Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
xSCWx schreef:future_vet schreef:Er is onderscheid te maken in 2 dingen: de manier van slachten en hoe het dier heeft geleefd.
In Nederland worden alle dieren echt met enorm veel respect geslacht. Ze worden ook verdoofd.
Dus daar kan je echt wel vanuit gaan dat dat goed gaat!
Over huisvesting is anders. Maar als jij een biologisch kippetje koopt, dan heeft de kip ook volgens die richtlijn geleefd.
Kies je voor de plofkip dan weet je dat hij is vetgemest, maar ondanks dat is hij wel op de meest humane manier geslacht
Humane manier geslacht? Verdoofd? Dan heb ik toch hele andere dingen gezien en gehoord dan jij.
Paardenvlees (uit NL) vind ik momenteel het meest vriendelijke: goed leven gehad en in 1x geslacht door pin in de kop. Het grootste gedeelte van de koeien wordt halal geslacht, varkens worden 'vergast' (ze gaan in een ruimte waar de zuurstof wordt onttrokken en dat blijkt ook niet geheel pijnloos te zijn) en kippen hangen ondersteboven en gaan met hun kop in een bak water met elektriciteit. Ik weet niet of kippen nog zo geslacht worden, maar de koe en varken is behoorlijk recent dat dat zo was.
Ik eet wel vlees, maar meer omdat 'het hoort' en ik geen zin heb om voor 2 personen apart te koken. Als de portemonnee het zou toelaten zou ik vaker dier vriendelijk vlees kopen.
bij vergassen val je eigenlijk flauw, dit is dus pijnloos. josje4 schreef:Ik kan voor jou geen keuze maken of je vegetariër moet worden. Ik zelf ben al vijf jaar gelukkig vegetariër . Als je vlees wil eten, eet het dan maximaal drie keer per week en zorg ervoor dat het vlees eerlijk "gemaakt" is.

batje schreef:Bij de kippen zag je bij vergassing ze wel nog naar adem happen, dus zo snel gaat dat niet. Maar goed, ze zijn iig niet meer bij kennis in de onthoofdingsmachine..
Wesco schreef:Ik vind de reacties hier best positief en dat snap ik niet?
Er is behoorlijk wat leed nog in stallen en dat komt omdat het allemaal zo goedkoop mogelijk moet omdat geen consument teveel wilt betalen. Er zijn nog zat dieren die op lange transporten gaan zonder water. Er zijn zat dieren die geen antibiotica kuur krijgen terwijl ze hem nodig hebben, maar dan kan de melk of het vlees niet meer gebruikt worden en daarom krijgen ze de antibiotica niet. Er zijn nog zat dieren die geen weiland zien of buiten komen. Ik vind dat ook een vorm van dierenmishandeling. Bij paarden is het zielig als ze op een kale vloer staan maar bij koeien en varkens ect is het geen probleem om ze op te hokken zonder buitenlucht? Niemand heeft het over kalfjes die meteen van hun moeder weggehaald worden. Of over de dieren waarvan hun veren en dons geplukt word en waarbij ze vaak vleugels breken. En dan zijn de grotere bedrijven in bv Duitsland maar ook de kussens en dekens worden verkocht in Nederland.Nee hoor er is een hoop verborgen leed.
Rebecca schreef:Ik volg even, werk op proef bij een melkvee bedrijf en in principe geen slachtdieren . Stiertjes naar de mester , pinken worden opgefokt op de eigen boerderij .
Kippen vind ik ook zoeits , of eenden
benangelique schreef:Wat denk je dat het laten groeien van bvb soja kost? Dat laat een fikse afdruk op het milieu achter. Vleesvervanger is dus niet per definitie beter voor het milieu dan een biefstuk
[***] schreef:benangelique schreef:Wat denk je dat het laten groeien van bvb soja kost? Dat laat een fikse afdruk op het milieu achter. Vleesvervanger is dus niet per definitie beter voor het milieu dan een biefstuk
Nee hoor. Het overgrote deel van de soja word gebruikt voor veevoer, en maar een klein deel word gebruikt voor menselijke consumptie
x_Rebecca schreef:xSCWx schreef:
Humane manier geslacht? Verdoofd? Dan heb ik toch hele andere dingen gezien en gehoord dan jij.
Paardenvlees (uit NL) vind ik momenteel het meest vriendelijke: goed leven gehad en in 1x geslacht door pin in de kop. Het grootste gedeelte van de koeien wordt halal geslacht, varkens worden 'vergast' (ze gaan in een ruimte waar de zuurstof wordt onttrokken en dat blijkt ook niet geheel pijnloos te zijn) en kippen hangen ondersteboven en gaan met hun kop in een bak water met elektriciteit. [/b]
Ik vraag me af hoe je bij deze wijsheid komt. Onze koeien (dubbeldoelrassen, dus zowel melk als vlees) gaan naar Gosschalk in Epe. Daar krijgen ze gewoon een pin door de kop. Wat ze er verder mee doen, maakt dan niet mee uit, het dier is dan al dood.
Al moet ik zeggen dat ik het verwerkingsproces best gaaf vond om te zien. En ik weet dat Gosschalk een van de grotere slachterijen van NL is.
Als een dier echt gestresst is, laten ze de dieren eerst staan. Stresshormoon zorgt er namrlijk voor dat het vlees bitter wordt en zodra het dier dood is, gaat dat er niet meer uit.
xSCWx schreef:Ik had vorige zomer een gesprek met een mest-koe(of alleen stier?) boer. Hij houdt voornamelijk koeien voor de melk, alleen de stieren worden geslacht. En dat ging hem aan het hart, want hij weet dat ze halal geslacht worden. Hij zou ze liever laten slachten met pin maar dat ging niet en hij zei dat grotendeels van de koeien/stieren halal worden geslacht.
8nnemiek schreef:Daarnaast heb je natuurlijk ook nog het milieuaspect. Ik vind het een fijn gevoel dat ik als vegetariër het milieu zo min mogelijk belast. De productie van vlees kost heel veel water en veevoer/grond.