Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
marijacindy schreef:Waarom raad je deze opleiding af als ik vragen mag? Het zou mij wel leuk lijken om een kleinschalig bedrijfje voor mezelf te kunnen beginnen, of ik daar de mogelijkheid voor heb? Geen idee... Ik ben nog 15 en heb dus weinig inkomsten en ik weet ook niet wat er in de toekomst gaat gebeuren, dus als ik iets zou willen beginnen zou ik eerst mijn ouders moeten aankijken omdat dit alleen bijna onmogelijk zou zijn.

daffie1986 schreef:Hier ook iemand die 4 jaar weggegooid heeft aan een opleiding paardenhouderij. Vanaf jonge leeftijd hielp ik al mee op de manege en als 15 jarige werkte ik op een pensionstal, kwa werk wist ik dondersgoed waar ik aan toe was en zoals eerder genoemd was ook de passie aanwezig. Achteraf gezien had ik echt moeten doorstromen naar havo/vwo en proberen iets met biologie te doen.
Er is overigens heel veel vraag naar goed personeel, maar er is geen 1 van de opleidingen die je dat gaat leren. De lesstof is waardeloos en gratis op internet te vinden. Ik heb in die jaren niets bijgeleerd dan dat ik voor mijn opleiding al wist.
Correctie: Ik heb wel wat geleerd, dat je zwaar onderbetaald wordt, dat een hoop je gewoon als voetveeg zien en dat ik nooit, maar dan ook nooit meer voor een ander ga werken.
Edit: er is in de sector eigenlijk alleen plek voor vrijgezelle mensen ( in het geval van een interne baan), aangezien de baan zo slecht betaald krijg je geen hypotheek en een huurhuis kun je niet betalen. Je verdiend ongeveer 900 euro per maand, dat is dus de prijs van mijn levensonderhoud samen met mijn man (gas, water, elektra, verzekering, auto, hypotheek)
anneliesdj schreef:Paardensport is ook niet allemaal van hetzelfde niveau en ook daar zijn de baankansen nihiel en gelden dezelfde criteria als hierboven genoemd (je kapot werken voor schamel loon).
Het is mooi dat je 't er naar je zin hebt, ik hoop dat je er over 5-10 jaar nog steeds gelukkig mee bent.
TS er zijn echt veel meer opleidingen in paard en dier dan jij denkt.
Als ik de mogelijkheden had geweten destijds was ik ook niet aan paardenhouderij begonnen.
Wat je in die 4 jaar op school leert, kun je ook leren als je gaat werken bij een manege of sportstal, ga dat doen naast een nuttige studie, heb je 2 vliegen in één klap!
_lotteeee schreef:Een opleiding doen waar je het niet naar je zin hebt is ook niks.
Mijn baankansen zijn. Niet nihil, ligt er zeker aan wat je wilt gaan doen.
Nu ik bezig ben met het opstarten van een eigen bedrijf, en daar is school toch zeer handig bij.
Niet weggelaten dat ik hiervoor al een andere opleiding heb gevolgt en afgerond met diploma.
Arabesk schreef:Een opleiding moet leuk zijn....... Deze generatie is verwend. School en werk zijn niet altijd leuk. Zelfs het leven is niet altijd leuk wen er maar vast aan

Amigo_stan schreef:Ik raad helicon je ten zeerste af! De Opleiding zelf stelt geen zak voor.. Kun je een beetje normaal rijden? Heb je een eigen paard/verzorg paard? Rij je wedstrijden op alles ja? Dan zul je een heel goed leerbedrijf moeten vinden wil je echt wat leren! Want op school gaan ze je uitleggen hoe je een stal moet mesten. Of een paard moet poetsen. Totaal kansloze opleiding
Edit: Leerbedrijven liggen niet voor het oprapen!
Arabesk schreef:Een opleiding moet leuk zijn....... Deze generatie is verwend. School en werk zijn niet altijd leuk. Zelfs het leven is niet altijd leuk wen er maar vast aan