Hoe is jouw relatie met jouw broer/zus?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe is jouw relatie met jouw broer/zus

Mijn broer/zus is mijn beste vriend(in)
92 (16%)
We zien elkaar enkel bij gelegenheid (verjaardag, kerst, etc)
101 (17%)
We hebben regelmatig contact (zowel fysiek als bijv telefoon)
212 (37%)
Ik kan niet met en ik kan niet zonder
78 (13%)
Ik heb geen contact met mijn broer/zus
51 (9%)
Anders
31 (5%)

Totaal aantal stemmen: 565

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:46

Mijn zusje is echt mijn beste vriendin, wij zijn zo ontzettend hetzelfde.
Zelfde humor, zelfde liefde voor paarden. Ik zou me echt geen leven zonder haar kunnen (en willen) voorstellen. <3

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:47

Met mijn broer was het altijd heel erg lastig. Hij was de autist die zich bij niemand kon inleven of uiten, ik het gevoelige meisje die zich zogenaamd altijd aanstelde en dan zaten we ook nog eens beide ontzettend met onszelf in de knoop op totaal andere vlakken.
Pas toen ik en hij ouder werden (ik 15, hij 18) begonnen we onszelf en elkaar beter te begrijpen en kregen we ook raakvlakken bij elkaar.
Nu hebben we het nog steeds niet echt over persoonlijke dingen. We hebben het nooit over onze stomme vader, liefdesleven. Enkel soms een beetje flauw en oppervlakkig, als een grapje. Dat is voor hem vooral lastig, daarin komt heel erg zijn autistische kant opspelen. Ook met knuffels is dat zo, we geven elkaar nooit een knuffel. Al merk ik de laatste tijd dat hij daar stiekem wel behoefte aan heeft.
Voor de rest kunnen we super kletsen over van alles en nog wat, hij komt wel eens hier thuis eten of ik kom bij hem langs. Het is voor hem soms lastig om contact op te nemen, dus komt dat vooral uit mijn kant.
We zien elkaar regelmatig op dezelfde feestjes en happenings in de stad, wat altijd gezellig is. Ook kom ik standaard naar optredens van zijn band, waarvan ik weet dat hij dat echt heel erg waardeert (maar niet durft te zeggen).

Oh ja, en we sturen elkaar altijd grappige filmpjes/GIF's via facebook. :+
Laatst bijgewerkt door Suliko op 16-03-16 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:48

Ik heb een jongere en een oudere broer, ik scheel met allebei 4 jaar. Met mijn jongere broertje heb ik niet zoveel, we komen elkaar wel eens tegen bij technofeestjes, maar hij is erg op zichzelf. Met mijn oudere broer kan ik goed overweg, we hebben altijd samen paarden gehad en we hebben dezelfde humor.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:48

Mijn broer en ik waren vroeger kat en hond. Elkaar altijd treiteren en uitdagen, ruziemaken en zelfs vechten.
Tot de eerste week dat hij op kot ging en ik op donderdag al huilend aan de telefoon hing: "wanneer kom je naar huis?".
Sindsdien zijn we de beste vrienden, we zien elkaar elke week, ondanks dat we op een goede 50km uit elkaar wonen en spreken regelmatig af om ook met de aanhangsels en/of de familie iets leuks te doen.
Hij is peter van mijn (nu nog ongeboren) kind en als ik ooit trouw, wil ik dat hij getuige is, want hij is de belangrijkste persoon in mijn leven.
Hoe stabiel dat hij is, dat heb ik nodig.

Myrsky

Re: Hoe is jouw relatie met jouw broer/zus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:51

Mijn zus is by far mijn beste vriendin. We delen echt alles en ik kan me ook zeker geen leven zonder haar voorstellen <3

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:53

Ik heb een (half)zusje van 25 en 2 stiefbroertjes van 20.

Ik zie of spreek m'n zusje niet meer.
Was een hele bewuste keuze om het contact (iig tijdelijk) af te kappen, ben nl helemaal klaar met dat gezeik van/met haar elke keer.
Laatste keer dat het is geëscaleerd was toen ik mijn kat heb moeten laten inslapen, is 3 jaar haar kat geweest en ze keek er bijna nooit naar om, ik heb hem overgenomen en kon hem na 5 maanden bloed, zweet en tranen erin gestoken te hebben laten inslapen en als dank kreeg ik een scheldkanonnade omdat ze het op facebook moest lezen en ik daarmee haar dag had verpest.
Dat ik haar 10 uur(!) heb geprobeerd te bereiken, talloze keren heb gebeld, gesmst en geappt en zij me gewoon negeerde maar wel de hele tijd online was vergat ze voor het gemak maar even.
Een maand later nam ze out of the blue contact met me op, neefje is dan en dan jarig, we laten het achter ons en kom gewoon naar de verjaardag.
En toen ik aangaf dit niet zo makkelijk achter me te kunnen laten maar wel openstond voor een gesprek kreeg ik wederom een scheldkanonnade over me heen.
Toen was het voor mij klaar.
Onze moeder vind dat we het maar moeten bijleggen, ook omdat m'n zusje inmiddels bij haar vriend weg is en wel wat zusterlijke steun kan gebruiken.
Ik heb daar geen zin in, het is nog maar de vraag of het überhaupt weer goed komt want ik ben het beu.
Het is al vaker gebeurd dat we een periode geen contact hadden, nadat we het dan weer hadden bijgelegd gaat het eventjes goed en dan begint de ellende weer, vooral omdat zij in alles haar zin wil hebben en ik dat niet tolereer want ik heb net zoveel recht op iets willen/doen als zij en mijn zin doen.

M'n stiefbroertjes heb ik nooit veel contact mee gehad, we zitten in totaal andere fases van het leven en we wonen ook best ver van elkaar af maar hebben ook niet heel veel met elkaar.
We lezen af en toe wat van elkaar op facebook en als het gezin eens samenkomt is het best gezellig maar daar blijft het ook bij. :)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:53

heb maar op "anders" gestemd. Heb 1 jonger broertje (nou, ja hij is inmiddels ook al 33) en op zich hebben we altijd wel een normale broer/zus relatie gehad. Alleen zijn er in de laatste jaren zoveel (nare) dingen voorgevallen, dat de relatie inmiddels toch wel gecompliceerd genoemd kan worden. Momenteel probeer ik wat meer afstand te nemen, ook om mezelf te beschermen. Alleen is dat best heel lastig, ook omdat ik zie dat mijn ouders er ook enorm mee worstelen en ik hen graag wat zorgen uit handen wil nemen. Ze hebben zelf ook al genoeg ellende aan het hoofd. Het is alleen weer zo moeilijk om te voorkomen dat ik er zelf aan onderdoor ga. Kortom, als het moet gaan we door het vuur voor elkaar, maar er zijn genoeg moment waarop ik jank van frustratie en wilde dat alles anders was gegaan (dat willen we allemaal trouwens, de oorzaak van dit alles ligt grotendeels aan omstandigheden en gebeurtenissen waar we niks aan hebben kunnen doen).

edit: momenteel zitten we trouwens in een redelijk rustige fase en lijkt er weer wat licht aan de horizon te komen. Maar de ervaring leert dat rust relatief is...
Laatst bijgewerkt door Moska op 16-03-16 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:55

Ts als jij je zo ergert aan je zus kan je beter afstand nemen.
Dat je familie bent, betekent niet dat je elkaar aardig moet vinden.

Overigens vind ik mijn schoonzusje ook erg aardig.
Die zie en spreek ik ook zeer regelmatig.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:55

Ook bij mij is mijn zus m'n beste vriendin <3 En we zijn echt niet in alles hetzelfde, maar toch matchen we gewoon goed! Vroeger overigens helemaal niet, toen was het haat en nijd en dat heeft geduurd tot we beide (maar vooral ik) wat volwassener geworden zijn :+

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:57

Jeetje, ik lees best veel verhalen waarbij het totaal niet oké is..

Mijn broer en ik hebben een goede relatie. Vroeger deden we al veel samen en dat is eigenlijk altijd wel zo gebleven. Appen elkaar regelmatig en ga ook regelmatig even langs. Prima contact dus!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:59

M'n broer en ik wonen beide nog thuis. Hij is 21 en ik 18. Wat hebben wij veel ruzie gemaakt vroeger, vooral toen we beide nog flink puberde. Nog steeds gaat het nog niet altijd 100%, maar de laatste paar jaar gaan we beter met elkaar om. Hij zal nooit m'n beste vriend worden, maar we kunnen nu wel gezellig doen samen. Vroeger speelden we ook wel samen hoor, en hij heeft me dingen met voetbal en vuurwerk geleerd. Nu zijn we wel eens een weekendje samen thuis, dat gaat prima met samen koken en tv-kijken/spelletjes doen. Of samen een blok vormen tegen onze ouders :+

Ik zou absoluut niet zonder hem willen, maar een betere band zou soms leuk zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 17:00

luuntje schreef:

En m'n ouders dan? Pasen komt er weer aan....

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:02

Ik was altijd 2 handen op 1 buik met m'n zusje totdat er persoonlijke omstandigheden kwamen waardoor we uit elkaar gedreven zijn. Daarna kwam ze in de puberteit dus haten is een groot wordt maar ik heb wel echt een hekel aan d'r. Wil daarom alleen al het huis uit. Hoop toch dat als we niet meer onder 1 dak wonen en allebei mentaal volwassen zijn, dat de band weer hersteld kan worden.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:08

Chiave schreef:
Zou ik hier ook een vraag neer kunnen leggen?

Ik twijfel erg of ik wel in ga op de uitnodiging voor de bruiloft van mijn zus, waar ik een heel slechte band mee heb... Zijn jullie op komen dagen op de bruiloft van jullie broer of zus waarmee jullie een slechte band hebben/hadden? Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om leuk te doen daar terwijl ik weet wat voor grappen ze uitgehaald heeft. :\

Ik zou wel gaan. Zij heeft je uitgenodigd, dus toch de moeite genomen om je erbij te hebben. Bovendien heb je grote kans dat jij de boeman bent als je niet op de bruiloft van je zus komt, dus dat het altijd tegen je gebruikt zal worden. En dat kun je nooit meer terug draaien...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:09

LadyMadonna schreef:
luuntje schreef:

Pasen heeft twee dagen, eerst de ene dan de andere zus op bezoek bij de ouders. Kerst idem.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:09

LadyMadonna schreef:
luuntje schreef:

Kun je niet afspreken met je ouders dat jij bijv eerste paasdag komt en je zusje 2e paasdag?
Of dat je de dag voor of na Pasen komt?

Ik heb de feestdagen opgeofferd, de verjaardagen en het contact met m'n neefjes, ook de bezoekjes aan m'n moeder omdat m'n zusje nu weer thuis woont en m'n moeder haar niet een paar dagen naar haar vader stuurt.
M'n moeder is van mening dat iedereen gewoon bij haar thuis komt en willen er 2 geen contact met elkaar dan hebben ze pech.
Nu is m'n moeder verplicht om naar mij te komen als ze me wil zien want ik verdom het toch echt om daarheen te komen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:18

vilheide schreef:
meisje2000 schreef:
Ik heb een broer maar als iemand aan mij vraagt of ik broers of zussen heb zeg ik resoluut nee. Hij heeft te veel dingen geflikt bij mij en mijn ouders om hem nog als broer te zien. Tevens is hij van de aardbodem verdwenen en weet niemand waar hij is. (Zelfs instanties weten het niet) voor het zelfde is hij overleden en weten we het niet eens

Klinkt mij bekend in de oren. Ook mijn broer heeft dingen geflikt waardoor ik geen contact meer met hem wil. Ik heb ook geen idee waar hij momenteel woont. Hij heeft in elk geval behoorlijk wat mensen opgelicht.

Bij ons was het zo erg dat mijn ouders hun woning en alles zijn kqijt geraakt door zijn oplichtingspraktijken. Nee voor mijngeen browr meer. Hij weet ook dat als hij hier aan de deur komt hij tussen 6 planken weer vertrekt. Zo erg is het dus. En het klinkt misschien hard maar zover heeft hij mij nu en ik zeg zoiets niet snel

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:23

Wij hebben geen contact meer.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:28

Mijn broertje (3,5 jaar jonger) en ik wonen allebei nog thuis maar hebben amper contact met elkaar. Hij zit er eigenlijk alleen maar bij het eten bij.
Maar nou is dat ook een echte puber (bijna 17 jaar) en is zijn enigste interesse voetbal waar ik niks mee heb.

Mijn zus (3 jaar ouder) woont al een aantal jaar niet meer thuis. Sinds zij haar huidige vriend (inmiddels verloofde) heeft leren kennen en bij hem is gaan wonen, is het contact tussen ons een beetje verwaterd.
We hebben af en toe eens contact via Facebook chat, ze komt heel soms één dagje hier en verder zien we elkaar bij gelegenheden.
Nou moet ik wel zeggen dat zij aan de andere kant van het land woont en geen eigen auto heeft. Maar ik mis het contact wat we vroeger hadden wel.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:32

Ik kan prima met mijn broer overweg, maar hebben niet echt veel contact.
Hij woont niet meer thuis. We zien elkaar als hij soms thuis komt eten of op verjaardagen/feestjes etc.
Zie hem eigenlijk zelden zonder mijn ouders.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:35

Mijn broer en ik hebben nooit een goede band gehad. Nu wonen we 2,5 uur rijden uit elkaar dus zien we elkaar sowieso bijna nooit meer. Alleen met verjaardagen en kerst. Verder hebben we weinig contact, heel sporadisch eens via whatsapp. Als we elkaar zien kunnen we normaal met elkaar omgaan maar we moeten niet teveel bij elkaar zijn want dan ontstaan er alleen maar irritaties :o

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:51

Mijn relatie met mijn zus is niet goed. Ze heeft altijd gigantisch op me neergekeken en sinds ze het huis uitging is het contact verder verwaterd. Heb vanuit mijn kant nog pogingen gedaan om contact te houden, maar ze belde/appte nooit terug. Ook ging ze niet in op uitnodigingen. Sinds een paar jaar heb ik het contact maar opgegeven en zie ik haar nog zelden bij mijn ouders. Dan maakte ze vaak nog akelige opmerkingen. Sinds ik het contact heb opgegeven heb ik ook rust in mijn hoofd. Toch doet het me ook verdriet dat we bijna geen contact hebben. Je blijft toch familie.

annedv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:59

Mijn broer is 2,5 jaar ouders als dat ik ben. En ik kan wel zeggen dat hij echt mijn beste vriend is! Ik denk al sinds dat ik een jaar of 12 ben, dat we echt een goede band hebben. Daarvoor hadden we nog wel ruzie, nu alleen af en toe ff klein ding maar nooit echt ruzie. Zijn uur erna ook weer dikke vrienden. Ik vind het ook echt heerlijk om zo'n band met hem te hebben, dus hoop dat het nog een poosje duurt voordat hij uit huis gaat.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:08

Ik heb 6 zussen en 7 broers, we hangen erg aan elkaar.
Eens per jaar gaan we een week weg met de zussen op vakantie en een paar keer per jaar een dag uit.
Ik ben een nakomertje, tussen mij en me broer boven me zit 5 jaar verschil tussen.

Afbeelding

Mijn broers en zussen, kinderen en kleinkinderen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:18

Brainless schreef:
marleen_usar schreef:
Mijn broer is gehersenspoeld door zijn vrouw en wil met de hele familie niks meer te maken hebben al jaren? Een tijdje geleden hoorde ik via via dat ik 2 keer oud tante ben geworden.

Grappig...
Ik ben zo iemand die ervan beschuldigd wordt mijn man te hebben gehersenspoeld.
:+

Ik ook! Maar dat is meer mijn schoonmoeder dan zijn broer, maar ook die zien we nooit want die woont bij mama dus daarvoor ben ik ook een heks. :Y)