Hoe het leven verandert als je mama/papa bent geworden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 22:28

go with the flow :j

En anders is er morgen weer een dag! T is cliché, maar een goede nacht slapen doet ook wonderen haha.

Combi baby, toch wel een zorgenkindje en revalidatie is wel zwaar, maar af en toe even wentelen in zelfmedelijden (en dan ben ik wel blij met mede moeders en met name een mede moeder als vriendin dat ze het ook echt snappen), hulptroepen inschakelen en dan kan ik er weer tegen aan :) en even een paar uur fijne slaap, vooral slaap :')

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 00:15

Ik heb het vooral geestelijk lastig gevonden, vooral de eerste maanden. Ik heb het geluk gehad dat ik een baby had die heel braaf was, hij sliep en at goed, heeft geen last van krampen gehad ofzo. Ik kon overal er mee gaan waar ik wou.
Ik ben zelf kinderverzorgster en de technische kant ging voor mij ook heel vlot, ik wist hoe je een pamper aan deed, fles geven, enz.
Maar het ging allemaal zo vlot en tegelijkertijd hoorde ik verhalen van andere moeders die het heel zwaar hadden en mij soms vroegen of het bij mij ook zo ging.
Misschien moeilijk om te snappen maar ik had het daar zo moeilijk mee, het ging te perfect.
Ik had het gevoel dat ik op automatisch piloot leefde, zoals ik in de creche werkte. Ik kreeg al het waanidee dat mijn kind hechtigsgestoord ging zijn ofzo.
een vriendin zei me op een moment dat ik een echte inzinking had, dat zij eigenlijk jaloers was op hoe ik alles zo goed voor mekaar had en deed. Terwijl ik op dat moment jaloers was op de band dat zij met haar zoontje had. In mijn ogen ging alles te perfect.

Het heeft toch wel (achteraf gezien) lang geduurd eer ik een echte band met mijn zoontje voelde, eigenlijk tot er meer interactie was. Er voor had ik het bv ook moeilijk om tegen hem te praten ofzo.

Geestelijk gaat het nu veel beter, nu het lichamelijke nog bij mij, blijkbaar heb ik nu nog altijd erge bekkeninstabiliteit waardoor ik maar weinig kan.
Dat is op het moment waar ik het meeste tegen aan loop.

Al bij al heeft het mij die ervaring me wel op een bepaalde manier sterker gemaakt. Ik had vroeger al angstaanvallen gehad en had/ben faalangstig, maar ben er toch tot nu toe goed uitgekomen.

Dus op die manier is een kind krijgen zeker wel verrijkend.

benangelique

Re: Hoe het leven verandert als je mama/papa bent geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:37

Ik vond t heel zwaar. Speelt mee dat ik 2 huilers had in de eerste 2 jaar van hun leven en ze alleen mama dulden. Ik werd gek van het feit dat ik geen tijd voor mezelf kon hebben.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 10:59

Hier vond ik het eerste half jaar ook erg zwaar. Ze is 6 weken te vroeg geboren en heeft 4 weken in het ziekenhuis gelegen dat was heel zwaar zeker toen ik na 10 dagen naar huis moest een zij moest blijven.

Toen ze thuis was huilde en spuugde ze veel. Na lang zoeken andere melk gaan geven voor koemelkeiwit allergie en daar knapte ze goed van op. Toen werd het langzaam makkelijker.

Moest ook erg wennt daar je niet zomaar ff snel de deur uit kon eerste jaar zijn we standaard te laat vertrokken als we ergens heen moesten. Nu ze bijna 2 is gaat het makkelijker. Ben benieuwd hoe het straks gaat als nummer 2 er is.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:12

Ik ben zeker anders gaan kijken tegenover het ouderschap.
Ik was altijd overtuigd dat opvoeding alles was. Nu weet ik inmiddels met een pittige meid van 2 dat je nog zo je best kan doen om haar goed op te voeden, het blijven persoontjes met hun eigen willetje (de een wat meer dan de ander). En soms hebben ze gewoon een woede aanval midden in de supermarkt, of rennen ze in een winkel ineens bij je vandaan en gaan schreeuwen als ze dan in het wagentje moeten. Terwijl ik zo mijn best doe dat niemand last van haar zal ondervinden, want ik weet nog hoe irritant ik dreinende kinderen vond voordat ik moeder werd. Het enige wat je dan kan doen is het zo goed mogelijk oplossen en bedenken dat het 9 van de 10 keer wel een lief kind is wat zich netjes gedraagt.
Ik ben nog steeds mezelf, maar wel een vernieuwde versie. Het is toch een wezentje dat volledig van jou keuzes afhankelijk is. Ik ben behoorlijk nuchter, ook toen baby net geboren was, maar toch grijpt die verantwoordelijkheid je soms beet. Dan dacht ik bijvoorbeeld ineens, wat als er nu iemand besluit van dit flatgebouw te springen en die valt precies op de kinderwagen, ik kan maar beter aan de overkant gaan lopen... Volslagen idioot natuurlijk, en inmiddels heb ik dat gelukkig ook niet echt meer, maar moest er wel aan wennen dat er een leven gewoon volledig van jou zorg en oplettendheid afhangt.
Wij zijn voor onze eerste vliegvakantie expres naar menorca gegaan. Dat wordt letterlijk buggy island genoemd en iedereen weet dus vooraf dat het hele vliegtuig vol babies en kindjes zal zitten. Er moesten 21 buggy's ingeladen worden bij de gate... Overigens viel het mij erg mee qua huilende kinderen. Wel had mijn dochter bij het landen een spuitluier from hell, die we pas mochten verschonen toen we geland en uitgetaxi'd waren. Daar was vast ook niet iedereen blij mee incl wij zelf natuurlijk...

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:30

Ik vond het ook een makkie toen hij nog baby was. Nu in de peutetpuberteit vind ik het toch wel lastig af en toe. Nu hebben wij ook een kind met karakter.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:22

Eerste kindje denk je nog valt reuze mee maar bij elk volgend kindje wordt het intensiever vind ik. Ook mooier maar best zwaar als je daarnaast nog meerdere dingen wil of moet doen.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:42

Cerilene_ schreef:
Wel had mijn dochter bij het landen een spuitluier from hell, die we pas mochten verschonen toen we geland en uitgetaxi'd waren. Daar was vast ook niet iedereen blij mee incl wij zelf natuurlijk...

Mijn thee is echt letterlijk over het beeldscherm gesproeid....spuitluier from hell :')

Nu durf ik officieel niet meer aan kinderen te beginnen! ;-)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:51

Ik ben wel blij dat we alle zooi niet meer mee hoeven te slepen als we ergens heen gaan.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 00:12

Nou idd met kids is je leven nooit meer saai

Jessy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 00:52

Ik ben sinds 8 weken moeder en ik heb een spoedkeizersnee gehad en ik kon en kan soms nog steeds niet bevatten dat ik ben bevallen omdat het zo snel is gegaan (20 min nadat ik voor controle kwam). Mijn dochter had een infectie dus heeft twee weken geduurd voordat ze bij mij op de kamer mocht. Ik ben zelf ook erg ziek geworden en heb 19 dagen in het ziekenhuis gelegen. Toen ik thuis was had ik erg weinig emotie over de geboorte en hoe alles was gegaan. ik had ook totaal geen roze wolk en kon er totaal niet van genieten. Maar ik voelde me wel meteen heel verantwoordelijk. En dat is de afgelopen weken gegroeid naar niet meer zonder kunnen en een geluksgevoel dat ik haar moeder ben.

Mijn leven is wel 100% veranderd omdat alles om haar draait en ik niet meer even snel de deur uit loop of zomaar weg ga. Alles kost nu planning maar ik probeer elke dag even de deur uit te gaan..ook al is het even naar de winkel. Ik ben ook al twee keer gaan salsa dansen..dan past mijn vriend op en ik merk dat ik wel die paar uur even voor mijzelf nodig heb om op te laden. Ik vind moeder zijn tot nu toe echt geweldig!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 02:55

Wat betreft het vliegen..
Zelf krjg ik echt de neiging krijsende kinderen de nek om te draaien in een vliegtuig.
Zo'n vakantie en vlucht is een enorme aanslag op mijn lijf en hoofd.
Geluid komt bij mij erg hard binnen, dus van jankende kinderen achter mij in het vliegtuig kan ik de hele dag hoofdpijn hebben en verrot zijn.
En ik snap dat familiebezoek belangrijk is, maar ik kan me niet voorstellen dat alle kinderen in een vliegtuig naar opa en oma gaan.
Zeker niet richting Turkije, en dan denk ik inderdaad wacht er mee tot ze ouder zijn.
Mijn ouders zijn de eerste jaren na onze geboorte bewust in nederland gebleven met vakanties, en inderdaad geen vliegreizen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:31

Moonfish, draai m om. Zoiets is aan jou niet te zien en overal kom je kinderen tegen. Dus laat een stel goede oordoppen aanmeten en gebruik die in zulke situaties. Iedereen tevreden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:34

Bedankt voor het openen van dit topic. Ik besef me weer waarom wij geen kinderen willen :P

Sterkte aan iedereen met huilende babies, te weinig tijd voor jezelf etc. Lijkt me oprecht heel moeilijk :(:)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:43

@piezze heb jij eigenlijk wel kinderen?
Een eerste heeft veel meer impact op je leven als een 2e je weet inmiddels hoe het gaat reilt en zeilt.

Ik heb me helemaal niet hoeven aan te passen en moe ben ik toch al heel mijn leven en tijdgebrek had ik ook al.

@cayenne je weet niet wat je mist, dus je kan er geen oordeel aan hangen. Je weet ook niet hoe je als moeder zou functioneren dus je wederom geen mening hebben
:D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:50

Oh jawel, heb lange tijd voor oppas gespeeld (ook voor meerdere dagen en nachten achter elkaar) en dat heeft me hevig gesterkt in mijn mening :D
Ontzettend leuk hoor, kinderen. Maar graag na 2 dagen weer naar papa en mama vertrekken :P Wij zijn gewoon teveel gesteld op onze rust en vrijheid.
En die mensen moeten er ook zijn :D
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 03-04-16 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:52

Er is een hoop veranderd in mijn leven sinds ik negen maanden geleden mama ben geworden. Heb mijzelf echt een plekje lager moeten zetten en mijn zoon is toch het belangrijkste in mijn leven geworden :)
Gelukkig is het een makkelijk en gezellig mannetje en gaat hij overal mee naar toe :)

ben minder gaan werken en vind dat heerlijk. Dat had ik nooit gedaan als ik geen kindje had gekregen

Wij gaan deze zomer naar Florida op vakantie. Hij is dan 14 maanden en gaat gewoon mee.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:59

@cayenne ik krijg nu echt een hekel aan mezelf nu ik dit typ _O-
Kind van jezelf is echt anders.
Ik heb 10 jaar opgepast bleef er slapen maar Ogod deed echt voor het geld had niks met kinderen deed ook niks met ze.
Kwam pas als ze oo bed lagen.

Ik wilde geen kinderen en ik was al 38 GEEN KINDEREN voor mij.
Bah ik vond er niks aan.

En toen was er een stout ei en werd ik op mijn 39e toch nog moeder.
<3 heerlijk ik vind het super leuk wat mij betreft zijn we nog niet klaar.
En ik kan me niks vinden in klaagzang van velen moeders wat ik lees in bladen, internet of hoor.
Denk dat ook bepalend is hoe je relatie is en hoe je zelf in het leven staat.

En ben blij dat ik toch mag meemaken hoe het is om voor een kindje te mogen zorgen :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:27

Tita, ik vond de 2e echt meer impact hebben dan de eerste hoor. Die moet verplicht mee in het ritme van de 1e maar dat kan niet. Dus van 10 tot 12 sliep de jongste, van 1 tot 4 de oudste en van half 3 tot 5 de jongste weer. Kortom, ik zat hele dagen thuis op dat moment.
Nam Ik jongste mee in doek of wagen sliep hij wel en kon de oudste lekker spelen of gingen we boodschappen doen, maar moest ik de volgende 2 dagen echt thuis blijven omdat ie zo vermoeid was

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:05

Poeh, jullie geven echt hoop op de vroege zondag ochtend -O- :P

Ik ben zeg maar (bijna) moeder in alle mogelijke vormen :'
Ik ben voogd/adoptiemoeder voor mijn nichtje, stiefmoeder voor de zoon van mijn man en sinds paar maanden zwanger van onze eigen kindjes want jawel: waar wij dachten dat 1 kind leuk was vind het kroost het leuk met 2 tegelijk te komen...dat was wel even schrikken eerlijk gezegd...dat is misschien geen 'voorbeeldige moeder' reactie, zoals schoonmoeder ons direct verweet, maar wel onze eerste reactie...van twee naar vier...dat maakt de baby's trouwens niet minder welkom hoor!
Hectisch leven? Hoe kom je er bij? :+

Ik ben blij in je openingspost te lezen dat jij ook commentaar krijgt :+ ach man, wat hoor ik vaak van mensen hoe het moet :+ vooral in het begin toen mijn nichtje bij mij kwam wonen, meestal van mensen die zelf kinderen hadden en het heus goed bedoelde, maar niet snapte dat ik per dag, of meer per minuut, probeerde te overleven met Mae en dat ik mij de eerste maanden nog niet zo druk maakte over het lange termijn plan tot ze volwassen is :+

Ik moet wel zeggen dat het commentaar minder is geworden nu ik getrouwd ben...alsof ik beter opvoed door mijn man ofzo :p

Maar kinderen veranderen je hele leven. Ik las ooit bij iemand de volgende uitspraak:

'het krijgen van een kind is het grootste besluit dat je ooit kan nemen. Het is besluiten dat je hart voor de rest van je leven buiten je lichaam zal rondlopen'

En zo is het :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:24

Ijsco. Schrikken als het er twee blijken te zijn is een volkomen normale reactie hoor! Je klinkt als een super mama! De zorg voor je nichtje, stiefzoon en dan ook nog twee kindjes in je buik veilig en warm houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:39

Ja mijn leven is veranderd. Maar mijn dochter is nu twee en ik had het veel zwaarder en moeilijker verwacht hoor.
Ik vind het super gezellig lekker samen naar de paarden samen lekker tutten en ze is ook gewoon heel grappig.
Ook toen ze baby was vond ik het minder zwaar dan gedacht en ik heb eigenlijk niet veel met andermans kinderen :=
Maar ja misschien hebben wij wel gewoon een heel lief kind :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:07

Citaat:
je leven draait namelijk niet meer om jezelf, maar om je kleine spruit..

Dit is voor mijn vriend en mij echt DE reden om geen kinderen te willen. Wij willen dat ons leven om ons draait, we leven maar 1x en willen daar optimaal van genieten zonder aanpassingen, slapeloze nachten, kostenposten, vergane spontaniteit etc.

Ik kan me ook niet inleven in bovenstaande uitspraak, waarom zou je jezelf opofferen en wegcijferen?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:10

Opofferen en wegcijferen is maar een aantal jaren. Daarnaast, heel cliché, krijg je ook heel veel terug. Ik heb ontzettend veel geleerd, mijn leven is echt rijker geworden. Ik verwonder me over zaken die ik niet meer zag etc

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:16

Ik ben eigenlijk wel blij als er ook mensen bewust kinderloos zijn :o ik maak me toch wel zorgen om de enorm snelgroeiende bevolking, maar kan het zelf niet laten om me voort te planten :oo een kinderwens is iets wat zó enorm diep zit, dat kan je je denk ik ook niet voorstellen als je dat niet hebt :o