. Nu is het probleem dat je daar voorgedragen moet worden door iemand die al lid is daar. Helaas kennen wij niemand die daar lid is en daarom vraag ik het hier. :)

Is er eventueel een Bokker bereid om ons voor te dragen bij adhoc?

Zie mijn reactie over open inschrijvingen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 15:59

lifaya schreef:
Hoe is jullie ervaring met huisdieren en anti kraak? Ik weet dat er vaak word gezegd dat het niet mag, maar ik heb bijvoorbeeld 2 katten, dat is een groot verschil met bijvoorbeeld een hond. Honden willen wel eens voor overlast zorgen waar katten meestal alleen maar hun gekke uurtje hebben en dan weer slapen :+

Het is niet eens de dagelijkse overlast, meer het gevolg voor het gebouw denk ik en het gemak om het standaard doorgevoerd te hebben. Als het gesloopt wordt is het niet zo'n probleem, maar tijdelijke bewoning voor verbouwing oid is toch anders.
Ik heb bijvoorbeeld meer last van mijn buurman en zijn muziek, dan dat ik heb gehad van mijn buurman die een maandje 2 honden te logeren had, of nu mijn buuf met een vogeltje of de kat, cavia en 4 schildpadden van de andere buuf. Enige overlast die ik heb is wanneer ze de schildpadden niet ververst en ze die in onze gedeelde opslag/nooduitgang laat staan.

We hebben overigens ook een huisgenoot gehad die zijn 4 kinderen regelmatig weekends over had. Die hadden de tijd van hun leven :) Maar dan weer geen eigen kamer etc, was ze bij hun moeder wel hadden natuurlijk. Toch was het weekend altijd feest :P

Wat bij ons wel zo was is dat er regelmatig controle was. Niet zo zeer op dieren, maar we hebben jaarlijkst brandpreventie controle en het gebouw stond te koop, dus er waren regelmatig bezichtigingen. Dat wordt dan wel eerder gemeld en op die manier konden de huisdieren even uit logeren ;)

Hoewel ikzelf graag een kat had gehad heb ik er wel bewust niet voor gekozen. Niet zo zeer vanwege de ruimte, maar omdat het niet mag en stel dat ze daar achter komen en het contract opzeggen staan katlief en ik op straat. Honden heb ik ook wel eens een paar dagen te logeren gehad, daar verder geen problemen mee gehad.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:18

lifaya schreef:
Hoe is jullie ervaring met huisdieren en anti kraak? Ik weet dat er vaak word gezegd dat het niet mag, maar ik heb bijvoorbeeld 2 katten, dat is een groot verschil met bijvoorbeeld een hond. Honden willen wel eens voor overlast zorgen waar katten meestal alleen maar hun gekke uurtje hebben en dan weer slapen :+

Bij ons was het zo dat het officieel idd niet mocht, maar wel werd gedoogd zolang er geen overlast ontstond. Wij namen 1 kat van mijn ouders mee en later kwam daar 1 kitten bij. Er waren ook veel mensen met een hond (was letterlijk aan de duinen, dus ook wel ideaal voor een hond).
Dit betrof wel bouw die op de slooplijst stond. Ze liepen wel eens over de galerij, maar echt binnen controleren deden ze ook niet.
Het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat als je er snel uit moet je, je wel met de beestjes zit. Omdat het hele gebouw tegelijk leeg moest konden ze de meeste mensen niets nieuws aanbieden en wij moesten er binnen 3 weken uit zijn met kan en paar maanden oud kitten. Particuliere huur doet ook vaak moeilijk over huisdieren, dus is het wel iets moeilijker om zo snel wat anders te regelen. Bij ons wel gelukt gelukkig!

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:10

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:23

Volgens mij woont mijn neefje via hun, zal eens vragen

juniper

Re: Antikraak wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:50

Is er iemand die antikraak woont in de randstad en die mij zou willen voordragen?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:23

Ik heb tijdelijk wonen gewoond. Vond het ideaal!
Mijn contract(en) waren altijd voor 6 maanden. Het risico was dat die ineens niet verlengd werd.
Ik ben daar gaan wonen in 2014, woningen staan er inmiddels nog.
Maar worden wel binnenkort gesloopt.
Mijn huur was heel laag, ik had een woonkamer, 2 slaapkamers, 2 balkons, keuken en badkamer.
Enigste nadeel is wel dat het ouder is, meer tocht, meer stookkosten ect.
Soms lekages, maar voorderest heb ik er heerlijk gewoond!

Toen ik zwanger werd ben ik wel bij mijn vriend gaan wonen.
Met een kindje vond ik dit niet fijn.
Maar wat heb ik het zwaar gevonden om het op te geven haha !

Dit ging overigens wel gewoon via de woningbouw. Maar in deze woningen kwam je zo snel in, veel minder lange wachttijd.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:39

Ik heb daar nog nooit van gehoord of over gelezen. Wel tijdelijk huren maar dat is hier in de buurt niet via de woningbouw.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:47

Ik meld me hier ook. Woon niet antikraak, wel tijdelijke huur op basis van de leegstandswet. Woon ondertussen op die manier al 2 jaar via Camelot, naar volle tevredenheid, in een voormalig verpleegtehuis. Heb nu een kamer van 25m2 met eigen badkamertje en eigen keukentje. Nooit grote problemen gehad, geen reparaties nodig gehad nog (althans niets wat ik niet zelf kon verhelpen)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:06

Er is hier al even niet gereageerd, maar ik zal het eerst hier proberen voor ik een nieuw topic open...

Ik vind het antikraak wonen wel interessant, maar waar begin je nou?
Er zijn zo veel verschillende aanbieders... hoe weet je welke in jouw regio het beste/meeste aanbod heeft?
Sommige betaal je voor de inschrijving, sommige moet je worden voorgedragen...
Hoe zijn jullie hier mee begonnen? Heeft iemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:50

Ik zou me in de eerste instantie bij zo veel mogelijk aanbieders inschrijven eigenlijk. Vaak moet je wachttijd opbouwen en het is lang niet zo dat elke organisatie gelijk een gigantisch aanbod heeft. Het liefst wil je natuurlijk een huisje waar je wat langer kan zitten en die in redelijk goede staat is, het kan zijn dat je daarvoor wat wachttijd op moet bouwen of dat je sowieso even moet wachten tot het voorbij komt.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 18:08

Hier in de wijk staat een oud verzorgings tehuis als zijnde antikraak.
Gebouw is niet zo mooi meer maar er zitten een paar stelletjes in het hele pand.
Er zijn wel een hoop regels van wat ik heb begrepen, maar die zijn redelijk goed opgesteld om problemen te voorkomen.
Feestjes zijn niet toegestaan. verbouwen mag niet, enz enz enz.

http://nl.cameloteurope.com/antikraak-wonen

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 18:37

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:09

Ik volg ook even, interessant! Heb het aan een vriendin voorgelegd, die woont nu redelijk klein in centrum Amersfoort, betaalt veel te veel, waardoor ze zo goed als niets kan sparen maandelijks...

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:31

Topic ligt al even stil maar misschien heeft hier iemand een tip voor mij.
Mijn vriend en ik willen misschien anti kraak gaan wonen, maar hebben geen idee bij welke organisatie we ons in moeten schrijven.
We zoeken in en rondom breda. Camelot had ik al gezien, maar die heeft niks in onze omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:33

Camelot vind ik ook altijd een beetje tricky, ik hoor behoorlijk wat verhalen over achterstallig onderhoud van hun kant, moeilijk bereikbaar over grote problemen etc. In een van hun woningen is toen ook een meisje overleden omdat er elektriciteit op de douche stond, die is gewoon geëlektrocuteerd.

Interveste, Ad Hoc en Mitula zitten in Breda, dat zijn allemaal betrouwbare organisaties. Volgens mij moet je alleen bij alle drie wel voorgedragen worden maar er zal vast wel iemand zijn die dat voor je kan doen.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:03

Gedurende mijn studie anti kraak gewoon in (en rondom) A'dam.

Eerst x in een school, super fijn en groot, leuke club mensen in de andere ruimtes, zo'n 6 maanden gewoond.
Vervolgens eengezinshuis in Amstelveen (Bovenkerk, hele wijk werd gesloopt). Mooie omgeving en met een auto prima te doen. In de winter wel erg koud omdat er alleen een gaskachel beneden was.
Daarna een compleet pand naast Oosterpark. Klonk fijner dan het was want er was maar 1 verdieping die echt bewoonbaar was. In de zomer heerlijk maar in de winter vreselijk.

Al met al dus voor heel weinig geld op bijzondere plekjes gewoond. Raadt het aan tijdens de studie of als je een korte tijd moet overbruggen. Ben nu toch wel meer een luxe paardje ;)

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:11

Emmaa_ schreef:
Camelot vind ik ook altijd een beetje tricky, ik hoor behoorlijk wat verhalen over achterstallig onderhoud van hun kant, moeilijk bereikbaar over grote problemen etc. In een van hun woningen is toen ook een meisje overleden omdat er elektriciteit op de douche stond, die is gewoon geëlektrocuteerd.

Interveste, Ad Hoc en Mitula zitten in Breda, dat zijn allemaal betrouwbare organisaties. Volgens mij moet je alleen bij alle drie wel voorgedragen worden maar er zal vast wel iemand zijn die dat voor je kan doen.

Thanks voor de info! ik ga maar eens kijken of ik iemand kan vinden die me kan voordragen !

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 06:46

Alvast is ook een hele fijne organisatie!

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:19

Alleen alvast bied niks aan in Breda en omgeving zag ik

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:05

Ik woon zelf op dit moment via Camelot. Ondertussen al 2.5 jaar. Nooit problemen met ze gehad, gewoon bereikbaar indien nodig.

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:53

Ik wil me inschrijven bij AD HOC, maar om meer kans te maken moet je voorgedragen worden iemand. Maar ik ken niemand die via hun anti kraak huurt, iemand enig idee hoe ik toch voorgedragen kan worden?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 14:58

Even een oud topic omhoog ipv een nieuwe te openen. Zou iemand mij voor kunnen dragen bij Ad Hoc? Volgens mij gaat het om een open inschrijving maar mocht het nodig zijn is het toch wel handig om iemand te weten die het wil doen :D