Fout omdat ik engels antwoordde tijdens een engels toets..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:41

Voor mij valt dit onder hetzelde als een verkoper de schuld geven dat een apparaat niet werkt omdat je zelf de handleiding niet gelezen hebt.

Jij zal het waarschijnlijk niet expres gedaan hebben, maar mijn werk met studenten heeft mij geleerd dat er ook standaard een aantal zijn die gewoon hun eigen gang gaan en aanwijzingen gewoon hartnekkig negeren als daar geen consequentie tegenover staat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:46

Dat breng je nu zo stellig Goof, maar 'makkelijk te testen' is dus best een voorbeeld van het verschuiven van doel en middel: gemak voor de docent en het willen hebben van simpel meetbare cijfertjes staan voorop, het eigenlijke doel (taalgevoel en vaardigheid in het gebruik zijn meestal de belangrijkste onderliggende doelen van taalonderwijs, toch?) raakt wat ondergesneeuwd.

En ik denk dat het onderwijs met de nadruk op vertalen het ontwikkelen van een behoorlijk taalgevoel eerder in de weg staat dan dat het helpt. De wijze les die ik helaas pas na mijn middelbare school leerde in de praktijk was juist dat je niet steeds moet vertalen.

iirrssjjee schreef:
Tsja, tuurlijk als het bij de gehele klas zo zou zijn, zou er heus wel een lampje gaan branden.... Anders is het gewoon zo dat er niet goed gelezen is en is het gewoon fout, zo simpel is het nou eenmaal.

Maar da's nog geen antwoord op de vraag wat je daar nou mee zou willen bereiken.

En dat dat lampje automatisch zou gaan branden, nee, dat hoeft dus niet. Ten eerste zijn docenten niet feilloos. Ten tweede, zoals ik al zei, vergeten we vaak het doel van het onderwijs (het opleiden van mensen ipv het meten van mensen) uit het oog, en dat geldt zowel voor docenten als voor de samenleving in het geheel, waardoor dat soort lampjes niet altijd gaan branden.

"Gewoon fout" en "zo simpel is het nou eenmaal" zijn in elk geval niet hele overtuigende argumenten.

fleurtjeuh

Re: Fout omdat ik engels antwoordde tijdens een engels toets..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 21:51

Het is in dit geval voor mij wel 'gewoon fout'.
Ik had beter moeten lezen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:57

Shadow0 schreef:
Dat breng je nu zo stellig Goof, maar 'makkelijk te testen' is dus best een voorbeeld van het verschuiven van doel en middel: gemak voor de docent en het willen hebben van simpel meetbare cijfertjes staan voorop, het eigenlijke doel (taalgevoel en vaardigheid in het gebruik zijn meestal de belangrijkste onderliggende doelen van taalonderwijs, toch?) raakt wat ondergesneeuwd.

En ik denk dat het onderwijs met de nadruk op vertalen het ontwikkelen van een behoorlijk taalgevoel eerder in de weg staat dan dat het helpt. De wijze les die ik helaas pas na mijn middelbare school leerde in de praktijk was juist dat je niet steeds moet vertalen.

De vaardigheden die we leerlingen willen aanleren zijn lezen, luisteren, spreken en schrijven. Allen worden getoetst door middel van totaal verschillende toetsvormen.
Begrijpend lezen is in het Nederlands al een zeer ernstig probleem, laat staan in het Engels. Voor een docent is het niet makkelijker hoor, of ik nou een antwoord in het Nederlands of Engels nakijk, nakijken moet ik toch, mij om het even. Mijn ervaring is dat leerlingen die een antwoord niet weten vaak een stuk Engelse tekst overschrijven, ze weten namelijk vaak wel ongeveer waar ze een antwoord moeten vinden, maar niet wat daar nou eigenlijk precies staat, wat het betekent en hoe ze dat in eigen woorden neer moeten zetten. En dat is wat we op die manier toetsen; begrijpend lezen dus ;)

Het uiteindelijke doel is de leerling op alle vaardigheden zo goed voorbereid te hebben dat het een voldoende haalt op de examens. Maar niet alle toetsen toetsen alle vaardigheden tegelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:05

Goof schreef:
Mijn ervaring is dat leerlingen die een antwoord niet weten vaak een stuk Engelse tekst overschrijven, ze weten namelijk vaak wel ongeveer waar ze een antwoord moeten vinden, maar niet wat daar nou eigenlijk precies staat, wat het betekent en hoe ze dat in eigen woorden neer moeten zetten.

Volgens mij kun je als docent best herkennen wat een antwoord is dat eromheen praat, en wat een antwoord is van iemand die het begrijpt. Dit is gewoon een beetje een lapmiddel.

Citaat:
Het uiteindelijke doel is de leerling op alle vaardigheden zo goed voorbereid te hebben dat het een voldoende haalt op de examens.

:n

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:13

Shadow0 schreef:
Citaat:
Het uiteindelijke doel is de leerling op alle vaardigheden zo goed voorbereid te hebben dat het een voldoende haalt op de examens.

:n

Ook daar kun je weer verontwaardigd op reageren, maar dit zul je terugvinden in alle schoolgidsen van middelbare scholen.
Het doel van een school is dat iedere leerling een passend diploma behaald. Simpel.
Hoef je mij verder niet op aan te spreken, ik heb het niet verzonnen :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:34

Citaat:
En dit was niemand opgevallen tijdens de toets? Of vlak erna? Niet aanvallend bedoelt hoor, ben daar gewoon benieuwd naar....

Toen wij het proefwerk terug kregen wel nadat wij een uitbrander kregen over hoe slecht wij hadden gepresteerd. Toen werd er wel vanuit de klas geopperd 'misschien ligt het niet aan ons?' Maar docent vind het dus niet verdacht en was boos op onze ondermaatse prestatie :+ Tot ze op ons aandringen wel het ging nakijken en juist, verkeerd scoreblad

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:41

Mijn persoonlijke ervaring is het dat je Nederlands gestelde vragen best Nederlands beantwoord en Engels gestelde vragen in het Engels, indien je het niet zeker weet. Dan zit je meestal goed.

Wat er precies getoetst wordt op een toets... tsja, persoonlijk vind ik dat een docent dat expliciet dient te maken voor of op de toets. Dus ook of we "vertaalvaardigheid" getest willen zien of hoe goed iemand Engels schrijft, bijvoorbeeld. Als leerlingen dat nog niet weten op het moment dat de toets begint is de toets niet transparant genoeg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:00

Goof schreef:
Ook daar kun je weer verontwaardigd op reageren, maar dit zul je terugvinden in alle schoolgidsen van middelbare scholen.
Het doel van een school is dat iedere leerling een passend diploma behaald. Simpel.

Maar beschamend.

Er wordt regelmatig geklaagd over de 'zesjescultuur', of dat leerlingen alleen maar leren voor een toets en het niet blijft hangen. Maar als dit de ambitie van een school is dan krijg je toch precies terug wat je geeft? Als je zelfs als school en docententeam niet eens meer kunt bedenken dat je leerlingen wat wilt leren omdat de kennis/vaardigheden/ontwikkelingen op zich waardevol zijn voor die leerlingen, maar dat het alleen maar om het diploma gaat, klaag dan niet over het gebrek aan inspiratie en motivatie bij de leerlingen zeg.

En da's niet tegen jou persoonlijk, maar zou ik aan iedereen in het onderwijs willen schrijven.

Dit is bovendien het terrein waar docenten wel makkelijk wat aan kunnen doen. De regels en steeds wisselende eisen zijn helaas niet altijd te veranderen. De chaos op scholen wegens hun fusies, reorganisaties, bovenschoolse managementlagen, ruimtetekort etc ook niet.
Maar je eigen doel en motivatie, die kun je wel blijven behouden. Goed onderwijs begint bij een docent die helder heeft dat hij/zij z'n leeringen wat wil bijbrengen. Niet om de leerlingen voldoende te leren opzitten en pootjes geven om bij de examens de gewenste antwoorden te geven, maar omdat je iets over wilt brengen.

(En juist bij een vak als Engels lijkt me die motivatie niet moeilijk. Engels is nuttig. Je kunt mikken op een hoger doel, zoals het bereikbaar maken van een veel uitgebreider aanbod aan informatie en gedachtengoed, je kunt mikken op een iets praktischer doel zoals het communiceren in je werk of op reis. Maar hoe dan ook, het examen is niet het doel van Engels. Je leert leerlingen Engels omdat ze het naar alle waarschijnlijkheid later gaan gebruiken.
Als de manier van toetsen juist dat ontwikkelen van gebruiksvaardigheden eerder in de weg staat dan bevordert, dan moet je dat als docent toch op z'n minst wel kunnen herkennen - zelfs als je het niet direct kunt veranderen.)

purny

Re: Fout omdat ik engels antwoordde tijdens een engels toets..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:16

Alsof de wereld vergaat met een puntje lager. Je hebt een 8,9 gehaald. Wees daar blij mee. Zoals eerder aangegeven heb je de vraag fout beantwoord. Vaker overlezen is de enige oplossing