Stiltecoupe trein, aanspreken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:55

Ik werk zelf " op " de trein als handhaver.. Het is inderdaad heel vervelend dat er mensen zijn die geen rekening houden met de geldende regels, stilte is stilte ( behalve natuurlijk eten en drinken ;) , wat hier boven al gezegd is " waar is de grens " )
Ik zelf spreek mensen erop aan wat natuurlijk ook mijn functie is... En als het zover komt dat ze er mee door blijven gaan ben ik ook niet te beroerd om een bon te schrijven... Rekening houden met elkaar...
Ik las ook iets over de eerste klas en oude mensen... Er zijn stickers geplaatst dat mensen die minder valide zijn en zwangere vrouwen voorrang hebben daar te gaan zitten... Wat weer niet de bedoeling is is dat mensen er " zomaar " gaan zitten.. In het kader het is vol .. Ik snap het heel goed maar wat wij vaak zien is dat de reizigers allemaal door 1 deur naar binnen willen en vaak 1 of 2 coupes rag vol zijn... Terwijl als je even wat meer moeite neemt door een stukje te lopen er nog wel plaats is.... En natuurlijk gebeurd het ( te ) vaak dat er te weinig materieel is of zelfs personeel ( 1 conducteur mag maar zoveel bakken ( treinstellen)meenemen ) en dat het echt te vol is.. Maar ook dit gebeurd dan maar op een klein deel van een traject en is er later wel plaats . Ik probeer niets goed te praten , wij vinden het zelf ook heel erg vervelend als dit soort dingen gebeuren .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:03

moniek21 schreef:
Ik snap het heel goed maar wat wij vaak zien is dat de reizigers allemaal door 1 deur naar binnen willen en vaak 1 of 2 coupes rag vol zijn... Terwijl als je even wat meer moeite neemt door een stukje te lopen er nog wel plaats is....

Ja natuuuuuuurlijk ga je dan ergens anders zitten. Want het is superleuk om bij aankomst op het perron achter al die mensen uit twee overvolle coupés te staan, helemaal omdat aaaaaaalllll die mensen ook precies snappen hoe de roltrapetiquette werkt.

moniek21

Re: Stiltecoupe trein, aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:10

Nou koper je moet een weten hoe vaak wij horen als we zeggen dat er verderop nog wel plaats is " maar ik moet er hier zo uit ivm dat ik dan bij de trap uit stap en niet zo ver hoef te lopen ...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:12

Koper schreef:
moniek21 schreef:
Ik snap het heel goed maar wat wij vaak zien is dat de reizigers allemaal door 1 deur naar binnen willen en vaak 1 of 2 coupes rag vol zijn... Terwijl als je even wat meer moeite neemt door een stukje te lopen er nog wel plaats is....

Ja natuuuuuuurlijk ga je dan ergens anders zitten. Want het is superleuk om bij aankomst op het perron achter al die mensen uit twee overvolle coupés te staan, helemaal omdat aaaaaaalllll die mensen ook precies snappen hoe de roltrapetiquette werkt.

Maar dat is dan je eigen keuze, om in een volle coupé te zitten/staan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:15

moniek21 schreef:
Nou koper je moet een weten hoe vaak wij horen als we zeggen dat er verderop nog wel plaats is " maar ik moet er hier zo uit ivm dat ik dan bij de trap uit stap en niet zo ver hoef te lopen ...

Ik vind het niet erg om ver te lopen. Ik vind het erg om stil te staan ipv te lopen omdat mensen niet snappen dat alleen de rechterkant van de roltrap is om stil te staan. Handhaaf daar eens wat aan zou ik zeggen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:20

Koper schreef:
Ik vind het niet erg om ver te lopen. Ik vind het erg om stil te staan ipv te lopen omdat mensen niet snappen dat alleen de rechterkant van de roltrap is om stil te staan. Handhaaf daar eens wat aan zou ik zeggen.

En uit onderzoek in Engeland (Metro in London in de spitsuren een paar maanden lang) is gebleken dat als iedereen stil staat, iedereen gemiddeld sneller door de roltrappen heen is.

Daarnaast, jij vind het niet vervelend om ver te lopen. Maar er zijn dus genoeg mensen die het vervelend vinden om in een niet stille coupé te zitten.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:21

janderegelaa schreef:
Die hele stiltecoupé moeten ze afschaffen. Zolang er niet voor iedere reiziger een fatsoenlijke zitplaats is vind ik het een overbodige aanvulling. Of ze moeten er extra voor rekenen.

Dit vind ik dus onzin, er is vaak maar 1 coupe over 5 wagons en dan vaak alleen de bovenste ook nog. Dus over een hele coupe van pakweg 300+ zitplaatsen zijn er misschien 25? in een stiltecoupe. Fijn houden zo dus.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:22

Ik zeg er wel wat van. Stilte is stilte. En ook in de spits is het een kleine moeite om je mond dicht te houden, en daarnaast heb ik geen oordopjes bij me standaard? Moet ik die dan maar meenemen als ik in een stiltecoupe zit. Even een half uur niks zeggen is toch geen drama.

Ik reisde vroeger heel,veel met de trein. Tegenwoordig helaas nagenoeg niet meer maar als ik ga ga ik juist in de stilte coupe zitten. Hoef geen oh verhalen van weekenden, stappen, roddelcollegas enz. te horen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:53

Als ik lange dag gehad heb , dan heb ik echt wel behoefte aan rust . Vaak is alles vol dus echt keus heb ik niet , maar voorkeur stilte coupe. Hoofd leeg en verwerken van de dag beginnen , muziekje op en lekker naar huis

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:55

Ik reis altijd alleen en als de stiltecoupe toevallig voor mijn neus stopt, stap ik erin. Maar ik merk aan mezelf dat ik me dan aan élk geluidje ga zitten ergeren, terwijl ik dat in een normale coupé helemaal niet heb :')
Mensen zo face-to-face erover aanspreken durf ik persoonlijk niet zo goed eerlijk gezegd. Je weet maar nooit... doe meestal maar oortjes met een muziekje in zodat ik het niet zo hoor.

Maar àls het stil is, vind ik het wel heel fijn reizen! Vind het wel een fijne service...

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:55

Het is mij 1x gebeurd dat ik per ongeluk met een collegaatje in de stilte-coupé ging zitten. Wij hadden gewoon een normaal gesprek in normaal volume (omdat wij geen idee hadden), toen de persoon voor ons zich plotseling omdraaide en wij een scheldkanon over ons heen kregen.

Toen ik aangaf dat ik het niet had gezien en zei dat wij een andere plek zouden opzoeken (we moesten namelijk 1,5 uur en reis niet met iemand samen om elkaar een beetje aan te gapen zonder iets te zeggen), kreeg ik ook toen weer een snauw..

.. en dan werd ik een aso genoemd, nou sorry.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:03

Als ik in een stilte coupe zit voor de rust kan ik me ergeren aan mensen die luid praten, maar ik erger me meer aan de stilte nazi's die bij elk geluidje boos je kant opkijken en zodra je begint te praten meteen op geïrriteerde toon je daarop gaan wijzen. Ik werd een keer gebeld (triltoon), ik nam op en zei zachtjes dat ik niet kon bellen omdat ik in een stiltecoupé zat. Het was in een andere taal, maar ik denk dat je aan mijn toon wel kon horen dat ik me ervan bewust was dat ik stil moest zijn. Ik had m'n eerste woorden nog niet uitgesproken of ik kreeg al een sneer van een man. Heb me er niks van aangetrokken en gewoon normaal en zachtjes afgesloten, volgensmij gaan die mensen er echt op zitten en hebben ze alleen zichzelf daar maar mee. Het lijkt me dat het meer geluid veroorzaakt als ik opsta, deur uitloop, opneem, 3 seconde later terugkom en weer ga zitten.

Een beetje verdraagzaamheid mag ook wel tegenover elkaar...

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:09

Laatst in de spits.
Een dame met twee kleine Kids.
Nergens ruimte.
Uiteindelijk stond iemand voor haar op in de stiltecoupe.
Moeder deed haar best kinderen stil te houden. Maar afentoe kwam er toch echt wel geluid uit.
Oudere dame die daar duidelijk zat voor haar rust werd boos.
Conducteur haalde ze erbij.
En dame met kinderen werd aangesproken.

Dan denk ik persoonlijk neem een taxi als je rust je zo heilig is...

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:19

Whaha stilte nazi's.. _O-

Ik reis altijd alleen in de trein dus van mij heeft niemand last (bellen ook niet). Ik zit ook regelmatig in de stilte coupe maar ik erger me eigenlijk niet zo snel. Alleen krijsende kinderen vind ik irritant maar die kom ik gelukkig niet zo vaak tegen. :P

Tsja, ik weet niet, openbaar vervoer is nooit ideaal. Het scheelt dat je niet zelf op verkeer hoeft te letten dus wat dat betreft is het al relaxed. :D Maar me de hele reis aan andere mensen ergeren (of mensen tot stilte manen) vind ik echt energieverspilling.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:22

Ik kreeg een keer een scheldpartij over me heen omdat ik de hik had.. Ik moest maar een andere plek gaan zoeken, terwijl het spits was.. Alsof je hikt voor de lol..

Ook een keer dat een medereiziger vroeg wat de reistijd was en ik op fluistertoon antwoord gaf en op een smerige harde toon werd aangesproken door een vrouw. Ik heb haar vriendelijk gezegd dat een normale toon gewaardeerd zou worden en dat ze best zachter mocht doen in de stilte coupé :'). Vervolgens meerdere mensen die boos werden door dat conflict.

Ga lekker met een auto, taxi of privé jet als je niet tegen andere mensen kan.. Ik wil best rekening houden met een stilte coupé, maar sommige mensen zijn echt onredelijk.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:23

Ik wist niet van het bestaan van de stiltecoupé tot we met een vrijgezellenfeestje in die coupe terechtkwamen :') hadden we dus niet door en waren lekker aan het kletsen en druk doen.... Tot de conducteur ons er op wees, oeps!
kan me voorstellen dat het met zoveel herrie vervelend is voor mensen. Wel hadden die mensen ons er zelf op kunnen wijzen ipv wachten op een conducteur en dan pas klagen.... We waren gewoon vriendelijke vrolijke meiden die prima aan te spreken waren :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:51

Afschaffen die handel. Als je zo nodig rust wil ga dan eerste klas zitten. Daar zit zowat niemand. Al vind ik dat die ruimtes ook overbodig zijn. Openbaar vervoer kost al genoeg

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:04

purny schreef:
Als je zo nodig rust wil ga dan eerste klas zitten.

Betaal jij het dan?
Het is natuurlijk heel raar dat je rust en stilte verwacht in de stiltecoupé :x En volstrekt logisch dat je dan maar veel meer extra moet betalen, omdat anderen niet even het fatsoen hebben om hun mond te houden :)*

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:11

Ik zat eens in een Arriva trein en twee van die heerlijke kort-pittige huisvrouwen met kekke kapsels en gebloemde kleding zaten de hele reis lang (20 min) luid te kleppen over hoe lekker rustig het wel niet was in de stiltecoupé en dat je daar zo lekker rustig kon zitten. Lekker rustig in stilte een boekje lezen of studeren. Vonden ze heel prettig in aan de stiltecoupé... Konden ze echt waarderen die stilte...

Nadat ik me besefte dat er nergens een geheime camera was en dat het dus geen grap was, was ik zo met stomheid geslagen over het gebrek aan intelligentie dat ik niks durfde te zeggen.

Bij het volgende station daar stapte ook een andere vrouw uit die tegen die vrouwen zei "dames dit is een stiltecoupé, het is de bedoeling dat je stil bent" en toen stapte die vrouw uit. Toen begonnen ze die vrouw helemaal uit te schelden "wat een achterlijk zeurwijf blabla".

De mensheid is achterlijk... :')

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:21

purny schreef:
Afschaffen die handel. Als je zo nodig rust wil ga dan eerste klas zitten. Daar zit zowat niemand. Al vind ik dat die ruimtes ook overbodig zijn. Openbaar vervoer kost al genoeg

Of je gaat als je wilt praten of herrie maken in één van de andere vele coupés zitten waar dat dan weer net geen probleem is :)*
Snap niet waarom mensen zo moeilijk doen over stiltecoupés, het is vaak maar 1 coupé en dan ook nog eens vaak alleen de bovenste verdieping, hoe moeilijk is het om dan ergens anders te gaan zitten als je het er niet mee eens bent?

En sorry maar dat van de spits vind ik ook een beetje onzin, ik reis elke dag 4 uur maar de stiltecoupé zit altijd net zo vol als de overige coupés, dus dat er alleen nog maar plek daar over zou zijn lijkt me erg sterk.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:12

DezeNaam schreef:
Destination: waarom zouden mensen niet mogen bellen in de trein? :+ Ik zie niet echt in wat het verschil voor jou is als die persoon met iemand belt of met iemand zou praten.

Over het algemeen wordt er via de telefoon harder en overdrevener gepraat. Regelmatig kan de halve coupé meegenieten met een telefoongesprek.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:40

Sababber schreef:
Ik kreeg een keer een scheldpartij over me heen omdat ik de hik had.. Ik moest maar een andere plek gaan zoeken, terwijl het spits was.. Alsof je hikt voor de lol..

Ook een keer dat een medereiziger vroeg wat de reistijd was en ik op fluistertoon antwoord gaf en op een smerige harde toon werd aangesproken door een vrouw. Ik heb haar vriendelijk gezegd dat een normale toon gewaardeerd zou worden en dat ze best zachter mocht doen in de stilte coupé :'). Vervolgens meerdere mensen die boos werden door dat conflict.

Ga lekker met een auto, taxi of privé jet als je niet tegen andere mensen kan.. Ik wil best rekening houden met een stilte coupé, maar sommige mensen zijn echt onredelijk.

Precies dit!!! Ik krijg serieus de kriebels van dat soort figuren.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:51

Herkenbaar.. Ik zat gemiddeld 3x p/w in de trein van Leeuwarden-Utrecht (dus lang) en nam dan al om 6.15 uur de eerste trein. Ik moest dan nog echt even wakker wilde en doe dit het liefst in alle rust. Terugreis had ik er een hele dag op zitten en had ik genoeg geluisterd dus wilde ik ook weer graag rust. Lekker met 'n boekje of gewoon wat dommelen in de trein ;) Helaas vaker wel dan niet dat er mensen in de stiltecoupe zaten die aan het praten waren. Om niet goed van te worden!

Mensen erop aanspreken durfde ik echter nooit zo goed. Ik heb zo vaak gezien hoe mensen reageren op dat soort dingen en dat is niet positief :\ Ik hoopte dus altijd maar dat de conducteur tijdens het kaartjes checken er iets van zei. Heel veel mensen hebben het op de een of andere manier niet eens door dat ze in een stiltecoupé zitten. Bizar, aangezien het overal zo duidelijk aangegeven staat :=

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:22

Ik ga ook altijd bewust in de stiltecoupé zitten, gewoon omdat ik nu eenmaal van rust en stilte hou. Ik kan mij er dan ook vreselijk aan ergeren als mensen er geen rekening mee houden dat ze in een stiltecoupé zitten. Ik ben echt niet zo'n zeikerd en zal ook echt niet moeilijk doen als iemand met een tasje ritselt of even iets aan de persoon naast hem vraagt, maar veel mensen houden er gewoon geen rekening mee en ik kan me daar vreselijk aan ergeren.
Sommige mensen reageren inderdaad wel echt overdreven, als iemand dan zachtjes aan de persoon naast hem vraagt of ze dat krantje even aan wil geven wordt hij meteen boos aangekeken, dat vind ik dus echt helemaal nergens op slaan. Ik vind dat je zachtjes moet doen in een stiltecoupé, maar we blijven mensen en helemaal stil zijn zal gewoon nooit lukken, dat overdreven gezeur om alles gaat ook niet helpen. Van een woordje hier en daar zal ik echt niet wakker liggen, maar een heel gesprek voeren vind ik niet kunnen.

In de spits vind ik het persoonlijk wel een beetje anders, ik zie ook niet waarom mensen niet gewoon in de stiltecoupé mogen gaan zitten als de rest van de trein vol is, maar ik vind wel dat je er rekening mee moet houden dat er ook mensen zijn die met een rede in de stiltecoupé gaan zitten en je dus wel wat zachter moet doen.
Of ik mensen erop aanspreek hangt er een beetje van af wat voor types het zijn, ik zie ook vaak zat mensen die niet eens doorhebben dat ze in een stiltecoupé zitten en daar zeg ik het wel gewoon tegen, maar meestal zijn het toch de "enge" types die gewoon geen zin hebben om rekening met anderen te houden en daar durf ik het niet tegen te zeggen, omdat veel mensen nu eenmaal niet zo positief reageren op commentaar.
Ik denk dat er ook gewoon beter op gelet moet worden, veel mensen (ook hier) vinden het overdreven, maar het blijven regels en daar hoor je je gewoon aan te houden, anders ga je maar lekker ergens anders zitten.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:28

Ik zeg er normaal wel wat van, die drie uur per dag wil ik toch graag nuttig gebruiken in plaats van horen wat andere mensen hebben meegemaakt en krijsende kinderen. Maar nadat ik laatst een stortvloed van scheldwoorden tot ziektes aan toe over me heen kreeg en de beste meneer zelfs op stond om me te intimideren, heb ik daar toch iets minder trek in _O- (overigens vroeg ik heel normaal, of ze door hadden dat ze in een stilte coupé zaten)