Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 07:59

Toen ik mijn vriend leerde kennen hadden hun nog vlees kalveren/stieren.

Een 100 mannelijke stieren buiten is een echte no go die hou je niet als er wat gebeurd dus nee bij hun kwamen ze niet buiten wel stonden ze met 4 tot max 6 stieren in een mega stal! Hadden er wel 20 in 1 box gepast. De deur na buiten stond met goed weer altijd open!

Kregen 3x per dag voer van eigen land.

Heb er zelf nooit iets on prettigs gezien.

Als ze opgehaald werden werd de vrachtwagen voor de deur gereden en de dieren liepen er vaak zo zelf op! Ja de ruimte was hier beperkter maar jou paard staat ook niet op de trailer zoals op zijn stal.

Ooit voor mijn tijd hadden ze een stiertje met krommen voor benen. Die moesten dagelijks gespalkt worden en dus was het stiertje tam! Had een box alleen en kreeg veel aandacht. Op een dag dat de voorpoten het gewicht niet meer konden dragen ( ik praat over 2 3 of mss 4 jaar ) moest het diertje ook mee de wagen op heel de familie was niet thuis konden het niet aan zien. Maar een pijn vrij bestaan had hij niet meer dus het was beter zo!
Boeren hebben echt wel hard voor hun dieren.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 08:29

Wordt altijd allemaal wat erger gemaakt ja..
Ik kom zelf van de boerderij en als slachtvarkens worden opgehaald zitten ze in de vrachtwagen altijd wat krapjes ja.
Maar dit is met een reden: de dieren zijn niet gewend om te reizen en zitten met grote koppels, als er paniek uitbreekt en ze zouden allemaal gaan rennen door de vrachtwagen zouden de gevolgen niet te overzien zijn (kantelen ed).

In de stalling bij boeren hebben varkens over het algemeen wel loopruimte en wat hiervoor al wordt beschreven gaat in de zomer vaak de deur open als ze niet naar buiten kunnen.

Onze koeien gaan in de zomer lekker het land op en hebben een ontzettend ruime stal, maar dit is voor de melk.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:55

xSCWx schreef:
future_vet schreef:
Er is onderscheid te maken in 2 dingen: de manier van slachten en hoe het dier heeft geleefd.

In Nederland worden alle dieren echt met enorm veel respect geslacht. Ze worden ook verdoofd.
Dus daar kan je echt wel vanuit gaan dat dat goed gaat!

Over huisvesting is anders. Maar als jij een biologisch kippetje koopt, dan heeft de kip ook volgens die richtlijn geleefd.
Kies je voor de plofkip dan weet je dat hij is vetgemest, maar ondanks dat is hij wel op de meest humane manier geslacht

Humane manier geslacht? Verdoofd? Dan heb ik toch hele andere dingen gezien en gehoord dan jij.
Paardenvlees (uit NL) vind ik momenteel het meest vriendelijke: goed leven gehad en in 1x geslacht door pin in de kop. Het grootste gedeelte van de koeien wordt halal geslacht, varkens worden 'vergast' (ze gaan in een ruimte waar de zuurstof wordt onttrokken en dat blijkt ook niet geheel pijnloos te zijn) en kippen hangen ondersteboven en gaan met hun kop in een bak water met elektriciteit. Ik weet niet of kippen nog zo geslacht worden, maar de koe en varken is behoorlijk recent dat dat zo was.
Ik eet wel vlees, maar meer omdat 'het hoort' en ik geen zin heb om voor 2 personen apart te koken. Als de portemonnee het zou toelaten zou ik vaker dier vriendelijk vlees kopen.

Het vergassen en elektrocuteren is de verdoving. Dit gaat echt ontzettend snel ;) bij vergassen val je eigenlijk flauw, dit is dus pijnloos.
En dat is altijd beter dan gelijk de keel door te snijden. (Halal) Dan kunnen ze tot wel 2 minuten bij bewustzijn blijven.

Koeien in NL worden absoluut niet als meeste halal geslacht hoor. Altijd eerst bedwelmen voor het slachten.

batje

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:11

Bij de kippen zag je bij vergassing ze wel nog naar adem happen, dus zo snel gaat dat niet. Maar goed, ze zijn iig niet meer bij kennis in de onthoofdingsmachine..

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:18

Als dieren geslacht worden onder stress smaakt het vlees niet meer. De slager hier weet ik van zodra dier stress heeft wordt hij teruggebracht naar stal en later weer wordt geprobeerd. Dus gillende dieren onder stress zal denk ik meevallen

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:26

Ik ben een getuige van hoe en het wel kan en hoe het niet kan.

Mijn oom heeft stieren voor de slacht. En daar gaat het er niet zo gezellig aan toe. Ze worden niet mishandeld maar ze hebben geen leuk leven en de rit naar de slacht is echt stressvol.

Mijn vader is hobbyboer van zo'n 30 aberdeen angus. Lopen in de mooie maanden in een natuurgebied en in de slechte maanden staan ze in een hele grote potstal. Krijgen alleen "sombe" te eten en alleen als er noodgeval is krijgt er eentje een keer medicijn. Ze worden geslacht door een ambachtelijke slager. Bij de slager staan ze zo'n 2 a 3 dagen op stal zodat ze hem leren kennen en geen stress ondervinden.

Ik kan voor jou geen keuze maken of je vegetariër moet worden. Ik zelf ben al vijf jaar gelukkig vegetariër . Als je vlees wil eten, eet het dan maximaal drie keer per week en zorg ervoor dat het vlees eerlijk "gemaakt" is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:32

josje4 schreef:
Ik kan voor jou geen keuze maken of je vegetariër moet worden. Ik zelf ben al vijf jaar gelukkig vegetariër . Als je vlees wil eten, eet het dan maximaal drie keer per week en zorg ervoor dat het vlees eerlijk "gemaakt" is.

Hoezo maximaal 3 keer per week?

Maar goed, er zijn heel veel plekken waar je goed en eerlijk vlees kunt krijgen. Zelf heb ik bewust gekozen dat ik geen vlees meer wil uit de bio-industrie. En daar betaal ik dus gewoon een eerlijke prijs voor :j
Wat maakt het dan uit dat ik vaker dan 3 keer per week vlees eet?

Ik heb in de loop der jaren flink wat adresjes gevonden waar ik mijn vlees vandaan haal (uiteraard niet uit de supermarkt). Alleen kip is lastig aan te komen soms.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:33

[quote="xSCWx"]

Humane manier geslacht? Verdoofd? Dan heb ik toch hele andere dingen gezien en gehoord dan jij.
Paardenvlees (uit NL) vind ik momenteel het meest vriendelijke: goed leven gehad en in 1x geslacht door pin in de kop. Het grootste gedeelte van de koeien wordt halal geslacht, varkens worden 'vergast' (ze gaan in een ruimte waar de zuurstof wordt onttrokken en dat blijkt ook niet geheel pijnloos te zijn) en kippen hangen ondersteboven en gaan met hun kop in een bak water met elektriciteit. [/b]

Ik vraag me af hoe je bij deze wijsheid komt. Onze koeien (dubbeldoelrassen, dus zowel melk als vlees) gaan naar Gosschalk in Epe. Daar krijgen ze gewoon een pin door de kop. Wat ze er verder mee doen, maakt dan niet mee uit, het dier is dan al dood.

Al moet ik zeggen dat ik het verwerkingsproces best gaaf vond om te zien. En ik weet dat Gosschalk een van de grotere slachterijen van NL is.

Als een dier echt gestresst is, laten ze de dieren eerst staan. Stresshormoon zorgt er namrlijk voor dat het vlees bitter wordt en zodra het dier dood is, gaat dat er niet meer uit.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:38

batje schreef:
Bij de kippen zag je bij vergassing ze wel nog naar adem happen, dus zo snel gaat dat niet. Maar goed, ze zijn iig niet meer bij kennis in de onthoofdingsmachine..

Dat ligt er nogal aan hoe je vergast. Als je ze eerst een overdosis O2 geeft, vallen ze een soort van in slaap. Voeg je vervolgens CO2 toe, dan is het minder stressvol.
Vergas je ze meteen, dan kun je bedenken dat CO2 zwaarder is en de dieren dus over elkaar heen gaan klimmen om bij het O2 hoger in de lucht te komen. Dat is dan inderdaad wel stressvol.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:44

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik zou zeggen, waarom probeer je het niet gewoon? Als je thuis alleen biologisch vlees eet bijvoorbeeld dan ga je veel makkelijker buiten de deur wel eens foetelen. En als er iets is wat mishandeld wordt dan is het wel de KFC kip en andere goedkope fastfood zooi.
Vegetarisch eten wordt echt steeds makkelijker met steeds meer aanbod en steeds meer begrip en respect van anderen. In elke winkel vind je vleesvervangers en in elk restaurant hebben ze wel een vegetarische schotel.
Het enige waar ik spijt van heb sinds ik vegetariër ben is dat ik niet veel eerder vegetariër ben geworden :)

Je kan wel zeggen, dat dier heeft 's zomers op wei gelopen en geen vreselijk pijnlijke dood gehad, maar het is wel weer een dier wat speciaal voor jou gefokt en gedood wordt, en persoonlijk vind ik dat geen fijne gedachte.
Daarnaast heb je natuurlijk ook nog het milieuaspect. Ik vind het een fijn gevoel dat ik als vegetariër het milieu zo min mogelijk belast. De productie van vlees kost heel veel water en veevoer/grond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:50

Wesco schreef:
Ik vind de reacties hier best positief en dat snap ik niet?
Er is behoorlijk wat leed nog in stallen en dat komt omdat het allemaal zo goedkoop mogelijk moet omdat geen consument teveel wilt betalen. Er zijn nog zat dieren die op lange transporten gaan zonder water. Er zijn zat dieren die geen antibiotica kuur krijgen terwijl ze hem nodig hebben, maar dan kan de melk of het vlees niet meer gebruikt worden en daarom krijgen ze de antibiotica niet. Er zijn nog zat dieren die geen weiland zien of buiten komen. Ik vind dat ook een vorm van dierenmishandeling. Bij paarden is het zielig als ze op een kale vloer staan maar bij koeien en varkens ect is het geen probleem om ze op te hokken zonder buitenlucht? Niemand heeft het over kalfjes die meteen van hun moeder weggehaald worden. Of over de dieren waarvan hun veren en dons geplukt word en waarbij ze vaak vleugels breken. En dan zijn de grotere bedrijven in bv Duitsland maar ook de kussens en dekens worden verkocht in Nederland.Nee hoor er is een hoop verborgen leed.

Ik ben het hier mee eens. Daarom eet ik ook geen vlees meer. Je kunt bijna nooit zeker weten of het dier echt een 'goed' leven heeft gehad en zo snel mogelijk geslacht is. Dat risico neem ik dan ook niet. Daarnaast vind ik het niet nodig dat een dier voor mij doodgemaakt word voor het vlees, want de meeste gezonde mensen hebben helemaal geen vlees nodig om gezond te zijn. Ik ben zelf een keer in een varkensstal geweest, maar nooit meer. Die dieren moeten 24/7 in een vreselijke ammoniak lucht leven, dat kan nooit gezond zijn. En dan de zeugen die in een klein hok liggen afgescheiden van de biggetjes omdat ze die anders zouden pletten, ja, vind je het gek in zo'n kleine ruimte?? Dieren hebben ook moedergevoelens. Of kippen die gevangen worden aan de poten en dan in kratten worden gezet om naar de slacht te gaan? Nee, niet voor mij. Ik was echt gek op vlees, at het liefst twee stukken vlees bij het avond eten, maar ik ben in 1x gestopt en ik mis het niet omdat ik weet waarvoor ik het doe.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:51

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 03-11-25 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:51

Rebecca schreef:
Ik volg even :) , werk op proef bij een melkvee bedrijf en in principe geen slachtdieren . Stiertjes naar de mester , pinken worden opgefokt op de eigen boerderij .

Kippen vind ik ook zoeits , of eenden

nou dan zijn er wel slacht dieren: die stiertjes die naar de mester gaan....die worden opgefokt voor vlees!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:52

Wat denk je dat het laten groeien van bvb soja kost? Dat laat een fikse afdruk op het milieu achter. Vleesvervanger is dus niet per definitie beter voor het milieu dan een biefstuk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:54

benangelique schreef:
Wat denk je dat het laten groeien van bvb soja kost? Dat laat een fikse afdruk op het milieu achter. Vleesvervanger is dus niet per definitie beter voor het milieu dan een biefstuk

Nee hoor. Het overgrote deel van de soja word gebruikt voor veevoer, en maar een klein deel word gebruikt voor menselijke consumptie

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:57

Wij hebben zelf een kleine kudde Blonde d'aquitaines, dus vleeskoeien. Onze kalfjes blijven ruim een half jaar bij de koeien lopen, maar ik kan jullie verzekeren dat ze echt een paar dagen niet blij zijn als ze bij de koeien weggehaald worden. Het is dus maar de vraag of het zieliger is wanneer het kalf direct van de koe gescheiden wordt.
Onze stierkalfjes gaan naar de mester, de vaarsjes blijven bij ons. Ik had er ook zo'n naar beeld bij, leek me zo zielig voor onze stiertjes dus heb ik maar eens een keer een kijkje genomen. Ik was blij verrast, stieren staan in grote strohokken (met leeftijdsgenoten). Zelfs de hele grote mannen (jaar of 3 oud) staan met 2 of 3 bij elkaar. Deze mester is best wel een stoere kerel, maar geeft de stieren toch regelmatig een lekkere borstelbeurt met de bezem :D

luuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:57

Ik heb niet alle berichten hiervoor gelezen, maar wilde toch graag even reageren.

Ik kom in redelijk veel stallen van verschillende diersoorten voor mijn studie en stage. Slachtkippen zitten vaak redelijk dicht op elkaar, en vooral omdat er toch nog regelmatig een slecht ras gebruikt wordt (Dit verschilt per supermarkt) die na 5 weken niet meer kunnen lopen probeer ik geen slecht kippenvlees te eten, maar een betere versie, die niet in 6, maar in 9 weken naar slachtgrootte groeit.

Eieren let ik nog veel meer op, aangezien deze kippen veel ouder worden (Ik dacht 1,5 jaar, maar dit zal verschillen), legbatterij eieren worden in Nederland al niet meer in de supermarkt verkocht (Al zal het nog wel in gekochte cakes etc. zitten). Maar ook scharrelei komt van kippen die samen in een grote schuur zitten, Vrije uitloop is dan een betere optie, en de prijs verschilt niet zo heel veel.

Runderen wordt over het algemeen gewoon goed voor gezorgd, lange levensduur (ongeveer 2 jaar tot slachtrijp) en als ze ziek worden kost het de boer veel meer en brengen ze minder op. Er zullen utizonderingen zijn. Maar houd er rekening mee met als je melk drinkt, een melkkoe krijgt gewoonlijk elk jaar een kalf, en de stierkalveren gaan ook naar de slacht, en de oudere melkkoeien ook.

Varkens heb ik erg wisselend gezien per bedrijf, van een echt slecht en vies fokbedrijf tot een schoon en netjes bedrijf. Hier weet ik verder niet veel over te zeggen, ik weet niet precies wat de norm is.

Over het algemeen zijn die filmpjes die je vaak tegenkomt enorm overdreven en vaak uit andere landen. Ikzelf eet zelden kip en varken, of ik moet beter leven kopen. Van rund verwacht ik dat het leven goed genoeg is, en dat eet ik dus gewoon.

Er zijn wel eens kijkdagen bij boerderijen, maar houd er rekening mee dat dit bedrijven zullen zijn die zich heel netjes aan de regels houden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:01

[***] schreef:
benangelique schreef:

Nee hoor. Het overgrote deel van de soja word gebruikt voor veevoer, en maar een klein deel word gebruikt voor menselijke consumptie

Je hebt gelijk. Ik bedoel geen soja maar tofu

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:02

Oh die slachterijen ja, grappig dat er wordt gezegd : 'wat ze er daarna mee doen weet ik niet maar maakt niet uit want dier is toch al dood'. Ben ik met je eens hoor, al vind ik voetballen in de pauze met een koeienkop nou niet bepaald verheffend en is het m.i. tekenend voor de moraal. (was jaren geleden hoor, misschien gelden er nu regels)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:07

Voor iedere kg vlees wordt er 4-8kg voer gebruikt excl gras (voerconversie van 2-4 levend gewicht, geslacht gewicht is ongeveer de helft). Zeker het voer dat kippen en varkens is ook voor menselijke consumptie geschikt. Er zou dus maar 1/5e van het diervoederland nodig zijn als iedereen vrijwel vegetarisch zou worden en alleen nog maar grasgevoerd vee zou eten.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:09

Tofu ís soja ;) (eigenlijk een soort 'kaas' van sojamelk)

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:09

Wat ik vind, het eerlijkste stukje vlees haal je bij je plaatselijke slager.
Biologisch is zo achterhaalt.... Biologische boer koopt koeien bij een niet biologische boer, spuit er wat rommel in, gooit ze 3-4 maanden op biologisch bemest land, dan zijn de koeien slachtrijp en opeens zijn het biologische koeien :n
Nee hoor, echt, het eerlijkste vlees -> plaatselijke slager, die kan je precies vertellen waar het vlees vandaan komt, hoe het geleefd heeft, je betaald iets meer, maar je krijgt er ook kwaliteit voor.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:11

x_Rebecca schreef:
xSCWx schreef:

Paardenvlees (uit NL) vind ik momenteel het meest vriendelijke: goed leven gehad en in 1x geslacht door pin in de kop. Het grootste gedeelte van de koeien wordt halal geslacht, varkens worden 'vergast' (ze gaan in een ruimte waar de zuurstof wordt onttrokken en dat blijkt ook niet geheel pijnloos te zijn) en kippen hangen ondersteboven en gaan met hun kop in een bak water met elektriciteit. [/b]

Ik vraag me af hoe je bij deze wijsheid komt. Onze koeien (dubbeldoelrassen, dus zowel melk als vlees) gaan naar Gosschalk in Epe. Daar krijgen ze gewoon een pin door de kop. Wat ze er verder mee doen, maakt dan niet mee uit, het dier is dan al dood.

Al moet ik zeggen dat ik het verwerkingsproces best gaaf vond om te zien. En ik weet dat Gosschalk een van de grotere slachterijen van NL is.

Als een dier echt gestresst is, laten ze de dieren eerst staan. Stresshormoon zorgt er namrlijk voor dat het vlees bitter wordt en zodra het dier dood is, gaat dat er niet meer uit.

Ik had vorige zomer een gesprek met een mest-koe(of alleen stier?) boer. Hij houdt voornamelijk koeien voor de melk, alleen de stieren worden geslacht. En dat ging hem aan het hart, want hij weet dat ze halal geslacht worden. Hij zou ze liever laten slachten met pin maar dat ging niet en hij zei dat grotendeels van de koeien/stieren halal worden geslacht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:17

xSCWx schreef:
Ik had vorige zomer een gesprek met een mest-koe(of alleen stier?) boer. Hij houdt voornamelijk koeien voor de melk, alleen de stieren worden geslacht. En dat ging hem aan het hart, want hij weet dat ze halal geslacht worden. Hij zou ze liever laten slachten met pin maar dat ging niet en hij zei dat grotendeels van de koeien/stieren halal worden geslacht.

Waarom brengt ie ze niet naar een andere slachterij dan? Ik ken ook alleen slachterijen waar koeien met pin geslacht worden :?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:17

8nnemiek schreef:
Daarnaast heb je natuurlijk ook nog het milieuaspect. Ik vind het een fijn gevoel dat ik als vegetariër het milieu zo min mogelijk belast. De productie van vlees kost heel veel water en veevoer/grond.

Grootste grond vreters zijn paarden en die eet je meestal niet (lopen ook dus een stuk langer rond).

Moderne gescheiden manier van voedselproductie kost idd veel grond, etc. maar noodzakelijk is het niet en ook de grote bedrijven gaan meer en meer terug naar geïntegreerde systemen. Daarnaast zijn er zat stukken in de wereld waar de enige mogelijke manier om beschikbaar land te benutten voor het noodzakelijke voedsel (genoeg calorieën!) grazend vee is (uiterwaarden in NL bv om dicht bij huis te blijven). Het argument is een bekende, maar slechts beperkt waar.