Thuismoederen / werken en toch je kind naar KDV laten gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:39

Is er in Nederland een verschil tussen een crèche en kinderdagverblijf?

piezze

Re: Thuismoederen / werken en toch je kind naar KDV laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:45

Ja kdv is gericht op werkende ouder en creche is meerbedoeld voor een ochtendje. Meer op spelen voor de kindjes. T kost allebei geld maar kdv wordt hier gesubsidieerd doorde overheid.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:48

Wow pieze, die ervaring heb ik dan weer totaal niet.
Het is een grote professionele kdv waar mijn dochter naar toe gaat, maar de groepen zijn niet groot en de juffies erg lief, geïnteresseerd en enthousiast, de eigenaresse kent alle kinderen bij naam. De leidsters praten bij het afzetten even met elke ouder om te horen of er nog bijzonderheden zijn. En bij het afhalen over hoe het is gegaan.
Alleen voor plasluiers zijn min of meer vaste tijden, maar poep wordt meteen verschoont. Verder natuurlijk wel een vast schema met spelen en eten en min of meer ook slapen, maar als ze eerder aangeven moe te zijn gaan ze eerder naar bed.
Alles wordt bijgehouden in de app waar ouders op kunnen inloggen en checken wanneer er gegeten en gedronken en geslapen is.
Echt een totaal andere ervaring dus. Erg slecht dat dat blijkbaar bij sommige kdv's zo gaat. Goed orienteren voordat je kiest dus als je het besluit te doen ts!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:55

Sizzle schreef:
Tenzij de kwaliteit in NL sowieso minder is, daar kan ik niet over oordelen. Hier hebben we tot 18 maanden 1 persoon per 2 kinderen en vanaf 18 maanden 1 persoon per 3 kinderen.

De kwaliteit in Nederland is een stuk minder. Er mogen 4 baby's per persoon, in een groep van 12 baby's of tot 16 kinderen van verschillende leeftijd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 22:55

Precies wat jij allemaal zegt Sizzle, dat is wat ik er van hoop +:)+

Ik ben er ook van overtuigd dat het per KDV verschillend zal zijn wat de sfeer is, en ook nog qua leidsters hoe die er in staan / wat hun karakter is.

Bedankt allemaal!!

Mocht iemand nog kunnen uitleggen hoe dat gaat met de jongere kinderen terwijl het al wat grotere spul lekker aan het knutselen / op een stoeltje zitten / buitenspelen is: graag! Ik heb er echt totaal geen beeld bij :o

Wat bedoel je met krijspaleis neon :))

Ja 2x een halve dag daar zie ik ook wel de voordelen van in op zich, alleen lijkt dat me wat lastig in te plannen. We streven naar half 9 - 9 uur uit bed komen en de pappa komt elke week 1 of 2 dagen vanuit zijn werk om half 4 bijna langs het KDV.

Je mag tot half 10 kinderen komen brengen dus het zou dan handig zijn om thuis even te ontbijten, gezellig op de fiets naar het KDV, van half 10 tot half 4 daar, 6 uurtjes dus waarvan je dan hoopt dat er ook nog lunch en een middagdut van minimaal anderhalf uur bij in zit :)

Om nu weer rond de middag te halen maakt het ook zo'n rommelige dag, en 6 uurtjes met nog een dutje er bij in lijkt me ook wel een mooie tijd. Hoewel ik me afvraag of die daar zou kunnen slapen := Maar lijkt me ook wel weer een goede oefening :)

Kan die als hij thuiskomt tegen 4 uur nog even spelen en kroelen om de dag weer rustig van zich af te laten glijden, een prakje, in bad en naar bed :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:58

Als je het kind zo vroeg mag halen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 23:03

Oh verschil tussen crèche en KDV dat wist ik ook niet...? In mijn beleving is het gewoon hetzelfde, alhoewel crèche wat baby-achtiger klinkt :P

Hier is het simpel, in ons eigen dorp zit er niks en het naastgelegen dorp (i.v.m. goed met de fiets bereikbaar) waar manlief / de pappa langs komt daar zit er wel 1, en dat klinkt zo vanaf de website en van het contact wel leuk allemaal, uitgenodigd om gewoon een keer vrijblijvend te komen kijken dus dat gaan we maar eens doen :)

Boras: dat vroeg ik me ook af :j

Heb gevraagd of ze iets met die tijden kunnen, en dan ook maar 1 dag in de week èn i.v.m. wisselende ploegendiensten dan ook nog eens elke week een andere dag.....maar dat zou geen probleem zijn :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 26-01-16 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:03

Bij ons zitten er altijd mensen op de grond. Die zingen liedjes, spelen met de kindjes en wiegen ondertussen een baby.
Onze dochter was heel laat met zitten, maar zodra ze enigszins kon ondersteunen zat ze met een andere baby pandeksels tegen elkaar te slaan met een hoop gegiegel.
Ze helpen de kindjes van een jaar met leren tekenen, laten de oudere kindjes tekeningen maken voor de jongere en zitten ook gewoon met ze op schoot boekjes te lezen.
Ze zijn bij ons extreem veel buiten en vanaf een maand of 10 zat ons kindje uren lang putjes te graven in de zandbak, dat vond ze heerlijk om te doen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:06

Bij ons kdv kunnen ze buiten slapen, wordt ook wel gebruik van gemaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:09

Bij ons ook inderdaad :j
Of ze lopen ermee in de kinderwagen tot ze slapen en leggen ze dan in bed.
Een van de babies wilde graag gedragen worden en die hing dan bij een vaste medewerker op de buik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 23:10

Ah dat klinkt echt leuk S, dat zou ik die uk echt wel gunnen :+:

Dit KDV is midden in het (rustige) dorp en naast een basisschool dus buiten slapen zal daar wel niet fijn zijn :P

Maar neem toch aan dat ze best wel rustige bedjes zullen hebben, zullen wel meer ukkies zijn die redelijk prikkelvrij moeten zijn om aan de slaap toe te kunnen geven :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:13

Als mijn kind eens een middag leef, dan hield ik ook mijn hart vast of het middagdutje zou lukken.
In die periode was ze thuis ook best moeilijk met slapen. Tot mijn verbazing Was het slapen geen probleem.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:17

Wij hebben echt 1 top kdv gehad. Bij de anderen was het meer afhankelijk of je een leuke leidster trof. Geen dramatische toestanden verder hoor. Het wad te doen maar inderdaad. Zoek naar een waar je een echt goed gevoel bij hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:18

Onze wilde een tijdje daar niet naar bed, dan maakte ze een zacht plekje in een zijkamertje waar ze de anderen nog wel kon horen door de schuifdeur en sliep dan heel goed. Met de tijd ging ze vanzelf mee naar bed.

Maar ik denk ook wel dat er plekken zijn waar het bar slecht geregeld is hoor. Ik heb ook wel van mensen gehoort dat er een limiet was aan het aantal boterhammen ivm tijd. Dat kan imo dus echt niet :n Schandalig gewoon.
Dus goed informeren en kijken.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:19

Mijn zoontje ging toen ik werkte 4 dagen naar het kdv. Inmiddels ben ik getopt met werken en ben ik weer thuis maar nog steeds gaat mijn zoontje naar het kdv. Wel 3 inplaats van 4 hij zwaait mij niet een gedag en gaat gelijk spelen. Mijn zoon heeft heel veel prikkels nodig en ik kan hem dat niet constant geven met mij psyche. Ik heb die 3 dagen echt nodig om mijn dingen te kunnen doen omdat ik dat met hem erbij niet voor mekaar krijg

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:19

piezze schreef:
Ja kdv is gericht op werkende ouder en creche is meerbedoeld voor een ochtendje. Meer op spelen voor de kindjes. T kost allebei geld maar kdv wordt hier gesubsidieerd doorde overheid.

Ah, ok in België is dat hetzelfde, vandaar mijn vraag.

Je hebt kdv die gesubsidieerd worden en waarbij d kostprijs voor de ouders berekend is op hun loon, en je hebt kdv waar je een vaste dagbedrag betaald.
Onthaalouders heb je ook in hetzelfde systeem.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:21

Als de grote kinderen buiten spelen is er of 1 leidster binnen of ze gaan mee naar buiten. Knutselen deed zl aan mee, hij zat erbij of deed zijn eigen ding op de grond. Grote kinderen waren gek op de kleintjes maar ze zullen ze vast wel eens om ver lopen. Als ik zl kwam halen zat hij vaak op de grond met wat speelgoed met andere kindjes om hem heen. Ook gingen ze vaak wandelen.

Bedjes, ze hadden 2 kale slaapkamer met 4 bedjes. Maar zl sliep daar helaas niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:23

Sizzle schreef:
Dan heb je gewoon een bar slecht kdv getroffen.
Ik moet vrij ver rijden voor onze, maar daar krijgt ze meer aandacht dan thuis.
Waar ik af en toe in huis wat moet doen zijn ze daar echt de hele dag leuke dingen aan het doen en vooral heel veel buiten.

Tenzij de kwaliteit in NL sowieso minder is, daar kan ik niet over oordelen. Hier hebben we tot 18 maanden 1 persoon per 2 kinderen en vanaf 18 maanden 1 persoon per 3 kinderen.
Wat ik ook fijn vind is dat ze allemaal samen warm eten waardor ze heel veel dingen probeert door de groepsdruk. Ook tandenpoetsen gaat daar beter dan thuis.

En eerlijk is eerlijk, het gaf mij ook rust.

Inmiddels is het trouwens gewoon ook weer noodzaak ivm werk.

Amai, 1 persoon op 2 baby's, daar mogen wij hier van dromen.
Hier is het in een babygroep, 1 op 8 en bij de peuters 1 op 10, dan is er nog een ander aantal voor gemengde creches, maar dat weet ik niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 23:29

Ze hebben het trouwens ook over een heen-en-weer schriftje dat ze mee geven en persoonlijke berichten en foto's die ze online zetten waar je in kan loggen, dat klinkt ook wel leuk :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:32

In Nederland wordt kinderopvang best gestuurd door allerlei financiele overwegingen. Wat dus maakt dat er best wat dingen niet goed gaan.
Wat dat betreft is dit wel een interessant artikel: https://decorrespondent.nl/654/Hoe-crec ... 6-80915eaf

Overigens, dat afgaan op 'wat goed voelt' maakt dat de kinderdagverblijven ook precies vertellen en laten zien wat een goed gevoel geeft bij ouders. Maar dat is lang niet altijd ook hetzelfde als wat het kind echt nodig heeft.

(En omdat ik het nu toch lees: foto's online is daar wel een klein beetje een voorbeeld van. Het kind heeft behoefte aan goede interactie. Foto's maken is echt iets om de ouders te plezieren, maar verstoort het spel eerder dan dat het iets toevoegt, en maakt dat de begeleiders letterlijk uit de situatie stappen ipv daar deel van uit te maken.)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:33

Ik werkte s'avonds,dus als ik werkte paste mijn man op.Overdag was ik thuis,maar omdat ik in d eknel kwam met de paarden heb ik ze toen ze zo klein was mijn dochter ook 1 dag na een kribbe gedaan creche denk ik in nederland.De andere zijn altijd wel bij mij gebleven tot ze naar school gingen en dat is zonder een traan te laten gegaan.

Maar de jongste is dus wel 1 dag weggeweest en achteraf had ik er best spijt van,ze was nog heel klein en kon niet praten.Op een dag zag ik een rode kring op haar arm,en toen ik er mee naar de dokter ging omdat ik dacht dat het een katarinawiel was zei de dokter,maar mevrouw,ze is gebeten door iemand :oo
Dat vond ik best wel zielig,ze zijn zo klein kunnen niks zeggen ook niet wat hun overkomt.Ik heb ze toen ook thuis gehouden tot ze wat kon zeggen en ietsje ouder was.
Dus vanuit mijn visie en ervaring vind ik 10 maanden te klein.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:36

Ik ging vanaf 12 maanden naar de KVD, mijn moeder werkte toen nog in een buurthuis in Rotterdam en had ook nog een grote broer die net naar de basisschool ging. Ik ging 1,5 dag in de week. Op maandag en donderdag werkte mijn moeder, donderdagmiddag kwam oma of was m'n pa eerder klaar.
Volgens mijn moeder was het de eerste vier weken huilen als ik er naartoe moest en ik doorhad dat moeders wegging, maar dat werd steeds minder en uiteindelijk was het huilen als ik weg moest van de KVD.

Ik ben er denk ik niet slechter op geworden, toen ik jonger was wou k altijd met iedereen spelen en had ik tot ik naar mijn huidige woonplaats ging verhuizen bergen met vriendjes en vriendinnetjes. Ookal werd ik mijn hele basisschool tijd hier in wijk gepest, ben wel sociaal gebleven.
Mijn moeder had destijds geen keuze maar is wel gestopt nadat mijn jongste broertje kwam.
Je ziet wel jongere kids op de KVD omdat allebei de ouders werken. Toch denk ik niet dat het 'slecht' is om je kind op jonge leeftijd al wat sociale manieren spelenderwijs aan te leren, werkt het niet zeg je het weer op, simple as it is

Sidenote; nee ik herinner het me niet, maar heb het aan mn mams gevraagd, kreeg hele verhalen over hoe ik als 12 maanden oude baby/peuter was :') en dat ze de eerste x jankend op het station had gestaan toen én ik én mn broer niet veilig thuis waren maar elders waren onder gebracht, arme moeders

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:36

Chanel, ik betaal ook flink kan ik wel zeggen :+

Bijten is hier ook wel eens gebeurd, maar dat kan met een buurkindje net zo goed gebeuren.
Het is dan wel heel slordig dat ze het niet opgemerkt hebben, dat zou ik wel een probleem vinden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:41

Ja, dat kan ik ook geloven alhoewel het hier ook niet goedkoop is. BIJ de gesubisdieerde, kijken ze naar het loon van vorig jaar, dus als je toen veel verdiend, moet je een hoog bedrag betalen, terwijl je op dat moment misschien veel minder verdiend.
De zelfstandige die mogen kiezen hoeveel ze vragen en aangezien er tekort is, zijn die bedragen ook niet min aangezien veel mensen niet anders kunnen dan dat betalen omdat ze anders geen opvang hebben.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:46

Sizzle schreef:
Chanel, ik betaal ook flink kan ik wel zeggen :+

Bijten is hier ook wel eens gebeurd, maar dat kan met een buurkindje net zo goed gebeuren.
Het is dan wel heel slordig dat ze het niet opgemerkt hebben, dat zou ik wel een probleem vinden.

Als een buurkind het zou doen zou ik dat ook zelf wel zien.Ik heb ergens nog wel begrip dat ze het moment zelf niet hebben gezien,maar toen ik het melde zeiden ze dan heeft ze daarom zo gehuild we vonden het al zo vreemd.Dat vond ik juist zo sneu want op zich was het altijd zo'n vrolijk kind.
Dus als ik de keuze opnieuw had en het is niet nodig,zou ik ze niet weg doen voordat ze wat kon zeggen.