Het is dat ik heel graag die studie wilde gaan doen, maar anders was ik nooit hierheen verhuisd. Alleen dat heeft te maken met het feit dat ik een "huismus" ben en niet graag weg wilde uit mijn dorp. Dat is voor jou natuurlijk al anders. En wellicht als je er heen gaat met de instelling "een frisse start maken" dat je er dan anders in staat dan dat je verhuisd voor een studie.

Leeuwarden voelt voor mij ook als een groot dorp ipv een stad. Ik heb niet zoveel ervaringen met andere steden en dorpen in Friesland, maar in Leeuwarden spreken best wel veel mensen Nederlands. Eigenlijk hoor ik vrij weinig Fries in Leeuwarden.
Ik denk dat er een verschil is tussen een stad in Friesland en een dorp. Ik denk dat mensen in een dorp zich eerder open zouden stellen. Leeuwarden is een studenten stad en dat is toch dat er veel mensen komen en gaan. (Of is dat wijkgebonden?) Dat maakt de sfeer wel wat anders dan een dorp. Een dorp is denk wat stabieler.
Verder gewoon voor jezelf bedenken waar jij je het fijnste zou voelen en daarvoor gaan.
(het komt wel goed, het valt wel mee.. ach, nog genoeg tijd etc)
). Zijn ook genoeg mensen die niet fries praten hier. Inderdaad dat schakelen zodra ze horen dat je niet fries terug praat 
, ligt vast aan mij maar voelt niet lekker voor mij Drachten . Sneek zelfde
, Heerenveen anderhalf jaar gewoond en voelde wel vrij goed. Trein station en rijd overal heen [plaats] is tussen Sneek en Heerenveen en opzich goed bereikbaar met ov en je bent zo ergens.
Maar persoonlijk zit ik daar totaal niet mee, ik moet er niet aan denken om in de Randstad te wonen namelijk
en zelfs al praten ze in het Fries tegen je zou je het deels moeten kunnen verstaan en gewoon even aangeven dat je nog geen fries kan. Het opleidingsniveau in friesland is trouwens oke hoor ik weet niet waar je dit allemaal vandaan hebt maar ik zou je bronnen even checken. In noord brabant wonen namelijk procentueel gezien net zoveel laagopgeleiden als in friesland als ik het cbs mag geloven.