Eisen huis gezinsuitbreiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 12:14

Ik snap dat zwanger worden niet vanzelfsprekend is en zal zijn zeker voor mij niet, pb voor degene die benieuwd is. Maar mochten we het geluk hebben toch een kindje te krijgen is het wel zo fijn dat alles eromheen op orde is relatie check, financiële situatie check, auto check, huis was twijfelachtig maar door dit topic krijg ik goede hoop.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:15

Ik snap je twijfels wel hoor.
Als ik soms zie wat voor huizen mijn generatiegenoten kopen en bouwen, denk ik ook wel eens "is ons huis wel geschikt?". Allemaal zovéél ruimte dat zij hebben...grote living, grote keuken (vaak met heel kookeiland en alles erbij), grote slaapkamers, grote badkamer....

Wij hebben ook alles in huis maar zoveel kleiner. Kleine badkamer, kleine slaapkamers, kleine keuken...Dan denk ik soms ook, hebben we wel genoeg ruimte? Gaat het niet te krap zijn?

Maar dan denk ik ook weer, ja wij hebben geen groot huis...maar onze lasten zijn dan ook vaak zowat de helft van de anderen..en alles wat we kwijt zouden moeten, kunnen we kwijt. Dus misschien zijn we wel veel gelukkiger in ons klein gezellig huisje met een mooie spaarpot, dan een groot huis waar elke keer een maanloon aan kosten naar toe gaat. Ik denk dat dat meer stress voor mij zou opleveren en voor de rest wonen we echt perfect gelegen.

Dus ik zou me geen zorgen maken. Als je later ziet dat je kind groot wordt en het voelt aan alsof alles te klein is, dan kan je nog op zoek naar iets anders.
En stopcontacten op de vloer, daar zijn hele generaties mee groot geworden hoor, waaronder ikzelf :)) .

litilaura

Re: Eisen huis gezinsuitbreiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 12:20

Dankjewel kwanyin. Je moet inderdaad prioriteiten stellen.
Eigenlijk heb ik gewoon alles dat ik me kan wensen en niks te klagen en zoals veel bokkers zeggen ons huis is prima.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:21

Je huis idd prima geschikt om te beginnen aan een gezinnetje hoor.
Wij wonen met onze dochter in een ruim gelijkvloers nieuwbouwappartement van iets van 85m2 en 2 slaapkamers. Ruimte zat hoor.
Als er een tweede gaat komen gaan we wel kijken naar wat anders. Meer slaapkamers en een tuintje zouden wel luxe zijn met het oog op de toekomst, als de kinderen groter worden, maar echt nodig is het ook weer niet.
Hier Vlak voor de deur is een speelplaatsje, en een badje staat 's zomers op het balkon voor het spetterplezier.
Kleine kindjes hebben echt niet zoveel eisen aan waar ze wonen. Wij hadden tijdens mijn zwangerschap een prachtig compleet kamertje gemaakt voor onze dochter, maar de eerste 3/4 jaar sliep ze in haar wiegje naast ons bed.
Dus ook als er een tweede aan komt hoeven we nog niet op stel en sprong weg, maar dan gaan we wel rustig onze opties bekijken. Desnoods kunnen de kindjes ook nog een tijdje bij elkaar op de kamer slapen na die eerste periode bij ons op de kamer.
Zal nog best lastig worden om wat anders te vinden waar we net zo verknocht aan zijn, want we zijn hier flink verwend qua gemak, luxe en een prachtig vrij uitzicht.

Zelf sliep ik trouwens tot mijn 12de met mijn zusje op de kamer. Niet dat er geen ruimte was, want we woonden ruim, maar mijn ouders vonden dat goed voor onze ontwikkeling. Ik vond het op die beginnende puberleeftijd wel fijn om een eigen kamer te krijgen, maar voor die tijd heb ik het niet echt gemist hoor.
Ook heeft mijn ouderlijk huis geen cv en tijdens mijn jeugd geen dubbel glas. Beneden staan een gaskachel en een allesbrander. Ja in de winter was het koud op onze kamers. Soms stonden de ijssterren aan de binnenkant van de ramen, maar dat heb ik nooit als vreselijk ervaren. Wij werden 's avonds lekker ingestopt met een paar kruiken en 's morgens legde mij moeder onze kleren beneden klaar op de kachel zodat ze lekker voorverwarmd waren.
Ik was als kind nooit ziek. Nu met mijn verwende kont in een goed geïsoleerd appartement met cv dan weer wel regelmatig juist.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:23

Bij m'n vader vroeger waren ze met 7 kinderen in een arbeiderswoning. Die zijn ook groot geworden. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:26

Een auto is ook niet bepaald noodzakelijk, wel zeer handig uiteraard. Ik ben zwanger en wij hebben nu een VW up en heb net ontdekt dat daar never nooit een kinderwagen in gaat passen :+ maar ach... Tzt zoeken we wel een andere auto.

Je kunt dingen ook te ver doorredeneren hoor :o mn zusje woont in Kenia in een huisje waar de helft van de tijd de stroom uitvalt, waar ze warm water moet koken om het kind te badderen en waar geen luiers, potjesvoeding en flesvoeding te koop zijn. Daar zijn de stopcontacten niet het grootste probleem wat vlakbij de grond is, maar de slangen en schorpioenen die ook over de grond kruipen :+
De kinderen daar worden ook allemaal groot :Y) sindsdien ben ik ook toch een beetje anders gaan kijken naar de noodzakelijke luxe... En alle babywinkels spelen toch ook in op de hormonen van zwangere vrouwen qua noodzakelijke dingen. 'Want jij wilt toch wel het beste voor je kind??'

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 12:26

Dat van 2 kinderen op een kamer zal ook nog kunnen maar dat is wel inderdaad een 10 jaren plan ofzo en wie weet waar we tegen die tijd zijn dat weet niemand.
De slaapkamers zijn niet klein gelukkig 5,5x3,5 en 4 bij 3,5 ongeveer dus dat kan eventueel ook nog.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:35

Tsja ik woon gewoon in een huurhuis. Schijnt tegenwoordig ook erg te zijn als je niet eerst een koopwoning hebt en wel een kind.

Ik was ook eerst bang voor lawaaierige buren, maar hij heeft altijd overal doorheen geslapen. Ze wennen snel aan geluiden. Ik ga ook gewoon stofzuigen ect als hij slaapt. Niks aan de hand.
Ik zie ook geen problemen met de situati die jij beschrijfd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:40

wemkelover schreef:
Tsja ik woon gewoon in een huurhuis. Schijnt tegenwoordig ook erg te zijn als je niet eerst een koopwoning hebt en wel een kind.

Ik was ook eerst bang voor lawaaierige buren, maar hij heeft altijd overal doorheen geslapen. Ze wennen snel aan geluiden. Ik ga ook gewoon stofzuigen ect als hij slaapt. Niks aan de hand.
Ik zie ook geen problemen met de situati die jij beschrijfd.

45% van de woningen in Nederland is huur.
En juist in kinderrijke woonwijken zijn best veel huurwoningen.

Wij hebben toentertijd uit noodzaak gekocht, want wij kwamen niet/moeilijk in aanmerking voor een huurwoning qua inkomen.
En omdat we graag wat groters wilde (woonde in een gedeeld huis, wij hadden 1 slaapkamer en moesten de douche/toilet delen met de beneden buren), was als enige optie kopen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:56

Lastige vraag hoor TS, maar ik snap hem wel. Wij wilden verhuizen en met het oog op misschien kinderen wel een huis kopen dat gezinsproof was dus hebben hier ook over na gedacht. Ons vorige huis was iig niet kindvriendelijk:
- op een verdieping met balkon, maar zonder lift.
- enkel glas in wat de babykamer zou moeten worden
- heel gehorig met veel geluidsoverlast van buren
- aan een drukke straat, wel een brede stoep er voor en in een minder veilige buurt.

Dus als je dan gaat verhuizen ga je bedenken wat je belangrijk vindt mocht je kinderen krijgen. Maar dan heb ik het over een iets andere situatie dan jou, wij wilden namelijk verhuizen en wilde in de situatie rekening houden met een kinderwens.
- een (goede) basisschool in de buurt
- rustige straat in een kindvriendelijke buurt
qua huis:
- meerdere slaapkamers op 1 verdieping bij elkaar (ook een huis bekeken waar slaapkamer 2 alleen toegankelijk was als je via de benedenverdieping een andere trap op ging)
- ruime woonkamer waar speelhoekje te creëren is

Meer eisen hadden we voor het huis eigenlijk niet specifiek voor het krijgen van kinderen.. Naar stopcontacten heb ik niet eens gekeken eigenlijk.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:20

Lieve ts. Met dit huis is in eerste instantie niets mis. Dus ik zou ook zeker niet eerst verhuizen.

Wij woonden in de stad. 2 slaapkamers. Geen tuin, garage of opslag. Geen speelgelegenheid en aan he water. Kindje gekregen. Op zich geen probleem. Miste de tuin wel de eerste zomer en de ruimte pff. Huis gelukkig verkocht inmiddels.

Nu in een woonwijk. 4 slaapkamers en een tuin. En 2e kindje op komst. Helemaal happy.

In jou geval. De eerste 4 jaar spelen ze toch no niet alleen. Dus dan is de straat over sowieso onder begeleiding. Stopcontacten is heel normaal. En de kamers.. Tsja.. Daar zou ik me bij een 2e wel aan gaan ergeren. Maar ja dat duurt dan sowieso nog tijden.

Wat wij wel hebben gedaan is alvast gaan sparen voor de restschuld en dergelijke zaken

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 00:28

Wij hebben net een nieuwe flat, een maisonette met 3 (grote) slaapkamers, en kindje 7 is op komst. We hebben een jongens en een meiden kamer, en slapen zelf in de kleinste kamer met de jongste. In de toekomst (als we hier blijven wonen) zullen we een wandje maken in de kamers maar dat is pas als de oudste een tiener is ofzo. Wij huren, kopen is hier niet te doen (tenzij je een over de top salaris hebt) en we willen (en kunnen) niet verder van London af wonen.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 00:42

het is maar net waar je gelukkig mee bent!

wij wonen in een kleine woning.
beneden echt niet groot. kleine keuken. kleine huiskamer!
boven 3 kamers, waarvan 1 net geen bed past.
kleine badkamer( wel een bad)
en een vlizozolder.
Hier wonen we met zijn drietjes.( ik, man en zoontje, nu 9 mnd)
eerst was ik erg bang dat het te klein was, maar het gaat echt prima met de ruimte die we hebben.
we zijn deze tijd ook erg verwend, mensen willen ruimte etc.
maar ik geef liever wat meer geld uit aan goed eten en alles zodat de kleine niets te kort komt als aan woonruimte. ze weten straks niet beter dan waar ze oprgroeien.
ons huisje staat op een ideale plek, vlakbij het bos, doodlopende straat, zeer rustig..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:02

Nog belangrijker dan een geschikt huis is imo dat je voor jezelf kunt zorgen, volwassen bent en jij zelf (dus niet alleen je vriend) een baan/opleiding etc hebt. Hoeveel vierkante meter je huis is is echt veel minder relevant. Gezien je leeftijd vind ik dit topic overigens nogal hypothetisch.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 00:23

Ik vind het jammer dat ik meerdere reacties krijg waarin mensen er van uit gaan dat mijn leven niet op orde is, of dat mijn leeftijd een struikelpunt zal zijn. Ik zie dit zelf namelijk niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:26

Ik snap dat gedoe over leeftijd ook niet zo... 30 jaar terug was je laat als je 25 of ouder was..Dat de gemiddelde leeftijd nu op 32 ligt wil niet zeggen dat iemand van begin 20 geen moeder kan worden of perse een slechte moeder zou zijn :roll:

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 00:47

Dankjewel, het is niet dat ik een tv programma waardige tienermoeder zal zijn. Als alles inderdaad gaat zoals de planning (wat ik ten zeerste betwijfel) dan zal ik 21 zijn wanneer er een kindje geboren wordt.
Wat we nu al op orde hebben met dus nog 2 jaar in het vooruitzicht.
- Een liefdevolle stabiele relatie
- Inkomen plus spaarpotje
- Dierenbende
- Huis
- auto
- Langzaam nadenken over trouwen

Dan lijkt me de volgende logische stap in dit rijtje een kind toch?

En wie weet is tegen die tijd onze situatie totaal anders wie zal het zeggen?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 07:38

Leeftijd zegt mij ook niks. En ja situati zegt ook niet alles, toen we begonnen hadden we beide een baan, toen kindje geboren werd zaten we beide werkloos thuis, nu krijg ik bijna een vast contract en mijn vriend is via het bedrijf in opleiding krijgt bij contractverlenging loonsverhoging is al gezegd en mag straks groepje leidden. Ook toen het wat minder ging hebben we het ook voor elkaar gekregen. Situati kan altijd veranderen, als kind vijf is kan het er wel weer anders uitzien.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:32

Hoe lang ben je samen met je vriend TS? Dat vind ik zelf wel meer bepalen dan je leeftijd.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:39

Goed dat je hier over nadenkt. Leeftijd is imo geen issue. Wel het hebben van een stabiele relatie/basis
en een volwassen houding.

Ik vind het zelf belangrijk dat kinderen een eigen plekje hebben om zich terug te trekken en ruimte
hebben om te spelen. Dus niet een 'steriele' altijd opgeruimde designer kamer waarin nooit
iets vies mag worden of geen speelgoed mag liggen. Een tuin vind ik zelf ook heel belangrijk. Maar
ik ben ook echt een buitenmens en vind dat kinderen elke dag buiten zouden moeten spelen.
Maar dit is allemaal mijn persoonlijke mening.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:52

Ook niet onbelangrijk stel het zou mis gaan...kan 1 van jullie dan het huis in zijn uppie bekostigen.

Je kunt wel leuk een grote dure woning hebben en een volle hypotheek erop...maar ja....dan zijn de rapen gaar als het veelste duur is voor 1 inkomen. En zeg niet dat het nooit gebeurd..maar er zijn genoeg mensen mee het schip in gegaan met een gezamelijke hypotheek.

Ik zit hier heerlijk in mijn eigen woning met partner die op mijn naam staat. Niemand kan mij wat maken. En ik lach mij serieus rot hoe laag mijn hypotheek schuld nog is...tov vrienden die uiteraard perse een huis van x ton moesten kopen en vervolgens helemaal verbouwen.