Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:03

@TS ik ben verhuisd voor studie (Diermanagement) van omgeving Alphen a/d Rijn naar Leeuwarden.
Het is dat ik heel graag die studie wilde gaan doen, maar anders was ik nooit hierheen verhuisd. Alleen dat heeft te maken met het feit dat ik een "huismus" ben en niet graag weg wilde uit mijn dorp. Dat is voor jou natuurlijk al anders. En wellicht als je er heen gaat met de instelling "een frisse start maken" dat je er dan anders in staat dan dat je verhuisd voor een studie. :)

Leeuwarden voelt voor mij ook als een groot dorp ipv een stad. Ik heb niet zoveel ervaringen met andere steden en dorpen in Friesland, maar in Leeuwarden spreken best wel veel mensen Nederlands. Eigenlijk hoor ik vrij weinig Fries in Leeuwarden.
Ik denk dat er een verschil is tussen een stad in Friesland en een dorp. Ik denk dat mensen in een dorp zich eerder open zouden stellen. Leeuwarden is een studenten stad en dat is toch dat er veel mensen komen en gaan. (Of is dat wijkgebonden?) Dat maakt de sfeer wel wat anders dan een dorp. Een dorp is denk wat stabieler.

Verder gewoon voor jezelf bedenken waar jij je het fijnste zou voelen en daarvoor gaan. :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:27

pillow schreef:
NZ92 schreef:
Pfoe ik vraag me af waarom je dat zou willen.
Mijn ervaring van Brabant naar fries dorp verhuist.
De mensen zijn hier ontzettend stug en in zichzelf gekeerd. Iemand uit een andere provincie wordt een Hollander genoemd en vaak buiten gesloten.
De meeste friezen in een dorp zijn aardig bekrompen, veel kunnen geen of gebrekkig Nederlands en zijn echte dorpelingen (kerk, vroeg trouwen, vroeg kinderen etc.) daarnaast is het opleidingsniveau in Friesland ontzettend laag. De meeste mensen zijn niet eens MBO geschoold en dit merk je dan ook.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen en zijn er ook veel leuke Friezen!!

Mocht je gaan verhuizen wil ik je adviseren om na een stad te gaan zoals; Sneek, Joure, Leeuwarden.
Hier wonen ook vaak hogeropgeleiden en friezen die gewoon Nederlands praten.

Ik weet niet waar jij terecht gekomen bent, maar ik zou niet weten waar in Friesland dit moet zijn. Ik zou jou adviseren heel snel terug te gaan naar waar je vandaan gekomen bent. Het bevalt jou kennelijk niet en de Friezen zitten niet op mensen te wachten die zo over ze denken.

Dit bedoel ik dus met stugge en inzichzelf gekeerde friezen ;) :Y)

Ik heb overigens nooit gezegd dat alle Friezen zo zijn, maar in de dorpen heb je er behoorlijk wat tussen zitten.

Over dat Friesland laag opgeleid is en er gewoon geen toekomst is voor de jongeren is overigens geen vooroordeel maar gewoon een feit.
Stug blijven volhouden dat het niet zo is kan.. maar bij deze dus ook ff de feiten toegevoegd.

http://www.friessociaalplanbureau.nl/ni ... n-werkloos
http://www.cbs.nl/nl-nl/menu/themas/arb ... ussers.htm
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... agopgeleid

RianneH

Re: Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:36

Maar werkloosheid is iets totaal anders dan 'de meeste mensen zijn niet eens MBO geschoold en dit merk je ook'. Ik ben het helemaal met je eens dat het opleidingsniveau laag is, dat komt door meerder factoren zoals toegang tot opleiding (mensen verhuizen en blijven in de randstad plakken) en baankans en zelfs aanwezigheid. Dat is niet voor niets ook een probleem in Drenthe. Maar niet geschoold, nee, ken oprecht niemand die niet geschoold is.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:38

Ik doel met de links niet alleen op werkeloosheid! Maar dat is wel een groot punt hier ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:41

Ik woon in een erg klein dorp in Friesland, en iedereen hier in de buurt wil wel helpen als er iets is. Ook al is het een persoon wat je niet de stempel 'vriend' geeft. Maar gewoon de stempel 'dat is Anna uit mijn dorp'.

Zo fietsen we regelmatig in een groep vanaf het station naar het dorp. (Voor mij 5km)
Vandaag was iemand zijn fiets kwijt, en die persoon spreek ik amper. Maar ook ik ben wezen zoeken of het niet aan de overkant in de sloot lag, ergens over een heg etc.

Nu ben ik hier natuurlijk opgegroeid, maar het nuchtere merk ik wel hier. En als je daarmee om kunt gaan is dat soms ook wel erg fijn :D (het komt wel goed, het valt wel mee.. ach, nog genoeg tijd etc)

Wel een puntje van Friesland is het ov. Bij Leeuwarden etc is dat allemaal wel goed geregeld. Maar als je wat naar de dorpjes in the middle of nowhere gaat. Moet je niet schrikken als de bus of trein maar 1x in het uur rijdt. Sommige lijnen pas 1x in de twee uur!
Een auto is in die gevallen wel handig, maar ach. Als je vroeg genoeg weggaat kom je er met de fiets ook wel :P

Qua huur.. ik weet alleen dat studentenkamers in friesland echt wel wat goedkoper zijn dan in Amsterdam etc. Maar dat is enigzins ook wel logisch. En dan als slagroom op de vla nog de taal..

Als iemand Nederlands tegen mij praat, praat ik het ook terug. Met accent, maar ach! Je bent nu eenmal als fries geboren of niet :P

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:47

Ik ben dus ook verhuisd voor de studie (Diermanagament). Ook van 010 :P Ik heb eerst in Leeuwarden gewoond, op kamers (265 p.m. voor 21m2) en ik vind het net een uitgegroeid dorp. Wat ik trouwens helemaal niet negatief bedoel hoor! Ik vind het juist heerlijk dat het niet zo groot is. Het is klein, gezellig en de meeste mensen groeten je op straat. Nu woon ik in een dorp onder Drachten en ik vind het heerlijk. Lekker rustig, mensen zijn erg vriendelijk en ik heb het bos naast de deur! Wij hebben een dubbele bovenwoning, met twee slaapkamers voor €400,- p.m. dus ik ben zeker tevreden hier!
Nu moet ik zeggen dat ik altijd al uit de Randstad weg wilde. Ik denk niet dat ik uit mezelf naar Friesland zou zijn gegaan, juist om de vooroordelen: ik had het gevoel dat iedereen er boer was en er alleen maar boerderijen waren haha. Friesland heeft mij echt het tegendeel bewezen, ik hoef er niet meer vandaan!

(over dat er weinig toekomst is voor jongeren...ligt eraan welke studie je doet ;) ze zitten hier (Drachten) namelijk te springen om technische mensen. )

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:04

Nou, dan heb ik als Brabantse import, wonend in Friesland in een dorp met mijn HBO+ een uitzonderingspositie?
schei toch uit...

binnen een paar weken kon ik alle gesprekken (volledig in het Fries) volgen. Praten zou ik wel kunnen, maar met een zachte G klinkt dat niet zo denderend, hihi.

Als je hier komt met het idee dat Friezen allemaal hulpbehoevend zijn, dan ga je hier idd niet geaccepteerd worden. Als je mensen in hun waarde laat en je best doet om te integreren, kom je een heel eind hoor!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:09

Wij zijn zo'n 14 jaar geleden naar Noord West Friesland verhuisd. Vind het wonen hier voor en nadelen hebben.
Het is goedkoper dan de randstad en rustiger. Het open landschap heeft wel wat maar die wind die bijna altijd waait is wel eens vervelend. Maar in de zomer vaak juist heerlijk.

Wij wonen nu een kilometer buiten een dorp waar verder geen winkels zijn, dat is wel eens vervelend.
Ik vind dat in het dorp waar wij vlak bij wonen het vele Fries praten storend. Er wordt hier heel veel fries gesproken op school. Kerstvieringen e.d. gaan bij voorkeur in het fries. Inmiddels verstaan we het prima, dat is niet het probleem, maar vind het toch wel een nadeel omdat de kinderen van deze basisschool echt een achterstand hebben wat taal betreft, dat vind ik jammer. Op de middelbare scholen is de voertaal wel Nederlands.

De afstanden naar de Randstad zijn groot, maar dat is ook zo vanaf Groningen, de Achterhoek of Limburg. Maar wat is ver: In 3 uur ben je in Belgie vanuit Friesland... .
Is ook maar net hoe je er zelf over denkt.

Je hebt hier aardige en minder aardige mensen, net als overal. Merk wel dat er wat sneller vreemd wordt gekeken als je afwijkt van de standaard, b.v. vegetarisch eet en liever geen zuivel gebruikt. Maar dat is denk ik, meer iets van een klein dorp dan typisch Fries.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:16

NZ92 schreef:
De mensen zijn hier ontzettend stug en in zichzelf gekeerd. Iemand uit een andere provincie wordt een Hollander genoemd en vaak buiten gesloten.
De meeste friezen in een dorp zijn aardig bekrompen, veel kunnen geen of gebrekkig Nederlands en zijn echte dorpelingen (kerk, vroeg trouwen, vroeg kinderen etc.) daarnaast is het opleidingsniveau in Friesland ontzettend laag. De meeste mensen zijn niet eens MBO geschoold en dit merk je dan ook.

Mocht je gaan verhuizen wil ik je adviseren om na een stad te gaan zoals; Sneek, Joure, Leeuwarden.

En in Brabant zijn het allemaal hbo ers of hoger??? Soms moet je ook moeite doen om ergens prettig te kunnen wonen en uit jouw woorden maak ik op dat je dat niet echt gedaan hebt. Ik kan ABN maar spreek ook het dialect hier in de streek en toen ik hier meer dan dertig jaar geleden kwam wonen heb ik ook moeite moeten doen maar voel me hier heel erg thuis, net zo goed vind ik het in bvb Den Bosch of Amsterdam ook leuk om een week te zijn. Het is maar net hoe graag je zelf wil .

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:18

Ik woon er al mn hele leven :Y) Maar heb daardoor niet zo'n goed vergelijkingsmateriaal. Ik woon zelf in een dorp zo'n 10 km van leeuwarden af.
Drachten is mooi! Lijkt op een stad maar is officieel een dorp. Sneek is ook een aanrader, maar echt platteland gevoel (als je dat wil) heb je daar minder. Burgum is ook mooi, maar daar zitten wel veel fries pratende mensen. Fries praten wordt veel gedaan maar betekend niet dat we geen nederlands kunnen (al geef ik toe bij sommige klinkt nederlands nergens naar :') ). Zijn ook genoeg mensen die niet fries praten hier. Inderdaad dat schakelen zodra ze horen dat je niet fries terug praat :j

NZ92 schreef:
Ik heb overigens nooit gezegd dat alle Friezen zo zijn, maar in de dorpen heb je er behoorlijk wat tussen zitten.

Over dat Friesland laag opgeleid is en er gewoon geen toekomst is voor de jongeren is overigens geen vooroordeel maar gewoon een feit.
Stug blijven volhouden dat het niet zo is kan.. maar bij deze dus ook ff de feiten toegevoegd.

http://www.friessociaalplanbureau.nl/ni ... n-werkloos
http://www.cbs.nl/nl-nl/menu/themas/arb ... ussers.htm
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... agopgeleid

Dit vind ik nou oprecht jammer.. Heb je de dagelijkse baan die iedereen kiest ja dan zal je moeite hebben met werk vinden. Daarnaast wel erg snel geconcludeerd dat als je laagopgeleid je gewoon geen toekomst hebt als jongere... Over een kam scheren gesproken...
Ik moet ook eerlijk zeggen dat je het precíes op de manier weet te verwoorden waardoor mensen/friezen zo zouden reageren. Jij hebt denk ik gewoon niet de affiniteit met hier. Met die instelling die je hebt ga je het hier niet leuk hebben, maar dat heeft niks met friezen te maken. Waar je die instelling ook hebt, ik denk niet dat er mensen zijn die er wel enthousiast op zouden reageren :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:23

Drachten vind ik net tuigdorp :o , ligt vast aan mij maar voelt niet lekker voor mij Drachten . Sneek zelfde :+ , Heerenveen anderhalf jaar gewoond en voelde wel vrij goed. Trein station en rijd overal heen [plaats] is tussen Sneek en Heerenveen en opzich goed bereikbaar met ov en je bent zo ergens.

Burgum is topplek , collega's woonden er ook en praten gerust Nederlands

Ik ben ongeschoold , via uwv werk ik op proef bij jawel en boer :+ . Er is heus wel wat

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:35

Sharani schreef:
De afstanden naar de Randstad zijn groot, maar dat is ook zo vanaf Groningen, de Achterhoek of Limburg. Maar wat is ver: In 3 uur ben je in Belgie vanuit Friesland... .
Is ook maar net hoe je er zelf over denkt.

Je hebt hier aardige en minder aardige mensen, net als overal. Merk wel dat er wat sneller vreemd wordt gekeken als je afwijkt van de standaard, b.v. vegetarisch eet en liever geen zuivel gebruikt. Maar dat is denk ik, meer iets van een klein dorp dan typisch Fries.

Achterhoeker hier: ook voor de Achterhoek geldt dat de afstand vanuit de Randstad naar de Achterhoek veel groter is dan andersom. Dat is inderdaad niet iets wat alleen voor Friesland geldt :n Maar persoonlijk zit ik daar totaal niet mee, ik moet er niet aan denken om in de Randstad te wonen namelijk :D Maar vind het best prima om er af en toe te komen :j

Het afwijken van de standaard is inderdaad meer iets van een klein dorp inderdaad. Al zijn ze in het dorp waar ik woon totaal niet moeilijk, als jij zelf ook maar niet te moeilijk doet. Wil je geen vlees? Prima, dan pak je maar wat extra groente ofzo. Maar je moet niet verwachten dat er speciaal voor jou allerlei zaken aangepast gaan worden natuurlijk. Want zo werkt dat niet.

Maar goed, voor de TS: als je een nieuwe start wilt, denk dan ook eens aan de Achterhoek. Qua landschap heel anders dan Friesland, maar ook een echte aanrader :D

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:38

Ik woon sinds twee jaar ook in Friesland, vanuit Groningen dorp (24 km van jawel, Kollum) wegens samenwonen. Bevalt ons echt helemaal prima. Voorzieningen zijn niet anders dan ik gewend was en de mensen zijn vriendelijk. Op de een of andere manier zien ze me allemaal voor een Friezin aan terwijl ik de taal niet spreek haha, mijn vriend heeft dit nooit, die wordt eigenlijk altijd in het Nederlands aangesproken.

We willen op termijn wat groter gaan wonen (nu een klein appartement), we kijken dan zeker naar een woning in Friesland :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:44

NZ92 schreef:
Friesland is ook een uithoek.. je zit overal ver vanaf en de voorzieningen zijn echt een stuk minder.

Je bekrompen perspectief is hoogst amusant. Geloof me, je hebt geen idee wat een "uithoek" is en wat het betekent "overal ver vanaf te wonen".

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:50

Friezen kunnen stug overkomen in eerste instantie. Maar het is een beetje 'door de zure appel bijten', als je daardoorheen bent, dan zijn de banden sterker. In de randstad heb je vlotter contact, maar het vervliegt ook even snel.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:52

Ik woon nu zon 10 jaar in friesland en ben er nu wel aan gewend. in het begin was ik letterlijk geschokt over het hoge aantal fries sprekenden. Ik ben het gaan verstaan maar spreek het niet, is nooit een probleem.
En wat betreft stugheid is het maar net hoe je jezelf opstelt maar volgens mij niet anders als in de dorpen in twente ( waar ik vandaan kom)

Het grootste verschil? dichtsbijzijnde bushalte is 20 min fietsen, treinstation is 30 km verderop en de supermarkt is tot 18 uur open, niet op zondag open en thuisbezorgd.nl heeft geen leverancier op onze postcode :D
Voordelen? paarden aan huis, mooi uitrijgebied ( duurswouderheide en de bossen van bakkeveen zijn te paard te bereiken en met 15 min trailer rijden zit ik in appelscha)

Werkgelegenheid is voor mij nooit ene probleem geweest maar dat kan een probleem zijn

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:54

Leuk ts.

Hier ook en echte friesin.

Als je open staat voor de friezen is dat geen probleem. In kleine dorpjes moeten ze misschien wennne aan nieuwe mensen. Maar da stugge vind ik wat overdreven. We hebben in een heel klein dorp gewoont en daar kwam ook een 'holander' wonne voor zijn rust. Naast akkerland waar zomers gewerkt werkt van 7.00 tot 22.00 en mestgeur. Geen rust dus.

Verder dsnk ik dat se grootste problemen zijn dat er weini werk isen je inderdaad verder moet rijden. Geen winkel op elke hoek ne openbaar vervoer is veel minder.

Ik zou zeggen. Kom hier lekker wonen. Je kan zo weer terug.

Onder de 500 huren is goed te doen in se dorpen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:06

Kuggur schreef:
NZ92 schreef:
Friesland is ook een uithoek.. je zit overal ver vanaf en de voorzieningen zijn echt een stuk minder.

Je bekrompen perspectief is hoogst amusant. Geloof me, je hebt geen idee wat een "uithoek" is en wat het betekent "overal ver vanaf te wonen".

:') Sorry maar ik moest lachen. Is net of friesland de noordpool is. Van die ene serie van mensen die op het ijs van ik dacht Alaska wonen?
Vraag me af wat je precies met voorzieningen bedoelt. Internet, wat is dat? Auto? Nee wij doen alles op de trekker? tv is nog in zwart wit?

Zonder geinen, voorzieningen qua winkels/restaurantjes/wat dan ook zijn er wel, je moet alleen bereid zijn om een stukje te rijden afhankelijk van waar je in friesland gaat wonen. In enkele dorpjes kan een fiets inderdaad voor niet alles genoeg zijn, maar dat is wel de minderheid van friesland en dan is er altijd nog de bus.
Niet alles ligt binnen handbereik, maar ja daarvoor is het ook platteland en geen randstad. Alleen als je gewent bent dat alles binnen handbereik is.. maar dat is dus maar net hoe en op welke plek je bent opgevoed. Kan omschakelen zijn, maar wij vinden er in ieder geval geen hinder aan. Hooguit 10 km en dan heb je toch wel alles hoor.
NZ92 ik denk dat jij gewoon in het verkeerde dorp bent gaan wonen en een verkeerde indruk hebt gekregen.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:21

Ik heb tien jaar in friesland gewoond maar nu sinds 1,5 jaar weer terug in het westen.
Heel eerlijk; ik ben ontzettend blij weer in het westen te wonen.
Het ligt er aan waar je zit, zelf heb ik op die typische vmbo school waar je idd de laaggeschoolde types veel vond. De friese boeren die jou raar aankijken omdat je niet fries bent, leraren die in fries lesgaven ondanks dat je zelf geen fries praat. Gelukkig versta je snel alles maar wat fries is moest fries blijven daar.
Meer naar de stad (heerenveen) toen ik havo ging doen was zo'n verademing. De mensen die daar fries spraken waren wat minder stug en schakelen ook sneller over als je het niet volgde.
En ja ik paste mij heus wel aan ( want dat wordt hier ook geroepen) heb ook in het buitenland gewoond en daar mij ook goed kunnen aanpassen maar ja het klopt wel, veel friezen zijn stug. Zoals ik al zei in sommige plaatsen valt het erg mee maar er zijn plaatsen waar ze de eer van stugge fries flink hooghouden en dat zijn niet alleen ouderen! Absoluut niet!

Kwa huur wel ideaal goedkoop vergeleken met waar ik nu zit maar goed ik zit liever ietsie kleiner dan in een omgeving waarin ik me niet helemaal thuis voel en dat heb ik hier in het westen wel!
En ov is hier perfect en in friesland echt dramatisch! Als je daar afhankelijk van bent zou ik goed uitzoeken hoe het bij jou zit! Sommige bussen rijden in het weekend niet eens!

Overal is friesland best mooi maar de kale akkerbouw en weilanden zijn best vervelend als je dat stuk moet fietsen haha!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:22

TS mocht je nog tips willen van iemand die ook van de stad naar Friesland is verhuisd en daar al 13 jaar woont, stuur gerust een PB denk dat je weinig hebt aan de discussie Hollander/Fries :) daarnaast denk ik dat de meningen van de echte Friezen weinig aan je vraag: Hoe is het om van de stad naar Friesland te verhuizen toevoegen. Veel Friezen kennen het begrip stad namelijk niet zo goed ;)

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:24

NZ92 schreef:

Elke fries kan gewoon nederlands hoor :? en zelfs al praten ze in het Fries tegen je zou je het deels moeten kunnen verstaan en gewoon even aangeven dat je nog geen fries kan. Het opleidingsniveau in friesland is trouwens oke hoor ik weet niet waar je dit allemaal vandaan hebt maar ik zou je bronnen even checken. In noord brabant wonen namelijk procentueel gezien net zoveel laagopgeleiden als in friesland als ik het cbs mag geloven.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:25

Wow NZ92.. Ik ben zelf geen Fries, maar een import-Groninger, maar de manier waarop je hier reageert is echt bijzonder. Ik zou je aan willen raden te verhuizen als je de provincie en de mensen zo verschrikkelijk vind.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:28

roowsie schreef:
NZ92 schreef:

Elke fries kan gewoon nederlands hoor :? en zelfs al praten ze in het Fries tegen je zou je het deels moeten kunnen verstaan en gewoon even aangeven dat je nog geen fries kan. Het opleidingsniveau in friesland is trouwens oke hoor ik weet niet waar je dit allemaal vandaan hebt maar ik zou je bronnen even checken. In noord brabant wonen namelijk procentueel gezien net zoveel laagopgeleiden als in friesland als ik het cbs mag geloven.

Goh, elke Fries kan Nederlands :Y) Dan ben ik in al die 13 jaren veel wereldwonders tegengekomen zeker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:28

Lekker positief Nz , tijd om te verhuizen ver weg van Friesland?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-16 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

roowsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:32

NZ92 schreef:
Goh, elke Fries kan Nederlands :Y) Dan ben ik in al die 13 jaren veel wereldwonders tegengekomen zeker?

Als je op iedereen zo reageert snap ik wel dat ze geen moeite meer doen...