Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
troi schreef:10 km is niks! Onze zoon zit ook buiten het dorp op school omdat de plaatselijke school zeer zwak was. Het enige is dat je wel bereid moet zijn om je kind de eerste jaren van en naar vriendjes te brengen. Voor ons is dat geen probleem.
Dr zijn hier hele dorpen die 10 km of meer naar school fietsen. Of met de bus reizen, OV is in deze gebieden dan ook imo goed te noemen.
). Maar ook daar moest ik nog een 15 tot 20 minuten fietsen voor ik op school was. En op die school werd er zelfs in de roosters rekening mee gehouden welke klas waar vandaan kwam. Zo waren zelfs de klassen ingedeeld in waar ze vandaan kwamen, dit dus met oog op de schooltijden. Wij de dorpsbewoners waren zelfs altijd de klos met extra vroege uren die de buiten het dorp wonenden nooit kregen. Santos_05 schreef:Mag ik vragen waarom niet? Wat moeten ze dan op school leren (behalve taal en rekenen)?
NatasjavE schreef:Santos_05 schreef:Mag ik vragen waarom niet? Wat moeten ze dan op school leren (behalve taal en rekenen)?
Wel omgangsvormen. Niet klikken, wat te doen bij ruzie etc.
Maar zonder de bijbel. Die heb je daarvoor niet nodig. En onbewust leren ze dan :christenen zijn de betere mensen. Die hebben normen en waarden. En daar ben ik het zeer sterk mee oneens.
Normen en waarden zijn niet door de bijbel ontstaan. Ook samenlevingen zonder bijbel(denk aan de oorspronkelijke bewoners van Amerika) hebben normen en waarden die vaak nog met de onze overeenkomen.
Ze mogen de bijbel van mij wel leren kennen uiteraard. Maar liever op latere leeftijd.
Sizzle schreef:Ik moest vroeger wel de bijbelboeken kunnen opnoemen, maar ook de goden van het boedisme leren.
Ik heb er enkel baad bij gehad, het is toch gewoon een stukje maatschappelijke kennis imo. Als ik zie hoe vaak mensen vooringenomen onzin verkondigen omdat ze het verschil tussen oude testament en nieuwe testament aanhangers niet snappen dan vind ik dat best storend (ik ben niet religieus).
Ook zijn best veel gezegdes terug te voeren op bijbel verhalen.
Marion_ schreef:Ik heb vroeger ook op een christelijke basisschool gezeten. Hier ook omdat de school goed aangeschreven stond, beide ouder zijn namelijk atheïst.. en ik ook.
Voor mij was het al vrij vroeg duidelijk dat ik niet in god geloofde. Elke ochtend werd er een verhaal verteld uit de bijbel. Ik vond ze prachtig! Maar geloofde er niks van dat het echt gebeurd was. Vind het achteraf ergens wel leuk dat we dat vroeger altijd kregen. Ken de meeste bijbel verhalen nog steeds en ook de achtergrond van het hele geloof... is toch een stukje algemene kennis.
Naar de kerk gingen wij ook nooit, enkel met kerst en pasen inderdaad, maar dat was eigenlijk heel leuk want dan mocht je vaak iets doen.
Overigens ook nooit problemen gehad met klasgenootjes/ouders van. Mijn beste vriendinnetje kwam uit een vrij gelovig gezin, maar eigenlijk nooit iets van gemerkt.
KPet schreef:wortel115 schreef:Dat is ook maar net wat je zelf wil. Onze dochter zal straks 20 km met de schoolbus moeten voor kleuter en basis school en 60+ km voor de middelbare school. Ik zie dat niet zo als een probleem.
Uit nieuwsgierigheid: wat is de achtergrond van die keuze?
KPet schreef:Voor het doel van de discussie zou ik het ook erg interessant vinden om van ouders te horen die hun kinderen verder weg sturen naar bijv. een vrije school of een streng gereformeerde school of daar vanaf hebben gezien vanwege afstand.
wortel115 schreef:wortel115 schreef:Dat is ook maar net wat je zelf wil. Onze dochter zal straks 20 km met de schoolbus moeten voor kleuter en basis school en 60+ km voor de middelbare school. Ik zie dat niet zo als een probleem.
Dat heeft te maken met het feit dat we over 2 maanden naar Australië gaan emigreren om uiteindelijk een eigen akkerbouw bedrijf te runnen. Er zijn daar simpelweg dichterbij geen scholen en dus ook geen mogelijkheid om zelf de beste school te kiezen. Gelukkig wel 2 kinderen van onze dochter haar leeftijd in de straat. (5 km)
).. Joltsje schreef:@ts, volgens mij geen enkele belemmering dus om het pand te kopen wat jullie op het oog hebben. ben erg benieuwd waar het is.
als het zover is, er kinderen komen en ze naar school moeten kun je altijd nog kijken wat je wilt. hangt ook zo erg van het kind af.
elenaMM77 schreef:ik denk de regio Emmaa..
het stricte karakter van de wijze waarop ze geloven..
dat is voor menigeen niet weggelegd..
als je gelovig bent opgevoed is het misschien nog te behapstukken..
En je leert in de middelbare schooltijd ook zelf nadenken en keuzes te maken
maar om als niet gelovige of zelfs anti, midden in de biblebelt te plonsen..
dat zal voor menigeen te veel van het goede zijn denk ik..
verschil is dan gewoon zo groot in achtergrond dat het begrip beide kanten op lastig is.
groot respect trouwens om aan zo'n stage te beginnen.. ik denk dat menigeen die niet gelooft daar voor bedankt zou hebben (ik zelf misschien ook wel).
Moet zeggen dat ze tijdens het gesprek ook een stuk minder 'heftig' overkwamen dan het uiteindelijk was. Heb er ook geen onprettige tijd gehad hoor, ik had hele leuke leerlingen die mondig genoeg waren om op een openbare school te zitten, en mijn stagebegeleider was een prima vent. We hadden het gewoon niet over het geloof. Het was meer de algemene gang van zaken die me niet echt aanstond. KPet schreef:Ah wat tof! Dan is die afstand logisch inderdaad. Wat dat betreft vind ik NL soms ook raar. Er wordt erg snel met "sociaal isolement" gegooid, alsof dat enorm schadelijk zou zijn. Kennissen van mij woonden jarenlang in NZ en hadden daar een melkveehouderij ver weg van voorzieningen. Hun vijf kinderen kregen onderwijs via internet. Veel kinderen in dergelijke situaties doen de middelbare school intern (kostschool). Op het nederlandse platteland bestaat er geen sociaal isolement. Zelfs al zou je kinderen thuis onderwijzen, dan zijn er in de omgeving nog genoeg kinderen om mee te spelen.