'Gokkans' eruit filteren bij tentamen, eerlijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:56

Bij het CBR zijn het 50 vragen waarvan bijna alle multiple choise. Daar mag je er ook maximaal 5 fout hebben om te slagen.
Het zijn gewoon vragen over de aangeboden lesstof.
De gehanteerde quota voor dit tentamen vind ik nog vrij coulant.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:00

goeroe schreef:
Het is toch heel simpel? Bij meerkeuzevragen met vier antwoordmogelijkheden is de kans op een goed antwoord bij gokken 25%. Als er 40 vragen zijn betekent dat dus dat je zonder kennis en zelfs zonder de vragen ook maar doorgelezen te hebben gemiddeld 10 vragen goed zult beantwoorden. Aangezien het doel van een tentamen is om te meten wat je wél weet is het logisch dat die eerste 10 goede antwoorden niet meetellen. Die krijg je immers al cadeau door de gokkans! Van de resterende 30 vragen zul je eigenlijk 55% (afgerond 17 vragen) goed moeten hebben. Een 5,5 voor 26 goede antwoorden is dus nog soepel gerekend!

Sowieso vind ik de meeste meerkeuzetoetsen een lachertje. Naar mijn mening is de gokkans namelijk vaak nog (veel) hoger dan 25%, aangezien je met slechts gezond verstand vaak al één en soms zelfs twee antwoorden kunt wegstrepen. Dan is de gokkans dus 33% of zelfs 50%, terwijl er maar rekening wordt gehouden met 25%. Soms gaat het dan ook nog (gedeeltelijk) om sommen, waardoor je met de antwoorden kunt gaan rekenen en je al helemaal weinig hoeft te kunnen om toch een voldoende te halen. Veel docenten hebben ook nog eens geen verstand van statistiek en kunnen al helemaal geen fatsoenlijke toetsen maken, waardoor de meeste toetsen veel te simpel zijn. Mijn vriend volgt een opleiding in een richting waar ik totaal geen kaas van gegeten heb en toch kan ik zonder de boeken in te kijken voldoendes halen op zijn oefentoetsen. :') Het maken van meerkeuzetoetsen is naar mijn mening niets meer dan een trucje en wie dat trucje beheerst bluft zich met een beetje gezond verstand door de meeste meerkeuzetoetsen heen. Meerkeuzetoetsen kunnen (als ze goed zijn!) naar mijn mening best onderdeel zijn van een opleiding, maar meestal lijken ze nergens op en dienen ze slechts het gemak van de docent (en de luie student).

Daar heb je ook gelijk in. Bij MC met 4 keuzes is 1 antwoord het echt niet, 1 is de afleider en de laatste 2 lijken op elkaar maar er is maar 1 goed. Als je de stof maar een klein beetje doorgelezen hebt kun je het al makkelijk halen.

Inney

Re: 'Gokkans' eruit filteren bij tentamen, eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:02

Dat is MC. Waar en niet waar vind ik weer heel anders. Ik moet zeggen dat ik dat zelf best lastig vind. Ik leer de stof, maar de vragen zijn altijd op net een andere manier dan gewend gesteld, er worden moeilijke woorden in de zin gebruikt etc.
Ja, met HBO zou dat moeten lukken en dat doet het vaak ook, maar bij het enorme aantal leerstof dat je krijgt vind ik waar / niet waar echt niet makkelijker.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:08

janderegelaa schreef:
Daar heb je ook gelijk in. Bij MC met 4 keuzes is 1 antwoord het echt niet, 1 is de afleider en de laatste 2 lijken op elkaar maar er is maar 1 goed. Als je de stof maar een klein beetje doorgelezen hebt kun je het al makkelijk halen.

Dat kun je toch helemaal niet zeggen zonder de daadwerkelijke vragen te kennen? :? Dat hangt er echt maar helemaal van af hoe de docent de vragen heeft opgesteld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:11

janderegelaa schreef:

Ik weet niet zoveel van het MBO, maar ik gok dat ook daar jouw stelling niet van toepassing is.
Op het beroepsonderwijs gaat het er namelijk om dat je de stof kunt toepassen.

Enkel de theorie doorlezen ga je het dus niet mee redden, ook niet op de MK tentamen...

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:18

Eigenlijk zou je het liefst voor ieder tentamen enkele psychometrische toetsen moeten doen zodat je kunt checken of t tentamen voldoende meet wat hij moet meten en wat een goede norm zou zijn bij het tentamen..
echter is dit natuurlijk enorm veel werk en zal dit vaak ook niet gebeuren.. daarom dat er ook vaak zoveel kwaliteitsverschil zit tussen tentamens..

Ik heb overigens ook altijd geleerd dat een goed MK tentamen opgebouwd is met vragen en antwoorden zoals janderegelaa aangeeft.. kan natuurlijk wel zijn dat docenten daarvan afwijken

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:04

Inney schreef:
Dit is mijn simpele gedachtengang qua aantal fout, klopt dat niet dan? :')

De norm ligt in elk geval op 70 procent. Dit is wat de docenten ook aangeven.

Als je jouw tentamen afneemt in een willekeurige groep drie van een basisschool zullen er waarschijnlijk veel vingers worden opgestoken, maar desondanks zullen de leerlingen gemiddeld 50 vragen goed beantwoorden. Dat plaatst die 70% in het juiste perspectief.

Shadow0 schreef:
Maar een tentamen is geen blackjack. Je wilt geen gokkans verdubbelen, je wilt kennis meten van studenten.

Dat klopt helemaal, en dat lukt naar mijn mening dus vaak onvoldoende. Studenten die het kunstje goed beheersen komen zonder al teveel moeite en kennis vaak wel aan de andere kant van de sloot, terwijl studenten die moeite hebben met deze manier van toetsen soms totaal in de war raken en daardoor zakken terwijl ze meer weten dan sommige anderen die het wel halen. Meer nog dan open toetsen meten meerkeuzetoetsen naast vakkennis vooral gezond verstand en basis taal- en rekenvaardigheden. Wie daarover beschikt en zich niet gek laat maken komt een heel eind. Dat neemt uiteraard niet weg dat er serieuze studenten zijn die graag meerkeuzetoetsen maken en die ook terecht halen. Als je het mij vraagt is dat echter niet dankzij, maar eerder ondanks meerkeuzetoetsen.

Shadow0 schreef:
Goeroe bedoelt dat als je 40 antwoorden weet, en dan de overige 60 vragen totaal willekeurig gokt, je 50% kans hebt om je tentamen te halen. (Overigens, Goeroe, die kans is dan dus nog steeds slechts 50%.)

Als je dat tentamen vaak genoeg maakt (en hoeveel studenten gokken niet op de tweede of derde kans?) haal je het vanzelf, terwijl je kennisniveau zwaar onvoldoende is. Als er drie kansen zijn heb je al 87,5% kans om het te halen, oftewel 87,5% van de studenten die op 40% presteert haalt het tentamen in maximaal 3 kansen. Natuurlijk kun je 'pech' hebben en een 4 krijgen (die je eigenlijk verdient!), maar de kans dat je een (zeer onterechte) 7 krijgt is net zo groot als de kans op die 4! Het klopt dat een tentamen geen loterij is. Was dit maar een loterij want dan stond ik voor in de rij om mee te doen. :+

Inney schreef:
Dat is MC. Waar en niet waar vind ik weer heel anders. Ik moet zeggen dat ik dat zelf best lastig vind. Ik leer de stof, maar de vragen zijn altijd op net een andere manier dan gewend gesteld, er worden moeilijke woorden in de zin gebruikt etc.

Die zijn inderdaad vaak nóg taliger en doordat je ook nog eens geen antwoorden kunt wegstrepen zijn ze een stuk lastiger.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:19

Ik vind het niet zo heel gek om 26 vragen van de 40 vragen goed te moeten hebben voor een voldoende.
Met mij opleiding heb ik ook bijna alleen maar meerkeuze tentamens. Een van die tentamens moest ik 89% goed hebben voor een 5,5 (tentamen van 109 vragen).
In het begin vond ik het ook vreemd en vervelend maar het is nu eenmaal zo. Zo lang ik het maar haal vind ik het goed :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:32

Het lijkt mij zeer logisch dat de gokkans eruit wordt gehaald en maar 26/40 goed vind ik alsnog weinig om je tentamen te halen. Meestal is dat een stuk hoger is mijn ervaring :) en terecht, want je wil de kennis meten, niet de gokvaardigheid ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:07

er is volgens mij een regel dat je 60 of 70% van de vragen goed moet hebben voor een 5,5.
Ik vind dat persoonlijk best prima. Je doet immers HBO. daar ligt het niveau hoger.
Je diploma krijg je niet bij n pakkie boter heh.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:18

Ik haal(de) open tentamens altijd met 8en, en MC met 6en.
Waarom? Ik kan dus niet gokken, maar dat is wat anders.

Bij ons was bij een MC tentamen dat je 70% goed moest hebben een 5,5 (werd een 6, rekensysteem kende alleen hele getallen).
Ik vond dat wel logisch, en bij open vragen 55% was een 5,5.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:04

ik vin dhet wel goed zo en heel normaal. Stel een arts slaagt mooi voor zijn hele opleiding maar heeft op alle vakken maar 50% gehaald. Sta je daar mooi als ie je onderzoekt en jouw aandoening stond net niet in die 50% die hij kent..