iets verbieden in een relatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:04

Bij ons zijn er eigenlijk afspraken gemaakt over situaties.
Roken was een gemakkelijke, wilden we allebei niet, we zijn beiden astmatisch, hebben twee kinderen met zeer zwakke longen dus gelukkig geen strijdpunt.
Drinken is lastig. Beiden vinden we een wijntje lekker en gezellig. Er is afgesproken dat er iemand BOB is voor noodgevallen bij de kinderen. Wat soms wrijving oplevert is dat er bij mij een stukje vertrouwen beschadigd is omdat mijn vriend na veel drank een zelfmoordpoging heeft gedaan en omdat hij soms te veel drinkt omdat het hem rust geeft om te kunnen blijven functioneren (manisch-depressief, de depressieve periodes zijn dus lastig). Dat is iets waarover we soms praten en daarin heb ik duidelijk gemaakt dat op het moment dat hij echt niet meer kan functioneren als man en vader, hij wat mij betreft die positie ook verliest. Ik ben niet zijn moeder en wat hij zichzelf aandoet is een ding, maar mijn kinderen mogen niet beschadigd worden door zijn stoornissen.
Vreemdgaan speelt bij ons niet, hij heeft geen behoefte daaraan en ik ben hondstrouw dus dat is makkelijk. Mocht dat veranderen (de behoefte daaraan) dan wordt daarover gesproken en kijken we hoe we daarmee omgaan op een aanvaardbare manier voor alle partijen. Een absoluut verbod stel ik niet in, imo werkt dat niet en wordt het dan stiekem gedaan. Maar zoals gezegd: wij hebben daarmee niet te kampen en dat voelt veilig. Misschien praat ik anders als ik samen was met een enorme Casanova.

Als reactie op Dreamy vraag ik me bijvoorbeeld af wat zij doet als haar vriend/man iets doet waar ze absoluut niet mee kan leven. Ik vind het namelijk ook weer onredelijk naar je partner om dan ineens je relatie op te blazen, maar ja, als het iets is wat echt onoverkomelijk is voor jezelf... lastige situatie!

Mer1980

Re: iets verbieden in een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:24

Ik verbied mijn partner ook niets, we roken ook niet allebei en dat vinden wij ook smerig dus dat is ook geen discussiepunt. Ook hebben we voor zover ik weet geen geheimen voor elkaar. We zijn ook nog steeds monogaam, maar mocht er meer behoefte zijn bij een van ons dan moet daarover gesproken kunnen worden. Dit hebben wij in het begin ook al eens ter sprake gebracht en ik ga er vanuit dat er dan ook niet gelogen hoeft te worden. Ik vind het wel vervelend dat hij regelmatig tot diep in de nacht (thuis) werkt. Verbieden kan en wil ik het niet, maar vervelend is het wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:31

Urielle schreef:
Als reactie op Dreamy vraag ik me bijvoorbeeld af wat zij doet als haar vriend/man iets doet waar ze absoluut niet mee kan leven. Ik vind het namelijk ook weer onredelijk naar je partner om dan ineens je relatie op te blazen, maar ja, als het iets is wat echt onoverkomelijk is voor jezelf... lastige situatie!

Dat schrijft ze toch al?: dat is afhankelijk van de situatie.

Verder is bij een maximale bespreekbaarheid het kruit nooit zo heet dat het ontploft want het kan besproken worden VOOR het feit is.

'Zeg Joop, op het werk is een nieuwe stagiare en dat is een HEEL lekkere knul. Had ik vannacht een erotische droom over :D '
en zo kan je daar zonder ontploffing mee doen wat je samen wel/niet wil.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:09

Ik verbied eigenlijk nooit iets. Als omstandigheden veranderen kan dat wel gebeuren, maar dan is het eigenlijk logica. Zoals dat mijn man niet meer binnen mag roken sinds ik zwanger ben/we een kind hebben. Maar daar kwam hij zelf mee, dus ik hoefde het niet te verbieden :+
Verder gaat-ie z'n gang maar! Zou wat zijn zeg, om beperkt te worden door degene die zogezegd van je houdt :) Wat overigens niet betekent dat ik 'm niet steun bij pogingen tot stoppen met roken bijvoorbeeld. Ik heb wel het beste met hem voor, maar ga niets verbieden :n

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:36

Huertecilla schreef:
Urielle schreef:

Dat schrijft ze toch al?: dat is afhankelijk van de situatie.

Verder is bij een maximale bespreekbaarheid het kruit nooit zo heet dat het ontploft want het kan besproken worden VOOR het feit is.

'Zeg Joop, op het werk is een nieuwe stagiare en dat is een HEEL lekkere knul. Had ik vannacht een erotische droom over :D '
en zo kan je daar zonder ontploffing mee doen wat je samen wel/niet wil.

Dat is ook niet dusdanig explosief dat het je relatie om zeep helpt. :Y)
Wat nu als het wordt: 'Zeg Joop, op het werk is een nieuwe stagiaire en dat is zo'n lekkere knul... Ik kon geen weerstand bieden en heb het kopieerapparaat voor andere doeleinden gebruikt.'

Dan wordt het al anders.. is er dan op voorhand al over gesproken dat zoiets einde verhaal is, moet de partner zich er daar ruimdenkend overheen zetten omdat je elkaar geen verboden op wilt leggen of is het dan out of the blue einde verhaal?

Ik vind er namelijk best iets voor te zeggen dat voor beide partijen duidelijk is wat ze van elkaar verwachten. Dan kan de vriendin van Joop alsnog rollebollen met de stagiaire maar weet ze wel vooraf dat ze daarmee een bepaald risico loopt.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:56

Huertecilla schreef:
meisje2000 schreef:
Ik verbied mijn man niets maar er zijn twee Dingen waarbij ik zeg, als je dat doet ben ik weg.

Kijk, dat is jouw goed recht.

Je vergoot daarmee, met die verpakking van jouw standpunt, echter wel de kans op bedrog wanneer de behoefte zou ontstaan.

Ik zeg NIET dat je het dus moet accepteren, maar wel dat het de drempel tot bespreekbaarheid heel hoog maakt.
Het praten over een gevoel, een behoefte, het delen kan al een oplossing zijn.
Het verharden van een standpunt, kracht bij zetten met een machtsmiddel als consequentie, maakt de drempel tot bespreken hoog en versterkt zo de relatie in het geheel niet.

Gelukkig kwn ik mijn man goedngenoeg om te weten dat hij geen drug gebruikt en hij weet ook dat alles bespreekbaar is. Wat dat betrefd zitten wij goed op wen lijn. Ik heb hem niet hoevenbtebzeggen dat ik verttek als hij een van die twee dingen doet, dat weet hij wel dua ik maak de drempel van het bespreken niet hoger.:)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:06

Ik verbied mn vriend nooit iets.

MAAR er zitten wel consequenties aan bepaalde dingen. Ik verbied hem niet om bij iemand anders in bed te kruipen bijvoorbeeld, als hij dat wilt moet hij dat vooral doen, maar dan zit daar wel een consequentie aan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:13

Mijn vriend rookt ook, k zou natuurlijk liever hebben dat hij dat niet doet maar het is zijn beslissing.
Hij rookt uit zijn eigen nooit binnen of in de auto. Dus ik heb er geen last van.

Iets verbieden waar iemand zelf niet achter staat is hopeloos, dat werkt niet. Bovendien heet het niet voor niets een verslaving, is net zo simpel om er maar eventjes zomaar mee te stoppen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:20

Urielle schreef:
Dat is ook niet dusdanig explosief dat het je relatie om zeep helpt. :Y)

Exact!
Dat is nu net de crux.
Bespreek het VOOR het feit is.

Citaat:
Wat nu als het wordt: 'Zeg Joop, op het werk is een nieuwe stagiaire en dat is zo'n lekkere knul... Ik kon geen weerstand bieden en heb het kopieerapparaat voor andere doeleinden gebruikt.'

Dan wordt het al anders.. is er dan op voorhand al over gesproken dat zoiets einde verhaal is, moet de partner zich er daar ruimdenkend overheen zetten omdat je elkaar geen verboden op wilt leggen of is het dan out of the blue einde verhaal?

En weer wat anders dan er na drie maanden per ongeluk achter komen. Of niet achter komen. Stagiare weer weg, vreemdgaan niet meer actueel en jij weet van niets, hebt geen beslissing kunnen nemen.

Citaat:
Ik vind er namelijk best iets voor te zeggen dat voor beide partijen duidelijk is wat ze van elkaar verwachten. Dan kan de vriendin van Joop alsnog rollebollen met de stagiaire maar weet ze wel vooraf dat ze daarmee een bepaald risico loopt.

Dat kan altijd, ook in het geheim. Zie boven.

Mijn punt is dat verbieden of een hard standpunt met machtsmiddel het voortijdig aangeven of na een misstap zeggen vrijwel uitsluit.
Dat je daarmee je eigen beslissingsvrijheid ernstig benadeelt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:28

Verbieden vind ik zo'n raar woord als het om je relatie gaat.
Ik vind dat je gewoon alles met elkaar moet overleggen en elkaars mening moet aanhoren en samen tot een besluit moet komen :j

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:38

Chasey schreef:
Verbieden vind ik zo'n raar woord als het om je relatie gaat.
Ik vind dat je gewoon alles met elkaar moet overleggen en elkaars mening moet aanhoren en samen tot een besluit moet komen :j

Hier sluit ik mij bij aan. Een relatie is geven en nemen. Iedereen heeft plus en minpunten. Met een goede communicatie kan men de meeste problemen voorkomen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:50

Puur als antwoord op de OP.

Ja, ik heb roken mijn vriend verboden. Het was of stoppen of de relatie was ten einde. Beide mijn ouders roken en ik vind 't zó vreselijk smerig en walg er ontzettend van. Die keuze voor mij was dus makkelijk. Want met een kerel die rookt kon ik niet gelukkig worden.

Hij begreep dit en is ook na dat het pakje die hij op dat moment had, gestopt.

In wezen heb ik hem dus iets verboden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:53

K vraag me dan altijd iets af als je zoiets verbied, jij vind roken gevaarlijk, maar als je vriend nu vind dat paardrijden gevaarlijk is en je dit verbied.
Ga jij dan stoppen met paardrijden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:56

Ze vindt roken vies en walgt ervan. Ze zegt niks over gevaarlijk.

Daarnaast had haar vriend een keuze, roken of haar. Prima toch?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:02

Ok, Als haar vriend paardrijden walgelijk en vies vind, vraag ik me af wat zij zou doen en vooral wat ze zou vinden en zeggen over die keuze die ze zou maken.
K bedoel dit ook in het algemeen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:02

En als jouw partner brood vies vind en walgt van de lucht. Eet je dan geen brood meer? En vind je het logisch dat je moet kiezen tussen je vriend en brood omdat hij je voor die keuze stelt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:03

chanel1985 schreef:
Ok, Als haar vriend paardrijden walgelijk en vies vind, vraag ik me af wat zij zou doen en vooral wat ze zou vinden en zeggen over die keuze die ze zou maken.
K bedoel dit ook in het algemeen.

Wat doet dat ertoe? Het gaat om de keuze. Hij heeft de keuze gemaakt te stoppen en is nu gelukkig met haar. Steekt je dat of zo?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:04

Damn, is iemand eerlijk door te zeggen waar het op staat (dus geen valse hoop creeert), is het nog niet goed :').

Hoe moeilijk wil je het maken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:07

hmm, Waarom zo aanvallend reageren? Ik denk niet dat ik aanvallend of op een andere foute manier gereageerd heb. Is gewoon een bedenking, een hersenspinsel die ik uit op een forum.
IN geen geval een aanval op haar of haar relatie.

Denk eerder dat er een gevoelige snaar bij jouw is geraakt, waarvoor mijn excuses dan maar al weet ik niet waarom.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:11

chanel1985 schreef:
hmm, Waarom zo aanvallend reageren? Ik denk niet dat ik aanvallend of op een andere foute manier gereageerd heb. Is gewoon een bedenking, een hersenspinsel die ik uit op een forum.

Denk eerder dat er een gevoelige snaar bij jouw is geraakt, waarvoor mijn excuses dan maar al weet ik niet waarom.
Het is een flauwe vergelijking. En gaat ook totaal niet op omdat er niks verboden wordt, maar een keuze wordt gesteld.

En je raakt mij niet, hoor. Dergelijke issues spelen in mijn leven niet.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:12

Oh dit topic moet mij echt aan mijn schoonmoeder denken _O-
Mijn schoonvader brak zijn rug op een paard, paard moest weg.
Brak zijn been op de moter, moter moest weg.
Hij had een mentaal zwaar beroep, maar ze verbood hem er over te praten.
Hij mag tussen 11 uur in de ochtend en 12 uur in de nacht niet de afstandsbediening van de tv aanraken.
Hij mag niet op de bank zitten.
Niet aan de wasmachine en droger komen.
En oh man, ik kan nog wel even door gaan.
En ondertussen hem wel opdragen wat hij allemaal wel voor haar moet doen!

Zodra ik dit wist toch wel ff met mijn vriend besproken dat ik dat dus echt niet normaal vond. En wij niet zo met elkaar om gaan.
Gelukkig was hij er blij van, hij wist niet dat er vrouwen waren die normaal konden doen en niet delegeren!

Dus soort van wel iets 'verboden'. _O- :')
Laatst bijgewerkt door kevinsky op 23-01-16 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:13

Lastige vraag vind ik dit en ik eigenlijk neig ik naar je kunt je partner niet verbieden iets te doen (of te laten).

Mijn man rookt al zo lang ik hem ken (deze zomer 14 jaar) en al net zo lang beloofd hij mij te stoppen met roken maar hij houdt dat nooit vol. Hij weet dat ik het vreselijk smerig vindt en heeft vanaf het moment dat we ons eigen huisje gekocht hebben voornamelijk op zijn computerkamertje of in de serre zitten roken. Na de geboorte van ons 2e kind (en het computerkamertje omgebouwd werd tot babykamer :P ) is zijn computer naar de woonkamer verhuisd en roken mag hij eigenlijk alleen nog in de serre. En ja, dat is koud in de winter maar als hij daarover klaagt dan is mijn reactie: "Heel simpel schat, je kan ook gewoon stoppen met roken. Dan hoef je niet meer in de serre te zitten."
Roken in de woonkamer/keuken/etc. vind ik geen optie als ik en/of de kinderen er ook bij zijn.
Maar echt verbieden kan en wil ik ook niet. Ik kan hem ook andere dingen gaan weigeren zolang hij rookt.. geen sex ofzo maar daar heb ik mezelf dan ook weer mee :+

Ik vind het echter wel te ver gaan als de ene partner de andere verbiedt om bijvoorbeeld een avond te gaan sporten of op bezoek te gaan bij vrienden/vriendinnen zonder de partner.
Ik heb van de week nog een collega-vriendin mogen troosten omdat haar partner na 10 jaar relatie besloten heeft om er met een ander vandoor te gaan. Ik stond te klapperen met mijn oren toen ik hoorde wat zij allemaal gelaten heeft voor hem omdat hij niet wilde dat zij dat deed. Ze heeft relaties met vriendinnen opgegeven, ze heeft badminton en het paardrijden (wat ze ca. 1 keer per week bij mij deed) opgegeven omdat hij vond dat ze dan te laat thuis kwam :n
Ze ging zelden met collega's van haar afdeling mee uit eten omdat hij dat niet wilde. Op zakenreis gaan betekende dikke heibel thuis, etc. etc.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:17

_San87_ schreef:
chanel1985 schreef:

Het is een flauwe vergelijking. En gaat ook totaal niet op omdat er niks verboden wordt, maar een keuze wordt gesteld.

Waarom dan zo op mijn reactie opvliegen en vragen of het mij steekt?

Waar ik wel wil op antwoorden want het was een vraag van u aan mij/ Het steekt mij helemaal niet, heb een perfect, op vertrouwen en gelijkheid gebaseerde relatie en we hebben juist vandaag 7 maanden geleden een prachtige zoon gekregen. Dus waarom zou me zoiets "steken"?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:20

chanel1985 schreef:
_San87_ schreef:

Waarom dan zo op mijn reactie opvliegen en vragen of het mij steekt?

Waar ik wel wil op antwoorden want het was een vraag van u aan mij/ Het steekt mij helemaal niet, heb een perfect, op vertrouwen en gelijkheid gebaseerde relatie en we hebben juist vandaag 7 maanden geleden een prachtige zoon gekregen. Dus waarom zou me zoiets "steken"?
Het was niet aanvallend bedoeld. Ik vind het een typische vraag en ergens ook een veroordeling omdat iemand de keuze maakt een partner te laten kiezen tussen haar en iets wat zij haat.

Ik zou hetzelfde doen in haar geval. Roken heeft ook effect op haar gezondheid, paardrijden heeft dat niet op zijn gezondheid. Tenzij hij toevallig allergisch is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:23

chanel1985 schreef:
K vraag me dan altijd iets af als je zoiets verbied, jij vind roken gevaarlijk, maar als je vriend nu vind dat paardrijden gevaarlijk is en je dit verbied.

Je leest het.
Dat is helder en goed van hem dan.

Citaat:
Ga jij dan stoppen met paardrijden?

Natuurlijk want paardrijden is tenslotte zo gevaarlijk dat het met helm en lichaamspantser (liefst met klapzak) en dan nog dodelijk kan zijn tegen een strandpaal, bakrand of zo.

Goed recht van hem om dat te verbieden en nog goed onderbouwd ook.

Tja, als verbieden goed en helder is, geldt dat ook voor hem.