Sleeper schreef:Mensen kunnen heel makkelijk roepen 'niet doet' 'niet aan beginnen' egoistisch' (pardon? Kinderen krijgen is per definitie egoistisch) maar het is een keuze die alleen jij zelf kan maken. Ik ken veel chronisch zieke mensen met kinderen, het is niet altijd makkelijk voor ze maar het lukt ze, al dan niet met hulp, wel. Soms zie ik een (ver) familielid met ms en een jong kind en dan denk ik weleens 'tjeetje, waar heb je voor gekozen' Zij kan niks maar dan ook niks zonder hulp. Maar ze is zo gelukkig en haar wens was zo groot. Tja, daar kan ik heel veel oordelen over hebben. Maar wie ben ik?
Zelf heb ik ervoor gekozen om geen kinderen te krijgen om die reden. Ik kan niet dag en nacht voor jonge kinderen beschikbaar zijn en daarnaast ik wil mijn ziekte niet doorgeven. Gelukkig heb ik geen last gehad van de zogenaamde klepperende eierstokken. Heb je dat wel is het een hele moeilijke beslissing. Je zal maar zo graag een kindje willen maar mensen zeggen dat je egoistisch bent, auw. Hoe makkelijk mensen hier ook hun mening neerzetten, het heeft ook een kwetsende kant.
Soms zie ik van die kleine lekkere dikke baby propjes en dan smelt m'n hart wel. En soms krijg ik een gevoel over me heen 'wat als' Maar voor mij was de beslissing duidelijk en mijn geluk is ook dat ik een partner heb die ook geen kinderen wilt. Want ook daar zal je rekening mee moeten houden. Stel dat jij zegt 'nee' maar je man/vriend/vrouw/vriendin zijn/haar verlangen is zo groot, wat dan?
Sterkte, en wat dapper dat je hier zo kwetsbaar durft neer te zetten.
Precies! Kan me helemaal vinden in jouw verhaal.
Niemand kan jouw keuze bepalen en eigenlijk mag ook niemand jouw keuze beïnvloeden. Dit is zo'n gevoelskwestie. Natuurlijk moet je ook rationeel denken en dat is soms erg lastig.....been there, done that
Wij hebben er voor gekozen wel kinderen te krijgen maar heb ook alle respect/begrip voor de mensen die een andere keuze maken.
Wij hebben inmiddels 2 kindjes. Wel nadat alle erfelijke factoren zijn gecheckt en ik medisch groen licht kreeg. Zoals ik eerder al schreef; we zijn geen standaard gezin maar wel een heel leuk gezin
We zijn erg actief al gaat het anders en vergt het wat aanpassing en vooral planning. Niet altijd makkelijk maar het heeft mijn leven enorm verruimt! Klinkt dramatisch; maar ik heb iets om 1000% voor te leven en dat kost dan een boel energie maar ik krijg er tonnen energie en levensvreugde voor terug!
Maar de andere kant zoals Sleeper kan ik ook heel goed begrijpen.
Kortom; het is een keuze die alleen jij kunt maken, hoe moeilijk dat ook is....