Wat aan op bruiloft/ kan dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:34

Jeetje ik schrik van de reacties hier.

Lekker aandoen waar jij je goed in voelt. Niet alles mensen hebben 't budget om speciaal iets te halen voor een bruiloft. Zeker als je alleen maar avondgast bent.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:39

KimD schreef:

Lekker aandoen waar jij je goed in voelt. Niet alles mensen hebben 't budget om speciaal iets te halen voor een bruiloft. Zeker als je alleen maar avondgast bent.

Maar ze heeft ook andere stuks, dus dan doe je beter wat anders aan. Ik zou er als bruid ook geen probleem van maken, maar als je de bruid zelf niet (goed) kent dan zou ik zo iets niet doen. Als ze het niet op prijs stelt sta je daar de hele avond met je witte top aan.

Kwanyin

Re: Wat aan op bruiloft/ kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:55

Je moet ook helemaal geen speciale dure dingen gaan kopen, ik denk dat je minder kans maakt iets fout te doen als je gewoon in een nette broek en bloesje van de C&A die je in je kast hebt hangen komt dan in een witte jurk van 300 euro :D .

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:06

KimD schreef:

hoezo iets speciaals?
ze koopt toch zelf al iets nieuws met een budget in gedachten?

dan is het toch niet perse 'speciaal' om iets nieuws te zoeken binnen dat zelfde budget?

ik heb ook in de situatie gezeten dat ik niet het budget had om iets speciaals te halen..

heb toen een leuk zomerjurkje dat ik nog had hangen aangetrokken naar de bruiloft..

geen budget, dan doe je het met wat je in de kast hebt..
maar ook dan kun je een 'bruidsmeisjes' achtig jurkje omzeilen of teveel wit.
evenals bij het zoeken naar iets in de winkel.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:18

KimD schreef:

Dat hoeft toch ook niet en zegt niemand hier? Gewoon niet in het wit en iets aantrekken wat een beetje netjes en feestelijk is. Dat heeft iedereen toch wel in z'n kast hangen? Neem aan dat zelfs Bokkers niet alleen paardrijbroeken en stalkleding hebben tenminste.. :+

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:25

Wat een leuk topic hier heb ik wel wat aan ik heb 3 juni een bruiloft ben daggast dus wil iets comfortabels maar wel iets leuks aan doen! Hmm lastig ik ben niet zo van de jurkjes en hoge haken.
Liever comfortabel :')

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:39

KimD schreef:

Ben het hier eerlijk gezegd wel mee eens. Het is de echt de eerste keer dat ik ooit van zo'n regel heb gehoord. Nou ben ik zelf nog niet in de leeftijd dat ik ga trouwen en mijn vrienden ook niet, maar jeetje.... Ik zou het echt niet leuk vinden als ik een wit topje aan zou doen en dat de bruid er gelijk een probleem van maakt.... :=
Dat je niet in een joggingbroek mag komen en dat er een dresscode is oké, maar dit klinkt mij meer in de oren als een nogal ouderwetse regel :o

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:45

het is juist zo dat de meeste bruids er niets van zeggen uhnee..

maar als je uit tig kleuren kunt kiezen, waarom dan juist die ene kleur die 'voor een bruid' is?

net zo min dat je in een joggingbroek 'kunt verschijnen', moet je eigenlijk niet de bruid willen overschaduwen of daar een risico meenemen, het moet toch voor iedereen een fijne dag zijn, maar vooral voor het bruidspaar?. wit is de traditionele kleur van de bruid, daar moet je heel voorzichtig mee zijn..

ik neem aan dat je niet wilt dat de ogen op jouw gericht zullen worden in plaats van de bruid?

ik kan mij niet voorstellen dat het nu net het enige is waar je je prettig in voelt..

en waarom zou je dan niet gewoon in een joggingbroek gaan, als het toch niet uit zou maken?

specifieke dresscode kun je krijgen als die geld, van de bruid en bruidegom.
maar een algemene drescode is dat je opvallend wit, zoals een tuniekje of jurkje beter kunt vermijden..

net als dat je een kanariegele feestjurk beter niet kunt aantrekken naar een begravenis als je niet heel zeker weet dat dat is wat de nabestaanden zouden willen zien.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:55

Ik snap dat je niet in je eigen bruidsjurk naar iemand anders bruiloft moet gaan... En ik weet dat wit de kleur 'van' de bruid is, maar ik wist serieus niet dat wit 'alleen' gedragen mocht worden door de bruid?
Ik bedoel, mag je dan als man zijnde ook niet in pak komen, overschaduw je anders de bruidegom?

Ik begrijp dat je niet alle aandacht op jezelf moet richten door je kleding.... Maar als er niet op de uitnodiging staat dat er liever geen wit gedragen mag worden, en iemand komt aan met een witte top zoals uit de op, en de bruid word boos/vind dat niet leuk, dat zou ik echt heel erg vinden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:01

voor de mannen ligt dat wat anders, daar zijn geen specifieke kleuren verbonden aan het trouwen.
plus een pak is en blijft een pak..

je mag als gast best een jurk aantrekken als vrouw.. net als wit, is het ook onverstandig om een jurk met sleep aan te gaan trekken of een jurk met heel veel volume.

niet mogen is een groot woord, het is geen wet, je wordt er echt niet voor opgepakt ;)
als je persee wilt mag je in je pyama gaan, tegen dresscodes in, in het spierwit komen, of met in het rouwzwart met bijbehorend gordijntje, of met een 10 meter lange sleep achter je aan, of in een rokje dat je beter een centuurtje kunt noemen ;)

maar in alle gevallen hierboven zul je tot in de lengte van dagen in negatieve zin besproken worden als iemand het over die bruiloft heeft.. 'weet je nog, die en die.. die zo nodig moest opvallen?

witte accenten,een wit topje met iets eroverheen, of een simpel wit shirtje is over het algemeen prima in orde, daarmee zul je niet als 'wit' opvallen.. maar een wit bovenlijfje/jurkje valt gewoon erg op als iemand die de kleur van een bruidje draagt.. of je dat nu zo bedoelde of niet.

wat betreft de mannen heb je gelijk hoor..
soms moet je echt goed kijken als het stel gesplitst is, wie nu toch eigenlijk de bruidegom is..
hopen dat hij de enige is met een corsetje.

ik denk dat het vanuit de oudheid komt overigens. als meisje viel je onder het gezag van je ouders, na je trouwen was je 'van je man,' je trouwdag was echt een van de weinige dagen in het leven van een vrouw waarin zij het middelpunt van de aandacht kon en mocht zijn, voor ze de rest van haar leven weer zorgde voor haar partner.

dit artikel is overigens wel leuk
http://www.cosmopolitan.com/style-beaut ... t-wedding/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:45

Corsetje? Mijn man droeg geen corset hoor op zijn bruiloft :') je bedoelt corsage denk ik?
Verder ben ik het helemaal met je eens.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:49

uhmm lol.. iets werd er blijkbaar automatisch aangevuld..
ik tikte hier naar mijn beste weten corsage in secricible..

sekschanging kleding is ook geen aanrader whaha :')

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:02

Ik vind dat wit topje met zwarte broek prima kunnen voor een bruiloft. Maarja wie ben ik? Getrouwd in wit, totaal niet bezig geweest met wie wat droeg op mijn bruiloft. Veel te druk met genieten van alles en iedereen.
Ohja en mijn man droeg een wit colbert en ik een wit pak (met groen accenten) op de bruiloft van mijn schoonzus. We kregen zelfs complimenten van bruid en bruidegom. Zo kan het ook!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:08

uitzonderingen zullen er altijd zijn shoes..

maar jij kent je schoonzus neem ik aan door en door (of je man in ieder geval) en wist heel goed van te voren of ze je kledingkeuze wel of niet prettig zou vinden.

en een wit pakje met wat kleuraccentjes vind ik dan nog iets anders, geeft een hele andere uitstraling dan een jurkje. al is het dan een persoonlijke keuze of je wit neemt.. zou ik zelf alleen doen als het echt een goed motief met kleur heeft, zodat het geen 'wit' ogend geheel is. maar dat is misschien persoonlijk..

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 22:21

Nu we het er toch over hebben, hoe zou het zitten met een wit shirtje met print? Ik neem aan dat dat niet uitmaakt, of vergis ik me dan helemaal? Ik heb namelijk ook zo een wit ding (die in de OP staat) met allemaal lichtroze roosjes.

Ik neig de hele tijd naar lichte kleuren omdat ik dat in mijn hoofd echt bij een bruiloft vind passen :p

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:42

dat zou op zich toch geen probleem moeten zijn jeffcha..
tis meer het 'maagdelijk wit/gebroken' wit waarmee je verward kunt worden met bruidsmeisje/gevolg en de aandacht van de dag van de bruid zou kunnen 'afleiden' (is wel heel overdreven, maar dat is vaak de gedachten die bij veel mensen opkomt).

met een opdrukje/motiefje is het niet meer het witte geheel..
maar een leuk motiefje op een lichte ondergrond.

als je twijfelt, even aan foto'tje maken en vragen aan bijvoorbeeld je ouders (als het een familietrouwerij is) of het zo leuk staat/netjes is..

en vrienden kun je natuurlijk altijd raadplegen als het om een trouwerij gaat van leeftijdsgenootjes..
'he, ik twijfel eigenlijk een beetje, kan dit nu wel, of net niet.. wat doen/denken jullie, wat trekken jullie aan?'.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:45

TS, dat blauwe jurkje uit je link is helemaal geweldig op een bruiloft! Zou dat zeker overwegen om aan te trekken. Erg leuk!

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:50

Het probleem met wit dragen als je niet de bruid bent is dat je nooit weet of de bruid spierwit of gebroken wit of een andere tint wit draagt. Mocht jij er dan vervolgens met je spierwitte jurk of shirt naast gaan staan dan kan het zomaar lijken of de jurk van de bruid vuil is. Daarom zou ik gewoon nooit wit dragen op een bruiloft

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:53

Nooit geweten dat er zo'n taboe heerste op de kleur wit op een bruiloft := Voornamelijk omdat bruiden enkel in wit trouwden omdat het zogenaamd maagdelijk is, en even eerlijk, hoeveel bruiden zijn tegenwoordig nog maagd ? :') Als ik ga trouwen ga ik het anders aanpakken :+ Ik wil dat al mijn vrouwelijke gasten in het wit komen, dan draag ik een prachtig turquoise jurk :)) dán val ik pas op :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 01:04

Vrouwen trouwen in het wit omdat koninging Victoria van UK dat deed en dat is later door de industrie overgenomen. Daarvoor was het zwart of je goede zondagse goed. Het wit is gekoppeld aan zuiverheid en daarna pas maagdelijkheid. In bepaalde kringen is trouwen in het wit absoluut not done, omdat de mens niet zonder zonde kan zijn. In China de kleur van rouw, dus daar trouwen ze ook vaak niet in het wit. :)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 01:33

Als ik ooit trouw vraag ik alle gasten om in het wit te komen :')

Lijkt me oprecht heel mooi..

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 02:12

Ik ben blij dat Bokt er is en dat er zo toch nog een aantal mensen de etiquette wordt bijgebracht :D Het overgrote deel van de mensen zou het namelijk dus toch niet tof vinden als een vrouwelijk gast met te veel wit in haar kleding op de bruiloft verschijnt. En daar kan iemand persoonlijk 'schijt aan hebben' maar het is wel een heel belangrijke dag in het leven van een ander, dus de etiquette in acht nemen is dan wel zo netjes (en voor de meeste mensen gelukkig geen probleem).

Ts, trek iets leuks aan, niet te opvallende knalkleur en have fun!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:21

lifaya schreef:
Nooit geweten dat er zo'n taboe heerste op de kleur wit op een bruiloft := Voornamelijk omdat bruiden enkel in wit trouwden omdat het zogenaamd maagdelijk is, en even eerlijk, hoeveel bruiden zijn tegenwoordig nog maagd ? :') Als ik ga trouwen ga ik het anders aanpakken :+ Ik wil dat al mijn vrouwelijke gasten in het wit komen, dan draag ik een prachtig turquoise jurk :)) dán val ik pas op :j

Dat laatste.. dat wil ik ook :') _/-\o_

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:25

Ik houd altijd aan, geen wit en geen rood (als je een foto hebt en iemand heeft iets roods aan valt dat altijd het meeste op, daar kijkje als eerste naar, dat moet je niet op bruidsfoto's hebben)

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:31

Mavelle schreef:
Het overgrote deel van de mensen zou het namelijk dus toch niet tof vinden als een vrouwelijk gast met te veel wit in haar kleding op de bruiloft verschijnt. En daar kan iemand persoonlijk 'schijt aan hebben' maar het is wel een heel belangrijke dag in het leven van een ander, dus de etiquette in acht nemen is dan wel zo netjes (en voor de meeste mensen gelukkig geen probleem).

Eens! Ik vind dat ik ook nog onder de jonge meiden val haha, maar geen haar op m'n hoofd die zou bedenken om in het wit te gaan. Of grotendeels wit.. Zelfs niet bij de vriendin die in het rood getrouwd is.

En mocht ik ooit nog eens trouwen, zou ik ook not amused zijn als iemand in het wit verschijnt.. :x