Zero waste life

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Zero waste life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:54

Maar je zou eens kunnen kijken of je genoeg mensen bij elkaar kunt krijgen on substantieel de gemeente te kunnen bewerken dat er meer recycle mogelijkheden zouden moeten zijn/komen
Tot voor kort moesten hier alle recyclebare materialen(glas, blik, plastic, pakken, ) door de inwoners zelf naar (ondergrondse) container parkjes gebracht worden (papier werd altijd al opgehaald door verenigingen tbv de club kas) het ophalen van kunststof en pakken is pas relatief nieuw
De gft container word gratis geleegd en de rest afval bak betaal je per keer dat je hem aan straat zet voor
Dat stimuleert het scheiden van afval ook wel flink moet ik zeggen
(Zodra er financiële consequenties aan hangen zijn mensen eerder geneigd iets te doen in zijn algemeenheid bekeken)

De gemeente krijgt ook geld voor een heel aantal afval stromen , vandaar dat die gratis ingeleverd mogen worden

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:03

Een reactie die ik niet kon laten; ik heb in mijn kelderkast m'n eigen milieustraat aangelegd. In mijn keukenkastje staan twee 15 liter afvalemmertjes met biologisch afbreekbare afvalzakken (goedkoop bij de Action!) voor GFT en restafval, en in de kelderkast scheid ik glas, plastic, textiel, metalen, klein chemisch afval (batterijen, medicijnen-afval, verf) en papier. Dat is 1 keer bakken aanschaffen en daarna af en toe naar de milieustraat rijden. Het is niet zero waste, maar wél bijna zero-rest-afval. Ik heb ongeveer een pedaalemmerzak in de maand aan rest-afval. Maar nu moet ik zeggen dat ik pas twee maanden bezig ben en in die twee maanden volgens de KonMari-methode (KonMari.com) alles heb opgeruimd en dus meer afval had dan doorgaans, omdat alles wat niet hergebruikt, verkocht of gerecycled kon worden, in het restafval is verdwenen.

Mijn milieustraatje;

Afbeelding

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 14:13

Super topic!

Milieuvriendelijk leven/wonen zou -van mij- veel meer aandacht mogen krijgen.

Herbruikbare zakjes (voor oa fruit) is een tip die ik zeker ga gebruiken. In geval dat verpakking toch moet, dan probeer ik plastic te vermijden en het maximum er uit te halen. bv: 1kg verpakte groenten ipv 3x300gr

Zoveel mogelijk glasverpakking ipv petfles (voor oa siroop, olie)

Kraantjeswater

Hergebruik van broodzak bij aankoop en bewaren

Geen aluminiumfolie

Geen krant en abonnementen, als ik er koop hou ik ze vaak ook bij.

Verder eet ik amper nog vlees/vis. Dat wordt vervangen door fruit, groenten en noten.
Restjes worden dag erna gegeten of gebruikt in stoofpotje/soep

Recycleren

klassieke tandenborstel (ipv electrische), wordt later hout ipv plastic

Verder maak ik ook gebruik van (al heeft dit minder met 'zero waste' maar wel met vervuiling te maken) milieuvriendelijk afwas/shampoo producten. Er belandt zoveel silicoon en chemische producten in ons water en deze zijn zo gemakkelijk (en niet altijd duurder) te vermijden door alternatieven zoals azijn, groene/bruine zeep, zuiveringszout en wasnoten.

Interessante sites hieromtrent:
http://ecohuis.antwerpen.be/Ecohuis/Ecohuis-Hoofdnavigatie/Bewoners/Bewoners-Gezond-wonen/Milieu-en-gezondheid-Poetsen-en-wassen/Milieu-en-gezondheid-Poetsen-en-wassen-Milieuvriendelijke-producten-gebruiken.html

http://www.wasnoot.nonimorinda.nl/

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:51

Super leuk!
Ik ben sinds een tijdje ook aan het opletten.
Herbruikbare pads voor make-up, zelf tandpasta maken, houten tandenborstel.
Zelf zeep gemaakt, geen plastic zakjes meer om ieder dingetje apart te verpakken en glazen drinkfles.
Ik vind zelf deze blog interessant www.gittemary.com
Verder voldoende dingen op YouTube te vinden die hartstikke inspirerend zijn :)
Ik vind zelf minimalisme ook interessant en probeer hier ook wat van te verwerken.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:18

Dat heb ik ook, ik probeer te leven volgens de volgende punten;

Zero Waste
Minimalisme
Zelfvoorzienend Leven
Het Besparen van Alles (Geld, Water, Energie, Gas)
Biologisch en Vegetarisch Leven

Kortom; simplify your life! Ik koop niets tenzij het moet en dan nooit nieuw, (behalve m'n boodschappen).

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:45

Bespaar je dan ook op afval dat recyclebaar is? Ben even nieuwsgierig......

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:58

Cowboy55 schreef:

Ik soms wel ja.
Papier is recyclebaar, maar wel iets wat ik probeer te besparen bijvoorbeeld.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 17:16

Cowboy55 schreef:

Ja. Ik probeer zo min mogelijk afval te produceren, en het afval dat ik wel produceer moet op z'n minst recyclebaar zijn. Ik heb een eigen mileustraatje aangelegd waar ik de volgende soorten afval scheidt;
- gft
- klein chemisch afval en elektra
- glas
- textiel
- bewerkt hout
- metaal
- papier
- plastic
- hard plastic
- rest-afval
En als ik iets nodig heb of koop dat niet recyclebaar is, kies ik voor het meest gunstige. Dus papier over plastic, glas over bewerkt hout, etcetera.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:20

alleirbag schreef:
Cowboy55 schreef:

Ja. Ik probeer zo min mogelijk afval te produceren, en het afval dat ik wel produceer moet op z'n minst recyclebaar zijn. Ik heb een eigen mileustraatje aangelegd waar ik de volgende soorten afval scheidt;
- gft
- glas
- textiel
- bewerkt hout
- metaal
- papier
- plastic
- hard plastic
- rest-afval
En als ik iets nodig heb of koop dat niet recyclebaar is, kies ik voor het meest gunstige. Dus papier over plastic, glas over bewerkt hout, etcetera.

Dat is bijna allemaal recyclebaar. Alleen bewerkt hout (zogenaamd C-hout) kom je aan de straatstenen niet kwijt en wordt momenteel ook amper gerecycled. Verder goed bezig dus +:)+

Wat jij nu doet is de toekomst in NL overigens: de hype in afvalland is 'omgekeerd inzamelen'. Dat betekent dat de afvalinzamelaars alle afval huis-aan-huis ophalen dat waardevol is/recyclebaar is en dat je in de toekomst je restafval zelf moet wegbrengen naar een milieustraat o.i.d.. Hoe beter je je afval scheidt hoe minder je dan met duur restafval naar de milieustraat moet......

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 08:27

Helaas ben ik weer ergens naartoe verhuisd waar afval niet gescheiden wordt. En op mijn fiets steeds heen en weer is geen doen. -O- Op mijn studentenkamer kan je het helaas ook bijna niet opslaan.

Heeft iemand hier nog tips voor het meenemen van broodjes? Ik maak regelmatig broodjes met mozerella, tomaat en pesto maar dat doe ik in aluminiumfolie zodat de inhoud erin blijft. Met bakjes vliegt het overal heen en met papieren zakjes lekt de pesto er door...

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:28

Cowboy55 schreef:

- gft
- glas
- textiel
- bewerkt hout
- metaal
- papier
- plastic
- hard plastic
- rest-afval
En als ik iets nodig heb of koop dat niet recyclebaar is, kies ik voor het meest gunstige. Dus papier over plastic, glas over bewerkt hout, etcetera.[/quote]

Dat is bijna allemaal recyclebaar. Alleen bewerkt hout (zogenaamd C-hout) kom je aan de straatstenen niet kwijt en wordt momenteel ook amper gerecycled. Verder goed bezig dus +:)+
[/quote]

Ik kan het kwijt aan een project, heel specifiek! Maar goed; hoe vaak kom je nou bewerkt hout tegen als je zero-waste?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:31

MarlindeRooz schreef:
Helaas ben ik weer ergens naartoe verhuisd waar afval niet gescheiden wordt. En op mijn fiets steeds heen en weer is geen doen. -O- Op mijn studentenkamer kan je het helaas ook bijna niet opslaan.

Heeft iemand hier nog tips voor het meenemen van broodjes? Ik maak regelmatig broodjes met mozerella, tomaat en pesto maar dat doe ik in aluminiumfolie zodat de inhoud erin blijft. Met bakjes vliegt het overal heen en met papieren zakjes lekt de pesto er door...

Ik zou dan dus gewoon ander beleg kiezen ;-). Als het niet in een afsluitbaar bakje of weckpot kan, dan maar niet, papier is ook afval. Of broodje, pesto, mozzarella en tomaat apart meenemen, en later bereiden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:50

alleirbag schreef:
Ik kan het kwijt aan een project, heel specifiek! Maar goed; hoe vaak kom je nou bewerkt hout tegen als je zero-waste?

Hoe vaak kom je bij Ikea? :D

Maar serieus, je zult het inderdaad niet vaak tegen komen.....maar als je iemand kent die 4.000 ton C-hout kan gebruiken moet je me even PB-en...... :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:53

MarlindeRooz schreef:

Paar kleine diepvriesbakjes voor de ingrediënten + mesje mee en pas klaar maken als je het op wil eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:02

Ik ben hier nu 2 jaar heel actief mee bezig maar dan in de bredere zin. Niet alleen afval maar ook g/w/l en minimaliseren.

Ik hergebruik, upcycle en probeer zo min mogelijk rotzooi te kopen. Zo kun je denken aan groente waar geen onnodige verpakking omheen zit. Eigen broodzakken meenemen naar de bakker. Tweedehands kopen want dat is en recycling en je hebt geen verpakking. Ik maak eigen wasmiddel wat ik in oude wasmiddelflacons stop. Geen afval en stukken goedkoper ook nog.
Spuitflessen die leeg zijn gebruik ik om zelfgemaakte desinfecteer spray of zelfgemaakte vliegenspray in te doen en zo kan ik nog wel uren door gaan.

Koop minder rotzooi = minder afval en hergebruik waar mogelijk.

Ik heb nu met 3 personen en 1 kat nog zo'n vuilniszak per 3 maanden aan restafval en dat kan nog minder en daar gaan we ook voor.

Zoek even op green Evelien. Handige blogs met super handige tips.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:08

Opzetstukje voor de kraan om mist te maken van je waterstraal, net zo natte handen, maar veel minder water nodig. Project via kickstarter dat ik toevallig tegenkwam door stukje nrc gekregen voor ander artikel :
https://www.kickstarter.com/projects/62 ... =home_recs
Gewone straal kan het ding trouwens ook voor vullen flesje/pan, etc. Klinkt interessant.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:48

Citaat:

Super voorbeeld! Het gaat bij haar niet enkel om minder afval, ze houdt ook rekening met milieu. Want minder afval is niet altijd milieuvriendelijker. Hier wordt het uitgebreid uitgelegd http://www.greenevelien.com/1Eco_12afval.php#dilemma

Ik kan niet wachten om binnenkort alleen te gaan wonen, kan ik eindelijk het hele huishouden naar mijn normen en waarden uitvoeren.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:15

Wubwub schreef:
Ik ben hier nu 2 jaar heel actief mee bezig maar dan in de bredere zin. Niet alleen afval maar ook g/w/l en minimaliseren.

Ik hergebruik, upcycle en probeer zo min mogelijk rotzooi te kopen. Zo kun je denken aan groente waar geen onnodige verpakking omheen zit. Eigen broodzakken meenemen naar de bakker. Tweedehands kopen want dat is en recycling en je hebt geen verpakking. Ik maak eigen wasmiddel wat ik in oude wasmiddelflacons stop. Geen afval en stukken goedkoper ook nog.
Spuitflessen die leeg zijn gebruik ik om zelfgemaakte desinfecteer spray of zelfgemaakte vliegenspray in te doen en zo kan ik nog wel uren door gaan.

Koop minder rotzooi = minder afval en hergebruik waar mogelijk.

Ik heb nu met 3 personen en 1 kat nog zo'n vuilniszak per 3 maanden aan restafval en dat kan nog minder en daar gaan we ook voor.

Dit had ik kunnen typen! Zo leef ik ook, maar dan alleen (zonder gezin). Behalve het stukje over Evelien, dat vind ik echt een muts en ik kan haar accent niet uitstaan. ;-) Maar als mensen zich door haar geïnspireerd voelen; geweldig!
Echter; de filmpjes van Bea Johnson zijn iedere dag een inspiratie. Ik val er zelfs mee in slaap! :-D Ook een goede tip vind ik de filmpjes van Lauren, van Trash is for Tossers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:45

Hahahaha "echt een muts" :')
Ik snap wel wat je bedoeld hoor, maar er zitten handige dingen tussen. Ik ga de namen die jij noemt ook zeker even bekijken, thanks!!

Ik ben hier trouwens een hele tijd terug een topic over begonnen: [MWS] Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Misschien kunnen jullie daar ook nog wat bruikbaars in vinden :j

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:48

Er staan zeker ook goeie tips in :)

Het gaat er ook om de discussie tussen 'groen leven' en 'luxe'. Dat is iets wat ik ook wel belangrijk vind, ik wil graag groen(er) leven maar niet tenkoste van comfortabel leven. Het moet natuurlijk aangenaam blijven, al is dat voor de ene anders dan voor de andere. Wel zijn er veel zaken die zorger voor een groener leven waar luxe helemaal niet verminderd. Denk aan natuurlijke huishoudproducten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:50

Ik heb besloten dat ik die broodjes minder vaak klaar ga maken, maar gewoon brood met kaas mee ga nemen in een bakje. :j

Ik ben nogal smetvrezerig en ik ga niet in de trein / op school mijn broodje lopen smeren. Sorry. :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:35

Je hebt ook herbruikbare wraps om je boterham in te pakken
Ik heb er 1van een spaaractie van vivera oid liggen
Geen idee hoe die dingen heten :+
Maar ze zijn wasbaar en je vouwt hem om je broodje heen en dan sluit je hem met klittenband
Werkt best goed

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:41

Super handig! :oo Die kunnen in de wasmachine ipv vaatwasser. Want ik heb geen vaatwasser haha.

Als student zijnde wil je ook niet dat je hele (slaap)kamer gaat stinken naar vieze natte was dus ik was best wel veel. Dus hoe meer ik "moet" en kan wassen hoe beter!

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:41

Sonja_vR schreef:
Je hebt ook herbruikbare wraps om je boterham in te pakken
Ik heb er 1van een spaaractie van vivera oid liggen
Geen idee hoe die dingen heten :+
Maar ze zijn wasbaar en je vouwt hem om je broodje heen en dan sluit je hem met klittenband
Werkt best goed

Broodzakje! Zie je bij ons op school ook in een keer best veel. Hebben ze in super leuke kleuren.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:43