Gootsteen (snij)plank voor demente vader (lees verhaal)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Re: Gootsteen (snij)plank voor demente vader (lees verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:54

Moeilijk als je niet de hulp krijgt die je nodig hebt met je vader en daarin in mijn ogen ook niet in geholpen word :(:)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:55

Imker schreef:
Het is idd meer werk, daarom zijn ze er zo op tegen.
Ik ga het wel nog een keer aankaarten, wellicht kunnen we er nog uit komen.

Bij ons zijn het eenpersoonskamers, geschakeld door een badkamer.
Qua indeling is de badkamer een rechthoek met aan beide zijden een deur. Er is één toilet, één wastafel en één douche.
Aan één kant kun je de deur op slot doen, dat is een raar systeem.

Een chemisch toilet kun je rustig een dag laten staan, dus kun je dat zelf bijhouden.
Wat kunnen ze daar dan op tegen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:00

Oh God, vinden ze dat echt teveel werk? Zorgen dat iemand op een nette manier zijn behoefte kan doen ipv in de wasbak? Alsjeblief zeg... Waarom zijn die dan in een verpleegtehuis gaan werken? Of beter, waarom zijn die dan ooit verpleegkunde gaan studeren en aan die job begonnen? Dit is iets wat er gewoon bijhoort! Dit is basiszorg!

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:22

varekaj je reactie is begrijpelijk maar eerlijk gezegd ook een beetje kort door de bocht en ts heeft niets aan je post.
Een ieder die de zorg ingaat doet dit omdat hij/zij voor anderen wil zorgen.
Helaas is door de vele regeltjes van dit land het tegenwoordig normaal dat er per cliënt/patiënt maar een x aantal minuten uitgetrokken mag worden.
In verpleeghuizen bejaardenhuizen enz is het bijna normaal om 1 op 20 te staan.
Verpleging loopt vaak zelf tegen de muren op omdat ze niets meer kunnen/mogen om op juiste wijze goede zorg te verlenen.

Ts ik zou echt kijken of je eerst in gesprek kan gaan met de eindverantwoordelijke.
Elk zelf geboden oplossing zal zoals al benoemd weggehaald worden omdat het wel degelijk onder een vrijheidsbeperkende maatregel valt.
Ik denk dat je nu energie aan het steken ben in iets wat uiteindelijk alleen maar frustratie (van beide kanten) zal opleveren en niet tot een uiteindelijke oplossing komt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:30

Ik kan het heel goed begrijpen dat je vader dit doet. Een badkamer waar voor zijn gevoel iedereen binnen kan lopen en hij mogelijk s nachts deze mevrouw is tegen gekomen. Ik zou daar ook van schrikken, alleen is hij mogelijk niet gewend een deur op,slot te doen. En al zou hij dat doen, of zij van binnen uit heeft de andere een probleem.

De snelste optie, zet een ronde afwasbak in de wasbak en gooi die in de ochtend leeg. Een soort plasemmer alleen dan in de wasbak. Snel hygienisch en niet veel werk. Chemisch toilet is met vloeistof een goede otie. Daar kun je dagen mee doen, zelfs als je er op zou poepen zonder stank. Alleen mogelijk snapt je vader dat niet meer, en verbieden is wreed bij een demente. Die snapt het niet meer en zal als je boos wordt alleen maar verdrietig worden of in paniek raken waarom iemand nu boos is. Mijn moeder had op een gegeven moment niet meer door dat ze haar onderbroek ook naar beneden moest doen op het toilet. Zo sneu. ;(

En ik zou eens gaan rondkijken naar een andere woonoptie in je buurt. Die zullen er vast zijn, maar een tehuis dat zo star is zou ik geen familielid laten wonen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:35

Ik ben bijna afgestudeerd als verpleegkundige, dankjewel. Mijn bachelorproef gaat over dementie, gedragsveranderingen en kwaliteit van leven. Op dat punt hoef je me de les niet te spellen. Ik heb trouwens eerder op andere plekken (administratief) in de zorg gewerkt en zelf ook een zwaar dementerende oma gehad die onlangs is overleden. De situatie die TS omschrijft, dat was in haar verpleeghuis gewoon ondenkbaar.

Hoeveel tijd kost het om een postoel leeg te maken en uit te spoelen? 5 minuten? De vader van TS gaat overdag meestal naar het gewone toilet in de gang, het is voornamelijk 's nachts dat dit zich voordoet. Dan hoef je me niet te vertellen dat 's ochtends heel even die emmer leeg maken en uitspoelen zo tijdvretend is. Ze willen niet dat meneer of mevrouw wisselt van kamer, wel, dan moeten ze maar een andere oplossing zoeken en het niet wegschuiven. In die geur zitten is absoluut niet gezond, om nog maar te zwijgen over het gevoel dat ze meneer hiermee bezorgen: hij is bang en er wordt niets aan gedaan terwijl er verdorie mogelijkheden zat zijn. Die penetrante urinegeur, dat trekt in zijn kledij, in zijn meubels, dat blijft om hem heen hangen. De kans is groot dat dat zelfs de gang in sijpelt als zijn deur gesloten is. Dat trekt in de badkamer die hij deelt met zijn buurvrouw, dus ook zij wordt hier onrechtstreeks door getroffen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:36

*niet alles gelezen* maar is een emmer niet gewoon een oplossing?

Hoe wil het naar pis stinken als je het weg spoelt?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:40

Ik ben het met varekaj eens. Hier word dat echt niet zo afgeschoven hoor. Zouden we moeten proberen. Dan weet ik zeker dat m'n team manager héél boos zou worden.. Wij denken altijd in oplossingen en niet problemen.

En de waardigheid van die man gaat voor het 'meer' werk van de verzorgende...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:44

xSlvna schreef:
*niet alles gelezen* maar is een emmer niet gewoon een oplossing?

Hoe wil het naar pis stinken als je het weg spoelt?
toch maar even lezen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:50

Je kan toch gewoon een dikke plaat hout nemen en dan een grotere cirkel eruit zagen. Dan aan de onderkant een kleiner cirkel vrezen , zodat dat in de wasbak ligt. Snap je wat ik bedoel?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:51

Als eerste is veilig voelen het aller belangrijkste, daar zouden ze echt meer op moeten gaan inzetten en kan je prima afdwingen als men niet bereid is tot medewerking.
Als jij de contact persoon bent dan weet je ook van het handelingsplan af e.d..
Daarin kunnen prima dit soort afspraken gemaakt worden.

Wat ja kan overwegen is een afwasteiltje in de gootsteen te plaatsen, dan plast je vader daarin, en kan dan bv. ook in de pospoeler schoongemaakt worden.
Ik zou er geen chloor of een ander schadelijk middel in doen, je vader zou het per ongeluk kunnen innemen!!
Je kan wel kijken of er een mogelijkheid is tot een echt goede luchtverfrisser, een instelling zou die moeten hebben.

Tevens kan je kijken of je kan werken met pictogrammen.
Je vader kan dingen niet onthouden, wellicht kan het wel werken als hij een duidelijk pictogram ziet.

Maar mijn inziens is het belangrijkste een snelle en haalbare oplossing voor zijn angst.
Als dat kan worden opgelost is hopelijk dit probleem ook over.

Daarnaast is het afdekken geen vrijheidsbeperkende maatregel, hierover ben je verkeerd geinformeerd.
Een vrijheidbeperkende maatregel is bv. een bedhek.
Zijn vrijheid wordt niet beperkt met het afdekken, dan zou je ook geen kasten mogen hebben met deuren er in......

Ik denk echter dat het afdekken geen oplossing zal blijken te zijn, het kan er van af, dus dat kan ook door je vader gedaan worden, daarnaast als hem dat niet lukt is de kans zeer groot dat hij een andere plek gaat zoeken, met alle gevolgen van dien.

Voor een sensorplaatsing heb je een m&m nodig, deze dient getekend te worden door de contactpersoon en de overkoepelende arts.

Het kan wel werken t.a.v de geuroverlast, als je vader dan geplast heeft kan het personeel dit gelijk schoon maken en weer terug plaatsen als je er bv. een afwasteiltje in hebt staan, tip: koop er dan meerdere, zet met een watervaste stift zijn naam onderop of bv. aan de zijkant, dan weten ze ook waar te teil naar terug moet als deze schoon is.

Er hoort te worden gekeken naar oplossingen, niet naar wat niet kan, waar een wil is, is een weg !!

Mocht je vragen hebben, PB gerust :)

Veel sterkte in ieder geval en veel wijsheid, ik hoop dat er voor je vader een passende oplossing komt.
Laatst bijgewerkt door josie op 22-01-16 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:52

xSlvna: Iemand die dement is denkt er niet altijd op tijd aan om voldoende te drinken. Mede door medicatiegebruik wordt de urine daarom erg geconcentreerd en donker. Die urine ruik je echt ontzettend tot zelfs stinken bij het uitscheiden. Normaal plas je in een toilet en daar "verdunt" het met het toiletwater zeg maar, en je spoelt het gelijk weg. De geur heeft de kans niet om echt tot zijn recht te komen.

Wanneer je in een wasbak zou plassen, dan spoelt het wel door het gaatje weg de leiding in, maar er blijven altijd resten in de wasbak achter. Daarnaast maakt de afvoer van een wasbak vaak een S-bocht waarin dan een deel urine blijft staan, tenzij je dat wegspoelt. De warmte van de omgeving doen de geur nog meer ontwikkelen en urine kan gaan kristalliseren, wat een soort kalkaanslag veroorzaakt. Dat wegpoetsen is een verschrikking... alsof er wat ligt te rotten waar je met je neus in zit.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:56

Ik ken het wel hoor. Ken mensen die te lui zijn om de WC af te spoelen na het pissen, dus ben bekend met de geur. Daarom zeg ik al "spoelen". Er zijn toch genoeg schoonmaakmiddelen die niet schadelijk zijn? Eventueel een constructie maken dat de urine direct vanuit de plasser in het gootsteen gat komt. Hij hoeft niet af te wassen toch? Misschien een idee om een schoonmaak blok (die wat in de wc zelf kunnen) IN de afvoer plaatsen?

Ik kom maar met dingen die in me opkomen, heb geen ervaring met demente mensen en hun veilig in huis houden :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:58

Iemand die dement is moet soms aangemoedigd worden om te drinken want te weinig drinken kan in extremis zelfs leiden tot vergiftiging. Zorgen dat iemand voldoende drinkt, met of zonder hulp, is een taak van de verzorging. En daar laat ik het bij wat drinken betreft.

Maar iemand die dement is moet minstens een eigen toilet hebben. Sorry hoor, maar een gedeelde badkamer of een gedeeld toilet is ècht niet meer van deze tijd.
Ik werk op een afdeling met 45 dementen. Iedereen heeft zijn eigen toilet en badruimte op de kamer en er zijn nog 3 gezamenlijke toiletten in de buurt van de leefruimte. En ja, sommige bewoners brengen we naar hun kamer als ze naar het toilet moeten. Gewoon omdat ze zich daar veiliger voelen.
Omdat iedereen privacy wil tijdens het toiletbezoek.

Dementie is het langzaam en in stukjes en beetjes verliezen van je eigen ik. Het gaat over zo veel meer dan alleen het verliezen van herinneringen.
Ik kan met een bewoner gerust een gesprek over de wereldpolitiek hebben maar vijf minuten later neemt hij een, voor hem wildvreemde, vrouw in een rolstoel mee. Zijn net overleden vrouw zat ook in een rolstoel dus neemt hij voor zijn gevoel "zijn vrouw" mee.
Dementie is heel complex en gaat zo veel verder dan plassen in de wasbak. Het plassen in de wasbak kan zelfs een manier zijn om toch op een of andere manier te laten weten dat de gedeelde badkamer nooit gaat werken. Geef je hem een eigen toiletvoorziening, hoe primitief ook, dan kan de wasbak opeens verleden tijd zijn.

Voor het toiletprobleem zou ik een eigen toilet eisen. Wie, meneer of mevrouw, een toiletstoel krijgt maakt niet uit maar een gedeeld toilet werkt niet dus er moet een oplossing gezocht worden.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:12

Er zijn tegenwoordig kranen met een bewegings sensor.
De goede man iets afleren of aanleren zal erg moeilijk zijn zoals je zelf al zegt. Wanneer je de goorsteen afdekt loop je het risico dat hij eldres een plekje zoekt, niet wenselijk lijkt mij.
Daarom hier het beste idee van nederland :D
Je plaatst een kraan met bewegings sensor, de goede man hoeft niets geleert of afgeleert teworden en er word automatisch gespoeld.
Geen stank meer.
Ook is het geen beperkende maatregel.
De zorg word niet extra belast.
Kortom, tot nu toe alleen pluspunten lijkt mij.
Min punt, ik denk dat jij voor de kosten opdraaid.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze gedachte kronkel.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:17

Het is een probleem van de zorg, niet van de familie van de bewoner.
Als "bij mij" een kamer naar urine ruikt is dat mijn probleem.
Laatst bijgewerkt door danzzz op 22-01-16 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:18

demug schreef:
Er zijn tegenwoordig kranen met een bewegings sensor.
De goede man iets afleren of aanleren zal erg moeilijk zijn zoals je zelf al zegt. Wanneer je de goorsteen afdekt loop je het risico dat hij eldres een plekje zoekt, niet wenselijk lijkt mij.
Daarom hier het beste idee van nederland :D
Je plaatst een kraan met bewegings sensor, de goede man hoeft niets geleert of afgeleert teworden en er word automatisch gespoeld.
Geen stank meer.
Ook is het geen beperkende maatregel.
De zorg word niet extra belast.
Kortom, tot nu toe alleen pluspunten lijkt mij.
Min punt, ik denk dat jij voor de kosten opdraaid.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze gedachte kronkel.

Goed bedacht! Alleen het vervelende aan een kraan met bewegingssensor is dat als je iets te dichtbij komt, hij al gaat spoelen, wat weer angst kan opwekken...
Wij hebben deze kranen met sensoren namelijk ook op de afdeling (psychiatrie) en bij ons zijn er zelfs mensen bang voor soms.

TS: ik vind de tips van een chemisch toilet of postoel echt het proberen waard.. Wellicht is je vader dan minder angstig en doet hij zijn behoeftes op een plek waar het 'hoort'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:23

Ts, weet je zeker dat hij alleen de gootsteen pakt als toilet? T is niet uniek dat ze ook wel eens de plantjes water geven op die manier.

Je hebt van die urine containers/fles die je aan het bed kunt maken: kan hij zelfs plassen op bed en t is zo om te spoelen in de ochtend door de zorg Of in de machine te zetten als ze die hebben.

Gedeelde badkamer is wel erg jaren '90 nog :(:)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-01-16 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:33

En een urinefles dan?
Wil hij daar wel in plassen? Die kun je vrij eenvoudig leeg gooien.
En ja ik heb alles gelezen geloof,ik maar misschien toch iets gemist.

Erg vervelend hoor je wilt hem helpen,maar hopelijk lukt dat ook.

Mooiste zou zijn als hij die mevrouw niet meer eng vind en gewoon naar de wc gaat :D
Daar kan niet iets in gedaan worden, dan is het probleem misschien over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:41

Als de verpleging een postoel al te lastig vindt om proper te maken, waarom zouden ze dan een urinefles accepteren? Zo'n stoel is super makkelijker: emmer er onderuit halen (vaak een schuifsysteem), leegkiepen in het toilet en doorspoelen, even onder de kraan uitspoelen, water weggieten en de emmer terug plaatsen. Is identiek aan een fles.

Daarnaast kan een fles nog wel eens omgegooid worden of ze plassen er een paar keer in zonder leegmaken en dan loopt die fles over of ze kiepen ongewild de helft over hun eigen voeten. In het slechtste geval heb je iemand die niet meer beseft dat hij in die fles heeft geplast en het gaat drinken. Tegelijkertijd blijft die fles dan nog steeds staan tot ze leeggemaakt wordt, wat alsnog gaat stinken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:45

Je moet wat proberen, pas dan weet je of het niet succesvol is. Ik ken ontzettend veel mannen waarbij de urinefles uitstekend werkt (ongelukjes kunnen altijd gebeuren, maar dat is zelfs mogelijk bij een katheter dus je kan niet alles voorkomen ) :) en als het niet werkt? Kun je dat ook weer afstrepen. Wie weet heeft het tehuis zelf een voorraad van die flessen, net als met po's.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-01-16 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:46

Waar poept hij eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:47

Als ze po's hadden dan ga ik er van uit dat ze al lang en breed zo eentje in de kamer hadden gezet. Ik dacht trouwens dat TS dat al aangekaart had en dat ze het niet wilden wegens "teveel werk".

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:48

O ja ik zie het, pa snapt de Postoel niet. Dan is een urinefles ook wel lastig. Po in de wasbak zetten dan? Postoel mag niet (wat ik kan begrijpen bij mobiele mensen), maar een losse po misschien wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:59

Zit je nog met het probleem dat ze het niet willen schoonmaken. Ik bedoel, TS geeft aan dat de verpleging het al teveel werk vindt om überhaupt die wasbak uit te spoelen waar haar vader in plast. Hoeveel werk is het nou om even de kraan open te draaien en met een doekje er doorheen te gaan?