Bedelaars in de trein.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Re: Bedelaars in de trein.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:56

denk het niet mioux, want dan zul je een soort venterscontract met NS voor moeten hebben..
zoals railtender dat heeft/had.

bedelen is sinds het afschaffen van de wet op landloperij en bedelen in 2000(?) ook niet meer strafbaar bij wet. Het kan wel door een AVP ergens verboden zijn.. om de AVP en het hele bedelgebeuren te omzeilen snap ik dat het zich verplaatst naar bijvoorbeeld de trein en onder de paraplu verkoop.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:29

Amaris schreef:
tja dat weet ik ook niet. Als je een geldig vervoersbewijs hebt dan mag je daar natuurlijk gewoon zijn. En als je dan een pakje zakdoekjes weet te verkopen...

Hé, pssst... zakdoekjes kopen?

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:52

Mioux schreef:
Ja maar een trein kaartje koop je omdat je van plek van a naar b wilt bij wijze van, goederen verkopen in een trein vraag ik me af of dit wel toegestaan is....

Tenzij je toestemming hebt van de vervoerder is het niet toegestaan om spullen/diensten te verkopen in de trein of in de stations, je kunt er een boete voor krijgen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:58

rox_en_wilvy schreef:
Mag ik vragen op welk traject dit was? Ik zelf werk bij de NS ( veiligheid & service) en wij willen dit altijd graag weten zodat we er wat aan kunnen doen, want als jij zo'n tissue gebruikt en wil niet betalen dan kunnen ze behoorlijk agressief worden en het zijn vaak Roemenen die dit doen...

Dan zijn het dus georganiseerde bendes... en geen zielige enkelingen... ben je mooi klaar mee als je regelmatig met die trein reist...

*\o/* Succes met je werk! Fijn dat jullie er blijkbaar wel mee bezig zijn. *\o/*
Ben ze zelf nog niet in de trein tegengekomen, wel bij een parkeerplaats en een winkelcentrum. Als je trouwens geen geld hebt, of niet genoeg naar hun zin, willen ze dat je voor ze gaat pinnen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:06

Daantjee12 schreef:
NinaCharlie schreef:
Ik heb dit 1 keer meegemaakt op weg naar mijn werk. Eerst ging hij rond met deze kaartjes en daarna kwam de "geld-ophaal-ronde"

Deze ook gehad inderdaad, maar als je geen geld gaf wouden ze wel hun briefje terug _/-\o_

Deze vanmorgen op een blauw blaadje gehad tussen Bergen op Zoom en Goes. Had m in de prullenbak gedaan, toen het ophaal rondje kwam he briefje nadrukkelijk uit de vuilnisbak gehaald en terug gegeven :')[/quote]

En dat vind je grappig ?
Dat jen iets geeft is meer dan je goed recht, maar iemand pesten die het moeilijk heeft. Dat is sadisme , bah

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:08

Nog nooit echt last van gehad in de trein zelf. Wel word ik echt gek van de vele bedelaars op het station als ik sta te wachten. Er komt echt letterlijk om de 5 minuten eentje. En daar heb ik 'S ochtends met mn ochtendhoofd geen zin in :+

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:23

Ik heb tot voor kort veel met de trein gereisd, elke dag ruim 2,5 uur. Ben nog nooit iemand tegen gekomen, ben benieuwd wat ik over een paar weken aantref :=

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:41

Ze zijn heel vaak op het traject Middelburg - Rotterdam (en omgekeerd) te vinden. De volgende keer zal ik inderdaad de klantenservice bellen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 01:14

antje_vip schreef:
Amaris schreef:
tja dat weet ik ook niet. Als je een geldig vervoersbewijs hebt dan mag je daar natuurlijk gewoon zijn. En als je dan een pakje zakdoekjes weet te verkopen...

Hé, pssst... zakdoekjes kopen?

:') :') :') :') :') :')

t zijn toch wel echte he?
had laatst gekocht, waren allemaal nepperds

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 01:43

Het is in Roemenie in ieder geval al jaren een heel gebruikelijk iets om op die manier geld bij elkaar te bedelen.
Gewoon kaartje en pakje zakdoeken opzij schuiven, bedelaar negeren en melding maken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:57

Of: neus snuiten, zeggen dat dit niet de goede zakdoekjes zijn voor jouw neus, zakdoekjes teruggeven :')

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:08

MariekeB schreef:
Daantjee12 schreef:
Deze vanmorgen op een blauw blaadje gehad tussen Bergen op Zoom en Goes. Had m in de prullenbak gedaan, toen het ophaal rondje kwam he briefje nadrukkelijk uit de vuilnisbak gehaald en terug gegeven :')

En dat vind je grappig ?
Dat jen iets geeft is meer dan je goed recht, maar iemand pesten die het moeilijk heeft. Dat is sadisme , bah

Sadisme? Neehoor, had niet verwacht dat ze het briefje terug wilde. Daarnaast ben ik gewoon niet gediend van zulke dingen, waarom zou ik het briefje bewaren?

Dit waren trouwens een oudere man, en een jonge man die er best 'duur' bij gekleed was :+

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:13

Het zijn veel bendes die dat doen in de treinen. Die mensen kunnen soms erg vervelend worden. NS medewerkers doen hun best om ze zoveel mogelijk te pakken te krijgen, maar dat is een flinke opgave helaas.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:16

nu ja, ik begrijp de reactie van Marieke wel..

anders had je toch gewoon toch gewoon gezegd: sorry ik had het al weggegooid, als je m echt terug wilt, zal ik m even uit de bak moeten halen..

dat is wat anders dan met 'nadruk' het uit de vuilnisbak vissen, dat voelde voor mij ook aan alsof je de ander daarmee wilde vernederen toen ik het las.

duur gekleed lijken zegt niets.. je hebt mensen die met tweedehands 'rotzooi' nog een duur pakje weten te maken.

dat je er niet van gediend bent, kun je toch ook gewoon gelijk melden, of er gewoon niet op in gaan en het briefje terugschuiven.. en als je m al weggegooid hebt dan kun je dat altijd zeggen.

je weet nooit of iemand voor zijn plezier daar aan het bedelen is..
---

als het een bende is of lijkt, dan kun je gewoon nog steeds hetzelfde doen en melding maken..
zo min mogelijk aandacht aan besteden.

erg snuggere 'bendes' zijn het in mijn ogen niet.. want er zijn duizend en een manieren om sneller en aan meer geld te komen dan zakdoekjes verkopen, of bedelbriefjes rondstrooien. ook dan zal er wel een vorm van noodzaak zijn, en geen geldlust, anders hadden ze wel andere illegale methoden opgezocht.

persoonlijk zou ik gewoon uitgaan van een kansloze positie..
dat wil niet zeggen dat je altijd maar direct moet geven..
maar het zijn mensen, net als jij en ik natuurlijk.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:59

Och, ze halen op die manier meer binnen dan mensen met een minimum inkomen. En het zal me niks verbazen als zou blijken dat her gros ook nog eens gewoon een uitkering heeft.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:49

Oké, mijn opmerking is misschien een beetje verkeert gemaakt/verteld, en het is ook anders gegaan dan jullie denken dat het is gegaan. Meneer snapte namelijk niet dat ik het briefje in eerste instantie niet aan wilde nemen. Heb het toen op mijn schoot gedrukt gekregen en heb het gelezen, om het vervolgens in de prullenbak te deponeren. Toen ze hem op kwamen halen zei ik dat ik het briefje niet meer had, wat hij dus duidelijk ook niet begreep en met zijn hand op is blijven staan. Ja, toen heb ik de prullenbak geopend, het briefje eruit gehaald en hem terug aan meneer gegeven.

Daarnaast snap ik de opmerking ook wel. Je weet hun situatie niet etc. Maar toch blijf ik het vervelend vinden dat je (tijdens het leren in mijn geval) gestoord wordt op deze manier.. Maar dat is mijn mening ;)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 13:53

Ik ga de laatste tijd weinig met de trein, vandaag weer naar Amsterdam en het was weer raak. Dus heb via het contactformulier van NS een melding gemaakt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:10

Ook de conducteur gewaarschuwd?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 15:28

Nee die kon ik niet vinden, vandaar de melding via de klantenservice zoals me is aangeraden in dit topic :)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:57

D bdelaars dis ik in de trein ben tegengekomen waren verslaafde Nederlanders of zagen er zo uit. Tot nu toe altijd wat klein geld gegeven

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:01

Wij zijn dat bedelen ook helemaal niet gewend. Als je in andere landen bent, bijvoorbeeld Italië of Tjechië dan heb je daar veel meer last van. Ik negeer ze eigelijk altijd maar.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 00:12

Ik had het deze week ook meerdere malen in de trein van Dordrecht - Den Haag of andersom. Neem de briefjes niet eens meer aan. Er staat toch altijd hetzelfde verhaal op en heb nooit kleingeld bij me. Sommigen nemen daar genoegen mee, maar anderen gaan echt staan bedelen, dan vind ik het pas echt vervelend worden...

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 00:25

Lizzyy schreef:
In de metro vanaf Amsterdam sjokt er veel een oude man in de metro. Hij loopt op 1 been en de ander schuift hij met zich mee en heeft veel te grote kleren aan.
Keek een keertje achterom toen hij de metro uitliep. Gewoon op twee benen :+
Toevoeging: voor de metro moet je wel een kaartje hebben, anders kom je de poortjes niet door

Ik zie de desbetreffende man ook heel vaak, maar zie hem ook buiten de metro toch eigenlijk altijd schuiven! Vraag me ook wel altijd af hoe die man daar komt, hoe hij niet gepakt is, etcetera.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:56

Oh dat verhaal met die tissues had ik afgelopen dinsdag ook in de trein van eindhoven naar den bosch! Is waarschijnlijk dezelfde geweest dan.. Ik eilde nog een foto maken van het briefje nadat ik hem had gelezen maar toen kwam ze, ze snel weer ophalen :')

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:01

Dat hoeft niet dezelfde te zijn hoor. Daar is namelijk ook een hele bende van die die methode uitvoert.