Ben ik onredelijk? (klagende buurvrouw)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:18

Blue_Eyes schreef:
Shadow0 schreef:

Slechte drummers, of bloklfuit :=

Of viool, vergeet de viool niet :')

Nou, inderdaad. :o

Ik ben net zelf begonnen met viool dus het is echt nog kattengejank, en hoe tolerant mijn buren ook zijn, ik wil het ze gewoon niet aandoen, en mogelijke problemen liever voorkomen dan genezen. Dus ik heb een demper gekocht. Een klein dingetje van een paar euro die je op de snaren zet, en het geluid is zeker voor 50% gedempt, zonder verder iets te vervormen aan het geluid, dus je kunt gewoon normaal spelen.
Ik heb zelfs overwogen om een goedkope elektrische viool te kopen. Die kun je met koptelefoon spelen en is dus helemaal stil. Maar dat is didactisch niet helemaal verantwoord, dus als het even kan doe ik dat niet.
Een andere optie is nog het min of meer geluiddicht maken van een slaapkamer en daar spelen.

TS, is het voor jou niet mogelijk om zoiets te doen? Er bestaan 'elektrische' akoestische gitaren, die je dus met koptelefoon kunt gebruiken. Alleen dan zit je nog met je zang natuurlijk...

Ik vind helemaal niet dat je buurvrouw gelijk heeft hoor, maar voor je ontwikkeling in de muziek is het heel slecht als je je altijd bezwaard voelt als je speelt en je altijd op allerlei manieren inhoudt. Dan liever zeker weten dat je niemand lastig valt, en vrijuit kunnen spelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:52

Nou zeg, buurvrouw komt niet echt met een onderbouwd argument.
Ik zou zeggen, kan me voorstellen dat buren kunnen vragen of je niet na bv 8 uur wilt spelen, maar een akoustische gitaar en wat zang... Ik mag niet voor een ander spreken want iedereen is anders, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je daar echt last van kunt hebben, het is tenslotte geen harmonica, drumstel of trombone.
En al was het dat wel, jij hebt ook gewoon het recht om je hobby uit te oefenen, officieel mag je herrie maken tot 10 uur 's avonds zelfs (tenzij het onredelijk wordt).

Misschien kun je haar eens vragen wanneer het van haar wel mag en waarom op de eerdere tijdstippen niet? Is ze dan soms net haar middagslaapje aan het doen, of zit ze aan de telefoon, of leest ze haar bijbeltje, of wat dan ook. Het kan voor haar natuurlijk wel net een moment zijn dat ze iets zit te doen waarbij ze 't niet kan gebruiken.

VosjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 02:58

Ik heb lange tijd in een benedenwoning gewoond, mijn bovenbuurvrouw had een herder die nogal slecht alleen kon zijn. Het arme dier blafte dan zolang tot de buurvrouw weer thuis kwam, dit kon helaas uren duren. Daarnaast waren de woningen behoorlijk gehorig, we konden hele gesprekken van de bovenburen letterlijk verstaan (indien er Nederlands gesproken werd... :+ ). Ik weet dus uit eigen ervaring hoe vervelend geluidsoverlast van je buren kan zijn. Maar enkele keren per week wat akoestische gitaarmuziek, het lijkt me dat daar toch wel afspraken over te maken moeten zijn. Anders vind ik je buurvrouw behoorlijk onredelijk. Wellicht dat het afspreken van momenten dat buurvrouw echt liever niet gestoord wil worden hierbij kan helpen. :j

LindyH schreef:
Blue_Eyes schreef:

Of viool, vergeet de viool niet :')

Nou, inderdaad. :o

Ik ben net zelf begonnen met viool dus het is echt nog kattengejank, en hoe tolerant mijn buren ook zijn, ik wil het ze gewoon niet aandoen, en mogelijke problemen liever voorkomen dan genezen. Dus ik heb een demper gekocht. Een klein dingetje van een paar euro die je op de snaren zet, en het geluid is zeker voor 50% gedempt, zonder verder iets te vervormen aan het geluid, dus je kunt gewoon normaal spelen.
Ik heb zelfs overwogen om een goedkope elektrische viool te kopen. Die kun je met koptelefoon spelen en is dus helemaal stil. Maar dat is didactisch niet helemaal verantwoord, dus als het even kan doe ik dat niet.
Een andere optie is nog het min of meer geluiddicht maken van een slaapkamer en daar spelen.

TS, is het voor jou niet mogelijk om zoiets te doen? Er bestaan 'elektrische' akoestische gitaren, die je dus met koptelefoon kunt gebruiken. Alleen dan zit je nog met je zang natuurlijk...

Ik vind helemaal niet dat je buurvrouw gelijk heeft hoor, maar voor je ontwikkeling in de muziek is het heel slecht als je je altijd bezwaard voelt als je speelt en je altijd op allerlei manieren inhoudt. Dan liever zeker weten dat je niemand lastig valt, en vrijuit kunnen spelen.

Ik heb het deel waar ik op reageer even dikgedrukt gemaakt.

Net omdat mijn (muziekgekke) vriend en ik in een benedenwoning woonden, hebben wij bij de aanschaf van enige instrumenten inderdaad gekozen voor de elektrische varianten van zowel een viool als een gitaar. Door het ontbreken van een klankkast zijn beide instrumenten inderdaad stiller dan hun 'klassieke' tegenhangers, maar je brengt ook bij een elektrisch instrument nog altijd de snaren aan het trillen. Deze instrumenten zijn dat ook zeker niet volledig stil!

(Gelukkig voor mij bleek de combinatie elektrisch en demper wel een gigantisch goede manier om het typische 'beginners-viool-geluid' :Y) :+ te beperken... *\o/* )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 03:55

Oh, dan weet jij misschien wel antwoord op het volgende...

Ik speel vaak met zo'n klein stemapparaatje op mijn viool om de intonatie (plaats van mijn vingers) te controleren. Ik dacht altijd dat die op een elektrische viool niet zou werken omdat die geen akoestisch geluid afgeeft. Maar dat doet ie dus wel iets begrijp ik. Zou een stemapparaatje dan dus ook werken op een elektrische viool?

Kinke

Re: Ben ik onredelijk? (klagende buurvrouw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:47

Als je in overleg met de buurvrouw bepaalde uren kunt afspreken, kan buuv dat uurtje ff naar buiten vluchten, probleem opgelost :D

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:53

Het is denk ik niet alleen vragen wat je buurvrouw wilt, maar samen een compromis maken. Jij hoeft ook niet enkel muziek te maken als de buurvrouw dat fijn uit vind komen. Beetje geven en nemen van beide kanten. Daarbij vind ik jou wel zeker redelijk hoor!

Maar goed, zoals je al aangeeft kun je al verder met deze kwestie :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:57

wat staat er in je huurcontract? staan daar nog regels over??

ik vind overdag en in een weekend echt heel redelijk van je. en dat zij er al 14 jaar woont is geen reden waarom jij niet mag spelen/zingen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:58

Ik speel zelf ook al jaren muziek (saxofoon) en heb nog nooit gezeur gehad met de buren.
Wel heb ik altijd met de buren overlegd wanneer ik kon studeren. Er was een tijd dat ik 2/3 uur per dag zat te spelen. Ik probeerde dat niet altijd thuis te doen, maar vaak toch wel.
Rond etenstijd was altijd een prima tijd.

Ik woon nu in een huis dat gelukkig totaal niet gehorig is. Maar omdat mijn buren kleine kinderen hebben, pas ik me toch aan.
Ik speel dus niet meer na 8 uur 's avonds. In het weekend vaak overdag. En doordeweeks ook zo rond etenstijd.
Doordat de afspraken zijn gemaakt hebben de buren het idee dat ik hen geen overlast wil bezorgen, waardoor je toch een soort goodwill kweekt. En andersom kan ik studeren zonder me schuldig te voelen.
Enige voorwaarde van de buren was dat als ik ging studeren, ik niet alleen maar toonladders zou spelen maar ook wat bekende liedjes zodat zij ook nog wat leuks hadden om aan te horen :D

Zeker in een flatgebouw is het geven en nemen. Maar communiceren met elkaar is echt wel nodig.

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:20

Heeft ze ook aangegeven wat haar het meeste stoort? Het gitaar gepingel of je krachtige stemgeluid?
Meestal vind er geluid lekkage via de waterleiding / rioolleiding etc plaats, wellicht een idee om eens te kijken waar met een klein beetje geluidsisolatie een hoop demping te behalen is?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:23

Ik vind jou niet onredelijk, maar het is gewoon vervelend. Kwestie van gelijk hebben en gelijk krijgen. Als zij wil zeuren, dan doet ze dat toch wel. Erg jammer, ik vind het altijd wel leuk als ik mijn buurjongen hoor spelen. Alleen laatst was dat om 2 uur 's nachts, dat was minder.

Zelf speelde ik ook gitaar en had ik een bierviltje over het gat in de klankkast, dan demp je het geluid wat. Maar ik vraag me af of het genoeg is om de buurvrouw te pleasen.

Weet niet of zij werkt, maar misschien kan je vaste tijden afspreken (hoewel dat eigenlijk te triest voor woorden is, maar goed), en dan kan zij in die tijd boodschappen doen ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:35

Misschien vindt ze het wel leuk om eens te zien/horen wat je doet en kun jij iets spelen wat zij leuk vindt?
Mijn buurman de muzikant houdt enorm rekening met zijn buren. Maar ik vind ook dat hij soms even los moet kunnen als hij daar behoefte aan heeft. Het is toch zijn uitlaatklep. Hij weet welke nummers uit zijn repertoire ik best kan waarderen en dan gebeurt het regelmatig dat ik het juist wel best ipv irritant vind als hij herrie maakt.
Rare constructie := maar het werkt.
En na een zeer recente gebeurtenis hier in de buurt denk ik nu maar als ik hem hoor: ahh die leeft in ieder geval nog.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:37

Anoniem schreef:
Hij weet welke nummers uit zijn repertoire ik best kan waarderen en dan gebeurt het regelmatig dat ik het juist wel best ipv irritant vind als hij herrie maakt.
Rare constructie := maar het werkt.
.

Zo ben ik een keer naar de buurjongen gegaan: "kan de versterker iets harder? Ik hoor nu alleen maar de bas en ik wil de rest ook horen."
Zitten in een flat, dus allebei de ramen open en dan waaide de muziek zo binnen, haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:49

Hahaha Eilleen, leuk opgelost! Die stond je vast ook even gek aan te kijken?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:50

hmm ik weet niet hoe gehorig het is bij jullie, en hoelang je dan doorgaat.. maar als je elk zuchtje hoort en je gaat langer door dan een half uur dan vind ik het ook vervelend hoor. niet dat ik direct zou gaan klagen maar ik weet niet of jouw buurvrouw een koptelefoon aan kan zetten met der eigen muziek :P

Maar tja ik weet niet hoe je klinkt maar als iemand vals zingt zou ik ook klagen :P

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:53

goede instelling heb je ts, dat je kritisch kijkt naar jezelf en probeert zo min mogelijk overlast te veroorzaken.

Ik vind dat je buurvrouw enorm zeurt. In zulke gehorige huizen moet je gewoon accepteren dat je regelmatig wat van elkaar hoort. Een uurtje per dag muziek maken, waar hebben we het dan over. Zeker als het niet eens dagelijks was. Zelf ben ik iemand die heel erg let op het niet maken van geluid naar de buren toe, maar vind wel dat je niet gelijk overal over moet gaan zeiken. En af en toe geluid van een uurtje tot 9 uur moet accepteren. Ik woonde hiervoor in een flat, boven mij woonde iemand die elke dag een uurtje trompet speelde. Dat hoorde je bij mij binnen heel goed, vond het af en toe vervelend, maar hij deed het nooit na 6 uur, dus heb er nooit wat van gezegd. Ik woon nu in een jaren 30 huis, en dat is echt gruwelijk gehorig. Ik hoor regelmatig de hondjes van de bovenburen rennen en blaffen, maar doe daar ook nooit moeilijk over. Helaas nu een nieuwe buurvrouw, die het wel helaas wel heel normaal vind om 's avonds om half 11 de muziek hard aan te hebben staan. Daar ga ik de volgende keer wel even heel vriendelijk wat van zeggen. Vorige buurman hoorde ik nooit, haar zo ongeveer van het moment dat ze binnenkomt totdat ze naar bed gaat. Maar ja heb dan de instelling dat als je daar niet tegen kan je niet in een jaren 30 huis moet gaan horen.

Ondanks dat ik vind dat ze enorm zeurt zou ik een middenweg proberen te vinden, zoals bv een vaste tijd afspreken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:54

Anoniem schreef:
Hahaha Eilleen, leuk opgelost! Die stond je vast ook even gek aan te kijken?

Hij snapte er niets van inderdaad, haha!
Hij mag van mij tot 24.00 spelen (ik hoor de bas gewoon sowieso altijd) omdat ik er vroeg uit moet (en meestal toch niet vroeg kan slapen). Ik snap dat het zijn hobby is, en dat hij het naast zijn studie moet doen, en dan kom je soms gewoon op onhandige tijden uit. Ik ben zijn enige buur, aan de andere kant zit de lift, en ik heb er weinig problemen mee. Meestal val ik in slaap met de tv aan, dus dan heb ik niet echt last van de bas. Die wordt pas irritant als je wil slapen, de tv niet aan hebt en naar het plafond ligt te kijken. Dan lukt slapen ook niet meer, haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:58

Je mag hopen dat je buurvrouw niet bij de woningstichting gaat klagen over dat jij haar woongenot ernstig verstoord, dan kun je op zoek gaan naar een geschikte oefenruimte.
Ik zou proberen onderling goede afspraken te maken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:00

Anoniem schreef:
Je mag hopen dat je buurvrouw niet bij de woningstichting gaat klagen over dat jij haar woongenot ernstig verstoord, dan kun je op zoek gaan naar een geschikte oefenruimte.

Dat zal toch ook wel meevallen? Een woningbouwvereniging is ook geen boeman die zomaar een buurvrouw op d'r blauwe ogen gelooft of totaal onredelijk is.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:06

Buuf moet gewoon niet zo zeuren imo. Het zijn maar twee uurtjes p.w. en niet eens op ondegelijke tijdstippen. Kom op zeg, een beetje geven en nemen hoor. Dat TS het al gelimiteerd heeft naar 2x p.w. 1 uur p.d. vind ik al zat eigenlijk. Als ze nou elke dag midden in de nacht of uuuuuuren zat te spelen oke. 14 jaar daar al wonen geeft geen rechten ofzo, dus dat ze eerder nooit ergens last van had is mooi voor haar maar dat betekent niet dat jij niks meer mag doen. Voor jou moet het wonen ook een plezier zijn, niet alleen voor haar.

Ik zou gewoon netjes aangeven dat jij al vind dat je op deze manier al vind dat je rekening met haar houdt en dat het max 1 uur per dag is. Evt zou je kunnen vragen op welk tijdstip zij het oké vind, maar dat vind ik niet eens nodig eigenlijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:06

future_vet schreef:
wat staat er in je huurcontract? staan daar nog regels over??

In een huurcontract staat echt niks gemeld over muziek maken en bepaalde tijdstippen die je hiervoor moet hanteren. Dat is enkel de verplichting tussen de huurder en verhuurder.

De APV gaat over harde geluiden na bepaalde tijdstippen. Maar dit is gemeentelijk geregeld en meestal nog steeds erg erg vaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:39

Vjestagirl schreef:
[naam] schreef:

Dat zal toch ook wel meevallen? Een woningbouwvereniging is ook geen boeman die zomaar een buurvrouw op d'r blauwe ogen gelooft of totaal onredelijk is.

Als het om musiceren gaat kunnen ze erg strak uit de hoek komen. Dan kun je wel zeggen dat je het voor je eigen lol doet maar dat kan een amateur bandlid ook en die moet ook op zoek naar geschikte oefenruimte.
Inmiddels zijn veel woningstichtingen dermate geherstructureerd dat ze vaak volgens protocol opereren en steeds minder oog en oor hebben voor individuele situaties.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:43

Nee hoor jij bent helemaal niet onredelijk! je houd al rekening met haar ;)
Ik heb ook een nogal luide buurman ( dj achtige dingen doet hij ) ik laat hem in het weekend ook z'n gang gaan ook al vind ik het niet altijd even leuk anders kan je nooit wat. je moet elkaar ook een beetje dogen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:26

Dat zal ernstig verschillen per wbv, hoor Repelsteel. Ze kunnen hoogstens bemiddelen en verder niks.. Ik ken zat voorbeelden van verschillende wbv waarbij ze bij geluidsoverlast van containers verplaatsen midden in de nacht, tot naaldzakken op de verdieping gewoon zeggen dat men dat onderling maar uit moet zoeken. Houd maar een beetje rekening met elkaar (zelfs als er geklaagd wordt over op sokken door het huis lopen)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:03

Het kan twee kanten op gaan. Ik zou er persoonlijk voor proberen te zorgen het onderling op te lossen want als het bij de woningstichting de verkeerde kant op gaat dan is het vaak bindend.
Als TS geluk heeft treft ze een sympathiek iemand bij de ws maar als ze pech heeft kijkt de ws naar of er al eerder sprake was van problematiek in het gebouw, zo nee dan is zij het probleem en kan zij het onderspit delven.
Dat risico zou ik liever niet aangaan, beter in gesprek met buuf en onthoud daarbij dat je met stroop vaak meer vliegen vangt dan met stront.

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:06

Of jouw buurvrouw onredelijk is hangt af van de gehorigheid van het gebouw waar jullie in wonen.

Ik heb vrij lang in een oud appartement gewoond en de bovenbuurman speelde ook gitaar.
Ik ben bij wel eens bij hem wezen luisteren en het volume was normaal tot iets hoog, maar toch dreunde het bij ons zo door dat ik tijdens zijn gitaarspel de televisie niet kon horen en de televisie op het allerhoogste volume moest om er nog wat van te kunnen verstaan.

Terwijl als mijn buren nu in mijn nieuwe huis op hetzelfde volume gitaar zouden spelen, zou ik het nog niet eens horen.

Als het huis echt gehorig is dan hoort ze ook al jouw leefgeluiden, lopen, lades open en dicht maken etc.
Dan kan ik me voorstellen dat het gitaarspelen wellicht een stap te ver is.
Alles valt of staat dus met de constructie van het gebouw.