Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
colunder schreef:Sinds april vorig jaar heb ik het contact met mijn vader verbroken.
dit heb ik o.a. gedaan omdat hij de laatste jaren ,sinds ik gehoord heb dat ik bipolaire stoornis heb,steeds vervelende opmerkingen naar mijn hoofd kreeg over de psychiatrie of het hebben van een uitkering.
ook tijdens mijn opnames in een GGZ heeft hij nooit iets van zich laten horen of zien .
toen ik hem de laatste keer nadat hij zo'n opmerking maakte vroeg wat dan het verschil maakte tussen een gebroken been of een psychische aandoening ,antwoorde hij"een gebroken been is tastbaar en dat niet"
toen zei ik"dus als het niet tastbaar is
bestaat het niet"
dat vind hij dus.
sindsdien heb ik het contact verbroken.
Nu heb ik begin december gehoord dat hij ongenezelijk ziek is.
ik heb hem eind december een kaartje gestuurd om hem sterkte te wensen,maar daar heb ik niks op gehoord.
nou blijft de vraag maar door mijn hoofd spoken"wat doe ik als hij overlijdt?"
Wil ik hem voor die tijd nog zien,wil hij dat?
ga ik naar de crematie?
oom met de hulp van mijn spv'er kom ik er niet uit.
wie heeft hier ervaring mee en kan mij advies geven?

Marije_jiplover schreef:De broer van een collega is een jaar of 10 geleden 'zomaar' met de noorderzon vertrokken (er is iets voorgevallen tussen hem en zijn ouders, maar mijn collega heeft nooit precies geweten wat. Volgens zijn vader was het 'iets onbenulligs').
Zijn ouders wisten niet waar hij was en mijn collega ook niet.
Toen de moeder van mijn collega ongeneeslijk ziek werd (nu zo'n 4-5 jaar geleden) heeft mijn collega zijn broers emailadres weten te achterhalen en hem gemaild dat hun moeder ernstig ziek was.
Daar kwam als antwoord op: dank voor je bericht. En dat was dat.
Toen zij na een maand of 9 overleed wilde hun vader niet dat de betreffende zoon op de hoogte werd gesteld of werd uitgenodigd voor de uitvaart.
Een jaar geleden is ook de vader ernstig ziek geworden en overleden.
Ivm het wettelijk kindsdeel van de erfenis etc heeft mijn collega zijn broer weer opgespoord, via de notaris, nadat de uitvaart inmiddels achter de rug was.
De broer schrok ervan te horen dat zijn moeder al zo'n tijd terug was overleden en dat nu ook zijn vader er niet meer was.
"Nu kon het nooit meer worden uitgesproken" was zijn reactie.
Wat ik in jouw plaats zou doen, weet ik niet. Ik kan me nu niet voorstellen dat ik mijn vader uit mijn leven zou sluiten.
Maar als hij eenmaal overleden is, valt er nooit meer iets uit te praten.
Ik wens je veel kracht en wijsheid toe bij het maken van de voor jou juiste beslissing.
Ayasha schreef:IMO is er maar één ding dat je moet doen en dat is trouw blijven aan jezelf: als jij het gevoel hebt dat je moet gaan, dan ga je. Heb je dat gevoel niet. Dan ga je niet.

bigone schreef:Marije_jiplover schreef:De broer van een collega is een jaar of 10 geleden 'zomaar' met de noorderzon vertrokken (er is iets voorgevallen tussen hem en zijn ouders, maar mijn collega heeft nooit precies geweten wat. Volgens zijn vader was het 'iets onbenulligs').
Zijn ouders wisten niet waar hij was en mijn collega ook niet.
Toen de moeder van mijn collega ongeneeslijk ziek werd (nu zo'n 4-5 jaar geleden) heeft mijn collega zijn broers emailadres weten te achterhalen en hem gemaild dat hun moeder ernstig ziek was.
Daar kwam als antwoord op: dank voor je bericht. En dat was dat.
Toen zij na een maand of 9 overleed wilde hun vader niet dat de betreffende zoon op de hoogte werd gesteld of werd uitgenodigd voor de uitvaart.
Een jaar geleden is ook de vader ernstig ziek geworden en overleden.
Ivm het wettelijk kindsdeel van de erfenis etc heeft mijn collega zijn broer weer opgespoord, via de notaris, nadat de uitvaart inmiddels achter de rug was.
De broer schrok ervan te horen dat zijn moeder al zo'n tijd terug was overleden en dat nu ook zijn vader er niet meer was.
"Nu kon het nooit meer worden uitgesproken" was zijn reactie.
Wat ik in jouw plaats zou doen, weet ik niet. Ik kan me nu niet voorstellen dat ik mijn vader uit mijn leven zou sluiten.
Maar als hij eenmaal overleden is, valt er nooit meer iets uit te praten.
Ik wens je veel kracht en wijsheid toe bij het maken van de voor jou juiste beslissing.
Maar wel de erfenis aanvaard natuurlijk, kijk, dat vind ik altijd zo'n smeerlapperij. Geen contact meer willen maar zodra er geld in het spel is een opmerking plaatsten zoals hij deed over het uitspreken.
Ayasha schreef:bigone schreef:Oke, dan is hij een uitzondering. Heb helaas maar al te vaak meegemaakt dat sommige familieleden er nooit zijn wanneer ze nodig zijn maar wel zodra er wat te verdelen valt.
Als je de situatie niet kent kan je daar niet eerlijk over oordelen.