Tips gevraagd: peuter wil niet naar bed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 21:44

Iris82 schreef:
Een kookwekker op 5 minuten zetten en dit afspreken.
Of standaard na hetzelfde televisieprogramma de tv uitzetten.

Goed idee:)

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:45

RoyceMack schreef:
twee interventies die je kunt doen:
1. Volhouden. Schreeuwen negeren. Goed voorbereiden: als de wijzers van de klok op zoveel staan gaan we naar bed, tandjes poetsen. Leg ook het nut van slapen uit. Is er iets wat wel prettig is voor het slapen gaan? even kriebelen/verhaaltje lezen/spelletje/dagen afkruisen tot iets leuks/etc maak daar een happening van.
Uit bed komen kan 1 keer met als gevolg dat mam nogmaals netjes vraagt of kind wil gaan slapen. daarna negeren en telkens in bed leggen zonder spreken. Paar avonden en dan geven ze het vaak op.

2. Op laten blijven. Net zolang tot ze omvallen. Maak het niet leuk. Gewoon saaie tv dat ze toch niet kunnen volgens, geen heftige gesprekken, geen leuke spelletjes, geen speelgoed, geen snacks, er kan water gedronken worden, meer niet. Jij wil opblijven toch? dan blijf je wakker ook. Na 3 dagen vallen ze hoe dan ook om en gaan ze hun bed wel waarderen gok ik zo. Licht de juf/meester even in dat kindlief er even een paar dagen bijzit als een zombie, maar dat je thuis bezig bent met een interventie. haha.

Kind is twee. Het besef van tijd snapt ie niet, nog de reden voor slapen zal ie begrijpen. Negeren van je kinderen kan lijden tot verlatingsangst. Ipv dit gelijk te zien als slecht gedrag, kun je je ook verplaatsen in je kind.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:48

Brrr... "laat maar huilen". Wat klinkt dat negatief.

Hier nooit problemen gehad met huilende kinders in bed, maar het naar bed brengen duurde wel lang. Wij bleven erbij tot ze sliepen. Inmiddels is ZL 4,5 jaar en heeft hij dat al lang niet meer nodig, maar nog steeds vindt hij het fijn als mijn man even bij hem blijft zitten, wel 10 hele tellen :+ DL is bijna 3 en ook zij valt inmiddels in alle rust zelf in slaap zonder dat ik bij haar zit.

Maar goed, wij liggen ook regelmatig met een kind bij ons in bed, omdat ze niet kunnen slapen/nachtmerrie hadden/ergens last van hebben.

Go with the flow was en is hier het motto. :D Succes met de kleine peuterman.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:49

go with the flow (zie dat me voorganger net wat vlugger is)(het is vaak een fase en geef ze geborgenheid en deze fases)

en niet zomaar gelijk aan melatonine beginnen,.
Nu wil ik niet zo heel onaardig over komen maar maak me soms weleens zorgen over vragen wat betreft opvoeding van jou kant uit. Super dat je hulp hierin vraagt maar ik denk dat je deze punten echt moet bespreken met het CB of met iemand in directe omgeving.

Waarom zeg ik dit? Omdat ik denk in jou geval wij vanuit hier moeilijk de situatie in kunnen schatten en je dadelijk van alles gaat proberen wat misschien niet eens nodig is. bijv melatonine gebruik.
En je dit vooral erg onzeker maakt.
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 30-03-16 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:50

djinnie schreef:
Brrr... "laat maar huilen". Wat klinkt dat negatief.

Hier nooit problemen gehad met huilende kinders in bed, maar het naar bed brengen duurde wel lang. Wij bleven erbij tot ze sliepen. Inmiddels is ZL 4,5 jaar en heeft hij dat al lang niet meer nodig, maar nog steeds vindt hij het fijn als mijn man even bij hem blijft zitten, wel 10 hele tellen :+ DL is bijna 3 en ook zij valt inmiddels in alle rust zelf in slaap zonder dat ik bij haar zit.

Maar goed, wij liggen ook regelmatig met een kind bij ons in bed, omdat ze niet kunnen slapen/nachtmerrie hadden/ergens last van hebben.

Go with the flow was en is hier het motto. :D Succes met de kleine peuterman.

Ja, ik vind t ook allemaal nogal bruut. Veiligheid, geborgenheid, liefde en geduld.
Hoort erbij toch.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:51

Wow, wat word ik misselijk van de adviezen die hier gegeven worden. Het is wetenschappelijk aangetoond dat kinderen schade ondervinden van het laten huilen. Ze zijn inderdaad uiteindelijk stil, maar dat wil niet zeggen dat ze dan geen stress meer hebben. Je leert ze dan gewoon een kunstje, maar je pakt de oorzaak niet aan. En de oorzaak rond die leeftijd is vaak dat ze gewoon bang zijn. Natuurlijk is hij stil als jullie naar boven komen, hij is opgelucht dat jullie hem gehoord hebben en naar hem toe komen. Dat heeft niets met uitproberen te maken. Het is een fase rond deze leeftijd en het gaat vanzelf over. Gewoon hem geruststellen door erbij te blijven of bij zijn kamertje wat te rommelen, maar ik ben echt een fel tegenstander van (in zijn eentje) laten huilen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:52

overigens een kind van 2 jaar uitleggen wat het nut van slapen is, is zinloos dit gaan ze niet snappen en dat hoeven ze ook nog niet. slapen moet een fijne ervaring zijn een positieve ervaring. dit geef je, je kinderen mee door er voor hun te zijn en ze niet af te wijzen.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 21:53

Anoeska27 schreef:
Wow, wat word ik misselijk van de adviezen die hier gegeven worden. Het is wetenschappelijk aangetoond dat kinderen schade ondervinden van het laten huilen. Ze zijn inderdaad uiteindelijk stil, maar dat wil niet zeggen dat ze dan geen stress meer hebben. Je leert ze dan gewoon een kunstje, maar je pakt de oorzaak niet aan. En de oorzaak rond die leeftijd is vaak dat ze gewoon bang zijn. Natuurlijk is hij stil als jullie naar boven komen, hij is opgelucht dat jullie hem gehoord hebben en naar hem toe komen. Dat heeft niets met uitproberen te maken. Het is een fase rond deze leeftijd en het gaat vanzelf over. Gewoon hem geruststellen door erbij te blijven of bij zijn kamertje wat te rommelen, maar ik ben echt een fel tegenstander van (in zijn eentje) laten huilen.

Ik ga natuurlijk wel steeds kijken. Naar bed is wel nat bed. Ik laat hem echt niet uren huilen of zo. Nee. Even n snap je

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:56

RoyceMack schreef:
twee interventies die je kunt doen:
1. Volhouden. Schreeuwen negeren. Goed voorbereiden: als de wijzers van de klok op zoveel staan gaan we naar bed, tandjes poetsen. Leg ook het nut van slapen uit. Is er iets wat wel prettig is voor het slapen gaan? even kriebelen/verhaaltje lezen/spelletje/dagen afkruisen tot iets leuks/etc maak daar een happening van.
Uit bed komen kan 1 keer met als gevolg dat mam nogmaals netjes vraagt of kind wil gaan slapen. daarna negeren en telkens in bed leggen zonder spreken. Paar avonden en dan geven ze het vaak op.

2. Op laten blijven. Net zolang tot ze omvallen. Maak het niet leuk. Gewoon saaie tv dat ze toch niet kunnen volgens, geen heftige gesprekken, geen leuke spelletjes, geen speelgoed, geen snacks, er kan water gedronken worden, meer niet. Jij wil opblijven toch? dan blijf je wakker ook. Na 3 dagen vallen ze hoe dan ook om en gaan ze hun bed wel waarderen gok ik zo. Licht de juf/meester even in dat kindlief er even een paar dagen bijzit als een zombie, maar dat je thuis bezig bent met een interventie. haha.

Is dit serieus..? Het gaat over een kind van twee. Die heeft geen enkel benul van tijd of van het nut van slapen. Laten opblijven tot ze omvallen vind ik ook echt bizar, alsof het kind die link gaat leggen en dan wel gaat slapen.

En huilen negeren, bij zo'n jong kind. Het leert dan niet wat jij wil wat het leert, maar alleen dat ie het maar in z'n eentje uit moet zoeken en dat mama geen zin meer in hem heeft. En ja, hij zal uiteindelijk van uitputting en ellende in slaap vallen, compleet over z'n toeren. Dat vind ik gewoon bruut.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:57

Hier is het vaak als ze te moe is dat het erg moeilijk is haar nat bed te brengen dan is ze gewoon te moe. Dit proberen we ook te voorkomen maar soms lukt dat niet. Middagslaapje slaat ze soms zelf over maar dan is de avond en ramp. Als het echt niet lukt dan ga ik ook naar bed en komt ze lekker bij mij slapen dan heeft ze daar gewoon behoefte aan. Is dan ook bijna altijd maar 1 nacht. En niet heel vaak.

Het heeft bij ons echt en paar weken geduurd voor we in de gaten hadden wat de rede was en wat werkte. In die tijd heeft ze veel bij ons geslapen had ze ook echt behoefte aan.

Ik ben van mening dat je naar je kind moet kijken en doen wat goed voor het kind en jezelf is. Dan werkt het het beste. En niet moet luisteren naar wat andere daar van viven vinden. Als het voor jullie werkt is het goed.

Hier heel veel commentaar gehad en nog af en toe over dat ze bij ons in bed slaapt. Wand als je niet uit kijkt wel ze nooit meer in haar eigen bed slapen. Daar geloof ik niet in. In ieder geval niet bij mijn dochter.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:58

Heeft hij een lampje aan op zijn kamer aan?
Vast ritueel, elke dag het zelfde.
Tanden poetsen, boekje lezen, in bed leggen, liedje zingen (bijvoorbeeld)
Waarschijnlijk is het besef van verlaten wat hij nu leert.
Je kan daarom hem in bed leggen, naast zijn bedje gaan zitten. Niet praten, gewoon er zijn meer niet.
Dit kan soms heel lang duren, ik heb wel eens 2 uur gezeten maar uiteindelijk sliep hij wel. En vaak snappen ze dit en krijgen ze het vertrouwen vrij snel

Roycemack ik lig echt helemaal dubbel om jou benaderen naar een kind van 2.
Een kind van 2 negeren of zolang op laten blijven dat het omvalt,
Dit zijn geen oplossingen in het belang van het kind

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:59

Wij gingen altijd zingend naar beneden, dankzij ons gehorige huis. Bleven we zingen. Soms ff stoppen maar dan ging boven de sirene aan. Dan maar weer zingen....altijd zelfde liedje onder de grond, onder de grond, daar woont een mol enz enz.
Maar hij bleef in bed en ging slapen op onze ahum zangkunsten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:02

RoyceMack schreef:
Iris82 schreef:
Het kind is 2 jaar oud!! Volgens mij heb jij teveel Super Nanny gekeken. :=

Hmm nee, het werkte bij mij (ik was wel iets ouder). Inmiddels hou ik van mn bed.
Niet zo betuttelend zijn over kinderen. Het is echt niet levensbedreigend schadelijk als je een paar dagen een interventie pleegt die jou maanden lang van je rust weerhoudt.
Behoeften van het kind ja, heel belangrijk maar die van jezelf dan?!?!?!
Draagkracht/draaglast mensen. Het is een kind, geen watje. Jeetje. Het gaat niet om maandenlange terror waarbij de structuur wegvalt. Het is een periode waar je doorheen moet en dan kan je prima afwijken van het 'normale' patroon. want nogmaals, het is een kind. Die kunnen ergens tegen. geloof me.

je zet jezelf op een andere plek, kinderen komen eerst had je er anders maar niet aan moeten beginnen. :o

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:04

conejo schreef:
Hier heel veel commentaar gehad en nog af en toe over dat ze bij ons in bed slaapt. Wand als je niet uit kijkt wel ze nooit meer in haar eigen bed slapen. Daar geloof ik niet in. In ieder geval niet bij mijn dochter.

Commentaar is een groot woord, maar hier ook wel vragen gehad. Ik gaf ook lang borstvoeding (DL is net een maand geleden gestopt) en dan krijg je dat nog sneller. Mijn standaard reactie? Ze slapen vast in hun eigen bed (of in ieder geval niet in mijn bed :+) als ze 18 zijn. _O-

Britta31

Re: Tips gevraagd: peuter wil niet naar bed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:08

Of ze "slaapt" in het bed van nog iemand anders :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:11

Wij hebben ook een 2 en zeg nee fase :D
Goed uitleggen wat je verwachting is en duidelijke afspraken maken (we lezen dit boek en dan doen we de slaapzak aan) waarbij we ook echt een ja/nee antwoord terug willen hebben, dat werkt hier heel goed.
Uiteraard gaat regelmatig de speenvarkenmodus aan, maar het uitleggen dat we ons gewoon aan het plan houden en krijsen niet gaat helpen geeft meestal als gevolg dat het daarna over gaat in krokodillen neptranen en dan is het leed eigenlijk alweer geleden aangezien je daar dan weer een grapje uit kunt maken.
Idem met niet willen gaan liggen. Dan zeg ik gewoon: nou ja dan moet je maar staand gaan slapen. Op het moment dat ik dan de deur dicht doe hoor ik dan heel zielig "ligge". Dan ga ik terug leg haar neer, dekentje erover en een stapel kusjes die ze mag aanwijzen.
Wees creatief.

Ik zal ook gewoon bekennen dat op het moment dat de "ik wil alles wat jij niet wilt" knop aanstaat ik gewoon stoicijns mijn kind in de houtgreep neem, de tanden poets, onder de arm naar boven sleep en dan nog eens vraag of ze nu weer mee gaat werken. Soms blijft het nee, meestal wordt het een neeja ja.
Ik ben dan vast een vreselojk slechte ontaarde moeder maar de volgende dag is ze dan doorgaans verbazingwekkend gezellig met tandenpoetsen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:22

Maar doe je dat met boosheid of doortastendheid? Ik denk dat daar het verschil in zit.
Ik zeul mijn zoontje eigenlijk zeker de helft van de tijd naar boven en tandenpoetsen is standaard in de houdgreep. Anders ligt ie binnen no time onder zn bed of staat ie op mn bed te springen. Alleen ik ga niet boos worden (helpt toch niet) maar blijf ik wel op een kalme maar doortastende toon uitleggen dat ie geen millimeter ruimte krijgt en dat het toch echt gewoon bedtijd is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:26

Gewoon zoals je met een dwars paard omgaat zeg maar: kalm en vast beraden, weinig emotie. Beetje autoritair misschien zelfs wel.
Mij boos of op de kast krijgen is niet bepaald eenvoudig dus dat is me ook nog niet overkomen in die 2 jaar :+

Ik drijg ook nooit met:als..dan dat..
Ook als ze dwars en opstandig is lees ik gewoon een boekje voor als ze eenmaal in bed zit. Soms krijst ze er dan doorheen en dan lees ik gewoon zachter. Uiteindelijk wil ze het immers toch wel horen namelijk :D
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-03-16 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:27

Ik zou niet weten waarom je dan ontaard zou moeten zijn.
Ik zeg ook 'voetje'als ik mn kleine man zn schoenen aantrek. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:28

Oh haha ik ook _O-

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:31

Hier een zoontje van 17 maanden. Bij 14 maanden werd het slapen een groot drama. We zijn toen over gestapt naar een peuter bedje. Wat een verademing was dat!

Verder hebben we elke dag t zelfde ritme.

Eten, even samen spelen dan gaat hij zelf spelen (dan word t namelijk saai) dan naar boven en mag hij nog even rommelen onder de douche. Gevolgd door tanden poetsen pyama en slapen.

Ik denk dat een peuter bed jullie al veel gaat helpen

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:31

Tanden worden hier ook gewoon in houdgreep gepoetst als de ik-ben-dwars-en-tanden-poetsen-WIL-IK-NIET knop aan staat :+ Tanden poetsen is geen discussie. Punt. Ik leg dan wel uit waarom ik tanden poetsen belangrijk vind en als het mogelijk is wil ik best een grapje maken onder het poetsen, waardoor de bui vaak zo om is. Dat helpt echter niet altijd. Peutermeisje weet heel hoed war zij wil en tot voor kort was NEE haar favo woord. :+ Maar slapen ook niet. Als ik er bij zat bleven ze altijd liggen (wiebelen en woelen als ze nog niet wilden).

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:36

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je hem gevraagd waarom hij niet naar bed wil.
Een kind van 2, 5 kan zich vaak al best formuleren. Misschien wordt je daar wijzer van. Geef het kind het gevoel dat hij gehoord wordt. Begin weer bij het begin, geef hem een veilig gevoel. Blijf bij zijn bed je zitten tot dat hij rustig, houd zijn handje vast of streel zijn rug. Als dit helpt bouw jehet weer rustig af.
Ik hoop dat het helpt. ( heb zelf ook een kindje van 2.5)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:48

MarlindeRooz schreef:
Heb je een vast ritme voordat hij gaat slapen?
Heeft hij last van nachtmerries? Hoor je dat door de babyfoon?
Heeft hij buikpijn? Andere pijn?
Heb je al melatonine geprobeerd?

Sorry hoor maar hier moet ik even op reageren. Hoe kan je bedenken dat je een kind van 2 die in een hele normale niet naar bed fase zit om melatonine te geven??? Je gaat een kind toch niet zomaar dit geven. En kom niet met het verhaal is gewoon bij de drogist te koop. Je geeft een kind niet zomaar medicatie hoe onschuldig het ook lijkt.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:55

Wat ik lees zit hij ook in een overgangsfase tussen wel en geen middagslaapje meer doen. Ik heb hier ook zo'n gup van ruim 2 rondlopen en die valt s'middags nog regelmatig in slaap, op die dagen krijg ik hem s'avonds echt niet vroeg naar bed. Op de dagen dat hij wakker blijft gaat hij wel netjes op tijd. Gaat vanzelf weer over en dan zal hij waarschijnlijk nog maar heel af en toe een middagslaapje doen, in de auto bijvoorbeeld.