IsabelHx schreef:Ik heb altijd meegekregen, 'iets leren is nooit een verspilling'
Alles wat je leert verrijkt je als mens vind ik. Je leert misschien dingen kennen die je heel interessant vind, of kan anderen helpen met je kennis.
Ik ben van mening dat je zo lang moet blijven studeren als mogelijk.
Als het financieel haalbaar is doe ik er zo nog een studie achteraan. Waarschijnlijk moeten we toch doorwerken tot ons 80e.
beide kennen natuurlijk ook hun grenzen isabel..
iets leren is nooit verspilling..
met gamen kun je je engels verbeteren met mensen leren communiceren en tactisch inzicht verhogen, maar om nu tot je 80e in je moeders kelder te gaan zitten gamen in plaats van studeren en of te gaan werken.. lijkt mij toch geen zinvolle invulling van je bestaan..
een studie volgen die hartstikke leuk is maar 0.0 baan garantie geeft, plus niet populair is wat betreft je kansen op andere banen of zelfs tegen je werkt.. was zinvol voor je plezier, maar niet voor de rest.
evenals studeren zolang als je kunt...
je kunt leren tot je 80e maar als je het geleerde nooit in de praktijk gaat brengen, maar de ene studie aan de andere rijgt. waarvan de eerste studie dan eigenlijk ook nog eens bekostigd is door de staat, immers zolang je niet werkt kun je die ook niet af betalen en vervalt die uiteindelijk wel of wordt oninbaar.. In hoeverre is dat zinvol, behalve voor je eigen plezier..
met name het studeren zolang als je kunt.. waarom zou je als je met je eerste studie afgerond een superleuke en goedbetalend baanaanbod krijgt.. Nee, sorry, want studeren zolang als je kunt is zinvol?
Vergeet ook niet dat als je tweede studie niet in het verlengde ligt van je eerste studie, waarmee je die eerste kennis verdiept of verbreed.. Het afronden van die eerste studie steeds minder waardevol wordt, jouw kennis van zaken is ouder en met een beetje pech zelfs al achterhaald ten opzichte van iemand die hetzelfde papiertje net op zak heeft.
eerste studie diergeneeskunde.. tweede studie waterbouwkunde.. dan leg je het na afronding van waterbouwkunde af als je als dierenarts wilt soliciteren tegelijk met iemand die even goede papieren heeft, maar vers van de uni komt met alle kennis nog direct voor handen (jij bent dan al 4 jaar uit de materie)