Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
NatasjavE schreef:Free2 schreef:Ik moet trouwens wel zeggen dat ik de mountainbikers die ik in het bos tegenkom vaak een stuk socialer vindt dan de wielrenners op de verharde weg.
Heel erg mee eens. Met de mountainbikers hier gaat het eigenlijk altijd goed.
Desiree schreef:eeuwen en eeuwen lang zijn we totaal afhankelijk geweest van paarden. Bij alles hadden we ze nodig. Bij het bouwen van gebouwen, bij het verbouwen van voedsel, bij het vervoeren van alles wat we zelf niet konden dragen en bij het verplaatsen op grotere afstanden.
En nu hebben we ze efkes niet meer nodig en plotseling willen mensen niets meer van paarden weten. Zo typisch he.
NatasjavE schreef:Zoe_97 schreef:als auto moet je gewoon nergens voor afremmen dat niet oversteekt bedoel ik.
Een auto moet zich aanpassen aan de overige verkeersdeelnemers.
Als er dus een potentieel gevaar op de weg is moet een auto gewoon afremmen.
(artikel 5)
Zoals gezegt...op een weg waar je 50 mag en er is een kindje van 3 a 4 jaar wat leert fietsen op het niet afgesloten fietspad...daar mag je echt niet met 50 langs scheren.
Je laat je gas los en gaat er ruim omheen.
Met paard exact hetzelfde.
Desiree schreef:eeuwen en eeuwen lang zijn we totaal afhankelijk geweest van paarden. Bij alles hadden we ze nodig. Bij het bouwen van gebouwen, bij het verbouwen van voedsel, bij het vervoeren van alles wat we zelf niet konden dragen en bij het verplaatsen op grotere afstanden.
En nu hebben we ze efkes niet meer nodig en plotseling willen mensen niets meer van paarden weten. Zo typisch he.
19marjo90 schreef:Ik heb er ook geen goed woord over. Net als mountainbikers. Daarbij ben ik ook wel eens midden op het pad gaan staan...
Ook heb ik wel eens een groep wielrenners langs mij gehad (stuk of 15) die heel hard begonnen te schreeuwen dat ze erlangs wilden, terwijl mijn paard al in de berm naast het fietspad liep. Hij schrok en tilde dreigend zijn achterheen op. De voorste wielrenner week uit en doordat ze zo dicht achter/naast elkaar fietsten, gingen er 3 onderuit. Er was er een die onder het bloed zat en een gebroken sleutelbeen had. Politie kwam er ook bij.... Van schrik ben ik superboos op mijn paard geworden
Ze heeft de fiets uitgebreid bestudeerd en ik heb de fietser uitgelegd waarom paarden zo heftig kunnen reageren. Positieve ervaring voor allemaal
verwacht jij echt van mensen dat die zich gaan verdiepen in een dier die voor sommige mensen een hobby is omdat ze voor onze voorouders onmisbaar waren??
dat scheelt een hoop ergenis en als iedereen het doet wordt het tolerantieniveau van iedereen een stukje hoger
Desiree schreef:19marjo90 schreef:Ik heb er ook geen goed woord over. Net als mountainbikers. Daarbij ben ik ook wel eens midden op het pad gaan staan...
Ook heb ik wel eens een groep wielrenners langs mij gehad (stuk of 15) die heel hard begonnen te schreeuwen dat ze erlangs wilden, terwijl mijn paard al in de berm naast het fietspad liep. Hij schrok en tilde dreigend zijn achterheen op. De voorste wielrenner week uit en doordat ze zo dicht achter/naast elkaar fietsten, gingen er 3 onderuit. Er was er een die onder het bloed zat en een gebroken sleutelbeen had. Politie kwam er ook bij.... Van schrik ben ik superboos op mijn paard geworden
Maar kon jij of je paard er dan echt iets aan doen dat je boos werd op je paard? De wielrenners waren toch fout?
Mensen zijn gewoonlijk toch bang voor het achtereind van een paard en blijven er toch bij weg?
19marjo90 schreef:Ik heb er ook geen goed woord over. Net als mountainbikers. Daarbij ben ik ook wel eens midden op het pad gaan staan...
Maar hadden waarschijnlijk geen weet van een eventuele reactie van jouw paard. Als ze dat hadden geweten waren ze waarschijnlijk wel afgeremd en hadden ze in de eerste plaats misschien minder gebiedend geschreeuwd
oomens schreef:Datzelfde artikel 5 zegt dat je ook zelf niet dat gevaar mag creëren of ander verkeer mag hinderen. Bewust dwars midden op de weg gaan staan met je paard lijkt mij wel onder hinderen vallen en als wielrenners er alleen ongeschonden langs komen door zich halsoverkop in de berm te laten vallen, dan zou je misschien ook nog wel van gevaar veroorzaken kunnen spreken.
Desiree schreef:Toch vind ik het wel gek dat je als ruiter met bijvoorbeeld een motorcrosser veel minder snel problemen krijgt dan met wielrenners. En motorcrossers gaan toch ook hard. En toch kunnen die wel inhouden en afstand nemen en voor wielrenners is dat moeilijk. Dan ligt dat toch aan de wielrenners? Je kunt ruiters wel overal de schuld van geven, maar dan zouden ruiters dus met alle weggebruikers problemen moeten hebben. Wielrenners springen er vaak boven uit.

verootjoo schreef:Ja maar je snapt toch wel dat het echt niet goed trainen is om constant af te remmen en weer op te trekkenHet doel van de training is het lang fietsen op een zelfde tempo.
Josien_ schreef:Omdat motorcrossers er veel minder zijn
Victory-Boy schreef:verootjoo schreef:Ja maar je snapt toch wel dat het echt niet goed trainen is om constant af te remmen en weer op te trekkenHet doel van de training is het lang fietsen op een zelfde tempo.
Ik snap dat het beter traint als je lekker je gang kan gaan, maar wielrenners zullen zich toch ook echt bewust moeten zijn van het feit dat andere mensen óók gebruik maken van de weg. En ook die mensen willen lekker ongestoord hun training/hobby doen te paard, hardlopend, met de hond, in een sportauto of wat dan ook.
Gewoon rekening met elkaar houden, afremmen waar nodig, een bedankje hier en daar, ja ... soms even afstappen als dat nodig is.
Als ik met m'n endomondo mijn "looptraining" (met m'n hond erbij) doe wil ik eigenlijk ook niet stoppen of langzamer gaan, maar helaas moet het soms (regelmatig eigenlijk) en doe ik het uiteraard ook. Wielrenners kunnen dit ook, ookal is het niet leuk.
Wil je echt ongestoord trainen, ga dan naar een baan toe, al zal dat zeker niet leuker trainen. Zelfde met paardrijden natuurlijk ook, wil je geen last van medeweggebruikers of geen rekening houden met, blijf dan lekker in de bak rijden. En dat geldt natuurlijk ook voor elke andere sport/hobby/wat dan ook.
Rekening houden met elkaar, geven en nemen en soms wat inslikken, tolerant zijn (hé, daar is ook al een topic over, haha). Asociale mensen zul je helaas altijd houden, daar ben ik ook wat minder tolerant voor.
begrip kun je kweken
Victory-Boy schreef:verootjoo schreef:Ja maar je snapt toch wel dat het echt niet goed trainen is om constant af te remmen en weer op te trekkenHet doel van de training is het lang fietsen op een zelfde tempo.
Ik snap dat het beter traint als je lekker je gang kan gaan, maar wielrenners zullen zich toch ook echt bewust moeten zijn van het feit dat andere mensen óók gebruik maken van de weg. En ook die mensen willen lekker ongestoord hun training/hobby doen te paard, hardlopend, met de hond, in een sportauto of wat dan ook.
Gewoon rekening met elkaar houden, afremmen waar nodig, een bedankje hier en daar, ja ... soms even afstappen als dat nodig is.
Als ik met m'n endomondo mijn "looptraining" (met m'n hond erbij) doe wil ik eigenlijk ook niet stoppen of langzamer gaan, maar helaas moet het soms (regelmatig eigenlijk) en doe ik het uiteraard ook. Wielrenners kunnen dit ook, ookal is het niet leuk.
Wil je echt ongestoord trainen, ga dan naar een baan toe, al zal dat zeker niet leuker trainen. Zelfde met paardrijden natuurlijk ook, wil je geen last van medeweggebruikers of geen rekening houden met, blijf dan lekker in de bak rijden. En dat geldt natuurlijk ook voor elke andere sport/hobby/wat dan ook.
Rekening houden met elkaar, geven en nemen en soms wat inslikken, tolerant zijn (hé, daar is ook al een topic over, haha). Asociale mensen zul je helaas altijd houden, daar ben ik ook wat minder tolerant voor.