Irritante huisgenoot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:52

iirrssjjee schreef:
Brainless schreef:

Denk je dat echt?
En tot die tijd moet ik in een paasei bende bivakkeren en hopen dat ze een x tot inzicht komen?
Wat ze op hun kamer doen moeten ze zelf weten, maar de gezamenlijke ruimtes hebben ze gewoon opgeruimd te houden.

Nouja, bij ons heeft het altijd zo gewerkt ja ;). Samen leven is je ook aan bepaalde dingen aanpassen.

Het is van de zotte dat iemand anders JOU zooi moet opruimen omdat zij er last van hebben? Gadverdamme wat een egocentrische instelling. Jij komt er wel in het leven.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:53

Brainless schreef:
@iirrssjjee
Maar blijkbaar alleen voor degene die zich het snelste ergert.. die heeft pech en moet gaan opruimen.
Degene die de zooi maken komen er dan mee weg; want die irriteren zich niet.

Ja precies, zeker de ''laat het gewoon staan totdat die andere zich irriteert''... totdat er schimmel op de schimmel groeit. BLUH.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:54

Zoals ik al zei; diegene gaat zich echt wel er aan ergeren na een poosje hoor, hier slingeren ook de sokken door het hele huis, tsja, zit het niet in de wasmand, word het niet gewassen en na 1,5 week heeft ie dus geen schone sokken meer. Ik erger me aan die sokken, maar hij op dat moment toch echt wel iets meer als ik. Ik moet even 1,5 week op mijn tanden bijten, maar het word daarna toch echt zelf opgeruimd.

Anoniem

Nou ja, ik snap het punt ergens wel een beetje. In een studentenhuis moet je zoeken naar compromissen. Betekent niet andermans zooi opruimen, maar wel dat je af en toe iets zal moeten schoonmaken dat jij niet vies hebt gemaakt. Ik ga ook wel eens met de wc-borstel door de plee als m'n huisgenoot weer eens niet heeft gezien dat er remsporen in zitten. Heb een tijdje met een gast gewoond die per se wou dat er elke dag een stofzuiger door het huis ging. Zelf ben ik gewoon niet zo, ik vind het niet nodig en ik ga dus ook niet elke dag een kwartier staan stofzuigen. Als hij dat wel wilt is dat z'n goed recht, maar dan mag hij dat zelf doen :=

Tomaatje

Brainless schreef:
@iirrssjjee
Maar blijkbaar alleen voor degene die zich het snelste ergert.. die heeft pech en moet gaan opruimen.

De oplossing is dus: je niet ergeren. :)* zennnnn, adem in, adem uit.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:55

Zoals ik al zei, mijn kamer is te klein om er een wasrek in kwijt te kunnen. En fijn dat iedereen mij nu een irritant persoon vindt.
Sorry maar ik kruip NIET in de slachtofferol.

Waarom reageerd iedereen zo chagerijnig op elkaar. Ik vraag anders wel of dit topic gesloten kan worden.

NOGMAALS
Ik uit alleen mijn frustratie en vraag om jullie mening. Niet op(elkaar) de grond te in te trappen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:55

Samenwonen vereist enige communicatie. Dus gewoon aankloppen en zeggen: "Joh, ik merk aan je dat je het heel vervelend vindt dat ik niet altijd alles keurig opgeruimd heb. Ik woon hier nog maar een maandje, maar ik wil het een fijn maandje voor ons houden; hoe kunnen we het afspreken zo dat we allebei gelukkig zijn? Kun jij er mee leven als ik beloof mijn afwas binnen 24 uur te doen, zelfs als het daardoor wel een keer een nachtje blijft staan? En zal ik dan zorgen dat ik mijn was op mijn kamer neerzet zodra het droog is?"

Geeft zij aan wat zij wil, kan jij zeggen of je akkoord bent... opgelost. :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:55

Tomaatje schreef:
Brainless schreef:
@iirrssjjee

De oplossing is dus: je niet ergeren. :)* zennnnn, adem in, adem uit.

:D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:56

Shadow0 schreef:
Brainless schreef:
Dat wordt fijn samenwonen zo; de 1 zal dan altijd "verplicht" worden de troep van een ander op te ruimen omdat diegene het graag wel netjes heeft.
Dan hoeft de rommelmaker nooit wat te doen.

Maar dat werkt omgekeerd natuurlijk net zo goed: waarom moet de rommelmaker zoveel moeite doen voor iets wat niet zijn/haar eigen normen zijn?

In een studentenhuis en ook in een relatie zijn de partijen als het goed is gelijkwaardig aan elkaar. De ene heeft niet meer recht om te bepalen hoe net het eruit hoort te zien dan de ander.

... en ja, ik heb in mijn studententijd wel degelijk een aantal keer heel bewust bedacht: "ik vind dit belangrijk, mijn huisgenoten niet, dus ik kan het of doen, of ik kan het laten, maar da's mijn keuze en niet iets wat ik mijn huisgenoten op kan leggen." En soms heb ik het gedaan, en soms heb ik het gelaten. Even goede vrienden.

Het ging over mijn eigen kinderen.. ik hoop nog steeds dat ik die wel mag vertellen wat er wel en niet opgeruimd moet worden...
Mijn man ruimt daarentegen ook gelijk zijn zooi op (ondanks dat een man dat niet ziet) omdat ik dat wil.
En ja wij hebben een gelijkwaardige relatie, maar er zijn dingen die nu eenmaal niet kunnen.
Vieze was in de gang, tassen/schoenen/jassen overal, pak koeken half open in de wc, boter/beleg open op het aanrecht, ... als het aan mijn man ligt is dat helemaal geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:57

Iedereen is irritant als je ermee samenwoont op een kleine ruimte :+ Ik heb een grote kamer waar ik me terug kan trekken maar heb 2 huisgenoten met kleine kamers, die dus altijd in de woonkamer bier zitten te drinken en peuken zitten te roken, hun bierblikken vervolgens laten staan en de asbak omgooien waardoor ik 's morgens met m'n blote voeten door as loop. Ik haal even diep adem en beuk ze hun bed uit om het op te ruimen, dikke prima. Het gaat gewoon om concessies doen. Als je kritiek gaat leveren op iemand die 1 avond een bord laat staan dan kan je het niet maken om vervolgens zelf wel je borden te laten staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:58

iirrssjjee schreef:
Zoals ik al zei; diegene gaat zich echt wel er aan ergeren na een poosje hoor, hier slingeren ook de sokken door het hele huis, tsja, zit het niet in de wasmand, word het niet gewassen en na 1,5 week heeft ie dus geen schone sokken meer. Ik erger me aan die sokken, maar hij op dat moment toch echt wel iets meer als ik. Ik moet even 1,5 week op mijn tanden bijten, maar het word daarna toch echt zelf opgeruimd.

Manlief koopt gewoon nieuw ondergoed hoor...
Dus vandaar dat ik heb doorgezet en dat hij gewoon zijn paasei achter zijn bips opruimt.

Vleeswaren wat 2 dagen op het aanrecht ligt wordt nog gewoon gegeten..
Nou ik wil graag ook gewoon dat er mensen binnen kunnen komen zonder dat ik mij moet verontshuldigen over de vieze was die in de hal ligt en dat ze door de schoenen en jassen heen op de bank kunnen gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:58

iirrssjjee schreef:
Een vriendin van mij zei laatst; tandpasta tube problemen. Problemen die eigenlijk geen problemen zijn.... Als ZIJ er last van heeft, moet ZIJ er maar voor zorgen dat het weg/opgeruimd is....

Ze zorgt er toch ook voor dat het weg is.. Ze legt het voor de deur van de rechtmatige eigenaar.. :+

TS, denk maar zo; nog een maandje en dan mag je je was zo lang laten staan als je zelf wilt, en mag je je bord laten staan zo lang als je zelf wil. Tot die tijd nog even gezellig houden met z'n allen is mijn advies. Als dat betekent dat je je bordje na het eten gelijk even afwast en je was even opvouwt is dat een kleine moeite en alleen maar handig voor in je eigen huisje over een maand. Ik wil m'n was ook echt niet een week op m'n wasrek hebben hangen simpelweg omdat ik daarvoor iets teveel wasjes moet draaien en de plek nodig heb :+

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:00

Lol, dat was mijn mening.

Ik had over het wasrek ding heen gelezen overigens, mijn excuus.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:01

Brainless schreef:
iirrssjjee schreef:

Manlief koopt gewoon nieuw ondergoed hoor...
Dus vandaar dat ik heb doorgezet en dat hij gewoon zijn paasei achter zijn bips opruimt.

Vleeswaren wat 2 dagen op het aanrecht ligt wordt nog gewoon gegeten..
Nou ik wil graag ook gewoon dat er mensen binnen kunnen komen zonder dat ik mij moet verontshuldigen over de vieze was die in de hal ligt en dat ze door de schoenen en jassen heen op de bank kunnen gaan zitten.

Ben je daar niet stiekem een beetje jaloers op, Brainless? De mogelijkheid om niet te zien wat er nog moet gebeuren, maar problemen pas op te lossen als ze er zijn? Lijkt mij echt heerlijk! :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:02

Haha als ik dat bord onder de douche had gevonden had ik eerst gek staan te kijken en vervolgens had ik het hoogst waarschijnlijk in de prullenbak gegooid mits het natuurlijk van de ts zelf is.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:02

Zo herkenbaar, natuurlijk houd je de boel een beetje netjes maar overdrijven is ook een vak. Ik kom uit een huis van 16 man, als ik daar bordjes voor de deur zou gaan zetten had ik er een dagtaak aan! Uiteindelijk ruimde iedereen wel weer zijn zooi op, en als iets echt irritant in de weg stond dan hadden we een grote bak waar alle zooi in belandde. Zeker de mannen konden er wat van... Natuurlijk is dat irritant als degene die alles super schoon wil dan steeds loopt schoon te maken, waaronder ik zelf dus. Maar ik denk dat het moeilijk is om een samen woon situatie te vinden waarin dit gezeur zich niet afspeelt. Mensen zijn nou eenmaal lekker makkelijk en ik doe heel eerlijk ook niet altijd direct mijn afwas als ik net even een bordje of bekertje heb gebruikt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:04

Maureen95 schreef:
Zoals ik al zei, mijn kamer is te klein om er een wasrek in kwijt te kunnen. En fijn dat iedereen mij nu een irritant persoon vindt.
Sorry maar ik kruip NIET in de slachtofferol.

Waarom reageerd iedereen zo chagerijnig op elkaar. Ik vraag anders wel of dit topic gesloten kan worden.

NOGMAALS
Ik uit alleen mijn frustratie en vraag om jullie mening. Niet op(elkaar) de grond te in te trappen.

Als je kamer te klein is voor je wasrek en je dus de openbare ruimte moet gebruiken, moet je dus ook rekening houden met je huisgenoten. Datzelfde geldt voor het gebruiken van de openbare keuken. Openbare ruimtes houd je gewoon netjes en daar zorg je met elkaar voor.

Niemand reageert chagrijnig op elkaar en mensen geven hun mening, dit is alleen niet de mening waar jij op gerekend/gehoopt had, dus komt het minder fijn over. Je vraagt meningen en die krijg je dan, doe er je voordeel mee zou ik zeggen. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:10

Brainless schreef:
Het ging over mijn eigen kinderen.. ik hoop nog steeds dat ik die wel mag vertellen wat er wel en niet opgeruimd moet worden...

Daarom benoemde ik ook specifiek het studentenhuis, en dat het in een huis met pubers anders is. Al denk ik dat het ook juist in de opvoeding heel zinvol kan zijn om de afspraken over waarom en hoe samen te maken. (En zelfs met pubers kun je redelijke gesprekken hebben. Ook al betekent dat niet meteen dat ze het ook allemaal zonder mopperen doen, de sfeer kan wel degelijk heel anders worden als je samen afspreekt wat wel en niet redelijke grenzen zijn. Maar goed, dat is natuurlijk aan iedere ouder voor zich.)

Citaat:
Vieze was in de gang, tassen/schoenen/jassen overal, pak koeken half open in de wc, boter/beleg open op het aanrecht, ... als het aan mijn man ligt is dat helemaal geen probleem.

Maar voor veel dingen geldt: als je het geen probleem vindt, IS het ook geen probleem. Jij mag het redelijke normen vinden, maar dat wil niet zeggen dat ze dat ook objectief altijd /zijn/. Het voorbeeld van Emmaa met dagelijks stofzuigen vind ik een goed voorbeeld: lang niet iedereen ziet daar de zin van in. Ik zou het ook niet doen. Zeker in een studentenhuis moet je dus tot een redelijk compromis komen, waarbij je afspraken maakt over wat je wel van elkaar kunt verwachten en ook wat niet. (En als jij met je man, al dan niet expliciet, de afspraak hebt gemaakt dat jij bepaalt wat redelijk is binnenshuis is dat prima. Maar dan nog is het iets waar iedereen in een relatie zelf, als gelijkwaardige partners, een keuze in moet maken. De normen van de netste persoon hebben NIET zomaar meer geldigheid.)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:12

Ik kan tswel begrijpen, je bent nog jong en er zijn belangrijker zaken dan een te perfectionistische huisgenoot. come on het is een studentenhuis, geen meubelshowroom.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:18

hmm ik weet niet, zeker je instelling dat het 'een studentenhuis is en dus niet spik en span hoeft te zijn' vind ik zorgelijk.

Nee, het hoeft niet spik en span, maar als jij zegt dat je je schone was niet op de grond wilt hebben omdat het daar vies is... Ooit gehoord van een stofzuiger en een dweil? Ik snap dat je je was best en dagje kunt laten hangen om te drogen. maar als het er standaard een halve week hangt. dan vind ik dat ook irritant ja.

Zeker als ik mensen op bezoek of te logeren krijg, zou ik graag willen dat mijn huis, inclusief jouw deel gewoon netjes is. Opgeruimd, geen slips op het wasrek in de woonkamer, geen vieze borden etc.

dus ik denk dat je je een beetje moet aanpassen. op jouw kamer kun je doen wat je wilt, maar gedeelte ruimten moet je netjes houden. Zou ook niet goed worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:19

Ik heb niet alles gelezen.

Ts, zeker geen aanval, maar waarom is het voor jou niet mogelijk om je was eerder weg te halen dan een paar dagen? Kan je wasrek niet ergens anders staan?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:20

Ik ben toch blij dat ik gewoon op mezelf woon als ik reacties hier lees. Ik zou toch echt gillend gek worden als ik zo een huisgenoot had, en ze zou al veel eerder grote ruzie hebben gekregen. Een bord mag niet een nachtje op de aanrecht staan? Really? Was mag niet wat langer blijven hangen op je eigen wasrek? Waar maak je je druk om. Als het nu op een gezamenlijk wasrek gaat oke, of dat je nu altijd een berg afwas liet staan waardoor de aanrecht vol stond is het ook een ander verhaal. Maar studenten leven betekent ook je niet druk maken om zulke idiote dingen, doe dat later maar als je een huishouden runt met kinderen etc :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 21:33

Danique schreef:
Ik heb niet alles gelezen.

Ts, zeker geen aanval, maar waarom is het voor jou niet mogelijk om je was eerder weg te halen dan een paar dagen? Kan je wasrek niet ergens anders staan?

Ik heb al een paar maanden last van veel stress (prive veel aan de hand) en ik vergeet heel veel dingen die ik niet heel erg belangrijk vind. Ik weet dat dat dom van mij is. Maar ik probeer er aan te denken maar ik vergeet zulke dingen gewoon heel snel.

Maar ik ga proberen zulke dingen minder te vergeten en het op te ruimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:38

ik ben best verbaasd over deze reacties _O- ik vind dat je juist in een studentenhuis verdraagzaam moet zijn.. wij zeurden nog niet naar elkaar als een pan met eten er een week stond :') lekker belangrijk.. huishouden kan je later nog wel doen in je leven

eilleen333

Re: Irritante huisgenoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:42

Precies de reden waarom ik een studio voor mezelf wilde. Was die meuk van andere mensen zo zat! En dan altijd een grote bek als je er wat van zei...