Geen OBS binnen 10 km

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05
Fotograaf

Re: Geen OBS binnen 10 km

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:03

Mag ik vragen waarom niet? Wat moeten ze dan op school leren (behalve taal en rekenen)?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:04

troi schreef:
10 km is niks! Onze zoon zit ook buiten het dorp op school omdat de plaatselijke school zeer zwak was. Het enige is dat je wel bereid moet zijn om je kind de eerste jaren van en naar vriendjes te brengen. Voor ons is dat geen probleem.

Tja dat is in het noord-oosten van NL redelijk normaal :D Dr zijn hier hele dorpen die 10 km of meer naar school fietsen. Of met de bus reizen, OV is in deze gebieden dan ook imo goed te noemen.

Wat het geloof ed aangaat. Mijn lagere schooltijd heb ik op een christelijke school doorgebracht. En ik was en ben echt niet christelijk. Had er voor die school echt geen kaas van gegeten. En heel eerlijk ik vond die verhalen en feestdagen alleen maar grappig en leuk om te horen. En ik ben er ook echt niet christelijk van geworden.

Mijn middelbare was een school in het "dorp" waar ik woonde (Emmen was toen nog gewoon een dorp, tegenwoordig heten ze stad :+ ). Maar ook daar moest ik nog een 15 tot 20 minuten fietsen voor ik op school was. En op die school werd er zelfs in de roosters rekening mee gehouden welke klas waar vandaan kwam. Zo waren zelfs de klassen ingedeeld in waar ze vandaan kwamen, dit dus met oog op de schooltijden. Wij de dorpsbewoners waren zelfs altijd de klos met extra vroege uren die de buiten het dorp wonenden nooit kregen.
En de minder dicht bevolkte gebieden zoals hier in het noorden wordt er echt wel rekening gehouden met het feit dat er veel kinderen uit de dorpen verderop komen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:05

Hier ook naar een katholieke basisschool gedaan, werd uit de bijbel gelezen 's morgens maar ik vond het vooral mooie leuke verhalen om naar te luisteren (en waar je wat van kon leren). Denk ook dat het me respect heeft bijgebracht voor gelovigen, als absoluut-niet-gelovende persoon.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 22:07

wortel115 schreef:
Dat is ook maar net wat je zelf wil. Onze dochter zal straks 20 km met de schoolbus moeten voor kleuter en basis school en 60+ km voor de middelbare school. Ik zie dat niet zo als een probleem.

Uit nieuwsgierigheid: wat is de achtergrond van die keuze?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:07

Hier gingen ze als communievoorbereiding op bezoek in de moskee. Vond ik een goed idee. Overigens gingen ze ook naar een rk kerk. In iedere kerk mochten kinderen uit de klas vertellen over hun geloof. Daardoor kwam thuis ook een gesprek op gang. Kind is niet gedoopt en gaf toen aan dat niet alsnog te willen (2 klasgenoten werden voor de communie alsnog gedoopt). Had daar goed over nagedacht.
Ik heb die bezoeken aan die kerken gezien als onderwijs in burgerschap.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:08

Santos_05 schreef:
Mag ik vragen waarom niet? Wat moeten ze dan op school leren (behalve taal en rekenen)?

Wel omgangsvormen. Niet klikken, wat te doen bij ruzie etc.

Maar zonder de bijbel. Die heb je daarvoor niet nodig. En onbewust leren ze dan :christenen zijn de betere mensen. Die hebben normen en waarden. En daar ben ik het zeer sterk mee oneens.

Normen en waarden zijn niet door de bijbel ontstaan. Ook samenlevingen zonder bijbel(denk aan de oorspronkelijke bewoners van Amerika) hebben normen en waarden die vaak nog met de onze overeenkomen.

Ze mogen de bijbel van mij wel leren kennen uiteraard. Maar liever op latere leeftijd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:10

Ik moest vroeger wel de bijbelboeken kunnen opnoemen, maar ook de goden van het boedisme leren.
Ik heb er enkel baad bij gehad, het is toch gewoon een stukje maatschappelijke kennis imo. Als ik zie hoe vaak mensen vooringenomen onzin verkondigen omdat ze het verschil tussen oude testament en nieuwe testament aanhangers niet snappen dan vind ik dat best storend (ik ben niet religieus).
Ook zijn best veel gezegdes terug te voeren op bijbel verhalen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:14

NatasjavE schreef:
Santos_05 schreef:

Wel omgangsvormen. Niet klikken, wat te doen bij ruzie etc.

Maar zonder de bijbel. Die heb je daarvoor niet nodig. En onbewust leren ze dan :christenen zijn de betere mensen. Die hebben normen en waarden. En daar ben ik het zeer sterk mee oneens.

Normen en waarden zijn niet door de bijbel ontstaan. Ook samenlevingen zonder bijbel(denk aan de oorspronkelijke bewoners van Amerika) hebben normen en waarden die vaak nog met de onze overeenkomen.

Ze mogen de bijbel van mij wel leren kennen uiteraard. Maar liever op latere leeftijd.

Volgens mij heb ik mezelf dan niet goed verwoord. Er zijn twee poppen die de situaties spelen, de kleuters weten niet welk verhaal daar bij hoort. Wij als ouders weten dat omdat de oudsten wel met een bepaald verhaal thuis komen.

Dus volgens mij hebben we dezelfde ideeen erover. Ik heb ook nergens genoemd dat 'Christenen beter zijn' want wij hebben alleen voor een Christelijke school gekozen omdat ik dat beter vond aansluiten bij de rest van onze verwachtingen (groepsgrootte, pestbeleid, enz).

Zoals anderen het ook verwoorden, ik zie het ook als maatschappelijke kennis.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:15

Sizzle schreef:
Ik moest vroeger wel de bijbelboeken kunnen opnoemen, maar ook de goden van het boedisme leren.
Ik heb er enkel baad bij gehad, het is toch gewoon een stukje maatschappelijke kennis imo. Als ik zie hoe vaak mensen vooringenomen onzin verkondigen omdat ze het verschil tussen oude testament en nieuwe testament aanhangers niet snappen dan vind ik dat best storend (ik ben niet religieus).
Ook zijn best veel gezegdes terug te voeren op bijbel verhalen.

De bijbel kennen vind ik iets anders dan er rollenspellen voor kleine kinderen betreffende normen en waarden er aanhangen.

De bijbel heb ik ook gelezen. Ken hem niet uit mijn hoofd maar dat lijkt me ook niet noodzakelijk.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:15

Marion_ schreef:
Ik heb vroeger ook op een christelijke basisschool gezeten. Hier ook omdat de school goed aangeschreven stond, beide ouder zijn namelijk atheïst.. en ik ook.
Voor mij was het al vrij vroeg duidelijk dat ik niet in god geloofde. Elke ochtend werd er een verhaal verteld uit de bijbel. Ik vond ze prachtig! Maar geloofde er niks van dat het echt gebeurd was. Vind het achteraf ergens wel leuk dat we dat vroeger altijd kregen. Ken de meeste bijbel verhalen nog steeds en ook de achtergrond van het hele geloof... is toch een stukje algemene kennis.
Naar de kerk gingen wij ook nooit, enkel met kerst en pasen inderdaad, maar dat was eigenlijk heel leuk want dan mocht je vaak iets doen.
Overigens ook nooit problemen gehad met klasgenootjes/ouders van. Mijn beste vriendinnetje kwam uit een vrij gelovig gezin, maar eigenlijk nooit iets van gemerkt.

Hier precies hetzelfde. Ik ben heel blij met mijn christelijke achtergrond vanuit de scholen. Je leert toch veel, en daarvoor hoef je er niet in te geloven. Het zijn prachtige verhalen.

Maar het verschilt heel sterk per school. Als het een gereformeerde school is wordt bovenstaande heel anders.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:19

KPet schreef:
wortel115 schreef:
Dat is ook maar net wat je zelf wil. Onze dochter zal straks 20 km met de schoolbus moeten voor kleuter en basis school en 60+ km voor de middelbare school. Ik zie dat niet zo als een probleem.

Uit nieuwsgierigheid: wat is de achtergrond van die keuze?

Dat heeft te maken met het feit dat we over 2 maanden naar Australië gaan emigreren om uiteindelijk een eigen akkerbouw bedrijf te runnen. Er zijn daar simpelweg dichterbij geen scholen en dus ook geen mogelijkheid om zelf de beste school te kiezen. Gelukkig wel 2 kinderen van onze dochter haar leeftijd in de straat. (5 km)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:25

Met bijbelverhalen spelen zou ik niet perse moeite hebben zolang de boodschap maar niet is dat je dus gehoorzaam moet zijn (aan god) en dat als je in god gelooft alles vanzelf goed komt.
Voor mij was Abraham in het verhaal waarin zijn zoon geoffert zou gaan worden gewoon een zak van een kerel en dat mag van mij door een school absoluut niet goed gepraat worden onder het mom van vertrouwen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:26

KPet schreef:
Voor het doel van de discussie zou ik het ook erg interessant vinden om van ouders te horen die hun kinderen verder weg sturen naar bijv. een vrije school of een streng gereformeerde school of daar vanaf hebben gezien vanwege afstand.

Onze dochter wordt straks 2 dus het is nog niet helemaal aan de orde, maar zoals het nu lijkt zal ze naar een school gaan ongeveer 8km verderop. Dat klinkt niet ver, maar met nog minimaal 15 andere keuze's dichterbij wel apart, om de hoek zitten zelfs 3 scholen en zo'n 700 meter verderop nog 2.

We willen haar graag naar de vrije school omdat het heel erg aansluit bij hoe wij denken over opvoeden en opgroeien. Niet te veel druk om mee te moeten komen, maar gewoon ontwikkelen op je eigen tempo.
Als back up hebben we wel een school in de buurt die we interessant vinden, over een jaar zullen we nog eens kijken hoe de scholen overkomen en hoe haalbaar het is.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 22:31

wortel115 schreef:
wortel115 schreef:

Dat heeft te maken met het feit dat we over 2 maanden naar Australië gaan emigreren om uiteindelijk een eigen akkerbouw bedrijf te runnen. Er zijn daar simpelweg dichterbij geen scholen en dus ook geen mogelijkheid om zelf de beste school te kiezen. Gelukkig wel 2 kinderen van onze dochter haar leeftijd in de straat. (5 km)

Ah wat tof! Dan is die afstand logisch inderdaad. Wat dat betreft vind ik NL soms ook raar. Er wordt erg snel met "sociaal isolement" gegooid, alsof dat enorm schadelijk zou zijn. Kennissen van mij woonden jarenlang in NZ en hadden daar een melkveehouderij ver weg van voorzieningen. Hun vijf kinderen kregen onderwijs via internet. Veel kinderen in dergelijke situaties doen de middelbare school intern (kostschool). Op het nederlandse platteland bestaat er geen sociaal isolement. Zelfs al zou je kinderen thuis onderwijzen, dan zijn er in de omgeving nog genoeg kinderen om mee te spelen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:36

@ts, volgens mij geen enkele belemmering dus om het pand te kopen wat jullie op het oog hebben. ben erg benieuwd waar het is.

als het zover is, er kinderen komen en ze naar school moeten kun je altijd nog kijken wat je wilt. hangt ook zo erg van het kind af.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:40

Ik ben zelf niet gelovig..

ik ben wel protestants gereformeerd opgevoed, nooit opgezegd, zie er ook de noodzaak niet van in, want ik heb ook niets tegen geloof.. Ik ben nu weer even kwijt, want de afgelopen twee jaar geen kaartjes gekregen sinds ik 3 jaar geleden verhuist ben.. Maar over het algemeen, vinden ze mij wel weer eens een keer en dan krijg ik weer een verjaardagskaartje van mijn nieuwe kerk :')

ik ben dus protestants gereformeerd opgevoed, mijn ouders hadden een bijbel en als kind vond ik het prachtige verhalen.. jip en janneke of de bijbel, beiden was mooi. met kerst en pasen gingen we naar de kerk.. mooie verhalen.. nog mooiere dominee, een Zuid Afrikaan, die de klemtóón vaak verkeerd legde..

dus jubelend gingen we naar Bed lehem (zat echt een flinke pauze tussen.. als tiener schoot ik natuurlijk onbedaarlijk in de lach, wat een por van mijn vader opleverde waarop mijn moeder weer in de lach schoot).. En Noël werd verbasterd tot No Hell..

--

de lagere school waarop ik zat was redelijk streng christelijk te noemen.
Iedere ochtend werd er gebeden en wat gezongen op de gang voor we naar de klas gingen.. Ik moet zeggen, ik heb geen mentale schade overgehouden om in gebed aan andere mensen te denken, geloofde toen nog dat er mogelijk een God zou zijn, maar echt diep gelovig erin, Nee.. was voor mij net zoiets als Sinterklaas. De liedjes waren mooi en hadden mooie teksten.

we hadden bijbelse kennis, waarin je de verhalen las en met elkaar het erover had wat er nu bedoelt werd. bijvoorbeeld wat betekent: gij zult een ander liefhebben gelijke Uzelf.. wat betekent het om jezelf lief te hebben (niet 18+ variant for the dirty minded) en wat betekent dat voor jezelf in relatie tot anderen dan..

Daarnaast hadden we bijbelse en kerkelijke geschiedenis.. Het verhaal over Masada en de vondsten van de geschriften in Kumran vond ik net zo indrukwekkend als de 80 jarige oorlog.

Min middelbare school was katholiek, aangeraden boven de christelijke door de directeur van de lagere school (foei, die hoorde ze natuurlijk naar het christelijke toe te werken :') )..

ik heb die school zelf gekozen door het onderwijs systeem.. En vanwege het sociale karakter.
Wij hadden daar dagopeningen die het eerste kwartier van de eerste les van de week gelezen werden.. Vaak een maatschappelijk item, gevolgd door ene kwartiertje maatschappelijke discussie.

en natuurlijk Katachese.. eerste klas bijbelse kennis.. tweede en derde over andere godsdiensten.

---------

zoals iemand al aangaf, ik heb het ook als verrijking beschouwd..
Zowel de ene kant meegekregen als de andere kant..
Zo heb ik als volwassene een bewuste keuze gemaakt dat ik niet geloofde in een God pur sang,
maar wel dat er de mogelijkheid is dat er een hogere macht is.. dat kunnen ook en stel gekke geleerden zijn waarbij ons heelal op hun petrischaaltje leeft.

waar het mij vooral in verrijkt heeft is dat ik beide kanten goed kan volgen en begrijpen en daardoor ook beter een mening kan volgen. Geloof in welke vorm dan ook heeft een grote invloed op de wereld om ons heen, maar ook op de geschiedenis.

ik vind het fijn om vanuit allerlei hoeken die informatie al jong gekregen te hebben.

-----

Ts,

ik begrijp je heel goed.. Het zou mij ongelovelijk lastig lijken om als atheïst eventueel te 'moeten' overwegen om mijn kinderen naar een christelijke school te sturen.. Het is lastig om te bepalen waar ze mee 'besmet' raken en wat dat voor impact zal hebben op hun leven en hun keuzes.

Maar ik denk dat jullie als ouders een veel grotere invloed op het leven van jullie kinderen zullen hebben. Kinderen begrijpen veel meer als dat je zomaar aanneemt.. Als jij hen opvoed met de kennis dat bepaalde mensen geloven en dat jullie dat niet doen.. Dat jullie het zien als verhalen, waar een les uit te leren valt, maar niet meer dan verhalen.. zoals je ook kunt leren uit sprookjes en fabels..
Dan zullen je kinderen eerder geneigd zijn om jullie levensvisie te volgen, dan blind het onderwijs te volgen.. En ondertussen leren ze dingen die hun echt niet zomaar schaden.

ze kunnen het later verwerpen, of misschien zien ze het wel als verrijking.

hele lap tekst uiteindelijk.. maar misschien heb je er iets aan..

Wellicht is het t.z.t. ook goed om gewoon eens wat lagere scholen te bezoeken en je dilemma voor te leggen.. Voor hetzelfde geld geeft een bepaald leersysteem of set van docenten je een heel goed gevoel en heb je dat niet bij de openbaren, of juist andersom..

In plaats van te kiezen tussen welk geloof of geen, is het misschien goed om gewoon te kijken naar welke school het beste aanvoelt, na je in allemaal verdiept te hebben.. maar goed, ik sta ook neutraal ten opzichte van geloof, dus ik heb makkelijk praten op dat gebied.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 09-02-16 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 22:43

Joltsje schreef:
@ts, volgens mij geen enkele belemmering dus om het pand te kopen wat jullie op het oog hebben. ben erg benieuwd waar het is.

als het zover is, er kinderen komen en ze naar school moeten kun je altijd nog kijken wat je wilt. hangt ook zo erg van het kind af.

Mee eens, hoe dan ook. Omdat het allemaal nog in de steigers staat qua opzet van het bedrijf en aankoop van het pand houd ik de details voorlopig nog even voor mezelf. Maar er zal een klein paardenaspect aan zitten dus ik zal me, mocht het zover zijn, vast niet kunnen inhouden om er een uitgebreid topic over te openen. Het is een spannende tijd voor ons, maar het duurt waarschijnlijk nog maanden voor het allemaal geregeld is. Ik heb er hoe dan ook enorm veel zin in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:43

Ik ben ook behoorlijk tegen bijzonder onderwijs, vind het ook heel apart dat ondanks de ontkerkelijking deze vorm van onderwijs nog steeds gesubsidieerd wordt door de overheid. Maar goed, dat is een andere discussie.

Zelf heb ik twee jaar docentenopleidingen gevolgd en daarbij stage gelopen in een zeer christelijke regio op een extreem christelijke middelbare school (ik heb het echt over hartje bible belt in dit geval). De school was leuk, het contact tussen de docenten en de leerlingen was leuk, maar ik zou persoonlijk mijn kind niet op zo'n school willen hebben. Je hebt het nog steeds over mensen die wel algemeen onderwijs geven, maar zelf niet in bepaalde dingen geloven omdat hun geloof ze hiervan weerhoudt. Zo werd bij de biologielessen op deze school behoorlijk nadrukkelijk gezegd dat de theorie van Darwin niets meer dan een theorie was en dat de leerlingen er eigenlijk maar vanuit moesten gaan dat dit niet zo was.

Er werd elke ochtend voorgelezen, niet uit de Bijbel, maar uit een speciaal tijdschrift dat heel veel christelijke scholengemeenschappen geloof ik hanteren. Je hebt dan voor verschillende leeftijdsgroepen verhalen, die allemaal te maken hebben met een bijbelverhaal en die dan horen te leiden tot een discussie in de klas over normen en waarden. Ik vond de normen en waarden in veel van die verhalen nogal krom. De man-vrouw rol was scheef (nou was die sowieso niet helemaal goed op betreffende school) en ik vond veel dingen op een rare manier beschreven. Klein voorbeeldje is dat ze niet-gelovigen onder hun hoede moesten nemen en voor ze moesten zorgen. Als agnost kreeg ik daar behoorlijk de kriebels van, ik hoef namelijk helemaal niet verzorgd te worden door iemand die zichzelf verheven voelt boven mij. Voor mij zou geloven geen verrijking zijn van mijn leven, en zo werd het wel heel erg neergezet.
Daar kwam bij dat er op die school behoorlijk gediscrimineerd werd. Dit is niet iets van het geloof, dat weet ik als geen ander, maar wel iets om rekening mee te houden in kleine schoolgemeenschappen sowieso. Er zat welgeteld één Marokkaanse jongen op die school en die werd gepest. Heel erg. Als niet-gelovige deed mij dat echt heel erg veel pijn, vooral omdat het een heel jong jochie was, maar binnen de schoolleiding was er niet zo veel aandacht voor omdat hij nou eenmaal 'anders' was en het moeilijk was om dat beeld te veranderen bij andere leerlingen.
Toen ik daar stage kwam lopen hebben ze aan me gevraagd hoe ik tegenover het geloof stond en toen heb ik eerlijk gezegd dat ik zelf niet geloof maar dat ik me niet stoor aan mensen die wel geloven. Heb er echt totaal gen waardeoordeel over, en het maakt me ook echt niks uit. Wel heb ik aangegeven dat ik geen dingen wou doen waar ik niet achter stond. Zo is me een aantal keer gevraagd of ik 's morgens de verhaaltjes voor wou lezen en dat is toen best een probleem geworden, ik wou dit namelijk echt niet.

Sociaal isolement zou ik me niet echt zorgen over maken. Het is misschien voor jullie zelf wat ingewikkelder omdat jullie wat vaker op en neer zullen moeten met de auto, maar kinderen zijn wat dat betreft erg veerkrachtig en er is altijd wel iets te regelen. Spelen met vriendjes wordt er heus niet minder op.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:49

ik denk dat het enorm van school tot school zal verschillen Emmaa..

onze dagopeningen werden door onze conrector zelf geschreven en waren meestal gebaseerd op een krantenartikel. Zoals bijvoorbeeld een familiedrama.. Of op een gebeurtenis op school, bijvoorbeeld een gesaboteerde brommer waardoor de jongen op het nippertje aan een ongeluk was ontsnapt, die dagopening ging dan over waar plagen nu pesten wordt..

de evolutietheorie werd bij ons gepresenteerd als wetenschappelijk bewezen. evenals koolstofdatering. wetenschap en godsdienst waren twee aparte zaken en werden beiden aangeboden. Je hoefde er ook niet tussen te kiezen, of het een af te doen als verzinsel/theorie en de ander als waarheid. Het werd je beiden aangeboden als voorbereiding op je latere leven (het doel van een middelbare school opleiding).

Ik kan mij voorstellen dat je daar de kriebels kreeg..
dat zou voor mij ook niets zijn, zo'n school als jij beschrijft.
daar wordt je in een keuze geduwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:57

Nou was dat ook wel vrij typerend voor het type dorp waar het hier om gaat hoor, en het zou heel goed kunnen dat ik het een stuk heftiger heb ervaren dan anderen omdat ik me er automatisch nogal tegen ging afzetten.

Wat mij vooral enorm tegenstond was het feit dat ze een vak 'Godsdienst' kregen, maar het daar alleen maar over het christendom hadden. Daar wisten ze de ins en outs van, maar pak hem beet 50% van de leerlingen wist niet wat een Koran was.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:06

ik denk de regio Emmaa..
het stricte karakter van de wijze waarop ze geloven..

dat is voor menigeen niet weggelegd..
als je gelovig bent opgevoed is het misschien nog te behapstukken..
En je leert in de middelbare schooltijd ook zelf nadenken en keuzes te maken

maar om als niet gelovige of zelfs anti, midden in de biblebelt te plonsen..
dat zal voor menigeen te veel van het goede zijn denk ik..

verschil is dan gewoon zo groot in achtergrond dat het begrip beide kanten op lastig is.

groot respect trouwens om aan zo'n stage te beginnen.. ik denk dat menigeen die niet gelooft daar voor bedankt zou hebben (ik zelf misschien ook wel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:08

elenaMM77 schreef:
ik denk de regio Emmaa..
het stricte karakter van de wijze waarop ze geloven..

dat is voor menigeen niet weggelegd..
als je gelovig bent opgevoed is het misschien nog te behapstukken..
En je leert in de middelbare schooltijd ook zelf nadenken en keuzes te maken

maar om als niet gelovige of zelfs anti, midden in de biblebelt te plonsen..
dat zal voor menigeen te veel van het goede zijn denk ik..

verschil is dan gewoon zo groot in achtergrond dat het begrip beide kanten op lastig is.

groot respect trouwens om aan zo'n stage te beginnen.. ik denk dat menigeen die niet gelooft daar voor bedankt zou hebben (ik zelf misschien ook wel).

Ik was een beetje aan de late kant met zoeken naar een stageadres en had dus verder niet echt opties die voor mij ook te bereizen waren := Moet zeggen dat ze tijdens het gesprek ook een stuk minder 'heftig' overkwamen dan het uiteindelijk was. Heb er ook geen onprettige tijd gehad hoor, ik had hele leuke leerlingen die mondig genoeg waren om op een openbare school te zitten, en mijn stagebegeleider was een prima vent. We hadden het gewoon niet over het geloof. Het was meer de algemene gang van zaken die me niet echt aanstond.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:16

Ik werk voor een katholieke school maar heb zelf geen katholieke achtergrond. Wij onderwijzen de kinderen niet in geloof of iets wat daar op lijkt, eigenlijk merk je er vrij weinig van. Wel vinden we denken aan anderen heel belangrijk, maar dat lijkt me alleen maar een pluspunt. Ga dus toch wel kijken is mijn tip! Wij zijn de populairste school in de wijde omtrek en hebben allerlei kinderen op school zitten. Het zegt niets over de kwaliteit van onderwijs.

Als je in een boerengat woont, kan ik me trouwens wel weer voorstellen dat er wel echt christelijk onderwijs gegeven wordt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:21

KPet schreef:
Ah wat tof! Dan is die afstand logisch inderdaad. Wat dat betreft vind ik NL soms ook raar. Er wordt erg snel met "sociaal isolement" gegooid, alsof dat enorm schadelijk zou zijn. Kennissen van mij woonden jarenlang in NZ en hadden daar een melkveehouderij ver weg van voorzieningen. Hun vijf kinderen kregen onderwijs via internet. Veel kinderen in dergelijke situaties doen de middelbare school intern (kostschool). Op het nederlandse platteland bestaat er geen sociaal isolement. Zelfs al zou je kinderen thuis onderwijzen, dan zijn er in de omgeving nog genoeg kinderen om mee te spelen.

Ik ben bang dat het het sociale isolement onderschat TS.
In landen als Canada, Nieuw Zeeland en Australie is het voor iedereen normaal om grote afstanden af te leggen. Dat is in Nederland niet het geval en het is hier wat vervoer betreft ook niet zo handig geregeld als daar.

Ik moet je helaas teleurstellen, dat sociaal isolement in Nederland (in de stad, op platteland en ook om andere denkwijzen en nog veel meer) wel bestaat. Als alle kinderen op zo'n schooltje gezellig tussen de middag naar huis gaan en de jouwe moeten overblijven omdat jij geen tijd hebt om 4x per dag heen en weer te rijden is dat al genoeg om ze 'anders' te maken en daar kunnen kinderen heel hard in zijn.

Ik snap het dat je nu tegen je droomhuis aan gelopen bent en als jullie daar zou blij van worden moet je dat vooral kopen.

Maar als jullie kinderen krijgen en jullie plaatsen ze om een principiele kwestie op een school die verder weg ligt, steek dan niet je kop in het zand.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:23

Ik laat het geloof even los in deze discussie..

Ik heb nu (nog) geen kinderen, wel een kinderwens.. studeer pedagogiek en ben daarbij erg bezig met wat vind ik nou goed voor een/mijn kind. Ik zou mezelf goed kunnen voorstellen mijn kind naar een jenaplan school te brengen bijvoorbeeld en niet meteen de dichtstbijzijnde school als beste school te kiezen.. 10 km vind ik geen hele grote afstand maar dat komt ook omdat we buitenaf wonen en gewend zijn aan grote(re) afstanden.. het is idd alleen even puzzelen met eten tussen de middag, afspreken met vriendjes enz.. maar daar krijg je denk ik vanzelf ritme in

Kortom ik zou dus idd naar meerdere scholen in de omgeving gaan kijken en daarbij dan gewoon de school kiezen die het beste voelt..
En daarbij dan rekening houdend met het onderwijs maar ook met de sociale contacten van het kind..