Verwarming: uit en af en toe opstoken of gelijkmatige temp?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Verwarming: uit en af en toe opstoken of gelijkmatige temp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:22

Ik laat mij ook niet verrekken vanwege bezuiniging haha, ik heb het zelf gewoon altijd erg warm. Boven is het zo'n graad of 15, ja ook badkamer is koud. Baby ligt ook heerlijk in de koud te slapen :) al is zijn raam wel dicht. Anders waait ie weg :P

Ben benieuwd ts!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:35

Ik ben ook gewoon actiever bij 19-20. Kouder dan ga ik onder de deken wachten tot de ellende over is. Bij comfortabele temperaturen heb ik zin om vanalles te doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:39

allereerst...

je kunt hier niet spreken over een 'flatje'
omdat je zowel onder je als naast je geen bewoners hebt die je verwarmen..
sterker nog, onder je zit een garage, dus daar komt eerder kou vanaf dan warmte.

daarnaast zegt energielabel C niet heel veel.. want dan moet je weet hoe die C tot stand is gekomen.
Even als vergelijk, wij hebben A+ maar ondertussen zakken in dit hele appartementencomplex de HR++ ramen door hun eigen gewicht en gebrek aan behoorlijke schanieren scheef uit hun sponningen waardoor er veel klachten zijn dat ramen niet sluiten.. twee weken terug hebben ze na herhaaldelijk verzoek hier met een schroevendraaier met geweld de twee ramen weer zo opzij gedrukt dat ze dichtzitten omdat ze tegen elkaar aanhangen.. ondertussen hoor ik luid en duidelijk het autoverkeer, waar geluid lekt, lekt ook warmte, slaapkamer is daardoor ook zeker 4 graden frisser dan de rest van het huis.

tweede puntje.. je verwarmt je woning per ruimte.. Dit is alleen besparend als je woning daar ook geschikt voor is.. Anders verlies je namelijk vanuit je woonruimte zoveel warmte dat het meer bespaard als je alle kachels een klein stukje opendraait, zodat er gelijkmatig verwarmd wordt en het huis ook minder snel afkoelt.

je verbruik, lijkt mij verder niet heel erg hoog overigens..
douchen is immers ook nog onderdeel van je gasverbruik en zo'n 40-50 kuub gaat ook nog naar het koken.

mijn 'appartementje' is verder geen echt vergelijk om tips te geven.. hier 140m2 ook drie kamers.. maar iedere verwarming krijgt via eigen leidingen water (deze woning is wel geschikt om ongelijk te verwarmen), met HR++ dubbel glas plus halfdikke gordenijnen.. Met meer raam dan muur naar de buitenkant, waardoor de temperatuur uberhaupt niet onder de 19 graden gezakt is nog (af en toe zonder stoken, als de zon even doorbreekt zomaar 21 graden)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 15:27

Update:

We zijn nu een week verder en ik heb zojuist weer de meterstand opgenomen. We hebben de afgelopen 7 dagen 54 m3 verbruikt. Dit komt neer op 7,7 m3 per dag, wat weer neerkomt op 231 per maand. Ons gasverbruik in dezelfde tijd vorig jaar en het jaar daarvoor was 238 en 192. Die 238 was wel echt een uitschieter t.o.v. de andere wintermaanden, want een maand daarvoor was het 183 en het is nu ook niet bijster koud. Ons gasverbruik vorige maand was 116 m3.

Dus ik ben bang om te moeten concluderen dat ons verbruik niet verbetert (vermindert) als we de verwarming overdag op 18 graden laten staan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:35

nine1987 schreef:
Wat hebben jullie je verwarming allemaal laag staan!! :o
Hier staat hij overdag op 22 graden en snachts (of als ik wrg ben) op 19 graden.. Ik heb t eeuwig koud.. :(

ik verbaasde mij ook al!

hier als ik thuis ben op 22 en als ik m "uit" zet op 18 en dan daalt het hier tot 20 en vaak niet lager
overigens ben ik dan wel goedkoper uit :j

Cookies

Re: Verwarming: uit en af en toe opstoken of gelijkmatige temp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:43

Met deze kou zakt de temperatuur in huis erg gauw als ik overdag niet een klein beetje stook. Zodra de temperatuur buiten weer wat omhoog gaat dan gaat ie overdag ook weer gewoon uit. 's nachts staat de verwarming wel helemaal uit.
In de slaapkamer heb ik hem niet aan, daar is het 11 of 12 graden nu 's nachts.

ik kreeg van vorig jaar 500 euro terug aan stookkosten (was mijn eerste winter in dit huis)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:20

dorientjuh schreef:
Update:

We zijn nu een week verder en ik heb zojuist weer de meterstand opgenomen. We hebben de afgelopen 7 dagen 54 m3 verbruikt. Dit komt neer op 7,7 m3 per dag, wat weer neerkomt op 231 per maand. Ons gasverbruik in dezelfde tijd vorig jaar en het jaar daarvoor was 238 en 192. Die 238 was wel echt een uitschieter t.o.v. de andere wintermaanden, want een maand daarvoor was het 183 en het is nu ook niet bijster koud. Ons gasverbruik vorige maand was 116 m3.

Dus ik ben bang om te moeten concluderen dat ons verbruik niet verbetert (vermindert) als we de verwarming overdag op 18 graden laten staan.

vroor het vorig jaar rond deze tijd ook zoveel als nu het geval is bij jou in de buurt, want dat moet je dan ook nakijken.. je gasverbruik gaat hand in hand met graaddagen. je kunt ook niet zeggen, deze week was zoveel, dus zoveel per dag, dat wordt dus voor de maand 231.. er zijn nog tien dagen, afhankelijk van hoe koud of warm die zijn kan het nog flink hoger of lager worden dan de 231 waar je nu rekening mee houd

hoe lager je verbruik is, des te groter zullen schommelingen lijken.

waarschijnlijk slaat je kachel nu overdag toch aan als je het op 18 graden ingesteld hebt..
en om het 18 te houden zal je kachel misschien zelfs wel moeten werken.

je kunt beter een keer een energieadviseur dan naar je woning laten kijken en hem ook je verbruikstatistieken laten zien.. want voor ons is het natuurlijk blind gissen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:21

Ojajoh schreef:
nine1987 schreef:
Wat hebben jullie je verwarming allemaal laag staan!! :o
Hier staat hij overdag op 22 graden en snachts (of als ik wrg ben) op 19 graden.. Ik heb t eeuwig koud.. :(

ik verbaasde mij ook al!

hier als ik thuis ben op 22 en als ik m "uit" zet op 18 en dan daalt het hier tot 20 en vaak niet lager
overigens ben ik dan wel goedkoper uit :j

Halleluja.. Ik ben niet de enige.. Voelde me al bijna een wezen uit een ander universum.. :p

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 19:13

Je hebt gelijk elena. Ik heb net de temperaturen van afgelopen week vergeleken met de temperaturen van die week vorig jaar en het was vorig jaar toch een aantal graden elke dag warmer.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:24

dorientjuh schreef:
We zijn nu een week verder en ik heb zojuist weer de meterstand opgenomen. We hebben de afgelopen 7 dagen 54 m3 verbruikt. Dit komt neer op 7,7 m3 per dag, wat weer neerkomt op 231 per maand. .

zooo, dat is echt een verschil met wat ik verbruik zeg. ik zit nu van deze maand op totaal 38m3. vorig jaar had ik voor de hele maand 55m3.
mijn maandbedrag (gas en stroom) staat op 85 euro en ik krijg altijd nog geld terug.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:33

Als ik weg ben naar mijn werk of naar dromenland gaat de kachel hier op 16 graden.
Ben ik thuis gaat hij op 20 een enkele keer iets hoger als ik lang buiten ben geweest die dag.
Huis is klein maar vrij goed gesoleerd.
Als ik sávonds om een uur of 8 de kachel uit zet is het sóchtends nog een graadje of 17 als ik naar mijn werk ga.
Douchen doe ik thuis maar 1a2 keer per week, de overige dagen op mijn werk. Dat scheelt ook weer een bak met poen.
Voor mijn werk douchen vind ik zonde geld, want binnen een uur ben ik vies... Even aan de wasbak is meer dan zat.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:30

Wij hebben vloerverwarming en deze staat altijd standaard op 18,5. Hier schakelen we nooit mee, puur ook vanwege de kosten als je deze elke keer lager/hoger zet. Dit is ook meer een aanvulling op, aangezien wij ook een houtkachel hebben. Wij zullen dus als het goed is niet zo'n heel hoog gasverbruik hebben. Ben ook heel benieuwd wat wij dit jaar voor afrekening krijgen, dit is namelijk ons 1e jaar. Eens zien of onze Nefit app overeen komt met onze energieleverancier, ik vind namelijk dat we enorm veel stroomverbruik hebben als je het verbruik bekijkt via de site.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:33

Tieme schreef:
dorientjuh schreef:
We zijn nu een week verder en ik heb zojuist weer de meterstand opgenomen. We hebben de afgelopen 7 dagen 54 m3 verbruikt. Dit komt neer op 7,7 m3 per dag, wat weer neerkomt op 231 per maand. .

zooo, dat is echt een verschil met wat ik verbruik zeg. ik zit nu van deze maand op totaal 38m3. vorig jaar had ik voor de hele maand 55m3.
mijn maandbedrag (gas en stroom) staat op 85 euro en ik krijg altijd nog geld terug.

ligt helemaal aan de woning, of deze vrijstaand, rijtjes is, doorzon, grote ramen op de zon zijde, hoekwoning etc etc etc.

dat je een verschil met een ander hebt is zo weinig zeggend.. helemaal als je nog eens naar het landelijk gemiddelde kijkt, want daar praten we bij lange na nog niet over..

ik kan ook wel zeggen.. zooo wat veel, want supergroot zal het appartement niet zijn.. ik heb maar <x> verbruikt.. Echter, mijn complete voorzijde is gericht op de zonzijde, met 75% HR++ dubbelglas en slechts 25% zeer dikke geisoleerde muur, waarbij mijn appartement ook nog eens veel breder is dan lang, de korte zijde en de 'koude lange zijde' zijn blind.. mijn koude zijde grenst ook nog eens aan een gesloten galarij met vloerbedekking.. wind kan daar op geen enkele manier komen en zelfs met flinke vorst was het daar nog ruim boven nul.. Ik verstook met mijn appartement van 140m2 door die combinatie van factoren vele malen minder dan iemand met een vergelijkbaar woonoppervlak.. Sterker nog, verhoudingsgewijs verbruik ik zelfs behoorlijk minder dan mijn directe buren, want die hebben op beide zijde ramen, dus de wind heeft ondanks het HR++ dubbelglas via het raam vat op de binnenkant van het huis.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:42

Nou de jaarafrekening is binnen en het valt reuze mee! Toch met stroom nog ruim onder het gemiddelde verbruik op een tweepersoons huishouden, kon ook bijna niet anders, want we zijn niet veel thuis.

Gasverbruik is helemaal laag, maar dat komt omdat we hout stoken, scheelt enorm. We krijgen nog een leuk bedrag terug en zijn ook maar overgestapt naar een andere (goedkopere) leverancier.