Kleding shoppen anno 2016, hoe werkt dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:07

IsabelHx schreef:
Maar ik vind gewoon hoe het is aangepakt niet heel slim.
Mensen gaan plastic tasje nu echt niet laten omdat ze er 5 cent voor moeten betalen.
Als ze echt het plastic willen verminderen schaf het dan helemaal af en ga over op papier....

Ik weet het niet hoor, maar het voelt voor mij meer als een trukje van de overheid om meer geld te verdienen...

De overheid krijgt het geld voor die tasjes niet, dan zijn de winkeliers.

Verder krijg ik de indruk -bv door het lezen van dit topic- dat het wel degelijk uitmaakt.

Als je het niet slim geregeld vindt van de overheid, hoe had jij deze EU verplichting dan geïmplementeerd?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:09

Ik heb in mijn handtas altijd tasjes :) heb ook bij de decathlon een fatsoenlijk opvouwbare tas gekocht. ook een opvouwbare rugzak, mocht ik wat meer kopen dan gepland want op de fiets is al die tasjes aan het stuur niet altijd even succesvol :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-02-16 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:10

IHN schreef:
begrijp ik het nu goed dat je bij Primark verplicht een tasje moet kopen???? Ik zou het dan dus ff los meenemen naar buiten en pal voor de ingang heel opvallend in mijn zeemantasje stoppen....

Nee, iemand zei dat je verplicht bent hun papieren tassen te gebruiken en aan te nemen ;) dat je dus niet in je eigen tas mag stoppen.

Anoniem

Re: Kleding shoppen anno 2016, hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:12

Ik ben er vrij zeker van dat er geen wettelijke grond bestaat waarop ze je dat zouden kunnen verplichten.
De koop is gesloten na het afronden van de transactie, en dan mag je er mee doen en het meenemen zoals jij dat wil. :)
Ze kunnen het je wel heel lief vragen, omdat het misschien voor hun makkelijker is, maar dwingen kunnen ze je niet.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:23

Wat vind ik dit fijn om te horen!
Hier kan noord amerika nog wat van leren! Zelfs in de supermarkt word alles in kleine plastic tassen gedaan soms maar 1 product per tas!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:23

__Elizabeth schreef:
Wat vind ik dit fijn om te horen!
Hier kan noord amerika nog wat van leren! Zelfs in de supermarkt word alles in kleine plastic tassen gedaan soms maar 1 product per tas!

Echt he! Wij hadden na een week in Florida 53 plastic tasjes -O- belachelijk!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 15:26

vuurneon schreef:
Ik heb in mijn handtas altijd tasjes :) heb ook bij de decathlon een fatsoenlijk opvouwbare tas gekocht. ook een opvouwbare rugzak, mocht ik wat meer kopen dan gepland want op de fiets is al die tasjes aan het stuur niet altijd even succesvol :')

Wat moet ik me voorstellen bij een opvouwbare rugzak?

Kijk, ik wil morgen best m'n oude Eastpak meenemen. Maar of daar nu zoveel in past... Mwah... Nope :')
Verder heb ik nog een oude Kipling, maar die is meer geschikt voor bergwandelingen enzo :') En past niet veel meer in dan in m'n eastpak.

Zoals het nu lijkt worden het bigshoppers of eerst een stop bij de Zeeman, wat een geniaal concept hebben die...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:27

Zelfde idee als zo'n opvouwbaar tasje van de zeeman alleen als je die van mij uit elkaar haalt krijg je een rugzak :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 15:29

vuurneon schreef:
Zelfde idee als zo'n opvouwbaar tasje van de zeeman alleen als je die van mij uit elkaar haalt krijg je een rugzak :)

Oké, zo'n touwtjes rugzakje? Of groter?
Inderdaad wel praktisch op fiets, wij gaan in de auto. Is de bedoeling :P Maar ik vind dat ik m'n opties open moet houden! En goede ideetjes op doen voor later als ik zelf een huis heb en snelle boodschapjes moet doen :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:30

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 15:39

Die is ook niet gek!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:43

Ik neem mijn Jesper rugtas van The North Face mee. :j

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:21

Ik vind dat zo krom he! Wij in Nederland gaan extra maatregelen nemen wat betreft de plastic tasjes, maar in Amerika blijven ze er mee rondstrooien. Net zoiets als het AB gebruik, in Nederland wordt er voorzichtig mee om gesprongen, maar als je bijv. Dr. Pol ziet wordt er met alles AB gebruikt :(

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:27

Gewoon je oude eastpak meenemen en daarin een paar opgevouwen plastic tassen erin.
Past het niet in je rugzak pas je een plastic tasje eruit en stop je het daar in.
Laatste keer in Rosada waren er genoeg Jumbo, Appie en Bas tassen te zien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 16:28

eclair98 schreef:
Ik vind dat zo krom he! Wij in Nederland gaan extra maatregelen nemen wat betreft de plastic tasjes, maar in Amerika blijven ze er mee rondstrooien. Net zoiets als het AB gebruik, in Nederland wordt er voorzichtig mee om gesprongen, maar als je bijv. Dr. Pol ziet wordt er met alles AB gebruikt :(

Of honing, of vetericyn :P

Maar ik ben het absoluut met je eens hoor!

Het aanbieden van het tasje tegen een klein bedrag hoeft verbetering naar mijn idee niet in de weg te staan. Je confronteert de klant elke keer op nieuw met het probleem, waardoor de klant zelf deze keuze kan maken. Hulde, wat mij betreft! Er vanuitgaande dat wij Nederlanders wel enigszins verantwoordelijk kunnen kiezen hierin.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:31

eclair98 schreef:

Moet je eens in Marokko kijken!!! Krijg je bij elke zandkorrel een tasje erbij.... En prullenbakken kennen ze ook niet.
Werkelijk overal zwerftassen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:04

Ik koop altijd gewoon een tasje. Die paar cent :+

En thuis worden ze gebruikt als vuilniszak en gaan ze daarna container in.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:09

Mijn gedachte, als je geld voor boodschappen hebt, heb je toch ook geld voor een tasje? Stond laatst achter een vrouw met bijkans een hele garderobe op de toonbank en zij begon te foeteren om 10 cent voor een grote tas :=

Ik betaal graag voor een tasje. Al zijn het wel dure vuilniszakken achteraf :')

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:27

Het gaat ook niet om het geld, maar om de bewustwording.

Al veel goeie opties voorbij zien ko.en. die opvouwbare rugzak vind ik ook wel handig indd

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:30

Ik nam sowieso altijd al een (katoenen) tasje mee, nu niet anders dus. Heb een hele verzameling katoenen tasjes, gewoon omdat ze zo leuk (en handig!) zijn.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:30

Net gewinkeld in Amsterdam en had een linnen tasje in m'n tas gepropt en zo'n grote stoffen only tas.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:31

eenitraM schreef:
Mijn gedachte, als je geld voor boodschappen hebt, heb je toch ook geld voor een tasje? Stond laatst achter een vrouw met bijkans een hele garderobe op de toonbank en zij begon te foeteren om 10 cent voor een grote tas :=

Het gaat me niet om het geld maar om de verspilling en het milieu :)
Maar ik weet dat je tasjes moet betalen dus ga niet foeteren als ik tien cent extra op een paar honderd euro aan aankopen moet betalen :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 19:53

verootjoo schreef:
eenitraM schreef:

Het gaat me niet om het geld maar om de verspilling en het milieu :)
Maar ik weet dat je tasjes moet betalen dus ga niet foeteren als ik tien cent extra op een paar honderd euro aan aankopen moet betalen :')

Foeteren om een paar cent is hilarisch en triest, zeker als je de big spender hebt uitgehangen. Bovendien kan de winkelier er ook niets aan doen dan ze de tasjes niet meer mogen weggeven.

Maar ik ga verder helemaal met verootjoo en Joltsje mee. Het gaat helemaal niet om het geld.
Het is mooi dat de kans wordt geboden, zeker als je geen tasje mee hebt. Maar het is een nog mooiere bewustwording voor de klant. Bovendien kan de winkelier er ook niets aan doen dan ze de tasjes niet meer mogen weggeven.

Leuk dat mensen het geld wel hebben voor tasjes... Heb ik ook wel... Het is maar net welke keuze je wilt maken. De maatschappelijk verantwoorde keuze, of de 'i don't care' keuze.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:02

Als je voor een paar honderd euro kleding koopt en je krijgt geen tasje mee.... -O- , wilt die winkel dan dat ik het in meerdere verkreukelde zeeman tasjes stop?

Ik vindt het echt een goede regel, daar niet van, want er is echt heeel veeel verspilling van plastic (tasjes), maar ik vind dat er best uitzonderingen mogen zijn.
Ik heb standaard nu ook een plastic tas in mijn handtas zitten, altijd handig!

Verder, als je gaat uitrekenen wat het kost als je elke keer een plastic tasje koopt, ben je toch best duur uit :+
Een leuke handige bigshopper moet ik nog zien te vinden :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 22:43

Nou die leuke en handige bigshoppers zullen nu snel genoeg gemaakt worden denk ik zo.

Ook een paar 100 euro lijkt mij niet een reden om een uitzondering te maken. Zolang de cassiere het spul netjes opvouwt, kan jij het toch netjes in je zeeman tasje stoppen?