Zijn mensen ook dieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn we dieren?

ja
500 (92%)
nee
40 (7%)
hè? wist ik niet?
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 541

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:41

Arianne95 schreef:
grappig dat je dat zegt. Voor mij is het namelijk allemaal allang achterhaald. ik geloof wel in enige mate van evolutie (dat organismen zich kunnen aanpassen aan hun omgeving), maar niet dat ze zich totaal kunnen veranderen van bijv. aap tot mens. Dat is voor mij echt de grootste nonsens die er is. :)

Grappig dat jij dat zegt, je beschrijft namelijk exact de evolutietheorie :+
Organismen passen zich aan aan hun omgeving (de sterksten overleven) en door de tijd heen zijn er dan heel langzaamaan veranderingen waar te nemen.
En als je die duizenden, miljoenen jaren uitspreid en bekijkt kun je een overgang zien van vroegere diersoorten naar wat we vandaag de dag hebben. Ook de mens valt daaronder.

Bokkertje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:42

Ik ben zelf niet gelovig, maar vind wel dat er even gezegd moet worden dat er weinig respect word opgebracht voor Arianne95.
Ze zegt duidelijk dat ze gelooft dat dieren geen ziel hebben, niet dat dat een bewezen feit is. In mijn ogen is het nutteloos om daarover in dicussie te gaan.
De evolutietheorie (waar ik zelf ook in geloof) blijft een theorie, ookal vind jij het misschien zo waarschijnlijk dat het voor jou een feit word.

Edit: ik moet weer moraalridder uithangen en ondertussen zijn we weer meerdere reacties verder en is er volgensmij niks aan de hand. Sorry mensen :+
Laatst bijgewerkt door Bokkertje21 op 22-03-16 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:42

verootjoo schreef:
Arianne95 schreef:
verootjoo schreef:
Bamii schreef:
Toch zie ik in de poll mensen die nee stemmen. Ben wel benieuwd naar de gedachtegang hierachter, oprechte interesse trouwens :D

Ik ook, want dat kan helemaal niet :')

Alle organismen zijn verdeeld in 5 rijken; dieren, planten, bacteriën, schimmels, eencelligen... Wij horen dus gewoon in het rijk der dieren :+
En dat is volgens mij gewoon basiskennis biologie van de middelbare school :=

Uhh verootje, er wel eens bij nagedacht dat die biologieboeken (bijna) allemaal gebaseerd zijn op de evolutietheorie? en dat dus niet iedereen daarin gelooft? ;)

Ja hoor, ik ben zelf ook christen, komt uit een redelijk 'zwaar' milieu, nu zelf PKN, maar ook hier midden op de bible belt op de reformatorische scholen wordt echt geleerd dat mensen bij het rijk der dieren horen ;)

Ik kom ook uit een zwaar milieu (ik ben inmiddels ook 'lichter'). Maar ik bedoel vooral dat dieren geen ziel hebben, dat begrijp jij dus. Daarom maak ik hier wel onderscheid in.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:43

De mens stamt ook helemaal niet af van de aap; we hebben een gemeenschappelijke voorvader met de mensapen, maar dat is niet hetzelfde.
En sinds dat is doorgedrongen tot de mens is dat gegeven ook meegenomen in de evolutietheorie, dus achterhaald? Neu valt wel mee hoor.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:43

Metaxa schreef:
ravellie schreef:
Nee,mensen zijn geen dieren

Toelichting?

Ik geloof in de schepping.
Daarbij geloof ik ook dat dieren bijzonder waardevol zijn en je ze met respect moet behandelen.
Maar ik geloof niet dat dieren een ziel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:44

En ik kom Arianne95 even supporten en steunen! *\o/*

eenitraM

Re: Zijn mensen ook dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:45

Ja mensen zijn dieren maar sommige mensen zijn beesten........ In bed <<) <<)

:')

Machie

Arianne95 schreef:
en daarbij geloof dat dieren geen 'ziel' hebben en mensen we.

Wat is een ziel dan volgens jou?

AlwaysH

Bokkertje21 schreef:
Ik ben zelf niet gelovig, maar vind wel dat er even gezegd moet worden dat er weinig respect word opgebracht voor Arianne95.
Ze zegt duidelijk dat ze gelooft dat dieren geen ziel hebben, niet dat dat een bewezen feit is. In mijn ogen is het nutteloos om daarover in dicussie te gaan.
De evolutietheorie (waar ik zelf ook in geloof) blijft een theorie, ookal vind jij het misschien zo waarschijnlijk dat het voor jou een feit word.

Er is niemand die hier weinig respect naar haar heeft, we behandelen alleen onze meningen, dat heet een discussie :o

Ik vind het mensen ook zeker dieren, omdat mijn geloof bij de Evolutie theorie ligt :j
Vind de Theorie van Darwin ook ontzettend interessant, maak met veel liefde de hoofdstuktoets over het hoofdstuk Evolutie bij Biologie.

musiqolog

Arianne95 schreef:
grappig dat je dat zegt. Voor mij is het namelijk allemaal allang achterhaald. ik geloof wel in enige mate van evolutie (dat organismen zich kunnen aanpassen aan hun omgeving), maar niet dat ze zich totaal kunnen veranderen van bijv. aap tot mens. Dat is voor mij echt de grootste nonsens die er is. :)

Achterhaald? Het bewijs voor de evolutie is overweldigend. Restanten van eerdere evolutionaire stappen (bijvoorbeeld het stuitje, waar je niets aan hebt - waarom zou een schepper dat erin zetten), fossielen van honderden miljoenen jaren oud, DNA en de moleculaire klok, directe waarneming van survival of the fittest bij veranderende ecosystemen, ingrijpende veranderingen bij E. coli-culturen gedurende twintig jaar...

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:46

Goof schreef:
Arianne95 schreef:

Organismen passen zich aan aan hun omgeving (de sterksten overleven) en door de tijd heen zijn er dan heel langzaamaan veranderingen waar te nemen.
En als je die duizenden, miljoenen jaren uitspreid en bekijkt kun je een overgang zien van vroegere diersoorten naar wat we vandaag de dag hebben. Ook de mens valt daaronder.

Weet ik Goof! ik weet aardig wat de evolutietherie inhoudt. Maar ik geloof dus dat de apen, de mensen, en alle dieren apart van elkaar gemaakt zijn, en niet dat de een van de ander afstamt.

Daarbij geloof ik wel in 'survival of the fittest', en dat er daardoor dus enige mate van aanpassing is. Ik zou heel slechtziend zijn als ik dit niet zag. ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:47

Arianne95 schreef:
verootjoo schreef:

Ja hoor, ik ben zelf ook christen, komt uit een redelijk 'zwaar' milieu, nu zelf PKN, maar ook hier midden op de bible belt op de reformatorische scholen wordt echt geleerd dat mensen bij het rijk der dieren horen ;)

Ik kom ook uit een zwaar milieu (ik ben inmiddels ook 'lichter'). Maar ik bedoel vooral dat dieren geen ziel hebben, dat begrijp jij dus. Daarom maak ik hier wel onderscheid in.

Maar wel of geen ziel is geen criterium om bij het rijk der dieren te horen, daar hoor je bij als je aan deze definitie voldoet:

Dieren zijn in beginsel met zintuigen uitgeruste, meercellige organismen, die hun energie niet door fotosynthese opwekken, maar deze uit organische stof betrekken (verkregen door andere organismen op te eten en te verteren) en die zuurstof voor hun stofwisseling nodig hebben. De meeste dieren kunnen zich bewegen.

Aan ze definitie, die is vastgesteld en dus een feit is, voldoen wij en dus zijn wij dieren. :)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 22-03-16 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:47

dunja_11 schreef:

Jeeeej dankjewel! :D

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:48

Ben blij dat je reageert Arianne (en inmiddels ook anderen. Gaat zo snel, ik kan niet iedereen meer bijhouden :P )Interessant om te lezen hoe andere mensen denken.

Ik ben zelf christelijk opgevoed en bijna iedereen in mijn omgeving is dat nog steeds (alleen ik niet meer, maar das een ander onderwerp :D ). Ik heb altijd geleerd dat dieren ook een ziel hebben en dus ook naar de hemel gaan. Waarom zou een schepsel van god dat niet gaan?

Arianne95 schreef:

Niet aanvallend bedoelt trouwens! ik wil liever geen haat-reacties oproepen. Maar voor mij is mijn geloof in de schepping een feit, en daarbij dus dat mensen geen dieren zijn :o

Een organisme past zich aan aan zijn omgeving, als dat miljoenen (zo niet miljarden) jaren doorgaat krijg je 2 hele aparte soorten die dezelfde voorouder hebben.

Edit. Topic gaat erg snel, excuses als ik nu weer dingen herhaal :+

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:48

Goof schreef:

Even een kleine verbetering; Darwin had het over the survial of the fittest. Dat is niet persé sterkste. ;)

Om op TS in te gaan; ja, mensen zijn dieren want wij hebben dierlijke cellen.
Laatst bijgewerkt door Fink op 22-03-16 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:49

dunja_11 schreef:

Met welke argumenten?

Felicxa

Arianne95 schreef:
dunja_11 schreef:

Jeeeej dankjewel! :D

Mag ik dan (puur uit intresse) vragen waaronder mensen voor jou/jullie vallen als het geen dieren zijn?

Fenrir

Ik denk dat er zeker verwantschap is tussen de twee; wij mensen vallen ook onder de 'zoogdieren'.
Maar ik vind dat er wel een verschil is tussen de mens en de rest van het dierenrijk, wij bezitten namelijk oa een bepaalde vorm van bewustzijn wat er in de dierenwereld niet in die mate te vinden is (voor zover we weten - maar ik ga er even vanuit dat dat niet zo is). Dat wil zeggen, nog niet. Mensen hebben ook hun 'dierlijke' kant maar tegelijkertijd is er nog iets extra's. Daarmee bedoel ik overigens niet dat het een beter zou zijn dan de ander, het is gewoon anders. Tussen een insect, een vogel en een geit zitten immers ook verschillen.

NoorWJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:51

ravellie schreef:
Arianne95 schreef:
Wow! ik had niet gedacht dat er zoveel mensen ja zouden stemmen! :o

Ik ben een nee-stemmer, en dit heeft bij mij inderdaad met geloof te maken ;)

ik ben namelijk christen, ik geloof in de schepping, en daarbij geloof dat dieren geen 'ziel' hebben en mensen wel. Dit is voor mij het belangrijkste verschil. Dit betekent dus ook dat dieren niet naar een hemel oid gaan, en mensen wel!

Wij als mensen hebben de verantwoordelijkheid gekregen om goed voor de dieren te zorgen.

Ik begrijp wel dat wanneer je niet gelovig bent, het heel logisch lijkt dat mensen dieren zijn.

Idem

Hier nog iemand die er zo over denkt! :)

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:51

Machie schreef:
Arianne95 schreef:
en daarbij geloof dat dieren geen 'ziel' hebben en mensen we.

Wat is een ziel dan volgens jou?

De geest van de mens. een mens heeft een lichaam en een ziel. Het lichaam vergaat wanneer je doodgaat, de ziel blijft bestaan na de dood.

Dieren hebben alleen een lichaam, dus alles houdt op voor ze wanneer ze dood gaan. [al geloof ik ook graag dat mijn paardjes wanneer ze dood gaan voor altijd door groene weides mogen huppelen :o ]

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:52

Yunomi schreef:
Wij stammen niet af van apen maar hebben een gemeenschappelijke voorouder, dat is wel een belangrijk verschil. Onze staart hebben we in de loop van de evolutie verloren aangezien we deze niet meer nodig hebben.
Maar ja, wij vallen gewoon onder de categorie (zoog)dieren. We kunnen onszelf wel superieur vinden en ons boven 'de rest' plaatsen maar dat is niet de realiteit.

Edit: zover ik weet onderscheiden gelovigen mensen van dieren aan de hand van dat wij een ziel zouden hebben en dieren niet.

_/-\o_ Mijn biologen-hart is weer een beetje hersteld.
Daarbij, wij vinden onszelf idd superieur aan andere dieren. Maar is veel opzichten zijn wij dit absoluut niet. Honden ruiken beter, arenden zien beter en ga zo maar door. Het enige waar wij superieur in zouden kunnen zijn (geen idee hoe je het zou moeten controleren) is ons intelect/denkvermogen.

Ik heb overigens een protestantse opvoeding gehad, incl bijbel (ik ben zelf niet gelovig), maar ik kan niet begrijpen waarom evolutie niet zou bestaan. Hoe zou je de enorme berg bewijzen vóór de evolutietheorie willen verklaren zónder evolutie?

Vergeet trouwens niet dat Darwin 0 verstand had van genetica en 'Survival of the fittest' in zijn tijd echt revolutionair was. Het is niet raar dat er fouten in zijn theorie zaten; dat heet wetenschap.

Ik vind dus ook dat mensen dieren zijn }:0

tamary

Goof schreef:

Niet de sterksten (dat waren als mensachtigen bv neanderthalers), maar de soort/variant die zich het beste en snelste kan aanpassen aan veranderende omstandigheden als klimaat of wat een andere diersoort doet.

musiqolog

Arianne95 schreef:
De geest van de mens. een mens heeft een lichaam en een ziel. Het lichaam vergaat wanneer je doodgaat, de ziel blijft bestaan na de dood.

Dieren hebben alleen een lichaam, dus alles houdt op voor ze wanneer ze dood gaan. [al geloof ik ook graag dat mijn paardjes wanneer ze dood gaan voor altijd door groene weides mogen huppelen :o ]

De geest van de mens zit in de hersenen. Dat heeft modern onderzoek echt wel aangetoond.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:53

Hoeveel verschillende voorouders etc moeten ze eigenlijk nog vinden voordat de wetenschap het van het boekje wint?

Er blijven skeletten gevonden worden die een prachtige ontwikkeling naar de moderne mens laten zien namelijk, en ik vraag me af hoe de gelovigen daar dan tegenaan kijken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:53

maar Arianne95 als dat zo zou zijn zoals jij zegt; dat dieren alleen maar een lichaam hebben. Hoe verklaar je dan dat ieder dier zn eigen persoonlijkheid heeft?