Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Keet schreef:Ambtenaren hebben nog deels betaalt verlof trouwens
. Wij hebben een individueel keuze budget, daar zou ik het uit kunnen laten betalen. In dat IKB zit bijvoorbeeld ook mijn vakantiegeld en dertiende maand. Dat is een percentage van je salaris en daar kan je verlof mee kopen, opleidingen of gewoon uit laten betalen aan het eind van het jaar. Wij hebben 4 weken standaard verlof, als je meer wilt moet je dagen kopen. Shadow0 schreef:vuurneon schreef:Hoewel ze allemaal jonge vaders zijn. Is een klein bedrijf, zonder personeelszaken etc.
Kunnen ze het dan niet eens gezamelijk aan de orde stellen? Anders verandert er zeker niets.
daardoor heeft die collega ook het voor elkaar gekregen. shoes schreef:Ha,helemaal mijn ding ☺!
Ik werkte fulltime bij een groot bedrijf,op mijn afdeling werkte circa 17 vrouwen van dezelfde leeftijd. Op andere afdelingen in het bedrijf waren er mensen die parttime werkte. Toen ik zwanger was vroeg ik parttime aan. Reactie baas: je mag fulltime terugkomen, ons voor de rechter dagen of ontslag!
Aangezien ik niet tegen onrecht kan en het er op neer kwam dat mijn Duitse manager vond dat moeders thuis moeten zitten, heb ik ervoor gekozen om ze voor de rechter te dagen. Ik heb tot aan mijn verlof gewerkt zoals altijd, in de tussentijd bewijs verzameld voor in de rechtbank en niet uitgeweid over de stand van zaken tegenover mijn collega's. Na mijn verlof kwam het voor en heb ik de zaak gewonnen. Ik ben met verheven hoofd weer gaan werken, heb alle boycotten genegeerd en heb 3 jaar later mijn ontslag gediend voor een betere baan, juist op het moment dat ze me het meest nodig hadden .
Bijna iedereen heeft recht om minder uren te werken, mits het aantoonbaar is dat je onmisbaar bent. Ook bij een bedrijf van minder dan 10 man personeel kan het een probleem zijn.
Op Internet is er veel te vinden wat jouw rechten zijn, lees je goed in en laat je niet zomaar afwimpelen.
Amaris schreef:Ik weet niet of je het 'recht' hebt minder te werken. En dan heb ik het even niet over kinderen krijgen en moederschap. Ik wist toen ik aan deze baan begon dat het een fulltime functie was. Als ik nu een dag minder wil gaan werken heeft de werkgever toch alle recht om te zeggen 'sorry, maar het is een full-time functie' iets waarvoor ik destijds bewust gekozen heb overigens.

verootjoo schreef:Het verbaast me dat er bedrijven zijn die niet willen dat je minder gaat werken als je kids hebt... Hoezo niet? Bovendien heb je toch gewoon het recht om je ouderschapsverlof op te nemen
Silvia schreef:verootjoo schreef:Het verbaast me dat er bedrijven zijn die niet willen dat je minder gaat werken als je kids hebt... Hoezo niet? Bovendien heb je toch gewoon het recht om je ouderschapsverlof op te nemen
Maar ook als je geen kinderen hebt mag je toch wel minder werken?! Dat is toch wettelijk geregeld? het zou wat zijn dat je werkgever je aanvraag voor minder uren werken weigert omdat je geen kinderen hebt....
maar zou goed kunnen dat je dan dat recht ook hebt.