Rare autorijlessen! Graag tips!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenia

Re: Rare autorijlessen! Graag tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:33

Ik ben ook pas 6 lessen voor mijn examen begonnen met inparkeren, en heb het ook maar iets van 3/4 x geoefend.. Ik zat zo vreselijk in de stress voor mijn examen, mede om het parkeren. Nou denk ik van mij zelf sowieso al dat ik dingen niet kan, terwijl ik het wel kan, dus ik was er heilig van overtuigt dat ik ging zakken. ( in het kader van: er zakken zo veel voor de 1e keer, dus waarom zou ik het dan wel in 1x halen? Deze gedachte had ik ook bij mijn theorieexamen trouwens, die heb ik ook in 1x gehaald! ) ook had ik niet echt een klik met de instructeur, maar toch bij die rijschool door blijven rijden omdat ik niet zo veel zin had om nog te switchen. Na 30 lessen heb ik examen gedaan, en ik moest parkeren op mijn examen.. Gek genoeg was ik helemaal niet meer zenuwachtig, dus na 3 x oefenen (waarvan het eigenlijk niet 1x gelukt is in de lessen :+ ) reed ik hem er zo in.. Ik was zo relaxed bij mijn examinator, dat het meteen heel relaxed aanvoelde en ik ook heel relaxed reed. Ik had hele gesprekken met mijn examinator waardoor ik me minder ging concentreren op wat nou allemaal fout kon gaan. Ik was gewoon heerlijk relaxed aan het rondrijden! Ik kon dus echt gewoon aan mijn manier van rijden merken dat degene die naast je zit enorm van belang is op hoe je rijd. Mijn lessen gingen altijd wat hakkelig en met veel spanning, omdat ik nooit wist of ik het nou goed deed, en ik werd hier ontzettend onzeker van. Maar ik ben in 1x geslaagd! Mijn examinator was ontzettend te spreken over mijn rijden, ik betrapte mijzelf wel nog op wat kleine foutjes, maar daar heb ik mijn examinator niet over gehoord. Nu heb ik al een tijdje zelf rond, en dat gaat hartstikke goed! Het inparkeren lukt nu bijna altijd, alleen de hele kleine vakken sla ik over, maar we hebben dan ook een erg lange auto.

Ik wil je heel veel succes wensen alvast. Is er geen mogelijkheid dat je in de zelfde auto blijft lessen met een andere instructeur? Dan hoef je niet meer aan de nieuwe auto te wennen zo kort voor je examen.. Ik wens je heel veel succes in ieder geval!

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 23:43

Wat een super verhaal!
Ik had inderdaad ook bij mijn theorie echt verschrikkelijk veel zenuwen, ik zat echt ontzettend te trillen.. Maar wel in 1 keer gehaald!

Ik hoop dat ik ook een relaxte examinator heb.
Een vriendin van mij zei dat ik hem wel gelijk moet zeggen dat ik zenuwachtig word als hij vragen gaat stellen als ik in druk verkeer kom.
Ik heb echt het idee dat ik bij deze man een tijdsrit aan het doen ben. Zo snel dat ik overal moet rijden en inhalen waarvan ik vind dat het gevaarlijk is ( lees fietser inhalen terwijl en zijweggetjes zijn en kruispunten)

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 00:36

ArinaDiaat schreef:
Wat een super verhaal!
Ik had inderdaad ook bij mijn theorie echt verschrikkelijk veel zenuwen, ik zat echt ontzettend te trillen.. Maar wel in 1 keer gehaald!

Ik hoop dat ik ook een relaxte examinator heb.
Een vriendin van mij zei dat ik hem wel gelijk moet zeggen dat ik zenuwachtig word als hij vragen gaat stellen als ik in druk verkeer kom.
Ik heb echt het idee dat ik bij deze man een tijdsrit aan het doen ben. Zo snel dat ik overal moet rijden en inhalen waarvan ik vind dat het gevaarlijk is ( lees fietser inhalen terwijl en zijweggetjes zijn en kruispunten)

Dit gevoel had ik bij mijn instructeur ook, ik was meer beslissingen aan het nemen voor hem om te zorgen dat hij niet ineens op de rem drukte, dan voor mijzelf. Dit zorgde er dus ook voor dat ik minder met het verkeer bezig was, en vaak ook echt schrok van bijvoorbeeld een auto van rechts. Gelukkig heb ik hier nooit meer last van gehad sinds ik mijn rijbewijs heb, ik rij nu echt voor mijzelf en ben zekerder. Ik rij nu dus ook veel ontspannender en veiliger. :)

Ik heb trouwens ook tegen mijn examinator gezegd dat ik onwijs zenuwachtig was, en hij heeft me erg goed gerust gesteld!

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 00:52

zoo klinkt bekend!

Heb bij een rijschool zo ongeveer 60 uur aan lessen gehad. Mijn tussentijdse toets ruim voldoende gehaald na 35 uur ongeveer. Normaal gesproken zou je dan dus gelijk het examen aanvragen, maar nee hoor, mocht nog lang niet! Mijn vader is een keer mee geweest tijdens een les, en heb hem zelden zo boos gezien.. (dacht eerst dat hij boos op mij was omdat ik het niet goed deed :+ ) Hij heeft toen gezegd dat ik niet meer bij die instructeur mocht lessen en reed toen bij de eigenaar van de rijschool. Maar beter was het niet.
Schakelen in de bocht, laat remmen, hard op rotondes af, niet elke week kunnen lessen, verplicht 2 uur achter elkaar lessen. Geen begrip als er iets was (mijn opa lag op sterven, en op de dag van zijn crematie stond een les ingepland, maar verplaatsen/cancelen ho maar, dat kon écht niet!)
Toen mijn vriend zijn examen had en geslaagd was even met zijn instructrice staan praten, gelijk voor de volgende dag een les ingepland en 2 weken daarna examen gedaan en geslaagd in 1x.. Ze was gewoon verbaasd waarom ik niet mocht afrijden... Ze lieten me gewoon lessen voor het geld!

Voor wie omgeving Arnhem lest of wilt gaan lessen, stuur me een pb voor de naam waar je dus niet moet gaan lessen haha.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 01:12

Ik les omgeving Leeuwarden

Maar jeetje wat een verhaal en echt super zonde!
Gelukkig heb je hem nu! :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:37

Er zijn een heleboel van dat soort zwendelaars, wij hebben er als rijschool ook last van.
Overigens zijn examinatoren net mensen en die gaan echt niet hele lastige kruispunten vragen stellen en als ze dat per ongeluk wel doen dan begrijpen ze echt wel dat je ff beIg bent...

Ik had gister een meisje die bij een rijschool een compleet lespakket had gewonnen, dus eigenlijk een complete rijopleiding. Ik vroeg dus waarom ze haar rijbewijs nog niet had. Nou had ze wel 7 lessen gehad en daarna gewoon niks meer van haar gehoord en als ze belde werd er niet opgenomen of werd ze weggedrukt. Wat een stunt, gelukkig is ze gister geslaagd en super tevreden.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:42

Ik heb ook 30 lessen gehad bij een rijschool waar ik echt nooit heb leren inparkeren. Ben ook 2 keer gezakt daar en toen ben ik naar een andere rijschool gegaan. Hier heb ik niet alleen goed leren inparkeren, maar ook echt leren rijden. In principe heb ik bij de vorige rijschool alleen leren gas geven en remmen. De rest kon ik ook, maar dat was niet zoals het hoorde.
Ik zou je dan ook zeker aanraden een andere rijschool te zoeken, of de laatste paar lessen bij een andere instructeur doen. Niet kunnen inparkeren maakte mij namelijk enorm onzeker op mn examen..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:27

Hier overigens ook een klote instructeur gehad hoor.. die vond bellen belangrijker als les geven.. 8)7
Kwam een keer gewoon niet opdagen en heb hiervoor 2 gratis lessen geëist.. en gekregen.
Verder zat hij altijd te bellen.. en het fileparkeren ging altijd fout!!!

Maar goed.. toch examen gedaan (had ook fijne examinator) en in 1x geslaagd.. zelfs het fileparkeren ging in 1x goed.. :D

Kortom.. sta op je strepen.. en eis LES.. daar betaal je voor..
Je instructeur zijn houding bepaald toch wel hoe jij achter het stuur zit hoor..

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 15:36

Ik heb gebeld!

Maar ik krijg geen andere instructeur -O-
Hij gaat zelf met mijn instructeur bellen en hem even goed toespreken!
Maar ik weet dus nu al dat volgende week erg ongemakkelijk gaat worden omdat ik dan weer bij die man in de auto moet gaan zitten.
Maar hij zei dat het voor mij misschien toch beter is deze 5 lessen nog in deze auto te doen omdat ik anders aan die andere auto en instructeur moet wennen. Dus ik ben er mee akkoord gegaan.
Mocht ik zakken gaat hij gelijk iemand anders voor me zoeken!
Dat dan weer wel :)

Maar iemand tips hoe ik dan volgende week moet omgaan met die man?
Ik voel de toespraak nu al aankomen namelijk!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:45

Geen idee, hooguit een keer kwaad worden op,de man en hem uitleggen dat je zo geen les van hem wilt en eigenlijk een andere instructeur. En verder adem in adem uit en inwendig hem desnoods van alles toewensen. En duimen op een relaxte examinator.

Helaas heb ik het omgekeerd gehad. Had een superlesgever alleen moest de man 5 weken voor examen accuut met zijn rijschool stoppen. En er was maar een rijschool over die op korte termijn plaats had met een totaal andere auto. Eerst een opel kadet daarna een bmw5 serie.

Alleen dat was net zo n hork als jij had. Vent liep alleen maar te schelden op me. Ging tijdens mijn les tanken een eind uit de buurt. De tweede keer ben ik nog zo dom geweest weer die kant op te gaan. De derde keer heb ik geweigert. Vent nog kwader maar helaas ik had hem nodig voor mijn examen. Trof ik ook nog twee keer een klojo van een examinator die er om bekend stond een extreem laag slagingspercentage te hebben. Dus twee chagerijnige kerels in de auto. Wat een feest. Wat mijn rijstijl niet ten goede kwam.

De derde keer was een vrouwelijk examinator die binnen 5 minuten instructeur de mond snoerde. Hihi daarna fijn gereden en geslaagd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:47

Niet over beginnen en gewoon gaan rijden, als hij erover begint zeggen dat je niet tevreden bent etc

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 15:49

Dus eigenlijks gewoon weer bellen en zeggen dat ik echt een andere instructeur wil?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:53

Zou ik wel doen, het werkt gewoon niet als je beiden in een kleine ruimte tot elkaar bent verplicht maar allebei liever niet wilt. Dat is niet goed voor je rijstijl en kan zelfs gevaarlijk worden als je er zo door wordt afgeleid dat je ongelukken gaat maken misschien.

Overdrijf desnoods dat je echt niet meer normaal kunt nadenken door zijn gezucht, gescheld en geschreeuw,

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:56

ArinaDiaat schreef:
Dus eigenlijks gewoon weer bellen en zeggen dat ik echt een andere instructeur wil?

Of eisen dat de rijlessen, áls je zakt (je kunt het écht wel!!!), voor hun rekening zijn.... }>

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:59

ArinaDiaat schreef:

Waarom niet??
En ze zijn vast lid van een overkoepelde organisatie..
Een beetje dreigen bij je rijschool met een melding maken bij de overkoepelende organisatie, wil ook nog wel eens helpen.. ;)
Maar zorg wel dat je serieus en zelfverzekerd over komt..!

En als dat alles niet werkt.. verstand op 0 en gewoon je ding doen.. :(:)

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 16:01

Dus gewoon morgen ochtend weer even bellen zeggen dat ik er een nachtje over geslapen heb maar dat ik echt mijn laatste 5 uren bij iemand anders wil. Dan maar even wennen aan de andere auto! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:07

Ik zou het eigenlijk niet doen, eisen om een andere instructeur. Ze hebben wel gelijk over het wennen aan een nieuwe auto, 5 lessen voordat je klaar bent nog weer in een nieuwe auto leren rijden is heel erg irritant en er is best een kans aanwezig dat je minstens 2 van de lessen die je nu erg goed kan gebruiken om verder te gaan met zaken als inparkeren kwijt bent aan wennen aan hoe de auto in elkaar zit.

Ik zou er zelf niet over beginnen, maar als hij je wilt 'toespreken' dan zou ik gewoon zeggen dat je hier niet van gediend bent en dat je de manier waarop hij tegen je praat niet kan waarderen. Jij betaalt voor je rijlessen, dus het is alleen maar normaal om te verwachten dat je met respect behandeld wordt.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:07

Ik ben ook pas geslaagd (pas na 5 keer trouwens). Was niet zo best geweest als de herexamens gratis waren :') Ik mocht overigens pas examen doen toen ik er klaar voor was, niet na een bepaald aantal lessen.

En inderdaad, als je je niet goed voelt bij die instructeur dan komt dat je rijstijl niet ten goede. Ik ging enorm stressen bij mijn examen, pas bij staatsexamen kreeg ik iemand die zelf ook rust uitstraalde en toen ging het allemaal vlekkeloos.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:11

ik vind wennen aan een nieuwe auto echt zo een flut excuus. Ik heb in juli mijn rijbewijs behaald en een jaar ervoor in Juli mijn voorlopig (België). Ik heb in die periode met 5/6 auto's door elkaar gereden en vaak zelfs nog met andere auto's voor een keertje. Geen problemen met overschakelen, hooguit 5 minutjes toen ik de eerste keer met een benzine reed (andere keren met diesel).
Als je niet kan overschakelen naar een andere auto ben je volgens mij gewoon niet klaar om alleen te rijden...
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 17-02-16 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sirocco12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:14

Ik ben ook nog gewisseld van rijschool en dat was echt een goede keuze. Als ik langer bij de eerste was blijven plakken, had het nog langer geduurd voor ik mijn rijbewijs kreeg. Ik werd zo onzeker en geïrriteerd van die vent.. En andere auto, tja.. Je zal je leven lang in verschillende auto's moeten rijden, dus zou je daar geen zorgen over maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:18

Mijn instructeur kreeg vlak voor mijn examen een nieuwe auto. 2x in gereden en geslaagd. Een nieuwe auto ben je zo aan gewend :) ik zou niet eens tot morgen wachten met bellen maar nu bellen. Hoe langer je wacht hoe moeilijker inplannen wordt. :)

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:19

Jans schreef:
Mijn instructeur kreeg vlak voor mijn examen een nieuwe auto. 2x in gereden en geslaagd. Een nieuwe auto ben je zo aan gewend :) ik zou niet eens tot morgen wachten met bellen maar nu bellen. Hoe langer je wacht hoe moeilijker inplannen wordt. :)

Helemaal meeeens, bellen en zeggen dat je een ander wil! Nieuwe auto is misschien een half uurtje wennen en dan ken je hem wel hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:22

Uiteindelijk heeft elke auto een stuur, pedalen een neus en een kont :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:26

Ze rijden, schakelen en reageren wel anders allemaal. Andere draaicirkel, andere dode hoeken en zo. Maar dat is geen 5 lessen wennen normaal. Een hooguit twee lessen er aan wennen en drie lessen goed oefenen met rijden.

Ik wissel ook vrij veel van auto (wel bekende) maar moet toch iedere keer even omschakelen weer. Maar ok voertuigen zijn ook nogal verschillend van elkaar. Eerder een canta (invalidevoertuig automaat) en fiat doblo,of,ford transit. Nu een hyundai atos automaat met de ford transit of de camper van mijn vader. Een fiks grootte verschil.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:31

Ik zou dus bellen en melden dat je erover nagedacht hebt en toch de voorkeur geeft aan een andere instructeur, omdat je in deze geen vertrouwen meer hebt en onzeker wordt.
Het moeten wennen aan een andere auto is een beetje een kulargument: alle auto's hebben het de koppeling, het gaspedaal, de rem, het stuur en de versnellingsbak op dezelfde plaats zitten, dus dat heb je na een kwartier wel door.