Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
goeroe schreef:Het is toch heel simpel? Bij meerkeuzevragen met vier antwoordmogelijkheden is de kans op een goed antwoord bij gokken 25%. Als er 40 vragen zijn betekent dat dus dat je zonder kennis en zelfs zonder de vragen ook maar doorgelezen te hebben gemiddeld 10 vragen goed zult beantwoorden. Aangezien het doel van een tentamen is om te meten wat je wél weet is het logisch dat die eerste 10 goede antwoorden niet meetellen. Die krijg je immers al cadeau door de gokkans! Van de resterende 30 vragen zul je eigenlijk 55% (afgerond 17 vragen) goed moeten hebben. Een 5,5 voor 26 goede antwoorden is dus nog soepel gerekend!
Sowieso vind ik de meeste meerkeuzetoetsen een lachertje. Naar mijn mening is de gokkans namelijk vaak nog (veel) hoger dan 25%, aangezien je met slechts gezond verstand vaak al één en soms zelfs twee antwoorden kunt wegstrepen. Dan is de gokkans dus 33% of zelfs 50%, terwijl er maar rekening wordt gehouden met 25%. Soms gaat het dan ook nog (gedeeltelijk) om sommen, waardoor je met de antwoorden kunt gaan rekenen en je al helemaal weinig hoeft te kunnen om toch een voldoende te halen. Veel docenten hebben ook nog eens geen verstand van statistiek en kunnen al helemaal geen fatsoenlijke toetsen maken, waardoor de meeste toetsen veel te simpel zijn. Mijn vriend volgt een opleiding in een richting waar ik totaal geen kaas van gegeten heb en toch kan ik zonder de boeken in te kijken voldoendes halen op zijn oefentoetsen.Het maken van meerkeuzetoetsen is naar mijn mening niets meer dan een trucje en wie dat trucje beheerst bluft zich met een beetje gezond verstand door de meeste meerkeuzetoetsen heen. Meerkeuzetoetsen kunnen (als ze goed zijn!) naar mijn mening best onderdeel zijn van een opleiding, maar meestal lijken ze nergens op en dienen ze slechts het gemak van de docent (en de luie student).
janderegelaa schreef:Daar heb je ook gelijk in. Bij MC met 4 keuzes is 1 antwoord het echt niet, 1 is de afleider en de laatste 2 lijken op elkaar maar er is maar 1 goed. Als je de stof maar een klein beetje doorgelezen hebt kun je het al makkelijk halen.
Dat hangt er echt maar helemaal van af hoe de docent de vragen heeft opgesteld. janderegelaa schreef:Daar heb je ook gelijk in. Bij MC met 4 keuzes is 1 antwoord het echt niet, 1 is de afleider en de laatste 2 lijken op elkaar maar er is maar 1 goed. Als je de stof maar een klein beetje doorgelezen hebt kun je het al makkelijk halen.
Inney schreef:Dit is mijn simpele gedachtengang qua aantal fout, klopt dat niet dan?
De norm ligt in elk geval op 70 procent. Dit is wat de docenten ook aangeven.
Shadow0 schreef:Maar een tentamen is geen blackjack. Je wilt geen gokkans verdubbelen, je wilt kennis meten van studenten.
Shadow0 schreef:Goeroe bedoelt dat als je 40 antwoorden weet, en dan de overige 60 vragen totaal willekeurig gokt, je 50% kans hebt om je tentamen te halen. (Overigens, Goeroe, die kans is dan dus nog steeds slechts 50%.)

Inney schreef:Dat is MC. Waar en niet waar vind ik weer heel anders. Ik moet zeggen dat ik dat zelf best lastig vind. Ik leer de stof, maar de vragen zijn altijd op net een andere manier dan gewend gesteld, er worden moeilijke woorden in de zin gebruikt etc.
en terecht, want je wil de kennis meten, niet de gokvaardigheid